PC gaat soms uit tijdens gamen en benchmarken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:44

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Omschrijving van het probleem
Mijn huidige systeem heb ik ergens begin 2021 in elkaar gezet en rond mei 2022 heb ik mijn videokaart een update gegeven. Eigenlijk nooit problemen met het systeem gehad tot eind september dit jaar toen ik voor het eerst CS2 opstartte. Tussen het intro filmpje en het laden van het hoofdmenu ging mijn computer opeens uit. Scherm naar zwart, ventilatoren uit, videokaart verlichting uit, kast verlichting uit. Wat wel aan bleef was de verlichting achter de power knop en de verlichting van het moederbord. Na het indrukken van de powerknop ging de computer weer aan bootte netje weer op naar Windows. De tweede keer opstarten van CS2 ging wel goed. Andere games opgestart om te kijken of die hetzelfde probleem hadden, maar daar ging het allemaal goed. CS2 bleef de helft van de tijd er voor zorgen dat mijn systeem uitviel. Uiteindelijk bleek voor mij het uitschakelen van de overlay van Adrenalin te helpen bij het opstarten van CS2. Ik dacht probleem opgelost.

Recentelijk Tiny Tina's Wonderlands aangeschaft om samen met de kinderen te spelen. Midden de game gaat mijn computer weer uit. Toen dacht ik nu is het tijd om een wat dieper onderzoek te gaan doen. De gratis versie van 3DMark Time Spy benchmark gedownload via Steam en deze gedraaid. Computer ging steeds bij twee bepaalde moment in de demo (eerste filmpje voor de echte banchmark runs) uit of kwam er langs en complete de benchmark (combined score rond te 19500).

Mijn eerste idee was dat het aan de voeding lag. En later dacht ik dat het ook wel eens het moederbord kan zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voeding is een multi rail voeding, dus ik heb zitten spelen welke +12V-rails stroom leveren aan de GPU of CPU. Volgende situaties in verschillende configuraties geprobeerd. GPU zijn eigen rail, zowel rail VGA1 als VGA2. GPU verdeelt over VGA1 en VGA2. CPU op de standaard CPU rail. CPU op VGA2 rail. Alle combinaties gaven geen oplossing.

Video drivers gedowngraded naar 23.2.1. Leek eerst wel te helpen, maar als ik het vermogen van de GPU van 311 W naar 350 W opkrikte om te kijken hoe stabiel hij was ging de computer toch weer uit tijdens de benchmark. CS2 begon te zeuren over te oude drivers en heb daarna de drivers geupdate naar 23.5.1. Deze driver geeft ook niet 100% stabiliteit tijdens de benchmark. Recentelijk de driver weer naar de laatste versie bijgewerkt, maar nu gaat de computer zelf uit als ik de GPU op standaard laat staan.

UEFI van mijn moederbord bijgewerkt naar de laatste stabiele versie, F15. Heeft niet geholpen.

Wat ik nog in de planning heb staan
- Drivers weer downgraden naar iets van 23.8.1.
- Oude 700 W monorail voeding aansluiten.
- Vermogens/Verbruiksmeter kopen om te kijken wat het systeem uit de muur trekt tijdens belasting.
- Stroomtang kopen op te kijken wat de videokaart per PCI-E aansluiting trekt tijdens hoge belasting.

Mijn vragen
Weet iemand een goede vermogensmeter waar je ook het piek vermogen mee kan meten?

Heeft het zin om een stroomtang te kopen? Bijv. link. Of zijn de simpele versie niet snel genoeg en moet je dan eerder denken aan een stroomtang in combinatie met een oscilloscoop.

Zijn er nog andere manier om te controleren of het aan de voeding of het moederbord ligt? Of zijn er mogelijk nog andere oorzaken, die ik over het hoofd zie?

Software en drivers
MS Windows 11 (22h2)
Moederbord firmware F15
AMD Chipset Drivers 5.08.02.027
AMD Radeon Software Adrenalin Edition 23.12.1

Hardware
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 PRO V2
1VideokaartenXFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6900 XT Limited Black Gaming
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC
1VoedingenMSI MPG A850GF
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 250GB
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB

AMD Ryzen 9 5900x; Gigabyte B550 Aorus Pro V2; G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC; Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:17
heb je ook gekeken naar de warmte/hitte van bv de gpu en vooral cpu.

Wat zijn de temps tijdens Timespy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Goede vraag. De temperaturen heb ik wel bekeken, maar daar zag ik niks bijzonders. Even uit mijn hoofd CPU rond de 70 °C. Wat voor een Ryzen 5000 serie niet raar is. En de GPU heeft een hot-spot temperatuur die tussen de 80-85 °C zit en de andere temperatuur meting van de GPU zit tussen de 60-65 °C. Van de sensoren die op het moederbord zitten weet ik zo niet de waardes uit mijn hoofd. Ik verwacht ergens tussen de 30-50 °C.

Ik zal eens een Prime95 torture test run uitvoeren en kijken wat de temperaturen van de CPU doet. Tot nog toe de stress test van CPU-Z gebruikt om te kijken of de CPU stabiel is. En ik zal een log proberen te maken met HWiNFO tijdens een TimeSpy run.

[ Voor 22% gewijzigd door Mr. Rawnar op 09-01-2024 16:48 ]

AMD Ryzen 9 5900x; Gigabyte B550 Aorus Pro V2; G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC; Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Tijdens Prime95 zijn de temperaturen van de CPU wel wat hoger. Schommelt ergens rond de 80 °C met soms uitschieters naar 90 °C. Heb nu mijn fan curve iets agressiever gezet. Voor het probleem in de OP heeft dit niet geholpen.

GPU Driver terug gezet naar 23.8.1, maar nog geen benchmark kunnen voltooien zonder een shutdown. Met HWiNFO nog wat data proberen te loggen, maar daarin nog niks geks kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-05 08:33
Mr. Rawnar schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:46:
Tijdens Prime95 zijn de temperaturen van de CPU wel wat hoger. Schommelt ergens rond de 80 °C met soms uitschieters naar 90 °C. Heb nu mijn fan curve iets agressiever gezet. Voor het probleem in de OP heeft dit niet geholpen.

GPU Driver terug gezet naar 23.8.1, maar nog geen benchmark kunnen voltooien zonder een shutdown. Met HWiNFO nog wat data proberen te loggen, maar daarin nog niks geks kunnen vinden.
Ik heb een oude 1080ti die in het verleden ook voor mining is gebruikt. Deze crasht als deze boven de 75 graden komt. Tot 75 graden werkt hij prima. Gewoon versleten. Lijkt me voor de jouwe een beetje vroeg, maar misschien heb je iets aan deze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
ZatarraNL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:48:
[...]

Ik heb een oude 1080ti die in het verleden ook voor mining is gebruikt. Deze crasht als deze boven de 75 graden komt. Tot 75 graden werkt hij prima. Gewoon versleten. Lijkt me voor de jouwe een beetje vroeg, maar misschien heb je iets aan deze info.
Ik heb mijn systeem alleen gebruikt voor gamen en surfen op het wereld wijde web. De videokaart is trouwens wel derde hands, maar ik begreep van degene van wie ik hem heb overgekocht dat hij nooit voor mining is gebruikt. Slijtage is altijd iets om rekening mee te houden, alleen dan de vraag welk onderdeel is er versleten?

Ik heb er ook nog over nagedacht om de videokaart opnieuw te voorzien van thermische pasta. Maar dat vond ik altijd wel een beetje spannend op een 1000 euro dure kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-05 08:33
Mr. Rawnar schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:05:
[...]

Ik heb mijn systeem alleen gebruikt voor gamen en surfen op het wereld wijde web. De videokaart is trouwens wel derde hands, maar ik begreep van degene van wie ik hem heb overgekocht dat hij nooit voor mining is gebruikt. Slijtage is altijd iets om rekening mee te houden, alleen dan de vraag welk onderdeel is er versleten?

Ik heb er ook nog over nagedacht om de videokaart opnieuw te voorzien van thermische pasta. Maar dat vond ik altijd wel een beetje spannend op een 1000 euro dure kaart.
Ik gebruik MSI afterburner om mijn 1080ti te limiteren. Zonder deze limieten gaat hij boven die 75 C. Jij kan ook eens proberen je kaart te limiteren, en dan kijken of je dan nog steeds problemen ervaart. Als het helpt, dan is de kans aannemelijk dat het probleem bij de GPU ligt (omdat je de voeding al hebt uitgesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Iemand hier ervaring mee of een vergelijkbaar product. Ik weet namelijk nog niet zeker dat het niet aan mijn voeding ligt. Misschien grijpt de OCP (Over Current Protection) of OPP (Over Power Protection) wel te vroeg in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 15:54
Ik zou je hele systeem eens uit elkaar halen en de onderdelen bekijken.

CPU: Kijk op pinnetjes die mogelijk gebogen/verbogen zijn. Of thermal paste er tussen hebben zitten. Check ook gelijk de hoeveelheid thermal paste die er nog op zit.

MOBO: Kijk of alle sockets waar de CPU in gaat er goed uit zien. Als er 1tje afwijkend lijkt, kan dat al een probleem zijn.

Kabels: Controleer ALLE voeding kabels dat deze goed vast geklikt zijn. Vaak genoeg gezien dat deze niet goed vast zitten en dus problemen kunnen geven.

Geheugen: Check of de modules er goed in zitten. Haal ze er uit en kijk of ze niet beschadigd zijn.

Stand offs: Kijk of je ALLE stand offs hebt geplaatst en ook goed vast zitten. Kan zo maar zijn dat als er 1 of meerdere niet goed zitten, deze kortsluiting kunnen geven.

Als je dat hebt gedaan en alles in orde blijkt te zijn, bouw alles dan weer in, maar houdt je moederbord buiten de kast. En start je systeem op buiten de kast en kijk of hiermee het probleem verholpen is.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Mijn oude Cooler Master Silent Pro M700 gebruikt om het systeem te voeden en nu lukt het me niet meer om het systeem te laten crashen. Probleem lijkt dus te liggen aan mijn voeding die niet compatibel is met mijn systeem. De OCP van de voeding lijkt dus in te grijpen. De 12 V rail van de nieuw voeding is veel sterker, maar wat opvalt is dat de oude voeding meer stroom toe laat op de 3.3 V en 5 V. Volgens de specificaties op de behuizing.
Cooler MasterMSI
SpanningStroomStroom
+3.3 V28 A22.0 A
+5 V25 A22.0 A
+12 V50 A25.0 + 25.0 + 40.0 + 40.0 A
-12 V0.5 A0.3 A
+5VsB2.5 A2.5 A

Oude voeding heb ik nu ingebouwd. Nu op zoek naar een goede voeding. Iemand een voorstel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Met behulp van de mensen in het "Voeding advies en informatie topic" een nieuwe voeding bestel om te kijken of een single-rail voeding wel goed samenwerkt met mijn systeem.

@Wylana Bedankt voor de input. Als de nieuwe voeding niet de oplossing is, zal ik jouw punten langslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Nieuwe voeding zit inmiddels in mijn computer.Wat testje gedaan met verschillende benchmarks en ik heb nog niet gehad dat mijn computer spontaan uitviel. Ook de oude Cooler Master uit het jaar 0 geen problemen mee gehad. Dus voor de volgende keer geen multi-rail voeding als je een videokaart hebt die hoge piek stromen trekt.

De MSI voeding nog onder garantie laten testen, maar daar is niks uitgekomen. De voeding presteerde volgens MSI zoals gespecificeerd.

Pagina: 1