bovenkast metod ikea, max draaggewicht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesses
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 22:12
Hoi allen,

Na een zoektocht op het forum, de ikea site en een gesprek met een medewerker heb ik geen antwoord gevonden.

Wij willen de metod bovenkastjes van ikea in de keuken ophangen, 60 * 100. Nu zie ik in de handleiding dat deze bevestigd wordt dmv een metalen hoekprofiel welk wordt vastgeschroefd in het hout. Deze 2 metalen hoekprofielen hang je op aan een metalen strip die bevestigd is aan de muur.

De vraag is hoeveel gewicht kan zo'n bovenkastje houden. kijkend naar de constructie, dan vind ik het nogal wat dat zo'n kast aan een paar schroeven hangen. Helemaal als deze gevuld wordt met bijvoorbeeld glazen/schalen enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA5EndVRyIvqZtu4tevJH6_mrK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYZCGALEerx5QeekWIdJE567.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:32

Freakie1NL

Grote Baas

Gek dat Ikea dit inderdaad nergens vermeld.
Nu zit er nog al een verschil tussen de krachten die uitgeofend worden. De metalen rail vangt de zwaarte kracht op. Die kan best wat hebben en is hier metaal op metaal. Deze schroeven hoeven dus alleen het gewicht te dragen, niet de trek kracht van de muur af.

Maar zou dit inderdaad wel even verder nazoeken. Denk via hoofdkantoor (in Nederland Delft) je misschien een beter antwoord van Ikea krijgt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:14
Dat plaatje is wel de kast op z'n kant. In werkelijkheid worden de schroeven vnl. op afschuiving belast. Dan kan het best wel wat hebben.
Belangrijk is dat je de schroeven niet te sterk vastdraait, want dan draai je de schroeven dol in het spaanplaat en wordt de sterkte een stuk minder.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-10 13:25
Wat bij het ophangen belangrijk is om te beseffen is hoe die opgehangen wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGuYHZ--MC4RZqlk_q26fC1pEh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R7eTeBXQ4QWxDIqgFwWL1zjJ.png?f=fotoalbum_large

De schroeven worden voornamelijk op schuif belast, die kracht is doorgaans in deze constructie significant groter dan de kracht die nodig is om de schroeven uit het hout te trekken. Ik heb geen tabellenboek bij de hand maar denk in de ordegrote van 100+ kilo voor één 4mm schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 11:11
De reden dat IKEA daar geen cijfer wil op plakken is vermoedelijk omdat veel van het uiteindelijke resultaat afhangt van de muur waaraan het vastgemaakt is en de bijhorende bevestigingswijze.

Ik lees dat ook terug hier: https://www.reddit.com/r/...all_cabinet_weight_limit/ (Met enkele gewichten vermeld)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:57
Naast bovenstaande, schroef je de kast ook vast aan de kasten ernaast, en zo word de kracht verdeeld.
Als je een kastje volzet met schalen dan gaat daar echt niks mee gebeuren.

Je hebt het over een kast van 60x100.
Dat is 60 breed x 100 hoog en waarschijnlijk maar iets van 40 diep.
De afmetingen zorgen er ook voor dat het gewicht niet tever naar voren kan staan.

Zelf heb ik 2 ikea kasten van 60x100 en 60 diep opgehangen boven de wasmachine en droger.
Met aan beide zijden 240cm hoge kasten.
Ikea heeft hier nadrukkelijk de garantie op de HELE keuken ingetrokken.
Volgens hun kon dit niet, zelf zag ik het probleem niet.

Het hangt ondertussen al 4 jaar prima.
Er staan bij ons veel vazen in de rechter bovenkast.
En in de linker kast een zware combi magnetron, gourmet set en fondue set.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfiPCB0u4_zdcgDZNPYgOVVQdj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2s54EJv7eyY000Al2sFJlGf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 09-01-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesses
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 22:12
Iedereen bedankt voor de reacties, geeft mij meer vertrouwen.
Ondertussen besteld en we gaan het gewoon ophangen.

De huidige kasten zijn van MDF, waarbij het bevestigingspunt in het MDF is afgebroken/uitgescheurd, kwam bijna naar beneden. Dus ik ben wat voorzichtig met iets nieuws ophangen!

Bedankt, geeft ook verduidelijking m.b.t. schuifbelasting, zo had ik er nog niet naar gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:01
Ik heb ze in de bijkeuken hangen stampvol met tweede keus (tuin) servies en glaswerk. Gaat al een paar jaar 👍 :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindeer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-05 11:05
FRANQ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:16:
Zelf heb ik 2 ikea kasten van 60x100 en 60 diep opgehangen boven de wasmachine en droger.
Welke kast is dat dan? Ik kan nl bij die diepte en breedte alleen 40 en 60 hoog vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:57
reindeer schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:06:
[...]

Welke kast is dat dan? Ik kan nl bij die diepte en breedte alleen 40 en 60 hoog vinden?
Dat is een kast van 60 hoog, met daarbovenop een kast van 40 hoog.
Die 40 hoge kasten komen ook bovenop de hoge kasten als je 2m40 wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindeer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-05 11:05
Duidelijk, 2 kasten op elkaar dus.
Maar dan kun je beide kasten toch apart ophangen? Snap het probleem van Ikea dan ook niet echt.
Hun keukenplanner laat je dat prima designen. Of heb je bovenste kast gewoon los gestapeld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:56

dragonhaertt

@_'.'

Ik ben voor de wetenschap even aan ons kastje gaan hangen (60x40, geen rail. Gewoon twee schroeven door de beugel in de muur)

60 kg gaat dus prima :>

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1