Zonnepanelen op noord via lening gemeente (Venlo)?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:14
Hi allen,

Ik heb nu 14 zonnepanelen aan de zuidkant van ons huis liggen, met een totaal maximaal vermogen van 3000W (omvormer kan niet meer aan). Hiermee wekken we per jaar zo'n 3600-4100 kWh op. We hebben een gasloos huis, dus ons jaarlijks verbruik is een stuk hoger dan normaal; 7000-7300 kWh. We leveren jaarlijks zo'n 1300-1500 kWh terug, de rest gebruiken we zelf.

Via de gemeente (Venlo) kunnen we nu zonnepanelen kopen voor 1.5% rente, afbetalen over 15 jaar. Hierdoor lijkt het me interessant om de noord-kant van ons huis ook met panelen te beleggen. Die zullen dan minder opwekken dan die aan de zuid-kant, maar het is beter dan niets. Het geschatte opgewekte hoeveelheid kWh is 2000 per jaar, met 9x 400 WP panelen dus een totaal vermogen van 3600 WP.

Ik weet alleen niet zeker of dit een handig idee is, en of de prijs een beetje te doen is. De prijs is €3900 + €500 rente. Uiteindelijk zo'n 4400 euro dus, voor een systeem van 3600 WP voor een totaalprijs van €1,22 per WP. Dat lijkt me op zich best acceptabel.

Ik zou hierdoor 28 euro per maand betalen voor 15 jaar. Dat lijkt me lager dan wat ik aan de stroom zou uitgeven elke maand, dus ik zou zonder vooraf te investeren nu al tientjes per maand gaan besparen.

Op zich zou ik best een systeem vooraf kunnen betalen, maar uiteindelijk is 1,22 euro per WP volgens mij geen hele gekke prijs. Plus we denken eraan om over een paar jaar te gaan verhuizen. Het lijkt me dan prima acceptabel om een kleine lening op de zonnepanelen open te hebben staan en die als voorwaarde op te nemen, i.p.v. dat wij nu zelf 4K vooruitbetalen en dat dan nog maar terug moeten zien te krijgen op de verkoopprijs.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEwC8JtfD7ARNqGxH3Roou62ZEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uTigHBGhdFMT7FQ3bU5myM1f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVaCoxZNZUC2Z-CbnECRmvMIckE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XkWjqo1d7TeS6g79fbJ85IRn.png?f=fotoalbum_large

Is dit een beetje een goed voorstel?

Beste antwoord (via Ruuddie op 09-01-2024 20:38)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Je berekening is wel erg rooskleurig.

UIteindelijk betaal je 5.083 euro (bron: @Rimco ) voor 2.064 kWh (jouw optimale schatting), of 1.200 kWh (pessimistische schatting) per jaar. Dat is dan ergens tussen de 2.47 en 4.24 euro/kWh. Stel dat je 30 cent/kWh betaalt voor een kWh dan is dat 8 tot 14 jaar wat de set nodig heeft om terug te verdienen. Tel je de afbouw mee van het salderen dan is het te hopen dat je het nog ooit kunt terugverdienen, en blij mag zijn als je quitte speelt. Neem je ook mee dat je over 15 jaar ongeveer je omvormer moet vervangen (levensduur is immer 15-20 jaar max) dan kun je, wanneer je net (of nog niet) quitte hebt gespeeld opnieuw de kosten in voor de omvormer waardoor je zelfs mét 100% salderen je ROI rond de 15 jaar is. Pas daarna gaat het iets opleveren. Maar gezien salderen versobert wordt is je ROI waarschijnlijk nooit.....

Als je de panelen over had, en ze lagen in je schuur stof te verzamelen dan is een noorddak een betere plek om ze te bewaren/dumpen. Maar om nu met geleend geld een investering te doen waarvan de hoop is dat je 'm ooit terug zou verdienen? Ik zou het heel erg niet doen. Zet die 5.000 euro op een 10 jaar deposito en je hebt over 10 jaar je inleg terug,met 2.000 euro aan rente/winst.

Het gebeurt niet vaak maar jouw geval een een mooi voorbeeld waarbij je het geld beter op de spaarbank kan zetten ipv er panelen van te kopen. Je dak is er gewoon niet geschikt voor, en het budget is er ook niet.

En dan is er ook nog het verhuisverhaal wat ook nog een negatief sausje over de panelen legt.

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Ruuddie Wat me in het algemene topic al opviel is dat je de administratiekosten er nog bij moet tellen. Een totaal van 5083 euro dus, voor 3600 Wp = 1,41 €/Wp.

De inflatie is al gauw meer dan de rente natuurlijk, maar goedkoper moet wel kunnen (mits je het anders kan financieren).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als ik je huis zou kopen, dan is die lening jouw probleem.
Ik ga niet jouw schuld overnemen, dus je mag de panelen verwijderen als je dat wilt.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
Rimco schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:16:
@Ruuddie Wat me in het algemene topic al opviel is dat je de administratiekosten er nog bij moet tellen. Een totaal van 5083 euro dus, voor 3600 Wp = 1,41 €/Wp.

De inflatie is al gauw meer dan de rente natuurlijk, maar goedkoper moet wel kunnen (mits je het anders kan financieren).
De gerekende 28 euro per maand is inclusief deze kosten. Maar je hebt wel een heel goed punt, dit is gewoon een beetje een smerige manier om €702 extra te verdienen. Want op normale zonnepanelen heb je toch eigenlijk helemaal geen onderhoudskosten?
AUijtdehaag schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:42:
Als ik je huis zou kopen, dan is die lening jouw probleem.
Ik ga niet jouw schuld overnemen, dus je mag de panelen verwijderen als je dat wilt.
Weet ik niet zeker hoor. Ligt een beetje aan de markt natuurlijk, maar als de markt t.z.t. nog zo is als nu, kan je dat denk ik prima als 'eis' stellen. En anders kopen we ze t.z.t. wel gewoon af, dat mag kostenloos. Alleen tot dan toe betaalde rente ben je dan natuurlijk kwijt, maar je hoeft niet het resterende rentebedrag terug te betalen.

[ Voor 31% gewijzigd door Ruuddie op 08-01-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb vorig jaar 8 panelen op noord gelegd, het is dat ik ze over had maar de opbrengst is bedroevend..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UArD1GlYpWjDjHwwTHblE0BG65Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdWiAWbPn4dE32EQpNaqeBcF.jpg?f=fotoalbum_large

Juli was de eerste volledige maand met die panelen op noord. (2080wp)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
Ronald.42 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:17:
Ik heb vorig jaar 8 panelen op noord gelegd, het is dat ik ze over had maar de opbrengst is bedroevend..

[Afbeelding]

Zo, dat is inderdaad net niets! Volgens de berekening van de leverancier zou het systeem zo'n 2000 kWh per jaar moeten opwekken. Volgens mij zijn die tools die zij hebben, best accurate simulaties, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ruuddie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Zo, dat is inderdaad net niets! Volgens de berekening van de leverancier zou het systeem zo'n 2000 kWh per jaar moeten opwekken. Volgens mij zijn die tools die zij hebben, best accurate simulaties, toch?
Je gaat uit van dat een partij die je 702€ over 15jr door je neus wilt boren voor 'onderhoud en administratie' accurate simulaties voor je doet t.b.v. eerlijke verkoop?
8)7

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

[Afbeelding]

Als ik dat extrapoleer voor hele jaar 2023 kom ik op zo’n 650kWh over 2023. Dat is inderdaad niet best obv 2.080wp.

Ik heb hier laatst 3 panelen op noord bij laten leggen 1.200wp en had beetje gehoopt op opbrengst van 600-800; maar dat zal hem dan wel niet worden :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ruuddie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Er zijn wel accurate modellen en er zijn hier op het forum ook mensen heel goed mee, ik ben dat niet.
Ik gooi gewoon panelen waar ik ruimte heb en dan zie ik het wel.

Maar als je een plan gaat maken met leningen en daar resultaten uit wil halen dan lijkt het mij verstandig zelf één en ander te verifiëren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[Afbeelding]

Als ik deze even naast de mijne leg (zuid en terugreken naar jouw Wp) kom ik uit op:

% van mijn opbrengst van wat @Ronald.42 heeft met zijn zuid panelen.
Juli37,78%
Augustus30,33%
September17,51%
Oktober25,88%
November25,66%
December35,30%

Het was erg matige de afgelopen maanden. Desalniettemin kun je (berekening op een bierviltje) uitgaan van ~30% van een optimale zuid-opstelling zonder schaduw.

edit:
PVcalc geeft voor mijn opstelling 5584 kWh/jr aan. Als ik die opstelling op mijn noord-dak 1:1 zou leggen
(zelfde panelen, zelfde omvormer, zelfde dakhoek) geeft die 2670 kWh/jr aan. Net iets minder dan 50%.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 08-01-2024 17:38 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
VidaR-9 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Als ik dat extrapoleer voor hele jaar 2023 kom ik op zo’n 650kWh over 2023. Dat is inderdaad niet best obv 2.080wp.

Ik heb hier laatst 3 panelen op noord bij laten leggen 1.200wp en had beetje gehoopt op opbrengst van 600-800; maar dat zal hem dan wel niet worden :+
Mijn dak is wel erg steil, als je een wat vlakker dak hebt zal je meer opbrengst hebben.

Maar hier is de ervaring met noord: alleen doen als je het leuk vind :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:34
Ruuddie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:58:
Hi allen,

Ik heb nu 14 zonnepanelen aan de zuidkant van ons huis liggen, met een totaal maximaal vermogen van 3000W (omvormer kan niet meer aan). Hiermee wekken we per jaar zo'n 3600-4100 kWh op. We hebben een gasloos huis, dus ons jaarlijks verbruik is een stuk hoger dan normaal; 7000-7300 kWh. We leveren jaarlijks zo'n 1300-1500 kWh terug, de rest gebruiken we zelf.

Via de gemeente (Venlo) kunnen we nu zonnepanelen kopen voor 1.5% rente, afbetalen over 15 jaar. Hierdoor lijkt het me interessant om de noord-kant van ons huis ook met panelen te beleggen. Die zullen dan minder opwekken dan die aan de zuid-kant, maar het is beter dan niets. Het geschatte opgewekte hoeveelheid kWh is 2000 per jaar, met 9x 400 WP panelen dus een totaal vermogen van 3600 WP.

Ik weet alleen niet zeker of dit een handig idee is, en of de prijs een beetje te doen is. De prijs is €3900 + €500 rente. Uiteindelijk zo'n 4400 euro dus, voor een systeem van 3600 WP voor een totaalprijs van €1,22 per WP. Dat lijkt me op zich best acceptabel.

Ik zou hierdoor 28 euro per maand betalen voor 15 jaar. Dat lijkt me lager dan wat ik aan de stroom zou uitgeven elke maand, dus ik zou zonder vooraf te investeren nu al tientjes per maand gaan besparen.

Op zich zou ik best een systeem vooraf kunnen betalen, maar uiteindelijk is 1,22 euro per WP volgens mij geen hele gekke prijs. Plus we denken eraan om over een paar jaar te gaan verhuizen. Het lijkt me dan prima acceptabel om een kleine lening op de zonnepanelen open te hebben staan en die als voorwaarde op te nemen, i.p.v. dat wij nu zelf 4K vooruitbetalen en dat dan nog maar terug moeten zien te krijgen op de verkoopprijs.

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit een beetje een goed voorstel?
Bepaal hoeveel de toevoeging van die extra 2064 kWh is aan je direct eigenverbruik.
Deze 2064 kWh kost je 12x € 28,24 dus moet je gemiddeld minimaal € 0,164 per kWh opleveren als je er financieel op vooruit wilt gaan. (uitgaande van die 15 jaar lening, maar de panelen doen het daarna ook nog wel)
Door de noordIigging veronderstel ik dat je direct eigenverbruik niet noemenswaardig stijgt aangezien dak op noord in de winter echt weinig toevoegt (ca. 15% van de extra opwek valt in het stookseizoen) en dat is het moment dat je die extra kWh nodig hebt.
Afhankelijk van je glazenbol wat betreft de energietarieven kan het dan wel of niet gunstig uitpakken.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ronald.42 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:38:
[...]
Mijn dak is wel erg steil, als je een wat vlakker dak hebt zal je meer opbrengst hebben.

Maar hier is de ervaring met noord: alleen doen als je het leuk vind :+
Hier is het dak ook net wat stijler op noord.
Maargoed ze liggen er nu al en andere plek heb ik er ook niet voor; dus we gaan t wel zien.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:34
Hellingshoek is de sleutel bij een Noord opstelling.
Met mijn set op ONNO (redelijk noord) en een heling van 20° is de opbrengst gemiddeld over de afgelopen 8 jaar 0,798 kWh / Wp

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Je berekening is wel erg rooskleurig.

UIteindelijk betaal je 5.083 euro (bron: @Rimco ) voor 2.064 kWh (jouw optimale schatting), of 1.200 kWh (pessimistische schatting) per jaar. Dat is dan ergens tussen de 2.47 en 4.24 euro/kWh. Stel dat je 30 cent/kWh betaalt voor een kWh dan is dat 8 tot 14 jaar wat de set nodig heeft om terug te verdienen. Tel je de afbouw mee van het salderen dan is het te hopen dat je het nog ooit kunt terugverdienen, en blij mag zijn als je quitte speelt. Neem je ook mee dat je over 15 jaar ongeveer je omvormer moet vervangen (levensduur is immer 15-20 jaar max) dan kun je, wanneer je net (of nog niet) quitte hebt gespeeld opnieuw de kosten in voor de omvormer waardoor je zelfs mét 100% salderen je ROI rond de 15 jaar is. Pas daarna gaat het iets opleveren. Maar gezien salderen versobert wordt is je ROI waarschijnlijk nooit.....

Als je de panelen over had, en ze lagen in je schuur stof te verzamelen dan is een noorddak een betere plek om ze te bewaren/dumpen. Maar om nu met geleend geld een investering te doen waarvan de hoop is dat je 'm ooit terug zou verdienen? Ik zou het heel erg niet doen. Zet die 5.000 euro op een 10 jaar deposito en je hebt over 10 jaar je inleg terug,met 2.000 euro aan rente/winst.

Het gebeurt niet vaak maar jouw geval een een mooi voorbeeld waarbij je het geld beter op de spaarbank kan zetten ipv er panelen van te kopen. Je dak is er gewoon niet geschikt voor, en het budget is er ook niet.

En dan is er ook nog het verhuisverhaal wat ook nog een negatief sausje over de panelen legt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:04
Woningwaarde:
Je zou vooral moeten bedenken of je woning potentiële kopers trekt dat inziet dat die panelen op noord het geld waard is. Ik vind je energieverbruik hoog, in hoeverre heb je een ruim/ongeïsoleerd huis of laadpaal en hebben toekomstige kopers hetzelfde energieverbruik? Zo niet dan is de kans groot dat die 4300-5000 euro verdampt bij verkoop van je huis.
Lening en verhuizen:
Een lening op zonnepanelen neem je vanwege je financiële ruimte op dit moment. Die zonnepanelen moet je gewoon afbetalen van de winst van je woning bij verkoop. Op het bedrag van een woonhuis stelt die paar duizend euro niets voor. Die panelen blijven er toch op liggen want je gaat ze er toch niet vanaf halen als een toekomstige koper je lening niet wilt overnemen? De keuze dat je nu voor een lening kiest "om het maar terug zien te krijgen bij verkoop" vind ik erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10 17:06
Niet doen. Ik heb vijf panelen op het noorden staan, op de platte dak van mijn uitbouw, opbrengst is bedroevend. Ik heb de panelen en omvormer die de bouwer op het zuiden had gelegd laten verplaatsen voor een paar honderd euro door een ander partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04:33
De opbrengst is dakhoek afhankelijk. Ik ken iemand met 20 graden dakhoek, die haalt 70%
En 1 eur/wp lijkt mij echt voldoende

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:21
Als je de lening door wil schuiven naar de volgende bewoners gaat dat mogelijk ten koste van hun leencapaciteit, kan het onnodig complex maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruuddie
Erg bedankt voor jullie goede reacties allemaal!
We gaan inderdaad ervan af zien!
Pagina: 1