Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-05 13:44
Hoi mede-tweakers,

In augustus 2022 ben ik een nieuw energiecontract aangegaan bij Gulf Gas & Power, 4 jaar vast met (voor die tijd) gunstige tarieven. Achteraf dom, maar achteraf is mooi wonen zeggen we in Brabant… Dat contract zou starten op 1 april 2023, i.v.m. aflopen van een ander contract, en eindigen op 1 april 2027. Het is een zakelijk contract (Zakelijk kleinverbruik) voor elektra én gas, op de bedrijfsnaam van mijn vrouw (Die is ZZP-er met een nagelstudio). De energie wordt geleverd op ons woonhuis, niet op het adres van mijn vrouw haar nagelstudio.

Tegenwoordig zijn de tarieven veel gunstiger dan de tarieven van mijn contract bij Gulf, dus ben ik gaan uitzoeken wat de gevolgen zijn van het opzeggen van dit contract.

In de “Welkomstbrief” die ik per mail kreeg van Gulf, nadat ik het contract getekend heb, staat het volgende over de opzegvergoeding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkIb6ZDGLixEbZ5oUKx9l5PV7F8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0rQyJ53WaI9umTEqiJuT4oLW.png?f=fotoalbum_large

Ik heb Gulf telefonisch benaderd, of zij kunnen vertellen wat in mijn geval de opzegboete gaat zijn. Helaas wilden zij dat niet voor mij uitzoeken, zijn ze dat ook niet verplicht en kunnen ze pas zeggen wat de boete gaat zijn op het moment dat ik opzeg. Ik vroeg of ze mij dan konden vertellen of er sprake is van een “woonfunctie met hoofdzakelijk privégebruik”. Daarvoor verwezen ze mij naar https://bagviewer.kadaster.nl/. Daar kan ik zien dat mijn woning met als gebruiksdoel “Woonfunctie, Overige gebruiksfunctie” geregistreerd staat. Bij onze buren staat bijvoorbeeld alleen “Woonfunctie”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlEO2WAKgiktnROvTyNqiG08q4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PbWUFFgSioLcHSejxlDZYOcE.png?f=fotoalbum_large

Ik ga er stiekem van uit, dat dit nog steeds als “woonfunctie met hoofdzakelijk privégebruik” geldt, maar zeker weten doe ik dit niet.

Daarnaast verwezen ze mij door naar de ACM, waar deze “Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen Vergunninghouders” gedocumenteerd staan. https://wetten.overheid.nl/BWBR0033394/2013-04-01 Volgens dat besluit, Artikel 4, zou de boete maximaal 250 euro zijn, zoals ik het lees.

Het komt er nu dus op neer, dat ik maar moet afwachten hoe hoog mijn boete gaat zijn, op het moment dat ik officieel opzeg. Die gok durf ik niet te nemen, want een boete van 250 euro betaal ik graag, maar indien de eerste berekening wordt gehanteerd gaat mij dat enorm veel geld kosten.

Heeft iemand hier ervaring mee, en/of weet hoe het precies zit? Mijn dank is groot! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-05 14:21
Geen ervaring mee maar in dit geval maar je kan toch altijd nog weer afzien van je opzegging als het toch verkeerd uitpakt?

Je zegt op, op grond van de bovenstaande clausule die je zelf al hebt gevonden en wacht op hun reactie. Desnoods zet je erbij, dat je alleen wil opzeggen onder die clausule en dat je er aan voldoet op basis van de informatie die je hebt gedeeld?

Nee heb je, ja kan je krijgen ...

[ Voor 28% gewijzigd door wm1234 op 09-01-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
wm1234 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:45:
Geen ervaring mee maar in dit geval maar je kan toch altijd nog weer afzien van je opzegging als het toch verkeerd uitpakt?

Je zegt op, op grond van de bovenstaande clausule die je zelf al hebt gevonden en wacht op hun reactie. Desnoods zet je erbij, dat je alleen wil opzeggen onder die clausule en dat je er aan voldoet op basis van de informatie die je hebt gedeeld?

Nee heb je, ja kan je krijgen ...
Thanks! Zeker waar, had ik ook bedacht, ik kon alleen nergens vinden of ik daadwerkelijk kan afzien van een opzegging nadat die mail is verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-05 14:21
Ik moet het eerste bedrijf nog tegenkomen dat een vertrekkende normale betalende klant niet terug wil (uitzonderingssituaties daargelaten). Zeker als je je het onder voorwaarden hangt, dek je jezelf in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opasiano
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-03-2024
Goedemorgen,

Je hebt de zaken goed uitgezocht.
Wij hebben een zakelijk contract op een prive-woning, met enkel woonfunctie van voor juni 2023. Gulf geeft aan MTM opzegvergoeding te hanteren. Contact gehad met consuwijzer. Zij hebben een mail opgesteld die ik doorgestuurd heb naar gulf. hierin staat nadrukkelijk omschreven dat ik aangemerkt dien te worden als consument en dat ook de consumenten voorwaarden van toepassing moeten zijn (die 125 euro per product bij langere looptijd). Gulf gaat hier niet in mee en blijft hameren op het feit dat het een zakelijk contract betreft met een KVK inschrijving. Zelf waar dus consuwijzer schrijft dat het niet uitmaakt wat er boven een contract staat. Als het een object betreft met woonfunctie, ben je consument en dien je zo aangemerkt te worden.

Heb ze ook regelmatig gewezen op hun aanvullende voorwaarden wanneer een object een woonfunctie betreft. dit wordt weggewuifd.

Ik heb mijn contract nog niet opgezegd. Ik wacht de toezegging af van de geldende opzegregels.

Vanochtend heb ik contact gehad met de geschillencommissie. Zij zeggen dat de zaak voldoende informatie heeft om opgepakt te worden. Dat heb ik gecommuniceerd met Gulf en gevraagd of ik een leidinggevende kan spreken of een jurist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVG88
Ai dat is vervelend zeg... Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Gulf met het bewijs (Bagviewer Kadaster) dat het daadwerkelijk een Woonfunctie betreft, en dus de opzegboete niet meer dan €250 euro mag bedragen.

Daar heb ik inmiddels ook antwoord op gekregen:
Ik bevestig dat je contract per 12-02-2024 wordt beëindigd ( 10-02-2024 valt in het weekend ) 6 weken na de beëindigde datum ontvang je de eindafrekening inclusief opzegvergoeding.

De opzegvergoeding in jouw geval is inderdaad €250. Het voorschot van februari zal met de eindafrekening weer verrekend worden.
Wat het verschil is met jouw type contract, durf ik niet te zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whoopster
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 28-03-2024
dit soort reclame is niet gewenst

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 28-03-2024 19:29 ]

Pagina: 1