Hallo, vraag namens vriendin, ze komt in aanmerking voor een (nog te bouwen) nieuwbouw-bovenwoning. De huurwoning leveren ze op via Nul Op de Meter principe. Dit is gebaseerd op een geschat en gemiddeld gebruik. De huurder betaalt dan een energie prestatie vergoeding (EPV) wat als ik zo lees de netbeheerderskosten zijn (60-70 euro / maand). Ben me wat gaan inlezen, maar wat ik lees is dat de woning net zoveel opbrengt als verbruikt.
Prachtig, maar daarmee dek je niet je echte (totaal) verbruik af denk ik. Er komen zonnepanelen (3-6 (nog niet precies bekend)) op dak, WTW installatie en een warmtepomp met maximale isolatie.
Mag je als huurder ook extra zonnepanelen plaatsen en daarmee zelf direct gebruiken of terugleveren (salderen)? Idee is om op de schuur een 4-tal extra panelen te plaatsen. Maar ik kan niet vinden wat nu mag of kan met een EPV. Voorkomen dat er hoge (extra) verbruikskosten komen, maar mogelijk inzet van een kleine airco.
Iemand die weet wat hier de regels en (on)mogelijkheden zijn?
Prachtig, maar daarmee dek je niet je echte (totaal) verbruik af denk ik. Er komen zonnepanelen (3-6 (nog niet precies bekend)) op dak, WTW installatie en een warmtepomp met maximale isolatie.
Mag je als huurder ook extra zonnepanelen plaatsen en daarmee zelf direct gebruiken of terugleveren (salderen)? Idee is om op de schuur een 4-tal extra panelen te plaatsen. Maar ik kan niet vinden wat nu mag of kan met een EPV. Voorkomen dat er hoge (extra) verbruikskosten komen, maar mogelijk inzet van een kleine airco.
Iemand die weet wat hier de regels en (on)mogelijkheden zijn?
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].