Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:47

nhanssen

QVL is non-tweakers

Topicstarter
Hoi tweakers, het is al een tijd geleden dat ik een vraag stel hier omdat ik normaliter zelf veel onderzoek doe.

Ik heb recent een nieuwe GPU gekocht voor mijn systeem welke ik al een tijdje draaide met een RX5600 XT.

Mijn systeem is goed tot perfect ingesteld en hier en daar gefinetuned. Nu heb ik redelijk recent een RX7800 XT geïnstalleerd met name voor de hoge eisen wat Cities Skylines 2 heden ten dage stelt. Toekomstige patches in het achterhoofd gehouden. Nu merk ik soms dat wanneer ik dit spel speel en richting de 100.000 inwoners ga mijn CPU het niet meer trekt en mijn GPU wat uit zijn neus zit te vreten.

Ik speel zelf op 1080p met 144hz en heb wat settings in het spel zo veranderd dat het bijna nooit crashed. Volgens bepaalde sites zie ik eigenlijk dat ik of mijn CPU moet bijwerken naar een snellere of dat ik mijn resolutie/nieuwe monitor (4k) het beste kan verhogen om beide CPU en GPU het beste met elkaar te laten werken.

Persoonlijk denk ik dat ik door de upgrade naar de 7800 eigenlijk zou moeten upgraden naar AM5 om zo de GPU meer te gebruiken. Ik ben zelf niet zo van de super hoge resoluties namelijk.

Wat raden jullie mij aan? CPU upgrade op het AM4 platform, upgrade naar AM5 of een hogere resolutie? Wat betekend dat ik eigenlijk altijd iets moet gaan vervangen hoe men het ook went of keert.

Huidige systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 136,-€ 136,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 87,90€ 87,90
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Challenger 16GB OC€ 579,-€ 579,-
1Interne harde schijvenWestern Digita Green WD15EARS, 1.5TB€ 144,95€ 144,95
1BehuizingenNexus Prominent 5€ 0,-€ 0,-
1MonitorsPhilips E-line 242E1GAJ/00 Zwart€ 109,-€ 109,-
1PC speakersetsCreative Inspire T5400 (5.1)@2.1€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech K280e qwerty€ 22,55€ 22,55
1MuizenLogitech MX518€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 68,90€ 68,90
1VoedingenCorsair RM750x (2021) Zwart€ 125,29€ 125,29
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.273,59

Bij voorbaat dank voor jullie inzichten. :)

Spec's PC

Beste antwoord (via nhanssen op 09-01-2024 19:24)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

City Skylines II is helaas in een schandalige staat gelanceerd. Betere hardware kopen gaat je niet echt helpen...
Het enige dat helpt is AFMF activeren in je driver menu. Dan kan je de interpolatie van FSR3 gebruiken. Hierop wordt geslapen, maar juist voor dit soort strategie games die ik ook zo graag speel, is AFMF een gigantische game changer. De hoge input latency hou je, maar daar kwam je toch niet vanaf en maakt ook niet zoveel uit. Verdubbeling van je framerate merk je wel en omdat het een slow paced game is, is de interpolatie ook niet slecht.

Op het moment moet je hiervoor nog een Preview Driver for AMD Fluid Motion Frames driver downloaden. Maar AFMF zou binnenkort wel in de reguliere drivers moeten komen. :)

Je zou de 5800X3D kunnen kopen. Ik heb dat gedaan mede juist voor dit soort games, maar je gaat alsnog niet een stabiele 60fps halen als je eenmaal een grote stad hebt. Het stelt de pijn vooral uit. AFMF levert je meer op.

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-01-2024 11:45 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:10
Ja, het is waar dat je bij meer pixels je gpu harder laat werken.
Maar tegelijkertijd is er geen nadeel aan dat je gpu niet maximaal draait, je wist als je je gpu upgrade maar cpu niet dat de cpu het zwakkere onderdeel zou zijn. Het zou raar zijn als dit nog steeds je gpu zou zijn toch?

Pixels hangen af van welk scherm je pakt.
Wil je graag een mooier scherm, dan ontkom je haast niet aan 1440p, en ja, dan gaat je gpu wat harder moeten werken.

Weet echter, zodra je ooit je cpu upgrade gaat je gpu weer de zwakke schakel zijn. Er is altijd iets dat achter loopt. Vraag je dus af, wat is je doel? Dat je spel vlot loopt of dat je onderdelen 100% op elkaar afgestemd zijn en precies op 99% van hun vermogen lopen?
Dat laatste scheelt namelijk per spel dus ga je nooit halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 01:42:
Ja, het is waar dat je bij meer pixels je gpu harder laat werken.
Maar tegelijkertijd is er geen nadeel aan dat je gpu niet maximaal draait, je wist als je je gpu upgrade maar cpu niet dat de cpu het zwakkere onderdeel zou zijn. Het zou raar zijn als dit nog steeds je gpu zou zijn toch?

Pixels hangen af van welk scherm je pakt.
Wil je graag een mooier scherm, dan ontkom je haast niet aan 1440p, en ja, dan gaat je gpu wat harder moeten werken.

Weet echter, zodra je ooit je cpu upgrade gaat je gpu weer de zwakke schakel zijn. Er is altijd iets dat achter loopt. Vraag je dus af, wat is je doel? Dat je spel vlot loopt of dat je onderdelen 100% op elkaar afgestemd zijn en precies op 99% van hun vermogen lopen?
Dat laatste scheelt namelijk per spel dus ga je nooit halen...
Dus je bent het met mij eens dat wellicht een hogere pixel densiteit / resolutie voor nu de beste oplossing zou zijn? Dit is namelijk mijn 1e voorkeur, de Philips monitor was ooit gekocht voor de refresh rate namelijk, niet erbij verwacht dat als ik hem elke keer aanzet het mij verblind met het logo van ze -welke ik kan missen als kiespijn- eigenlijk.

Spec's PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:10
Wil je graag upgraden, dan kan het. Maar het gaat niet je spel sneller maken oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-09 23:21
Ik zou eerst de bottleneck oplossen. Meer pixels gaat het spel met die 100.000 inwoners niet sneller van lopen. Cpu vervangen is de eerstvolgende logische keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het hangt er helemaal vanaf wat je wil natuurlijk en hoeveel geld je ervoor over hebt. Wil je graag steden van meer dan 100.000 inwoners soepel laten draaien, dan zal je een CPU upgrade moeten doen, wil je een groter scherm met hogere resolutie, dan koop je een groter scherm met hogere resolutie... Er is geen wet die stelt dat GPU's altijd op 100% van hun capaciteit moeten lopen dus dat moet geen overweging zijn. Met die nieuwe GPU ben je nu gewoon voorbereid op de toekomst en je kan nu volgens je eigen wensen en prioriteiten verder upgraden.

Gezien je zelf zegt niet van de super hoge resolutie te zijn lijkt het me logisch de CPU te upgraden. Overigens kan je met een 4K scherm ook gewoon op 1080p gamen als je dat liever hebt. Ik weet niet of je de PC ook voor andere dingen gebruikt want 4K resolutie is in Windows wel erg fijn vind ik zelf.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 21:24
@nhanssen
Je noemt Cities Skylines 2, dat soort spellen zullen nooit geoptimaliseerd worden om op meer dan 60hz te draaien. Zie je ook bij Anno1800.
Meest logische is om in jou geval een 5800X3D in je pc te zetten. Past op je huidige moederbord en zorgt voor een mooie boost voor games.
Een upgrade naar 4K zou ook kunnen, maar zeker bij een spel als Cities Skylines 2 zal je dan ook tegen de bottleneck aan gaan lopen, want de simulatie draaien blijft zwaar.
Beste optie is natuurlijk een nieuw scherm én CPU :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 20:42

mjl

Ugh

De resolutie ophoog zetten gaat je videokaart harder laten werken maar de CPU niet ontlasten. Als je CPU de bottleneck is voor het draaien van de simulaties dan moet je die vervangen.

Had je dit probleem ook al met je oude videokaart? En wat als je de oude terug zet?

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik zou voor nu de 5600 vervangen door de 5800X3D. Hoef je enkel de CPU te swappen en de rest van het systeem kun je nog wel even mee vooruit.

Zelf heb ik dit in 2022 gedaan, ter vervanging van mijn 5600X (overigens op precies hetzelfde moederbord als jij). Ik draai een RTX3080. De CPU upgrade heeft extreem veel verbetering opgeleverd met name in de minimum FPS, waardoor mijn sim spellen in VR een heel stuk soepeler draaien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

City Skylines II is helaas in een schandalige staat gelanceerd. Betere hardware kopen gaat je niet echt helpen...
Het enige dat helpt is AFMF activeren in je driver menu. Dan kan je de interpolatie van FSR3 gebruiken. Hierop wordt geslapen, maar juist voor dit soort strategie games die ik ook zo graag speel, is AFMF een gigantische game changer. De hoge input latency hou je, maar daar kwam je toch niet vanaf en maakt ook niet zoveel uit. Verdubbeling van je framerate merk je wel en omdat het een slow paced game is, is de interpolatie ook niet slecht.

Op het moment moet je hiervoor nog een Preview Driver for AMD Fluid Motion Frames driver downloaden. Maar AFMF zou binnenkort wel in de reguliere drivers moeten komen. :)

Je zou de 5800X3D kunnen kopen. Ik heb dat gedaan mede juist voor dit soort games, maar je gaat alsnog niet een stabiele 60fps halen als je eenmaal een grote stad hebt. Het stelt de pijn vooral uit. AFMF levert je meer op.

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-01-2024 11:45 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat Daniel zegt inderdaad. De cpu is voor iedereen een bottleneck in dat spel omdat dat spel daar gewoon idioot veel van wil. Een 5800X3D gaat in die zin zeker helpen, want dat is een mooie upgrade, maar daarna zal CS2 nog steeds niet bijster vloeiend draaien omdat dat spel het gewoon niet kan. Maar daar hebben mensen met een high end pc ook nog last van. Ik zou je upgrades die je doet dus vooral los gaan zien van skylines, dat spel is een waardeloze graadmeter.

Dat gezegd hebbende heb ik een 7900X cpu met een 7900XT gpu en de cpu zit in bijna alle spellen uit de neus te eten. Meestal maar 5-10% gebruik, soms 20%. Dus wat dat betreft hoef je geen hele snelle cpu te hebben om alles uit je 7800XT te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie bijdrages voor een oplossing. Ik weet wat ik ga doen, ik ga wat nachtjes er over nadenken.
Weet nog niet of ik naar AM5 wil want normaal gesproken skip ik een hele generatie bij complete upgrades. Dus wellicht gaat het een tussenoplossing worden richting een CPU upgrade.

@mjl de oude was een XFX RX 5600 XT Red Dragon, die setup toen liep met GPU op 100% al bij +/- 40.000 inwoners stroef. CS2 is enorm GPU based.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 01:12
Wellicht de moeite waard om nog te checken maar volgens mij worden de B450 chipsets niet ondersteund door Windows 11.

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:02
Henneo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 01:02:
Wellicht de moeite waard om nog te checken maar volgens mij worden de B450 chipsets niet ondersteund door Windows 11.
Zeker wel, zelfs de a320 bordjes. Ryzen vanaf 2000 series.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 21:24
@nhanssen
Zoek trouwens ook even op Youtube een paar filmpjes op over het optimaliseren van de instellingen van City Skylines II. Er zijn een hoop instellingen die je kan aanpassen die bijna geen invloed hebben op de beeldkwaliteit maar wel op hoe het spel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Topicstarter
Henneo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 01:02:
Zeker wel, ligt namelijk niet aan het moederbord maar in de processor. Maar wil geen 11, ik zit voorlopig nog goed bij 10. Heb de TPM2.0 uitgeschakeld zodat het niet door mijn strot gedrukt wordt.

Spec's PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Topicstarter
chrisborst schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:21:
@nhanssen
Zoek trouwens ook even op Youtube een paar filmpjes op over het optimaliseren van de instellingen van City Skylines II. Er zijn een hoop instellingen die je kan aanpassen die bijna geen invloed hebben op de beeldkwaliteit maar wel op hoe het spel draait.
Al gedaan, crashed bijna nooit ook. Ziet er ook goed uit.

Spec's PC

Pagina: 1