Advies in plaatsing extra balk in dak schuurtje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hoi,

Ik heb recent een huis gekocht, met een schuurtje erbij. Dit is 3 stenen muren, en de 'buitenkant' was een houten wand.
Nu is deze wand een 2.5 m opgeschoven enkele jaren geleden, en de schuur vergroot.

Echter, het was nooit netjes afgerond. Hierom heb ik electra geplaatst, etc etc. En ook een oud kozijn wat er nog zat nu weggehaald.

Wat mij later opviel tijdens het isoleren van het dak is dat de balken anders georienteerd zijn. Voor het nieuwe stuk schuur zijn alle balken aan de originele 'buitenwand' gemaakt.

Kleine tekening;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKGUaS0ck5XrGRCMaLNROTsp1Xo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UNzXLqlYIlDEdDoHl2mi5Orh.jpg?f=user_large

Zwart is muur;
De rode strepen zijn de originele balken. Dikke knoeperds van 8cm dik, 20cm hoog.
De paarse zijn de nieuwe balken, ook dikkerds van 8x20.

De blauwe is de balk waar ik over twijfel. Hieraan hangen dus alle paarse, maar de ene balk is nu net veel dunner. 4cm dik, 20cm hoog. Lengte is 280 cm.

Onder deze balk zat dus het kozijn (muur was al weg) - het hing dus aan het plafond - maar zat nog wel in de muur vast (aan een kant) en gaf dus wel vorm/stevigheid.

Ene kant, het is niet door mij gebouwd maar door een aannemer ofzo -- tig jaar geleden dus het zit wel goed. En de draagkracht van een 4cm dikke balk is ook flink.

Andere kant, ik wil nog sedum dakbedekking op het dak - en dat is zwaar.
De vorige bewoner heeft gezegd dat dat gecheckt is (goede vrienden, dus niet een beetje stroop om de mond) en dat dat qua belasting moet kunnen...

maar je wilt niet hebben dat volgend jaar mét sedum erop en een pak sneeuw het schuurtje doorzakt/instort.

Nadeel, plafond zit er nu al keurig dichtgestuct tegenaan.. dus een balk erbij is geen leuk werk. Dus sta zeker niet te springen om dit nu te doen.

En toch hoor ik graag nog een andere mening.

Opties zijn;
- zo laten
- een 4cm balk tegen deze aanschroeven / aan de muur maken.

Iemand een mening hierin?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Ga even het dak op, boven die 'blauwe' balk en ga even goed door de knieën en weer rechtop. Voelt het als een trampoline, versterk het maar. Voel je geen enkele beweging, dan is het vast OK.

Voelt het daarna toch niet goed, versterk sowiezo. Een overbodige balk toevoegen is een tijdelijke kost, als dat zorgt dat je lekker slaapt is dat goedkoper en gezonder dan slaapmedicatie :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Paaltje eronder een optie?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

De overspanningen zijn best wel kort voor dit soort dikke knoepers. Ik zou alleen die ene die alle dwarse balken draagt opdikken. Gewoon een 70x200 er tegenaan.
sedum is toch 75kg/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ja, ik kan later wel even op het dak gaan staan springen @naftebakje
Ik verwacht overigens geen trampoline! Denk dat het kloek is.

Ja, @KabouterSuper dat kan in theorie, behalve dat ik een paaltje exact midden in m'n schuurtje krijg. Dan is de Misses niet happy, en kan ik heel lastig klussen. Als het nu acute dreiging zag, deed ik dat, maar zover zijn we niet.

Dat dacht ik ook,@AtomicShockwave maar nog nooit gedaan.
Gewoon een balk halen op de gelijke lengte, en er met dikke schroeven tegenaan schroeven... ? En dan nog aan de muur maken of niet? Want dan krijg ik die denk ik niet strak tegen die balk aan, gezien de montage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
aan de muur hoeft niet "wij" pakken behalve schroeven ook altijd m10/m12 bouten h.o.h 60 lekker krap gat boren en bout erin slaan. ring erop en goed tegen elkaar draaien. bij vloeren pas je lijm toe tegen het kraken, maar dat zal hier weinig uitmaken. let wel waarschijnlijk is de balk die er nu zit al niet recht (meer) een krik en een balk kan nodig zijn om e.e.a. uit te lijnentijdens het plaatsen. overgens als je naast opdikken ook een hogere balk kan pakken helpt dat meer tegen doorbuiging.

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 09-01-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ok,

Nee hogere balk kan niet. 20cm is de max.
Ik ga eenzelfde balk halen, en zet die erop. Paar gaatjes boren, bouten erdoor en strakdraaien.
Moet goedkomen.

Niet per direct vanavond, want het hele plafond moet dan half open. Maar wat @naftebakje zegt.. dan slaap ik wel rustig.

Geef me even tijd, en dan zal ik plaatsen of het gelukt is. Tot zover bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1