Nieuwe kozijnen, tocht bij afwerklijsten, normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 13:34
Wij hebben deze zomer nieuwe kunststofkozijnen (met triple glas) laten plaatsen in ons huis uit 1968. Het huis heeft na-geïsoleerde spouwmuren.

Nu het zo koud is, valt mij op dat het wel erg koud is onder aan alle afwerklijsten bij de kozijnen. Ik heb een paar 'fotos' genomen met mijn warmtebeeldcamera, hierop zie je dat het wel erg tocht en koud is rondom de kozijnen.

Het huis is op dit moment ongeveer 19 graden.

Achterdeur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CU7zxUwlySJ07HhI9rpWs0UXABk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lc5NZAa3vGl0nQZUqkBuss3X.jpg?f=user_large

Woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UmAPVKLx-xcd_rFoch_i9Q6NeU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y787zZmQrECRIu3YoUOHEX6L.jpg?f=user_large

Voordeur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2rkzW9npjCgAbH21LOCauoDYSQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qgsj79N71k4ZUVduLPZM0xIM.jpg?f=user_large

Is dit normaal? Zijn de kozijnen niet goed geplaatst? Is er mogelijk te veel isolatiemateriaal uit de spouw verdwenen bij plaatsen en is dit probleem voor de kozijnenplaatser?

Voordat ik het aankaart bij de kozijnenplaatser, zou ik graag de mening van enkele mensen hier willen.

Update: contact opgenomen met de kozijnenboer, ze komen kijken. Ik ben benieuwd wat zij er zelf over zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Abom op 09-01-2024 10:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Ik ben wel benieuwd met welke conclusie de kozijnenboer komt. Ik heb onlangs een nieuwbouwhuis laten bouwen en alles wordt continu bij een ander neergelegd, of er wordt een oorzaak gevonden waar ze zelf geen invloed op hebben.

De kunststofkozijnen met triple glas die bij ons zijn geleverd, tochten ook bij de afwerklatten. Zo erg zelfs dat het bij harde wind begon te fluiten. De wind zou vanuit de spouw komen, en als het bij de afwerklatten niet goed is afgedicht, kunnen er tochtproblemen ontstaan. Eerst heb ik zelf tussen de muur en de kozijnen alles met zwelband afgedicht vanaf de buitenkant. Dit had geen invloed op het tochten, omdat het vanuit de spouw kwam, maar hierdoor kwam er wel veel minder geluid van buiten door. Daarna heb ik alles in de hoek van de afwerklat en het kozijn afgekit, en nu tocht het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Voltex schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:13:
Ik ben wel benieuwd met welke conclusie de kozijnenboer komt. Ik heb onlangs een nieuwbouwhuis laten bouwen en alles wordt continu bij een ander neergelegd, of er wordt een oorzaak gevonden waar ze zelf geen invloed op hebben.

De kunststofkozijnen met triple glas die bij ons zijn geleverd, tochten ook bij de afwerklatten. Zo erg zelfs dat het bij harde wind begon te fluiten. De wind zou vanuit de spouw komen, en als het bij de afwerklatten niet goed is afgedicht, kunnen er tochtproblemen ontstaan. Eerst heb ik zelf tussen de muur en de kozijnen alles met zwelband afgedicht vanaf de buitenkant. Dit had geen invloed op het tochten, omdat het vanuit de spouw kwam, maar hierdoor kwam er wel veel minder geluid van buiten door. Daarna heb ik alles in de hoek van de afwerklat en het kozijn afgekit, en nu tocht het niet meer.
Bij een nieuwbouwwoning van alles zelf moeten corrigeren vind ik schandalig.

Wij hadden één kozijn waarbij je onder door het kozijn naar buiten kon kijken. Bij harde wind waaide en floot het onder het kozijn door. Bleek dat dit kozijn aan de onderkant niet was gekit. De kozijnenboer heeft dit kozijn opnieuw geplaatst. Hier fluit het nu niet meer doorheen, maar ook bij dit kozijn tocht het aan de zijkant bij de afwerklijst. Ik heb ook het vermoeden dat dit vanuit de spouw komt, maar dan nog verwacht ik dat dit bij het plaatsen van het kozijn wordt opgelost.

Ik moet eerlijk zeggen dat de kozijnenboer tot nu toe alles netjes heeft opgepakt. Maar ik maakte mij vooral zorgen omdat dit bij zo'n beetje alle kozijnen is. Misschien een beetje een paniek reactie van mij om meteen een thread te openen.

Ik heb eigenlijk weinig zin om dit zelf te moeten gaan oplossen. Je betaalt zo'n bedrijf een behoorlijk bedrag, dan mag je verwachten dat ze het ook goed oplossen.

Nu is het even een vervelend puntje, zeker met deze kou, maar ik hoop dat ze het kunnen oplossen zonder te veel gezeur.

[ Voor 3% gewijzigd door Abom op 09-01-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukl86
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17-03 21:29
Is dit uiteindelijk opgelost? Ik heb een soortgelijk probleem.

En wat voor warmtebeeldcamera heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
dit soort zaken moet echt niemand accepteren of zelf gaan oplossen. dit is gewoon niet goed gemonteerd en hoort een kozijnleverancier op te lossen. niet goedschiks dan maar vervelend.
tenzij er in hun koopovereenkomst staat dat ze de kozijnen niet wind en waterdicht plaatsen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
Tukl86 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:16:
Is dit uiteindelijk opgelost? Ik heb een soortgelijk probleem.

En wat voor warmtebeeldcamera heb je?
Na verdere analyse lijkt het erop dat de tocht uit het plafond komt en via de afwerkstrip naar kieren stroomt, waardoor de tocht dus op de betreffende plekken uit komt.

In ons geval was het dus niet zo dat de kozijnen de oorzaak van de koude luchtstromen was, maar vooral door het type huis. Het kozijn waar het 'doorheen waaide' hebben ze netjes opnieuw geplaatst, waardoor het probleem is opgelost. Andere plekken hebben ze afgekit, voor zover mogelijk. In principe los je daarmee het probleem niet op, want de tocht blijft, alleen komt het niet meer rond het kozijn eruit.

Ik heb dit geaccepteerd omdat tocht een issue is met ons huis. Wanneer ik spotjes uit een verlaagd plafond haal, dan tocht het daar ook doorheen. Ik ben bezig met het aanpakken van de plekken waar het tocht en hoop dat daarmee ook de plekken rondom de kozijnen worden opgelost.

Hebben jullie houten balklagen? Dat is waarschijnlijk bij ons de grootste oorzaak van de tocht problemen.

Mijn warmtebeeldcamera: Guide IR PC210

[ Voor 5% gewijzigd door Abom op 10-03-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:52
Als je tocht uit de gaten van je spotjes hebt zit er een open verbinding met buiten boven je plafond. Daar verlies je gewoon veel warmte. Zou dat toch eens gaan onderzoeken, maar betekent wel dat je je hele plafond eruit mag slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
_JGC_ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:46:
Als je tocht uit de gaten van je spotjes hebt zit er een open verbinding met buiten boven je plafond. Daar verlies je gewoon veel warmte. Zou dat toch eens gaan onderzoeken, maar betekent wel dat je je hele plafond eruit mag slopen.
Klopt en dat is de reden dat ik het nog niet heb gedaan. Het zit waarschijnlijk in de aanbouw, in de bijkeuken zitten ventilatieroosters, maar ik heb het vermoeden dat er geen buis in zit, maar alleen een dakdoorvoer wat uitkomt boven het plafond van gipsplaten. Water op het platte dak bevriest wel, dus het is wel geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:52
Abom schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Klopt en dat is de reden dat ik het nog niet heb gedaan. Het zit waarschijnlijk in de aanbouw, in de bijkeuken zitten ventilatieroosters, maar ik heb het vermoeden dat er geen buis in zit, maar alleen een dakdoorvoer wat uitkomt boven het plafond van gipsplaten. Water op het platte dak bevriest wel, dus het is wel geïsoleerd.
Die isolatie ligt dan op het platdak van de aanbouw onder de dakbedekking. Die blijft wel koud ja... maar het waait tussen gipsplaat en isolatie door, dus die warmte lekt ergens anders weg.

Ik heb het hier ook, tocht tussen afwerking en isolatie. Je verliest echt veel warmte daardoor. Ik heb op zolder alles er al uitgetrokken en opnieuw gedaan omdat er toch nog geen afwerking gedaan was, de overloop en de kinderslaapkamer moeten echter ook nog :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:57
Met radiatoren kun je ook valse tocht krijgen d.w.z. een voelbare luchtcirculatie. De radiatoren verwarmen de koude lucht en stijgt op, koelt dan weer af, zakt naar beneden en wordt dan weer door de radiatoren verwarmt enz. Hoe warmer de radiotoren hoe sterker de luchtcirculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:38
Abom schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:05:
[...]

Na verdere analyse lijkt het erop dat de tocht uit het plafond komt en via de afwerkstrip naar kieren stroomt, waardoor de tocht dus op de betreffende plekken uit komt.

In ons geval was het dus niet zo dat de kozijnen de oorzaak van de koude luchtstromen was, maar vooral door het type huis. Het kozijn waar het 'doorheen waaide' hebben ze netjes opnieuw geplaatst, waardoor het probleem is opgelost. Andere plekken hebben ze afgekit, voor zover mogelijk. In principe los je daarmee het probleem niet op, want de tocht blijft, alleen komt het niet meer rond het kozijn eruit.

Ik heb dit geaccepteerd omdat tocht een issue is met ons huis. Wanneer ik spotjes uit een verlaagd plafond haal, dan tocht het daar ook doorheen. Ik ben bezig met het aanpakken van de plekken waar het tocht en hoop dat daarmee ook de plekken rondom de kozijnen worden opgelost.

Hebben jullie houten balklagen? Dat is waarschijnlijk bij ons de grootste oorzaak van de tocht problemen.

Mijn warmtebeeldcamera: Guide IR PC210
Uit je plafond? Zit de bovenkant tegen je plafond aan? Normaal zit je kozijn gewoon netjes rondom aansluitend in/ tegen je spouwmuur(isolatie). En dan rondom het kozijn afgewerkt met luchtdichte materialen aan de binnenkant zoals een flexibele pur of een tape etc. Hoe zit het dan achter die “strip” als de tocht daar kan komen vraag ik mij dan af. Heb je geen duidelijke foto’s van de situatie.

Ergens heb ik het gevoel dat die kozijnen boer met een beetje kit het “makkelijk” probeerde te dichten. Terwijl je misschien wel een kier tussen je kozijn en isolatie hebt wat een koudebrug veroorzaakt eventueel.
Pagina: 1