Wi-Fi Netwerkadapter Verdwenen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qdebode
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-01-2024
Hallo iedereen

Mijn Wi-Fi netwerkadapter is verdwenen en krijg geen nieuwe driver geïnstalleerd. Hulp gevraagd!

Gisteren heb ik mijn Wi-Fi driver geupdate via Driver Easy. Dat is blijkbaar misgelopen. Kreeg een error tijdens het installeren van de update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVCNl0qwAAaJ1lvW-UfEUmAhIg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ahGqYkiZG1p1pJBzfcF0qKjP.png?f=fotoalbum_large

Helaas is ook de rollback verdwenen (zie foto1 en foto2), waardoor ik niet kan terugvallen op een restore point. Geen Wi-Fi meer op mijn pc dus...

Ik heb intussen vanalles geprobeerd.
  • Heropstarten
  • Commandprompt
    code:
    1

sfc /scannow
    een tiental keer gedaan (foto)
  • Driver installeren via DriverHub (foto)
  • Driver installeren via .exe van Intel (foto1/foto2)
  • Netwerk opnieuw instellen (foto)
  • PC opnieuw instellen (foto)
Maar helaas, niets werkt. Heeft er iemand hier toevallig een idee van wat ik nog zou kunnen doen? Alle tips en ideeën welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Wat zie je in apparaatbeheer onder netwerkadapters? Blijf overigens ver weg van dit soort driverupdate programma's, ze doen meer kwaad dan goed is mijn ervaring.

[ Voor 51% gewijzigd door Quad op 08-01-2024 16:35 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Ik begrijp dat je "live" de driver van je wifi kaart ging updaten...?
Dat lijkt me niet de beste manier.
Eerst alle (of essentiele) drivers downloaden en ergen lokaal wegzetten en dan pas updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qdebode
Quad schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:34:
Wat zie je in apparaatbeheer onder netwerkadapters?
Dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dv1wMUMRfRbPAqgrVVBFU4QCu0E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mX5LgCran32gfjyHkkV3BWTa.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meller
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:25

Meller

Much to learn, you still have

Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qdebode
EverLast2002 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:35:
Ik begrijp dat je "live" de driver van je wifi kaart ging updaten...?
Dat lijkt me niet de beste manier.
Eerst alle (of essentiele) drivers downloaden en ergen lokaal wegzetten en dan pas updaten.
Yes... Ben het op een harde manier aan het leren dat dat niet slim was ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
qdebode schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Yes... Ben het op een harde manier aan het leren dat dat niet slim was ;(
Maakt niet uit verder, je bedoeling was goed.
Ik zie iets van 3 of 4 netwerkapparaten in het overzicht. Waarom....?

Als je nog ergens een internetverbinding kan realiseren, gauw de juiste drivers downloaden en daarna alles updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Kan je op de Dual Band AC WiFi adapter klikken (ondanks dat deze uitgeschakeld? staat), en onder stuurprogramma kiezen voor apparaat verwijderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml73Ew42hmirLS0x2PHi0R655D0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eDWZyVUwH8c1je1TUuioyAtt.png?f=user_large

Vink ook aan dat het stuurprogramma verwijderd moet worden.
Daarna in apparaatbeheer zoeken naar nieuwe apparaten.

Edit: Zijn er nog andere onbekende apparaten gevonden die niet geïnstalleerd zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Quad op 08-01-2024 16:41 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meller
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:25

Meller

Much to learn, you still have

wat staat er in het logboek?

Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qdebode
Quad schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Kan je op de Dual Band AC WiFi adapter klikken (ondanks dat deze uitgeschakeld? staat), en onder stuurprogramma kiezen voor apparaat verwijderen?

[Afbeelding]

Vink ook aan dat het stuurprogramma verwijderd moet worden.
Daarna in apparaatbeheer zoeken naar nieuwe apparaten.

Edit: Zijn er nog andere onbekende apparaten gevonden die niet geïnstalleerd zijn?
Verwijderd en gezocht naar nieuwe, geeft niets.
Bij mijn weten geen andere onbekende apparaten die niet geïnstalleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

In device manager lijkt het dat ze gewoon disabled staan, heb je niet ergens per ongeluk een airplane-mode switch/toetsencombi o.i.d. aangeraakt?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qdebode
Heb het volledig hier gekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qdebode
DukeBox schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:55:
In device manager lijkt het dat ze gewoon disabled staan, heb je niet ergens per ongeluk een airplane-mode switch/toetsencombi o.i.d. aangeraakt?
Airplane mode staat niet aan. Kan er gewoon effectief niets vinden van netwerkmogelijkheden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxiL_cIS8BmqF8KYsU8n3DRF3Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDe0vfMqwu8S52rOM7P9vbni.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat voor laptop is het en waarom gebruik je een USB WiFi controller naast die is ingebouwd in je laptop?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qdebode
franssie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:05:
Wat voor laptop is het en waarom gebruik je een USB WiFi controller naast die is ingebouwd in je laptop?
Is geen laptop. Windows 10 desktop met een MAG Z690 Tomahawk Wifi DDR4 (MS-7D32) moederbord.
De USB wifi controller was iets dat ik een tijd geleden eens getest had om te zien of het voor betere snelheden ging zorgen (had toen een ander moederbord), al meer dan 6 maand niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dus je hebt - naar ik aanneem - dus je moederbord verwisseld en je Windows installatie schijf gewoon behouden?
Best kans dat dat update programma ergens je oude configuratie gevonden heeft en op basis van dat dingen wilde aanpassen.
Hoe dan ook eens kijken of die USB controller driver verwijderd kan worden als je die toch niet gebruikt. Maar ergens zit iets in de knoop. Je zou eens een USB stick kunnen maken met Ubuntu Live om te testen of je hardware wel goed werkt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qdebode
franssie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:18:
Dus je hebt - naar ik aanneem - dus je moederbord verwisseld en je Windows installatie schijf gewoon behouden?
Best kans dat dat update programma ergens je oude configuratie gevonden heeft en op basis van dat dingen wilde aanpassen.
Hoe dan ook eens kijken of die USB controller driver verwijderd kan worden als je die toch niet gebruikt. Maar ergens zit iets in de knoop. Je zou eens een USB stick kunnen maken met Ubuntu Live om te testen of je hardware wel goed werkt.
Ja, klopt. Vreemd dat dan maanden oke is geweest, en nu plots in de knoop zit.
Kan eens zoeken naar een USB om die Ubuntu Live test te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
qdebode schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:53:
Verwijderd en gezocht naar nieuwe, geeft niets.
Bij mijn weten geen andere onbekende apparaten die niet geïnstalleerd zijn.
Helemaal niets?
Er moet toch iets van een Intel Wifi Adapter staan (al dan niet werkend) of een onbekend apparaat.
Anders ook hier even kijken?
Reddit r/MSI_Gaming: Wifi module not detected on MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

qdebode schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:59:
Airplane mode staat niet aan. Kan er gewoon effectief niets vinden van netwerkmogelijkheden.
Ik bedoelde een 'hardware' knop maar ik ging er ook vanuit dat het om een laptop ging.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:06
Goed, je kan eens alle netwerkadapters verwijderen. Dan de computer opnieuw opstarten. Dan zouden deze weer gevonden moeten worden. Je kan eventueel eerst voor zorgen dat je de drivers op de harde schijf hebt staan om daar uit te putten. Je kan ook nog even kijken wat er nog geïnstalleerd is wat na de zoektocht van de driverswebsites. Daar moet je echt van wegblijven. Een grote meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qdebode
The_Doman schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Helemaal niets?
Er moet toch iets van een Intel Wifi Adapter staan (al dien niet werkend) of een onbekend apparaat.
Anders ook hier even kijken?
Reddit r/MSI_Gaming: Wifi module not detected on MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI DDR4
Niets wifi gerelateerd alleszinds. Heb verschillende proberen opnieuw te installeren maar lukt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4JWXA7wRb7_KsjcQIpseM5OOrc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zj5KOboDlL6d06YAFlxF5t0W.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfbSIBY8XRGdUwmXl5y-A7AwQns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nPt9S3lWyLcUvdFcSPLq8Akc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qdebode
RonnieKo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:35:
Goed, je kan eens alle netwerkadapters verwijderen. Dan de computer opnieuw opstarten. Dan zouden deze weer gevonden moeten worden. Je kan eventueel eerst voor zorgen dat je de drivers op de harde schijf hebt staan om daar uit te putten. Je kan ook nog even kijken wat er nog geïnstalleerd is wat na de zoektocht van de driverswebsites. Daar moet je echt van wegblijven. Een grote meuk.
Lees ik dat goed? Alle netwerkadapters verwijderen? Wil het wel proberen, maar zeker dat íe nog opstart? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
qdebode schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:23:
Lees ik dat goed? Alle netwerkadapters verwijderen? Wil het wel proberen, maar zeker dat íe nog opstart? :P
Ik weet niet of je nu nog een werkende internet verbinding hebt via vaste kabel of tijdelijk USB Wifi?
Dan zou ik inderdaad alle andere netwerk/Wifi adapters verwijderen en Windows zelf de drivers laten updaten
En dan ook via de Windows Optionele driver updates
Ook natuurlijk dat hele drivereasy pakket verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:02

Kraz

Saving the world

qdebode schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Ja, zorg ervoor dat je de installatiebestanden van Intel nog wel ergens hebt.

1. Verwijder je Intel (R) WiFi 6E AX211
2. Herstart
3. Installeer driver van Intel (zou moeten werken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qdebode
The_Doman schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Ik weet niet of je nu nog een werkende internet verbinding hebt via vaste kabel of tijdelijk USB Wifi?
Dan zou ik inderdaad alle andere netwerk/Wifi adapters verwijderen en Windows zelf de drivers laten updaten
En dan ook via de Windows Optionele driver updates
Via 4G USB Tethering heb ik internet, enigste manier op dit moment. DriverEasy is inderdaad al weg.
Ik probeer het (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qdebode
Kraz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:29:
[...]

Ja, zorg ervoor dat je de installatiebestanden van Intel nog wel ergens hebt.

1. Verwijder je Intel (R) WiFi 6E AX211
2. Herstart
3. Installeer driver van Intel (zou moeten werken :) )
Helaas.. WiFi is verdwenen, heb herstart, heb geprobeerd te installeren, nogmaals herstart, ... maar lukt niet. Installeren loopt steeds mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

The_Doman schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:28:
[...]
<>
En met name dit !

Al die meuk hoort niet thuis op een systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Je hebt je PC nog niet stroomloos gemaakt? Wat mogelijk kan is een kernel fout wat telkens naar het geheugen wordt weggeschreven en weer wordt ingeladen bij het opstarten. (snel opstarten van Windows, niet fastboot van je moederbord UEFI)

Wil je snel opstarten uitschakelen herstarten, en daarna je PC stroomloos laten maken terwijl het draait. Minuut wachten en dan weer opstarten.

En is je Wi-Fi adapter wel zichtbaar in de UEFI? Misschien dien je ook chipset drivers en de normale LAN drivers te installeren, deze kan je vanaf de MSI site halen.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qdebode
Quad schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:50:
Je hebt je PC nog niet stroomloos gemaakt? Wat mogelijk kan is een kernel fout wat telkens naar het geheugen wordt weggeschreven en weer wordt ingeladen bij het opstarten. (snel opstarten van Windows, niet fastboot van je moederbord UEFI)

Wil je snel opstarten uitschakelen herstarten, en daarna je PC stroomloos laten maken terwijl het draait. Minuut wachten en dan weer opstarten.

En is je Wi-Fi adapter wel zichtbaar in de UEFI? Misschien dien je ook chipset drivers en de normale LAN drivers te installeren, deze kan je vanaf de MSI site halen.
Stroom inderdaad al eens uitgetrokken, niet geholpen.
Chipset drivers en LAN drivers geinstalleerd, geen verandering. Ik zie ook geen WiFi staan in MSI Center. Als ik op "WiFi Analysis"klik, zegt ie No WiFi Interfaces are available.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

MSI center is de UEFI van het moederbord? Of stukje software binnen Windows?

Herstart PC met shift toets ingedrukt, kies dan in een van de opties die je krijgt, boot naar UEFI. Kan verstopt zitten onder een sub optie.

Reset UEFI instellingen naar fabriek instellingen. Daarnaast zoek even in de UEFI naar netwerk/Wi-Fi info. Wellicht wordt je daar wat wijzer uit.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qdebode
Quad schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:22:
MSI center is de UEFI van het moederbord? Of stukje software binnen Windows?

Herstart PC met shift toets ingedrukt, kies dan in een van de opties die je krijgt, boot naar UEFI. Kan verstopt zitten onder een sub optie.

Reset UEFI instellingen naar fabriek instellingen. Daarnaast zoek even in de UEFI naar netwerk/Wi-Fi info. Wellicht wordt je daar wat wijzer uit.
Geprobeerd om naar fabrieksinstellingen te gaan, staat nu al heel de tijd vast op dit. Herstarten loopt hij ook hier terug op vast. Zal morgen naar een IT-zaak gaan en het bakske binnendoen. Hopelijk kunnen zij het rechttrekken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgwmF6pXXLDc169_yUPAFK2xrxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUAFN0xAG96dCNp6Iu7cAu3n.jpg?f=fotoalbum_large

Toch reuze bedankt iedereen! De super snelle reacties hier en top ideeen waren indrukwekkend. Helaas heeft het niet geholpen, achja. Als de IT-er laat weten wat het probleem was, zal ik dat hier ook delen. Zo kan het mysterie toch nog opgelost geraken ;)

[ Voor 16% gewijzigd door qdebode op 08-01-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

qdebode schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:43:
[...]

Geprobeerd om naar fabrieksinstellingen te gaan, staat nu al heel de tijd vast op dit. Herstarten loopt hij ook hier terug op vast. Zal morgen naar een IT-zaak gaan en het bakske binnendoen. Hopelijk kunnen zij het rechttrekken!

[Afbeelding]

Toch reuze bedankt iedereen! De super snelle reacties hier en top ideeen waren indrukwekkend. Helaas heeft het niet geholpen, achja. Als de IT-er laat weten wat het probleem was, zal ik dat hier ook delen. Zo kan het mysterie toch nog opgelost geraken ;)
Wellicht verstandig. Je zou nog die ubuntu live kunnen proberen als je op een andere computer die stick kan aanmaken. Het zal ben ik bang sowieso wel een verse installatie van Windows worden dan, de IT zaak gaat er denk ik ook geen uren in stoppen. Misschien goed om af te spreken dat ze de verse install doen op een nieuwe SSD zodat je de informatie van je oude nog kan terughalen (geen idee hoe dat gaat als je bitlocker aan had staan).

Pagina: 1