Audio via HDMI is de eerste 2 seconden stil

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:46

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik ben LMDE 6 aan het uitproberen en kom van Linux Mint (21.2 Victoria).

Bij mij gaat het geluid via de USB-C kabel en daarna de HDMI aansluiting naar de monitor.
In Linux Mint werkte dit redelijk; alleen bij het allereerste geluid op de dag vielen de eerste paar seconden weg.
In LMDE bestaat hetzelfde probleem, maar hier is het veel erger. Elke keer als je een minuut of wat geen geluid gebruikt heb, mis je weer de eerste 2 a 3 seconden geluid, bijvoorbeeld als je een internetvideo start en ook systeemgeluiden zijn niet meer te horen.

Ik heb zitten Googlen en dit lijkt een al vele jaren voorkomend probleem te zijn met digitale audio output in Debian. Er worden wel veel tips gegeven, maar die lijken niet van toepassing op LMDE. Je zou bijvoorbeeld de regel load-module module-suspend-on-idle moeten uitcommenten in /etc/pulse/client.conf maar bij mij (LMDE) staat die er al niet in.

Dit zijn de audio modules op mijn vers geïnstalleerde systeem:
cat /proc/asound/modules 
 0 snd_soc_skl_hda_dsp
 1 snd_usb_audio

inxi -A
Audio:
  Device-1: Intel Comet Lake PCH-LP cAVS driver: sof-audio-pci-intel-cnl
  Device-2: Logitech HD Pro Webcam C920 type: USB
    driver: snd-usb-audio,uvcvideo
  API: ALSA v: k6.1.0-17-amd64 status: kernel-api
  Server-1: PipeWire v: 0.3.65 status: active

Device-1 is dus de digitale output.

Hoe krijg ik dit goed werkend?

De work-arounds die mensen vinden, zijn absurd; ik heb onder andere gelezen dat mensen alle bestanden met systeemgeluidjes aanpassen zodat die een paar seconden langer duren, of constant /dev/zero laten afspelen met aplay.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, het verschijnsel wat ik met m'n receiver heb. Wanneer het systeem start en audio wil afspelen, stuurt het dit naar het audio apparaat en die moet dan direct aan de slag. Echter zijn sommige systemen wat traag van begrip. Mijn receiver staat eerst idle en wordt pas wakker als er een signaal komt dat er iets afgespeeld gaat worden. Dan mis ik ook de eerste paar seconden.

Als vervolgens het geluid klaar is en er is eventjes geen signaal dan gaat m'n receiver weer in idle mode en moet het bij een volgend geluid weer wakker worden. Heb ik echter iets aan staan wat het audio apparaat actief houd, zoals een muziekspeler op mute, dan hoor ik direct geluid wanneer het nodig is.

Kodi heeft hier o.a. een optie voor omdat dit soort apparaten dus in een idle of spaarstand gaan wanneer er geen actief signaal is. Dat is de reden waarom je als potentiële oplossing ziet dan men maar stilte naar het apparaat stuurt, om het maar actief te houden.

Overigens is het issue niet geheel aan het afspeelapparaat te wijten. Het komt ook door PulseAudio die de connectie sluit en het apparaat stopt in zekere zin. Als je iets hebt draaien wat altijd een connectie open houdt dan zal je nergens last van hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:52
Als het aan Pulseaudio zou liggen, is dit dan niet de oplossing?
https://askubuntu.com/questions/1015384/keep-audio-awake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:14:
Heb ik echter iets aan staan wat het audio apparaat actief houd, zoals een muziekspeler op mute, dan hoor ik direct geluid wanneer het nodig is.
Als work-around heb ik pavucontrol in de startup gezet; als die minimized is, dan blijft het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is in de TS aangegeven, alleen dan in client.conf ipv default.pa. Echter is die module niet meer standaard aanwezig. En als je Pipewire gebruikt ook niet meer van toepassing, dat vereist een andere oplossing.

Voor mijn eigen situatie is het niet altijd gewenst om het audio apparaat actief te houden, want als ik een film of serie wil kijken, zou ik graag gebruik willen maken van passthrough audio en dat werkt niet als er geen dedicated claim op het audio apparaat gelegd kan worden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:52
Hero of Time schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Dat is in de TS aangegeven, alleen dan in client.conf ipv default.pa. Echter is die module niet meer standaard aanwezig. En als je Pipewire gebruikt ook niet meer van toepassing, dat vereist een andere oplossing.

Voor mijn eigen situatie is het niet altijd gewenst om het audio apparaat actief te houden, want als ik een film of serie wil kijken, zou ik graag gebruik willen maken van passthrough audio en dat werkt niet als er geen dedicated claim op het audio apparaat gelegd kan worden.
Oh oeps, je hebt gelijk. Helemaal overheen gekeken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
pavucontrol is ook niet echt een oplossing: als ik die heb draaien, dan kosten pavucontrol, pipewire en pipewire-pulse samen constant 20 a 25% CPU extra.

Een muziekspeler op pause (ipv mute) helpt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Volgens mij heb ik niet meer gedaan dan de updates installeren, maar het probleem is nu nog erger geworden: momenteel is de tijd tussen twee reclamefilmpjes van YouTube al voldoende voor 2 seconden stilte.

Pagina: 1