Hoi tweakers, het is al een tijd geleden dat ik een vraag stel hier omdat ik normaliter zelf veel onderzoek doe.
Ik heb recent een nieuwe GPU gekocht voor mijn systeem welke ik al een tijdje draaide met een RX5600 XT.
Mijn systeem is goed tot perfect ingesteld en hier en daar gefinetuned. Nu heb ik redelijk recent een RX7800 XT geïnstalleerd met name voor de hoge eisen wat Cities Skylines 2 heden ten dage stelt. Toekomstige patches in het achterhoofd gehouden. Nu merk ik soms dat wanneer ik dit spel speel en richting de 100.000 inwoners ga mijn CPU het niet meer trekt en mijn GPU wat uit zijn neus zit te vreten.
Ik speel zelf op 1080p met 144hz en heb wat settings in het spel zo veranderd dat het bijna nooit crashed. Volgens bepaalde sites zie ik eigenlijk dat ik of mijn CPU moet bijwerken naar een snellere of dat ik mijn resolutie/nieuwe monitor (4k) het beste kan verhogen om beide CPU en GPU het beste met elkaar te laten werken.
Persoonlijk denk ik dat ik door de upgrade naar de 7800 eigenlijk zou moeten upgraden naar AM5 om zo de GPU meer te gebruiken. Ik ben zelf niet zo van de super hoge resoluties namelijk.
Wat raden jullie mij aan? CPU upgrade op het AM4 platform, upgrade naar AM5 of een hogere resolutie? Wat betekend dat ik eigenlijk altijd iets moet gaan vervangen hoe men het ook went of keert.
Huidige systeem:
Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.
Ik heb recent een nieuwe GPU gekocht voor mijn systeem welke ik al een tijdje draaide met een RX5600 XT.
Mijn systeem is goed tot perfect ingesteld en hier en daar gefinetuned. Nu heb ik redelijk recent een RX7800 XT geïnstalleerd met name voor de hoge eisen wat Cities Skylines 2 heden ten dage stelt. Toekomstige patches in het achterhoofd gehouden. Nu merk ik soms dat wanneer ik dit spel speel en richting de 100.000 inwoners ga mijn CPU het niet meer trekt en mijn GPU wat uit zijn neus zit te vreten.
Ik speel zelf op 1080p met 144hz en heb wat settings in het spel zo veranderd dat het bijna nooit crashed. Volgens bepaalde sites zie ik eigenlijk dat ik of mijn CPU moet bijwerken naar een snellere of dat ik mijn resolutie/nieuwe monitor (4k) het beste kan verhogen om beide CPU en GPU het beste met elkaar te laten werken.
Persoonlijk denk ik dat ik door de upgrade naar de 7800 eigenlijk zou moeten upgraden naar AM5 om zo de GPU meer te gebruiken. Ik ben zelf niet zo van de super hoge resoluties namelijk.
Wat raden jullie mij aan? CPU upgrade op het AM4 platform, upgrade naar AM5 of een hogere resolutie? Wat betekend dat ik eigenlijk altijd iets moet gaan vervangen hoe men het ook went of keert.
Huidige systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 136,- | € 136,- |
1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4 | € 87,90 | € 87,90 |
1 | Videokaarten | ASRock AMD Radeon RX 7800 XT Challenger 16GB OC | € 579,- | € 579,- |
1 | Interne harde schijven | Western Digita Green WD15EARS, 1.5TB | € 144,95 | € 144,95 |
1 | Behuizingen | Nexus Prominent 5 | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | Philips E-line 242E1GAJ/00 Zwart | € 109,- | € 109,- |
1 | PC speakersets | Creative Inspire T5400 (5.1)@2.1 | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Phantom Black | € 0,- | € 0,- |
1 | Toetsenborden | Logitech K280e qwerty | € 22,55 | € 22,55 |
1 | Muizen | Logitech MX518 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 68,90 | € 68,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM750x (2021) Zwart | € 125,29 | € 125,29 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 500GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.273,59 |
Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.