Vraag over verwarmingssysteem en smart maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 13:56
Hoi,

Ik wil gaan kijken naar het optimaliseren van onze verwarming. Het systeem is als volgt opgebouwd:

Kelder: CV-ketel, en vloerverwarming (systeem met thermostaatknop met Celsius erop, dus niet 1/2/3/4/5 en een aantal rode afdekdoppen).
Begane grond en eerste verdieping: verschillende radiatoren, met nog oude knoppen.

Nu wil ik een en ander optimaliseren. Op dit moment staat de vloerverwarming in principe altijd open, en de radiatoren in de woonkamer. Op de slaapkamer zit een radiator, maar gebruiken we meestal een straalkacheltje in de ochtend omdat dan de CV nog niet is aangeslagen en we het zonde vinden om het hele huis op te stoken om een warme slaapkamer te hebben.

Ik wil een en ander makkelijker in te regelen gaan maken, maar heb daarover een aantal vragen. Ik wil alle radiatorkranen vervangen door thermostartknoppen zodat ik daar een smart thermostaatknop op kan zetten, en dus bijvoorbeeld kan instellen dat een half uur voordat we opstaan, de radiator in de slaapkamer aan gaat. In principe zou dan de vloerverwarming beneden en de radiatoren niet warm te hoeven worden, maar kan dit zomaar? Kun je dit zomaar dichtdraaien (al dan niet automatisch) of knijp je dan ook de aanvoer naar de radiator boven dicht?

Een andere vraag is hoe je dit dan met de thermostaat zelf doet, immers kun je de radiator op de slaapkamer wel smart open laten draaien, de thermostaat weet nog steeds niet dat hij moet stoken. Hier is een en ander vast in te automatiseren (bijvoorbeeld als er een thermostaatkraan open wordt gedraaid, de thermostaat naar 20 graden zetten), maar misschien zie ik dingen over het hoofd.

Dan nog de vraag: hoe kan ik de vloerverwarming smart maken? Ik zie dat er dus zo'n bijzondere thermostaatknop op zit, maar dat zal vast anders werken dan een thermostaatradiatorkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:10
Kijk eens naar Tado of dergelijke.
- Op je CV komt een module die warmtevraag ontvangt, en de ketel stuurt (kan ook modulerend met OpenThem als je ketel dat ondersteunt).
- Op elke radiator komt een 'slimme' knop, die een weekprogramma kan volgen en die zelf warmte kan vragen (dus als alles warm is, en je draait één radiatorknop hoger, dan zal de ketel ingeschakeld worden voor die ene radiator).
- Vloerverwarming kan je kiezen:
-- Idealiter plaats je een zoneklep en een 'slimme' adapter om die aan te sturen, die de warmwatertoevoer afsluit naar de vloerverwarmingsverdeler. Er is een thermostaat nodig in de ruimte die met de vloerverwarming wordt opgewarmd, dat kan het schermdeel zijn van de Tado, kan ook een losse temperatuursensor zijn (of een 'slimme' knop op een radiator in dezelfde ruimte). LET OP! Vervang de knop met Celcius er op niet door een 'slimme' thermostaatknop, dit is de maximaalbeveiliging die voorkomt dat je vloer te warm wordt (en de tegels van de vloer af knallen).
-- Je kan ook er op gokken dat de vloer meest warmtevraag zal hebben, en dus de vloer altijd mee warmte geven als ergens warmte wordt gevraagd. Risico bestaat dat ruimte met vloerverwarming te warm wordt, maar dan kan je nog altijd toch een zoneklep toevoegen. Vaak is vb de badkamer vlot warm 's ochtends, en is het niet erg dat er ietsje warmte in de vloer zit zodat je tenen er niet afvriezen als je aan het ontbijten bent.

P.S. ook Evohome en dergelijke bieden zo'n systemen aan, kijk gerust zelf even rond, zoektoch begint met 'zoneregeling'.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 09-01-2024 12:31 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik heb een Evohome systeem met 4 radiatorknoppen.
Ik gebruik er één in de woonkamer voor de vloerverwarming, de overige heb ik o.a. in de slaapkamers.
Het Evohome systeem werkt met Google en ook via mijn Google nest hub, voor bediening.

Een set bestaat uit 4 of andere hoeveelheid radiatorknoppen;
een hoofdunit met touchscreen, deze kan je staand of aan de muur bevestigen;
een RF ontvanger voor ketelbesturing.

Besturing kan via de hoofdunit, of via de app, daar stel je alle tijdschema's in.
Via Google home app, of een Google hub, kan je warmte vragen of uit zetten, maar de tijdschema's zijn wel leidend.

Als ik thuiswerk en alleen mijn werkkamer wil verwarmen, dan kan dat. Het zijn allemaal zones die onafhankelijk van elkaar werken.
Er zit een temp sensor in de radiator knop die de omgevingstemp weergeeft, vraag je een hogere temperatuur dan stuurt de hoofdunit een signaal via RF naar het kastje die op de ketel zit aangesloten en gaat de ketel aan. Omdat de andere "zones" geen warmte vragen, zijn deze dicht en krijgt alleen de zone die de warmte vraagt warm water.

Het is best wel een simpel systeem en werkt prima.

[ Voor 9% gewijzigd door DBC87 op 09-01-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:58
Ik heb ook Evohome van honeywell.

Systeem werkt goed, en ik kan ook per ruimte een programma maken of tijdelijk de temperatuur aanpassen.

Ik heb voor honeywell gekozen omdat het een grote speler is die decennia oude apparaten nog steeds ondersteund. Hierdoor ben ik niet bang dat de server uit de lucht gaat.
maar stel de server gaat wel uit de lucht, evohome kan standalone werken.
Je zou alleen de app bediening missen.

Andere systemen kun je zonder de server/cloud niet instellen/beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:57
ik heb evohome en tado gehad. tado doet de verwarming het niet (of nauwelijks) als er geen internet is. evohome werkt prima draait volledig lokaal.
De investering is nagenoeg gelijk, even goed aanbiedingen zoeken