Vloerverwarming draait, temperatuur in kamer blijft te laag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:33
Topic 1001 over een vloerverwarming, maar ik zou toch eens jullie input willen vragen voor mijn huidige probleem.

Ik heb afgelopen zomer een nieuwe vloerverwarming aan laten leggen in onze woonkamer en hal. Dat is +- 45 m2, over vijf groepen verdeeld. Ik heb een SLIM verdeler, waar ik zelf nog een DVR ventiel in heb geplaatst.
In principe hebben wij verder behalve op een kantoor overdag geen verwarmingen open staan.
De vloer is ooit door mijn grootvader al geïsoleerd, op zich ziet dat er best netjes uit. Daarnaast hebben we van een deel van de ramen dit jaar HR++ in laten zetten, een grote in de woonkamer nog niet omdat dat een schuifpui gaat worden.

Nu werkt dat op zich al een tijd goed om het binnen netjes 19.5 graden te krijgen, hoewel het wel vrij langzaam gaat om een halve graad te verhogen.
Nu dat het onder de nul is gedoken, krijg ik het niet voor elkaar de kamer boven de 18.5 graden te krijgen...

We hebben een Nefit trendline ii hrc30 cw5 hangen waar de cv-water temperatuur op 75 graden staat, de min. pompsnelheid op 30% en de max pompsnelheid op 70%. Het vermogen heb ik teruggeschroefd naar het laagst mogelijke, 6.9KW.

De aanvoer temperatuur die ik nu in de balk heb gaan is 41 graden, de retour is 34 (zo meet ik het ook op de slangen zelf). De vloer, een verlijmde parketvloer, wordt hierdoor ook richting de 28 graden, wat volgens de fabrikant de max is. Ondanks dat krijg ik het dus niet warm genoeg in de kamer. Moet ik hier nu kijken naar de vloerverwarming die niet warm genoeg wordt, naar de vloerisolatie of verlies ik ergens anders waarschijnlijk warmte? Zaterdag ga ik met een hittecamera rond om te zien waar er warmte verlies ziet, maar ik wil het eigenlijk wel gewoon 19.5 graden krijgen in de tussentijd.

Ik meet wel naarmate ik meer naar de muur toe ga, waar dus ook geen slangen meer zitten, ik aan de voor en achterkant de vloer richting de 11 graden gaat. Wellicht dat hier veel warmte weg lekt?

Waar moet ik nu mee aan de slag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-UlooSgqzKPXabrtw2EOcWLG8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAS96vrF6aD3EYf42bVAzNEl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RevPGsuzCoMdFP-bwvOqXOhw-Po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdXacj7b6LS8jMEcyI6RObzn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMPT6bplQO3IrzId1S8wP1kvC5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pn8moPeAavvjZfcF0jCfajcB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZFf7_iDJZeWKcHNfnWqfUFguDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DSPA3u90hmQVNF04WOywQzN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aipZqwUE9QBm2Ayxx4kTEruK4zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67Y1ezSOrgPgeBj8s1iCZU71.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Zinloos1 op 09-01-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:10

Tux

Wat is de druk op de leidingen? Is die niet te laag?

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Tux schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:51:
Wat is de druk op de leidingen? Is die niet te laag?
Die keteldruk was gisteren 1.6Bar, toen heb ik deze vanochtend bijgevuld naar nu 2.1Bar om dit uit te sluiten.
Ik heb de pomp van de vloerverwarming al van de constante druk 2 stand naar de constante druk 3 stand gezet, maar ook dit lijkt weinig effect te hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Zinloos1 op 09-01-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-05 19:57
De delta T van de VVW is 7 graden. Dat is volgens mij teveel. Is de vloer wel overal dezelfde temperatuur?

Je gebruikt ook een pomp verdeler voor een CV ketel verwarmde installatie, is dat een bewuste keuze?

Je hebt zelf een DVR ventiel geplaatst, heb je die zelf ingeregeld?

Verder denk ik dat je deze vraag in het Duurzame Installatie gedeelte van dit forum moet stellen. Daar zitten behoorlijk wat mensen die hier meer van weten dan mijzelf.

@Señor Sjon klopt dit?

[ Voor 3% gewijzigd door nodri2000 op 09-01-2024 13:45 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:24
Yes, topic gaat ook die kant op .

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 09-01-2024 13:52 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat is precies je 'probleem'? Verwacht je de vloer warmer dan 27 graden? Want op zich zou dat best iets hoger mogen maar dat verklaart niet het verschil van 10 graden in de kamer t.o.v. je vloer. Het lijkt dan meer te komen door toch teveel warmte verlies in de kamer zelf.

Parket isoleert natuurlijk ook wat, mogelijk dat de delta tussen aanvoer en retour daardoor niet zo groot is (34/41) en daardoor ook de delta tussen retour en vloer zelf (28/34).

Wat is eigenlijk de reden om 75 graden aan te leveren want dat is best hoog, zeker voor VV als de rest dicht staat.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 09-01-2024 13:55 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

Klinkt als te weinig oppervlakte /verwarmingsvermogen om bij de huidige isolatie je kamer met deze temperaturen warm te krijgen.

Met deze wind en temperatuur staat mijn ketel ook te stampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
nodri2000 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:45:
De delta T van de VVW is 7 graden. Dat is volgens mij teveel. Is de vloer wel overal dezelfde temperatuur?

Je gebruikt ook een pomp verdeler voor een CV ketel verwarmde installatie, is dat een bewuste keuze?

Je hebt zelf een DVR ventiel geplaatst, heb je die zelf ingeregeld?

Verder denk ik dat je deze vraag in het Duurzame Installatie gedeelte van dit forum moet stellen. Daar zitten behoorlijk wat mensen die hier meer van weten dan mijzelf.

@Señor Sjon klopt dit?
Ik heb het ventiel geplaatst naar aanleiding van wat andere topics die ik had gelezen en het feit dat we vaak geen radiatoren open hebben staan verder in de nacht en er dan geen flow is. Er is namelijk bij de plaatsing verder geen bypass geplaatst in de leidingen.
Ingeregelen is in zoverre gebeurd dat ik hem er in heb gezet en dat deze op 0.2 staat zoals het boekje aangeeft. Ik wil nog een keer heel precies kijken wanneer hij eigenlijk open moet gaan o.b.v. alles open zetten en hem langzaam zwaarder zetten totdat er nog net flow is.
DukeBox schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:52:
Wat is precies je 'probleem'? Verwacht je de vloer warmer dan 27 graden? Want op zich zou dat best iets hoger mogen maar dat verklaart niet het verschil van 10 graden in de kamer t.o.v. je vloer. Het lijkt dan meer te komen door toch teveel warmte verlies in de kamer zelf.

Parket isoleert natuurlijk ook wat, mogelijk dat de delta tussen aanvoer en retour daardoor niet zo groot is (34/41) en daardoor ook de delta tussen retour en vloer zelf (28/34).

Wat is eigenlijk de reden om 75 graden aan te leveren want dat is best hoog, zeker voor VV als de rest dicht staat.
Het probleem is dat de kamer niet warm wordt. En mijn vraag is eigenlijk, wie moet ik benaderen. De VV omdat hij niet goed werkt, of zit ik gewoon met een dik warmtelek. Ik zou me voor kunnen stellen dat het het tweede is, maar ik weet dat in de identieke huizen hier in de buurt ook flink wat mensen beneden vloerverwarming hebben liggen en die krijgen het wel goed voor elkaar om het warm te krijgen.

75 graden heb ik recentelijk gedaan omdat het niet warm genoeg werd, dat leek mij ook niet noodzakelijk, zeker omdat ik ook thermostaatknop op mijn VV heb zitten die toch maar tot 50 graden gaat (wat overigens maar 45 graden daadwerkelijk naar binnen laat). Ik dacht wellicht dat de 55 graden waar hij eerst op stond toch niet voldoende was voor zowel twee radiatoren in de werkkamers als de VV in de woonkamer.
Barrycade schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:09:
Klinkt als te weinig oppervlakte /verwarmingsvermogen om bij de huidige isolatie je kamer met deze temperaturen warm te krijgen.

Met deze wind en temperatuur staat mijn ketel ook te stampen.
Waar zou dan de meest logische verliezen zitten? Is dat onder de vloer (dat lijkt mij niet omdat de vloer zelf wel gewoon 28 graden wordt), of dan toch bij de ruiten/spouw?
Ik weet niet zo goed welke isolatievorm ik dan nog toe moet passen. Misschien betere vloerisolatie zou nog kunnen, de ruiten zijn wel al gedaan.. Spouw is denk ik nog niet gevuld, maar er is zo veel glas dat ik zou verwachten dat dat niet het grootste effect zou hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Zinloos1 op 09-01-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Zinloos1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:59:
..of zit ik gewoon met een dik warmtelek.
Gezien het temperatuur verschil met je vloer de de ruimte zou ik daar initieel naar kijken. Het kan natuurlijk ook én én én zijn, waarbij alle kleine beetjes ervoor zorgen dat je het niet warm krijgt.
maar ik weet dat in de identieke huizen hier in de buurt ook flink wat mensen beneden vloerverwarming hebben liggen en die krijgen het wel goed voor elkaar om het warm te krijgen.
Die hebben ook parket liggen? Want hout isoleert aanzienlijk en warmte overdracht/afgifte is best beperkt. Het voelt daardoor wel warm aan met een fijne verdeling maar uiteindelijk raakt het verzadigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
DukeBox schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Gezien het temperatuur verschil met je vloer de de ruimte zou ik daar initieel naar kijken. Het kan natuurlijk ook én én én zijn, waarbij alle kleine beetjes ervoor zorgen dat je het niet warm krijgt.

[...]

Die hebben ook parket liggen? Want hout isoleert aanzienlijk en warmte overdracht/afgifte is best beperkt. Het voelt daardoor wel warm aan met een fijne verdeling maar uiteindelijk raakt het verzadigt.
Dat laatste denk ik niet, ik weet dat de meeste volgens mij laminaat hebben liggen, maar ik zal het eens vragen of iemand het herkent.
Is daar nog iets aan te doen, buiten het meer binnenhouden van de warmte?
Er komt dus een buurman met een FLIR apparaat die er wel redelijk verstand van heeft, maar hoe doe ik het meten het beste? Gewoon vanaf buiten naar de muren kijken?

Overigens is het nu eindelijk 19 graden geworden, maar ik denk dat dat meer geluk dan wijsheid is i.v.m. het zonnetje dat er even op gestaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Zinloos1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:17:
Er komt dus een buurman met een FLIR apparaat die er wel redelijk verstand van heeft, maar hoe doe ik het meten het beste? Gewoon vanaf buiten naar de muren kijken?
Daar zijn vast wel youtube filmpjes over te vinden. Zelf zou ik zoeken naar grote warmte verschillen en kijken of daar wel/geen warmtebrug is. Denk aan een aluminium kozijn zonder kamers, een betonnen latei die een spouw overbrugt etc..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Als oppervlakte temperatuur 28 graden de max is voor je vloer temperatuur, dan zit je ook aan de max afgifte. Maak niet uit of er goed of slecht geïsoleerd is onder de verwarmde vloer. Als deze beter geïsoleerd is heb je enkel minder energie/een lagere watertemperatuur nodig om je vloeroppervlakte naar 28 graden te brengen. Maar als er stukken van je vloer 11 graden zijn dan heb je een behoorlijk warmtelek, als je dat kunt oplossen wordt het denk ik al beter.
Oplossing nu is om de vloertemperatuur omhoog te doen, maar dan wordt je vloer dus te warm.
Andere oplossing is om je huis beter te isoleren zodat je minder afgifte nodig hebt en de vloer dus voldoet.
Of je hangt er een verwarming bij.
Of je accepteert deze temperatuur bij dit weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Pejdref op 09-01-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:35

ericplan

5180 Wp PV

Er missen m.i. toch wel wat details om de situatie te beoordelen. Hoe ligt de vloerverwarming (patroon en hoh-afstand)
Om hoeveel vierkante meters gaat het? Is de ruimte afgesloten met deuren of zijn er grappen als een open trap naar de verdieping?
Wat is het bouwjaar van het huis en wat voor isolatie (en hoe dik) heeft je grootvader gebruikt?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:41
Hoger dan 28 graden oppervlakte temperatuur moet je niet gaan tenzij je een nieuwe vloer wil, de 27.7 graden volgens de IR meter is goed.

deltaT van 5c is netjes en correct.
Aanvoertemperatuur van 40c is doorgaans de max voor vloerverwarming.

Je hebt een warmtelek ergens.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
Pejdref schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:47:
Als oppervlakte temperatuur 28 graden de max is voor je vloer temperatuur, dan zit je ook aan de max afgifte. Maak niet uit of er goed of slecht geïsoleerd is onder de verwarmde vloer. Als deze beter geïsoleerd is heb je enkel minder energie/een lagere watertemperatuur nodig om je vloeroppervlakte naar 28 graden te brengen. Maar als er stukken van je vloer 11 graden zijn dan heb je een behoorlijk warmtelek, als je dat kunt oplossen wordt het denk ik al beter.
Oplossing nu is om de vloertemperatuur omhoog te doen, maar dan wordt je vloer dus te warm.
Andere oplossing is om je huis beter te isoleren zodat je minder afgifte nodig hebt en de vloer dus voldoet.
Of je hangt er een verwarming bij.
Of je accepteert deze temperatuur bij dit weer.
Ja, dit was precies mijn gedachtegang. Ik ben gelimiteerd in de maximale toevoer (het kan zijn dat de onderkant me meer geld kost dan nodig, door inadequate isolatie, dat kan me verder niet zo heel veel schelen), en omdat de bovenkant van de vloer zo warm wordt als maximaal mag moet ik de oplossing ergens anders zoeken. Want ik was eerst van plan om nog verder te kijken of de vloerverwarmingsinstallatie nu wel goed werkt, maar dat lijkt dus niet per se de richting.

Overigens heb ik zelf niet zo'n moeite met de 18.5 graden, maar ik vind het irritant dat ik het niet hoger krijg als ik dat zou willen.
ericplan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:56:
Er missen m.i. toch wel wat details om de situatie te beoordelen. Hoe ligt de vloerverwarming (patroon en hoh-afstand)
Om hoeveel vierkante meters gaat het? Is de ruimte afgesloten met deuren of zijn er grappen als een open trap naar de verdieping?
Wat is het bouwjaar van het huis en wat voor isolatie (en hoe dik) heeft je grootvader gebruikt?
Goeie en terechte vragen, ik denk dat de isolatie niet geweldig is, maar ook niet heel slecht. Het zijn volgens mij 8cm dikke steenwol pakken tegen de vloer gezet, maar er zit op plekken ook nog lucht tussen de isolatie en de vloer (ze sluiten wel af de broodjesvloer delen) Dit wil ik komende zomer nog eens goed bekijken, maar met deze regen en kou kan ik daar nu niet veel doen. Ik heb wel altijd begrepen dat het bijna nooit zo veel oplevert om daar nog meer te gaan isoleren, als er nu al wat zit.

Het gaat in totaal om 45m2, de verdeler zit bij de voordeur en loopt dan via de open hal met trappenhuis (open wenteltrap) de kamer (die is afgesloten met een glazen kamerdeur). Daar liggen ze in vijf slakkenhuizen met HoH afstand van 10cm, ook in de open keuken die tegels heeft.
Bouwjaar van het huis is 1974.
Maar ik vraag me af of de isolatie van onder de vloer nog veel effect heeft (buiten de portemonnee) als de vloer zelf op zich wel de maximale temperatuur wordt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYF7WgOuW95Ffvog4_ii-Xxo5VM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FJImvg3YGqjf8Fuu7kjPJ3U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VzlWPfJ1TX1F_Kvv8bLbvfLJnI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdkfX5T2WdkcGPipsqlgAXcj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjTmUbWOXntdeZ9nZslg4e0Cb3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlMQVLOUi8vO6D8zcX4PO5XI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fO5lKWkpJ0xDNW7ov_As1HeU91c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFDr2xU5wnMzra1H1GePJmxf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUisFjo8glDHSlZltMV5BwV3kuI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQQXfgp3FQA6wQI4tuVsNfZ3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5uFCz1XX17qIOuHO_-6ZlaWQ-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEqe6jo4klH6vEMiSrkeoNpQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym3lPjUEQYf6qkNVFCYIBGPsdjE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohUrvDgCaA06v5G8f2jbXEcl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCB1RNbb1qXnFxvGl1d5CJCI1b8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbUyetGjv9exuSWJNac1l1vL.jpg?f=fotoalbum_tile
mr_evil08 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:05:
Hoger dan 28 graden oppervlakte temperatuur moet je niet gaan tenzij je een nieuwe vloer wil, de 27.7 graden volgens de IR meter is goed.

deltaT van 5c is netjes en correct.
Aanvoertemperatuur van 40c is doorgaans de max voor vloerverwarming.

Je hebt een warmtelek ergens.
Dan moet de FLIR camera de uitkomst gaan bieden!

[ Voor 32% gewijzigd door Zinloos1 op 09-01-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zit er tochtstrip onder de deur naar de hal? En is het rookkanaal van de openhaard goed dicht? Daar heb je geen flir voor nodig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
ericplan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:57:
Zit er tochtstrip onder de deur naar de hal? En is het rookkanaal van de openhaard goed dicht? Daar heb je geen flir voor nodig.
Nee, we hebben geen tochtstrip naar de hal toe, en de voordeur moet ook vernieuwd worden dus daar moet sowieso nog wat te halen vallen.

Het rookkanaal is nog zo'n ouderwetse unit met een klep die kan worden geopend en gesloten wanneer de openhaard aan is (deze staat nu wel dicht). Zijn daar betere oplossingen voor tegenwoordig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Zinloos1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:34:
[...]
Dan moet de FLIR camera de uitkomst gaan bieden!
Je kan de afgifte nog iets verhogen door de deltaT kleiner te maken als de vloerverwarming pomp nog harder kan, kijk eens in de handleiding of dat mogelijk is.

Het is jammer dat jouw verdeler geen flow meters heeft.

btw gezien je vloer al 28c is maakt vloerisolatie niet uit, dat is alleen voor het verbruik maar niet voor de afgifte bepalend gezien het maximale al gehaalt wordt.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-05 14:53
Zinloos1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:01:
[...]Het rookkanaal is nog zo'n ouderwetse unit met een klep die kan worden geopend en gesloten wanneer de openhaard aan is (deze staat nu wel dicht). Zijn daar betere oplossingen voor tegenwoordig?
Als je de open haard maar zelden gebruikt is een ballon een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

mr_evil08 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:28:
Je kan de afgifte nog iets verhogen door de deltaT kleiner te maken als de vloerverwarming pomp nog harder kan...
Met de huidige delta zou je eerder de pomp langzamer moeten zetten om het water de tijd te geven warmte af te geven. Dat doe je alleen wanneer je hele ongelijke warmte verdeling hebt (al zou een juist slakken patroon dat moeten voorkomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
DukeBox schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Met de huidige delta zou je eerder de pomp langzamer moeten zetten om het water de tijd te geven warmte af te geven. Dat doe je alleen wanneer je hele ongelijke warmte verdeling hebt (al zou een juist slakken patroon dat moeten voorkomen).
Dat is een hardnekkig misverstand die rondgaat gezien zijn vloerverwarmingsverdeler zelf het water mengt met de pomp erop, pompsnelheid verhogen geeft juist meer afgifte, daardoor wordt de retourwater warmer. en krijg je extra warmte in de vloer.

TS kan niet voorbij de 40 graden aanvoer waardoor het water nooit meer de tijd kan krijgen.
Je moet de ketel pomp en vloerverwarmingsverdeler pomp los van elkaar zien.

@Zinloos1 Weet je zeker dat de ketel niet ondertussen gaat pendelen waardoor tijdelijk de warmtetoevoer gestaakt wordt?

[ Voor 57% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

DukeBox schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Harder rondpompen is inderdaad minder afgeven over het algemeen. Harder pompen is over het algemeen ook niet de manier om je vloer sneller te verwarmen.

Maar een oppervlakte van 28 is gewoon warm. Dat kan misschien wel efficiënter, maar zou genoeg moeten zijn om de kamer op temperatuur te houden.

Bij ons gaat er volgens mij ongeveer 34 de vloer in en komt er iets meer dan 25 weer uit. Maar wij hebben PVC op de vloer en 2 radiatoren (1 in de erker van de eetkamer en 1 in de erker van de woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

mr_evil08 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:37:
Dat is een hardnekkig misverstand die rondgaat gezien zijn vloerverwarmingsverdeler zelf het water mengt met de pomp erop, pompsnelheid verhogen geeft juist meer afgifte, daardoor wordt de retourwater warmer. en krijg je extra warmte in de vloer.
Je en nee, als de verdeler verzadigd raakt (buiten dat het ook afhankt van het type verdeler) zal de delta van CV aan/afvoer ervoor zorgen dat deze stopt, zeker met een klein circuit wanneer alle andere radiatoren uit staan.
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:42:
Harder pompen is over het algemeen ook niet de manier om je vloer sneller te verwarmen.
Wel opwarmen, niet om op temp. te houden i.c.m. cv zonder buffer.
Maar een oppervlakte van 28 is gewoon warm.
Ja prima alleen moet er wel warmte afdracht zijn, niet ieder materiaal is even geschikt om de warmte aan de lucht erboven af te geven.

Uiteindelijk moet je de juiste match (snelheid) i.c.m. CV zien te vinden. Zeker met deze plotselinge kou en verder alle radiatoren dicht is de kans groot dat de capaciteit gewoon te weinig is. Even ergens een duur open en alle koude lucht van boven stroomt letterlijk naar beneden.

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 09-01-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
DukeBox schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:45:
[...]

Je en nee, als de verdeler verzadigd raakt (buiten dat het ook afhankt van het type verdeler) zal de delta van CV aan/afvoer ervoor zorgen dat deze stopt, zeker met een klein circuit wanneer alle andere radiatoren uit staan.
Dan verhoog je de aanvoertemperatuur op de ketel.
Ik weet dat het funest is voor rendement.

TS wil meer afgifte en dat bereik je met hogere pompsnelheden.

Met 5 groepen dat naar schatting rond 100 meter zal zijn en met een minimaal vermogen van 6.9kw is er wel wat mogelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

mr_evil08 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:54:
Dan verhoog je verder de aanvoertemperatuur op de ketel, je kan tot 90c.
Ik weet dat het funest is voor rendement.
Heeft geen nut, delta blijft te laag. Je kan beter je CV op 45 zetten, met de huidige temp. van 28 zit daar nog genoeg speling.

41 aanvoer is normaal prima, en dan wil jij hem naar 90 zetten? De vloer 28 is ok (mag best richting 30) het is dus of teveel verlies in de woonkamer zelf of/en geen goede warmte afgifte van de vloer en/of gewoon te weinig capaciteit.

Meer afgifte krijg je alleen door je vloer warmer te stoken (en ja, dan kan het nodig zijn de pomp hoger te zetten als de delta dan richting de 10 graden gaat) maar veel speling zit daar niet meer in. Met de huidige delta van 7 ga je er gewoon niet meer energie inkrijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 09-01-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zinloos1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Nee, we hebben geen tochtstrip naar de hal toe, en de voordeur moet ook vernieuwd worden dus daar moet sowieso nog wat te halen vallen.

Het rookkanaal is nog zo'n ouderwetse unit met een klep die kan worden geopend en gesloten wanneer de openhaard aan is (deze staat nu wel dicht). Zijn daar betere oplossingen voor tegenwoordig?
Als je een drempelloze overgang naar de hal hebt is een valdorpel de beste oplossing. Ik heb in huis een aantal Ellenmatic Ferro valdorpels. Die passen precies onder een opdekdeur en nemen dezelfde hoogte in als de oorspronkelijke drempel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UQOpz9OuMt1u1bMDfi516MoBsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3INVwu5IuR5bWBVCvwiSlQa.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft openhaarden, de beste openhaard is geen openhaard. Maar zo moeilijk is het toch niet om te voelen of er, met dichte klep, toch trek is?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:54
Met die holle broodjesvloer anno 1974 zal het mij niet verbazen dat de kruipruimte ondanks 'isolatie' lekker warm wordt, als die warmte niet door de ventilatie openingen in de kruipruimte snel wordt afgevoerd.
Mss staan die holle kanalen in de broodjes wel in open verbinding met de spouw dus de buitenlucht, tocht/ trek kun je soms wel merken bij het kruipluik waar je de broodjes kan zien.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
mr_evil08 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:28:
[...]

Je kan de afgifte nog iets verhogen door de deltaT kleiner te maken als de vloerverwarming pomp nog harder kan, kijk eens in de handleiding of dat mogelijk is.

Het is jammer dat jouw verdeler geen flow meters heeft.

btw gezien je vloer al 28c is maakt vloerisolatie niet uit, dat is alleen voor het verbruik maar niet voor de afgifte bepalend gezien het maximale al gehaalt wordt.
mr_evil08 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:37:
[...]

TS kan niet voorbij de 40 graden aanvoer waardoor het water nooit meer de tijd kan krijgen.
Je moet de ketel pomp en vloerverwarmingsverdeler pomp los van elkaar zien.

@Zinloos1 Weet je zeker dat de ketel niet ondertussen gaat pendelen waardoor tijdelijk de warmtetoevoer gestaakt wordt?
Vloerverwarming pomp kan niet harder op de constante druk, zou volgens mij nog wel harder kunnen draaien als hij op een vast toerental wordt gezet. Ik denk dat het weer iets minder koud is buiten, want ondertussen heb ik de 19.5 graden weten te halen in de woonkamer.
Ik ga in het voorjaar inderdaad nog flow meters installeren op de buizen, ik wil deze ook beter kunnen afregelen.

Wel nu onhandig dat er wat verschillende meningen zijn over of de pomp juist sneller of langzamer zou moeten draaien. Er zijn al zo veel variabelen waar rekening mee gehouden moet worden. Ik laat hem voor nu maar even op de huidige afstelling staan! Sneller lijkt in deze wel meer impact te hebben.

De cv is in de ochtend inderdaad in anti pendelstand gekomen, daardoor was er weinig gaande. Toen ik de cv watertoevoertemperatuur had verhoogd leek dat minder te gebeuren. Ook het openzetten van een radiator in mijn kantoor leek daar bij te helpen om de cv te laten branden.
DukeBox schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Heeft geen nut, delta blijft te laag. Je kan beter je CV op 45 zetten, met de huidige temp. van 28 zit daar nog genoeg speling.

41 aanvoer is normaal prima, en dan wil jij hem naar 90 zetten? De vloer 28 is ok (mag best richting 30) het is dus of teveel verlies in de woonkamer zelf of/en geen goede warmte afgifte van de vloer en/of gewoon te weinig capaciteit.

Meer afgifte krijg je alleen door je vloer warmer te stoken (en ja, dan kan het nodig zijn de pomp hoger te zetten als de delta dan richting de 10 graden gaat) maar veel speling zit daar niet meer in. Met de huidige delta van 7 ga je er gewoon niet meer energie inkrijgen.
Ik zit nu met de vloer tussen de 27 en 29 graden verdeeld over de kamer. Probeer hem wel op max 29 graden te houden, liever veiliger op de 28 aangezien dit ook bij de parketvloer was aangegeven als je de juiste temperatuur.
Wat zou in dit stadium dan een gewenste delta T zijn? Rond de vijf?
ericplan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Als je een drempelloze overgang naar de hal hebt is een valdorpel de beste oplossing. Ik heb in huis een aantal Ellenmatic Ferro valdorpels. Die passen precies onder een opdekdeur en nemen dezelfde hoogte in als de oorspronkelijke drempel.

[Afbeelding]

Wat betreft openhaarden, de beste openhaard is geen openhaard. Maar zo moeilijk is het toch niet om te voelen of er, met dichte klep, toch trek is?
Dat is inderdaad wel een mooie oplossing, ga ik eens bestellen.
Het is inderdaad niet zo moeilijk om te voelen of er trek is zou je zeggen, ik voel het zelf niet of maar heel weinig.
En tja, waarom een openhaard? We vinden het wel gezellig om te aan te hebben met visite en op een regenachtige dag. Maar als er nog betere afsluiting is die de warmte nog meer binnen houdt zou dat nog wel interessant zijn, het blijft natuurlijk een ongeïsoleerde opening met enkel een metalen plaat er in.
natural colour schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:57:
Met die holle broodjesvloer anno 1974 zal het mij niet verbazen dat de kruipruimte ondanks 'isolatie' lekker warm wordt, als die warmte niet door de ventilatie openingen in de kruipruimte snel wordt afgevoerd.
Mss staan die holle kanalen in de broodjes wel in open verbinding met de spouw dus de buitenlucht, tocht/ trek kun je soms wel merken bij het kruipluik waar je de broodjes kan zien.
Er is inderdaad wel veel kou te voelen bij het kruipluik. Recentelijk heb ik daar zelf nog wat IPS platen onder gezet om dat stuk beter te isoleren. Welke gaten bedoel je precies in de broodjesvloer? Wellicht moet ik toch eens kijken of dat isoleren moet verbeteren. De FLIR zal wel kunnen laten zien of er veel warmte verloren gaat lijkt me! Dan toch maar even onder de grond dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Zinloos1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:05:
[...]

[...]

Vloerverwarming pomp kan niet harder op de constante druk, zou volgens mij nog wel harder kunnen draaien als hij op een vast toerental wordt gezet. Ik denk dat het weer iets minder koud is buiten, want ondertussen heb ik de 19.5 graden weten te halen in de woonkamer.
Ik ga in het voorjaar inderdaad nog flow meters installeren op de buizen, ik wil deze ook beter kunnen afregelen.

Wel nu onhandig dat er wat verschillende meningen zijn over of de pomp juist sneller of langzamer zou moeten draaien. Er zijn al zo veel variabelen waar rekening mee gehouden moet worden. Ik laat hem voor nu maar even op de huidige afstelling staan! Sneller lijkt in deze wel meer impact te hebben.

De cv is in de ochtend inderdaad in anti pendelstand gekomen, daardoor was er weinig gaande. Toen ik de cv watertoevoertemperatuur had verhoogd leek dat minder te gebeuren. Ook het openzetten van een radiator in mijn kantoor leek daar bij te helpen om de cv te laten branden.
Een lager deltaT zorgt altijd voor meer afgifte als er sprake is van een vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp/menging, het verhaal waar anderen mee komen is afkomstig van radiatoren of LT vloerverwarmingsverdelers.

De vloerverwarming moet je los zien van het CV ketel traject.
Als de deltaT met de CV ketel te klein wordt verhoog je de aanvoertemperatuur en verlaag je de pompsnelheid op de ketel.

DeltaT van 5-7 is niet verkeerd met 40c water, dit wordt mede bepaald door de pomp en lengte van de vloerlussen.

Zaken waar je nog naar kan kijken is de afzuigkap in de keuken bijvoorbeeld of de terugslagkep wel goed sluit, zijn simpele zaken, net als raambekleding want ondanks HR++ valt dat toch nog wel tegen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
De pomp harder zetten zorgt voor meer warmte afgifte (hogere gemiddelde vloer temperatuur) bij een gelijke aanvoer temperatuur.
Heeft alleen nut als je aanvoer temperatuur op max wat de vloer in mag staat en je max oppervlaktetemperatuur nog niet is bereikt. Of als te grote temperatuursverschillen in je vloer zijn.

Bij een warmtepomp als bron kan het nut hebben omdat de efficiëntie daarvan veel sterker samenhangt met de aanvoer temperatuur. En je bij een hogere pompsnelheid dus dezelfde afgifte kunt bereiken met een lagere aanvoertemperatuur.

Dat er minder afgifte zou zijn als een pomp sneller gezet zou worden omdat dan de deltaT kleiner wordt is een begrijpelijk misverstand maar natuurkundig gezien onmogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Pejdref op 09-01-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Ik zit nu met de vloer tussen de 27 en 29 graden verdeeld over de kamer. Probeer hem wel op max 29 graden te houden, liever veiliger op de 28 aangezien dit ook bij de parketvloer was aangegeven als je de juiste temperatuur.
Aan en afvoer van je vv zones zolang er warmtevraag is het liefst rond de 10, dat zou je echt wel kwijt moeten kunnen als het je hoofdverwarming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Zinloos1 Laat ook een fotootje maken van je schoorsteen in de woonkamer, waarschijnlijk ook niets aan geïsoleerd en boven de klep mogelijk een wijd open kanaal naar buiten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:54
[...]

[...]

[...]

[...]

Dat is inderdaad wel een mooie oplossing, ga ik eens bestellen.
Het is inderdaad niet zo moeilijk om te voelen of er trek is zou je zeggen, ik voel het zelf niet of maar heel weinig.
En tja, waarom een openhaard? We vinden het wel gezellig om te aan te hebben met visite en op een regenachtige dag. Maar als er nog betere afsluiting is die de warmte nog meer binnen houdt zou dat nog wel interessant zijn, het blijft natuurlijk een ongeïsoleerde opening met enkel een metalen plaat er in.

[...]

Er is inderdaad wel veel kou te voelen bij het kruipluik. Recentelijk heb ik daar zelf nog wat IPS platen onder gezet om dat stuk beter te isoleren. Welke gaten bedoel je precies in de broodjesvloer? Wellicht moet ik toch eens kijken of dat isoleren moet verbeteren. De FLIR zal wel kunnen laten zien of er veel warmte verloren gaat lijkt me! Dan toch maar even onder de grond dit weekend.
Dit zijn de niet geisoleerde broodjes, nogmaals door die holle ruimte zou het best wel eens kunnen tochten = warmte weg.
https://www.online-bouwma...24PQIVEAQYAyABEgJc3_D_BwE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKe1WmWGP_QUc5ZCioJovHn4K9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j6FCMV2bxN1iE7k3rErCGd9E.jpg?f=user_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
natural colour schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Dit zijn de niet geisoleerde broodjes, nogmaals door die holle ruimte zou het best wel eens kunnen tochten = warmte weg.
https://www.online-bouwma...24PQIVEAQYAyABEgJc3_D_BwE
[Afbeelding]
Dat is nog wel een interessante. Dat zou namelijk zomaar kunnen dat daar nog een open verbinding is inderdaad. Wordt dat normaal apart nog afgesloten?

Overigens heb ik de laatste dagen rond de 19-19.5 weten te halen met de vloer. Dus het lijkt inderdaad alsof -6 een beetje een drempel is voor de vloerverwarming om het op dit moment nog warm genoeg te houden. We gaan van de zomer maar aan de slag met een nieuwe pui en biitendeur om hopelijk daar ook wat minder warmte verlies te hebben.
Daarnaast heb ik een valdorpel besteld voor de kamerdeur, dus wellicht dat dat nog wat gaat helpen.

Zaterdag doe ik de FLIR scan, ik zal dan nog even delen wat daar uit is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
Je probleem zit gewoon in de capaciteit van de vloerverwarming.
Voor een vloerverwarming die als hoofdverwarming gebruikt wordt heb je een hoh van 8cm nodig anders heb je te weinig capaciteit.
Een ingefreesde vvw is ook minder efficiënt dan bijvoorbeeld een droogbouw systeem dat de vvw isoleert van het beton eronder.
En parket is ook funest voor een vvw, hout isoleert behoorlijk goed namelijk dus stook je lekker de betonvloer eronder en de kruipruimte warm.

PS
Als je vloer echt overal 28 graden wordt dan moet de warmte in die kamer wel letterlijk de deur uit vliegen.
Een hele vloer die 28 graden is komt overeen met heel veel radiator capaciteit.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 11-01-2024 12:08 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ben(V) schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:01:
Als je vloer echt overal 28 graden wordt dan moet de warmte in die kamer wel letterlijk de deur uit vliegen.
Met een deltaT van 5-7 graden volgens de vloerverwarmingsverdeler zal dat nooit zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Ben(V) schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:01:
Je probleem zit gewoon in de capaciteit van de vloerverwarming.
Voor een vloerverwarming die als hoofdverwarming gebruikt wordt heb je een hoh van 8cm nodig anders heb je te weinig capaciteit.
Een ingefreesde vvw is ook minder efficiënt dan bijvoorbeeld een droogbouw systeem dat de vvw isoleert van het beton eronder.
En parket is ook funest voor een vvw, hout isoleert behoorlijk goed namelijk dus stook je lekker de betonvloer eronder en de kruipruimte warm.

PS
HoH van 8 cm heb ik zelf nog nooit van gehoord eigenlijk. Qua capaciteit, wellicht is dat inderdaad zo, maar ja parket is nu eenmaal een stuk mooier dan alle alternatieven ;). Wellicht haal ik er nog een IR-paneeltje bij voor de echt koude dagen, maar eerlijk gezegd is het op zich prima. Ik ga hier en daar nog iets verder isoleren en ik denk dat ik wel een heel eind ga komen.
mr_evil08 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Met een deltaT van 5-7 graden volgens de vloerverwarmingsverdeler zal dat nooit zo zijn.
Het is inderdaad niet overal homogeen verwarmd, zit een spread in van 1.5 graad over de vloer heen als je het meet.
Pagina: 1