TonZon (laten) vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:40
Hallo, wij hebben sinds een aantal jaar TonZon bodemfolie en folie onder onze houten (jaren 30) vloer. Die bodemfolie werkt volgens mij prima, maar ik ben niet tevreden over de folie(dekens) onder de vloer. Ik geloof gewoon niet dat het wat doet, en ik merk ook geen echt comfort-verschil.

Ik wil dus A) een deskundige laten kijken of de TonZon mogelijk vochtproblemen in onze houten balken heeft veroorzaakt (ik denk het niet omdat ik vermoed dat er genoeg gaten en scheuren in zitten onderhand, ahum), en B) onder de vloer glas/steenwol (evt. met klimaatfolie) toepassen.

Onze kruipruimte is ca 1m hoog, maar het luik is niet supergroot (ivm afmertingen platen).

Waar zou ik voor zoiets in stad/regio Utrecht het beste aan kunnen kloppen? Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verlies nemen wat beterft de tonzon en een aannemer vragen het met damp open isolatie materiaal te doen.. een dampopen spinvlies aan de onderkant kan handig zijn, maar niet persee noodzakelijk in alle gevallen. Klimaat folie is hoe dan ook niet nodig. Een beetje aannemer kan ook de balken wel meten op vochtigheid.

De bodemfolie is prima van tonzon.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 09-01-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
twain4me schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:29:
Verlies nemen wat beterft de tonzon en een aannemer vragen het met damp open isolatie materiaal te doen.. een dampopen spinvlies aan de onderkant kan handig zijn, maar niet persee noodzakelijk in alle gevallen. klimaat folie is hoe dan ook niet nodig. een beetje aannemer kan ook de balken wel meten op vochtigheid.

de bodemfolie is prima van tonzon.
tnx! Heb je een voorbeeld van zo'n "damp open isolatie materiaal"? Is dat glas of steenwol bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

olafmol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:34:
[...]

tnx! Heb je een voorbeeld van zo'n "damp open isolatie materiaal"? Is dat glas of steenwol bv?
ja, wel zonder aluminium folie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
twain4me schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:36:
[...]

ja, wel zonder aluminium folie :)
Ok, en dus niet PIR of PIF (platen)?

(ik heb flink rondgezocht op het forum maar het is echt een chaos in adviezen over wat wel en niet goed is, ik heb al geconcludeerd dat zaken als PUR en Icynene wat risicovoller zijn, dus heb die alvast maar van de lijst gehaald, en kom dan uit op glas/steenwol of PIR/PIF platen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

In theorie kan pir maar dan wel damp open. (pir is damp dicht door de aluminium laag)
het probleem van hout en vloeren is dat je ze aan de bovenkant beter als dampdicht kunnen worden beschouwen omdat je niet weet wat de vloerafwerking in de toekomst (laminaat, vynil etc) gaat doen met de dampdichtheid.
En dan wil je een zo makkelijk mogelijk damp transport van binnen naar buiten via de andere kant. Opsluiten van hout tussen 2 dampdichte lagen is nooit aan te raden in nieuwbouw wordt het wel mondjesmaatgedaan bij bv dakkapellen, maar in renovatie kan je de aansluitingen eigenlijk nooit goed genoeg maken. en zelfs als je dat wel zou kunnen dan zou ik het alsnog sterk afraden. Er bestaat damp open pif maar persoonlijk zou ik mij daar niet aan wagen. Dat heeft zijn strepen imho nog niet verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
twain4me schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:53:
In theorie kan pir maar dan wel damp open. (pir is damp dicht door de aluminium laag)
het probleem van hout en vloeren is dat je ze aan de bovenkant beter als dampdicht kunnen worden beschouwen omdat je niet weet wat de vloerafwerking in de toekomst (laminaat, vynil etc) gaat doen met de dampdichtheid.
En dan wil je een zo makkelijk mogelijk damp transport van binnen naar buiten via de andere kant. Opsluiten van hout tussen 2 dampdichte lagen is nooit aan te raden in nieuwbouw wordt het wel mondjesmaatgedaan bij bv dakkapellen, maar in renovatie kan je de aansluitingen eigenlijk nooit goed genoeg maken. en zelfs als je dat wel zou kunnen dan zou ik het alsnog sterk afraden. Er bestaat damp open pif maar persoonlijk zou ik mij daar niet aan wagen. Dat heeft zijn strepen imho nog niet verdiend.
Ok helder. Dan blijft steen of glaswol dus als meest “foolproof” oplossing over lijkt net?

Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten bij toepassing hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-05 18:16

H-W

Je zou ook resolschuim kunnen overwegen. Niet goedkoop, isoleert supergoed (beter dan PIR) en is dampopen. Standaard maat 600 x 1200 mm ivm je luik. Zoek maar naar Kingspan Kooltherm (K12 platen zijn in dit geval de beste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
H-W schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:01:
Je zou ook resolschuim kunnen overwegen. Niet goedkoop, isoleert supergoed (beter dan PIR) en is dampopen. Standaard maat 600 x 1200 mm ivm je luik. Zoek maar naar Kingspan Kooltherm (K12 platen zijn in dit geval de beste).
Heb je hier zelf ervaring mee qua houten vloer van onderen isoleren? Op zich maakt me de dikte niet heel veel uit, zit toch in de kruipruimte, dus 10cm meer of minder vind ik niet zo relevant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Ja dat heb ik. Een houten vloer tussen de balken geïsoleerd met PIR ALU. Wel in een droge kruipruimte die zeer goed geventileerd is. Dus bij mij geen vochtproblemen ondanks dat die vloer er al 60 jaar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
H-W schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:09:
Ja dat heb ik. Een houten vloer tussen de balken geïsoleerd met PIR ALU. Wel in een droge kruipruimte die zeer goed geventileerd is. Dus bij mij geen vochtproblemen ondanks dat die vloer er al 60 jaar ligt.
je noemde resolschuim toch? Is dat wat anders dan PIR alu denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 08:05
olafmol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:24:
Hallo, wij hebben sinds een aantal jaar TonZon bodemfolie en folie onder onze houten (jaren 30) vloer. Die bodemfolie werkt volgens mij prima, maar ik ben niet tevreden over de folie(dekens) onder de vloer. Ik geloof gewoon niet dat het wat doet, en ik merk ook geen echt comfort-verschil.

Ik wil dus A) een deskundige laten kijken of de TonZon mogelijk vochtproblemen in onze houten balken heeft veroorzaakt (ik denk het niet omdat ik vermoed dat er genoeg gaten en scheuren in zitten onderhand, ahum), en B) onder de vloer glas/steenwol (evt. met klimaatfolie) toepassen.

Onze kruipruimte is ca 1m hoog, maar het luik is niet supergroot (ivm afmertingen platen).

Waar zou ik voor zoiets in stad/regio Utrecht het beste aan kunnen kloppen? Alle tips zijn welkom!
Als er scheuren en gaten in tonzon zit werkt het idd niet. het hele idee achter tonzon is luchtdichte zakken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

olafmol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:41:
[...]
je noemde resolschuim toch? Is dat wat anders dan PIR alu denk ik?
Jazeker, het gaat me te ver om dat hier even te omschrijven maar het is zeker iets anders. PIR ALU is een dampdichte isolatie, een stevige en goed belastbare plaat, waar resolschuim een dampopen isolatie heeft met een wat minder hoge belastbaarheid. In jouw geval maakt de belastbaarheid weinig uit en gaat het vooral de dampopen mogelijkheid. Men denkt dan vaak aan glaswol of steenwol maar resolschuim hoort zeker ook hierbij. Een veel hogere isolatiewaarde bij een geringere dikte, maar wel vele malen duurder per m2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 08:05
Houtvezelplaat, je hebt toch een balk van een cm of 16/18? dan is houtvezel top. kan tegen vocht, tegen indrukken, aanbrengen zonder kriebelvezels overal. Die ruimte tussen de balk heb je toch niet nodig dus niet nodig om duur materiaal te kopen alleen maar omdat het dun is.

[ Voor 28% gewijzigd door No Hands op 09-01-2024 22:45 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1