Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Het lijkt er erg op dat mijn vloerverwarming niet goed is ingeregeld door de aannemer/installateur. Ik merk duidelijk warmere en koudere plekken in de vloer.

Heb me wat ingelezen, ik zou de aanvoer- en retourtemperatuur per groep moeten gaan meten, en dan zodanig de flow door die groepen hoger of lager zetten dat ze allemaal ca. 5 graden lagere afvoertemp hebben bij dezelfde aanvoertemp (ik hoop dat ik dat goed heb)

Nu zit ik te kijken naar mijn verdeler, en daar zie ik op de onderste rij volgens mij de flowregelaars zitten, de glazen buisjes die je kunt draaien? Echter als ik er aan draai (ring los, tegen de klok in draaien) dat er eigenlijk niks gebeurt? Hoe ver kun je ze uitdraaien? Stoppen ze vanzelf of kun je zover draaien dat het gaat lekken? Als je draait heb je het idee dat ze loskomen...

En wat zijn die blauwe dingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpAmp3n6jQaGhy63YCrT7lc6qUM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFSFllgy0q4MKofXo0Y5MTcj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPtoXHKJiSATn-ju3E6tndKBGho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5F5KtV5clzs1NlmDsDWFvkwj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6kfwm4Ux52Kz0BLKgI0YjgNOM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zebddXdtpocp3y5NVZX2OC9F.jpg?f=fotoalbum_tile

Eén post lijkt voldoende, andere is in de prullenbak gegaan.

[ Voor 47% gewijzigd door Septillion op 08-01-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 17:36
Bij mij kun je aan de "andere kant" van de groep de flow inregelen. Als je aan de blauwe knop draait zou je aan de flow wat anders moeten kunnen zien.

Onder de blauwe knop zit een ventiel zoals er in thermostaatranen zit, als je het dunne pinnetje indrukt gaat er minder water doorheen lopen. Kijk eens of je aan de blauwe kant wat kunt doen wat invloed heeft op de flowmeters?

Ik heb een IR thermometer gehaald zodat je makkelijk de vloer kunt meten. Nog mooier is een warmtebeeld camera voor op je telefoon, dan kun je het echt zien: [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 16:13
Die onder de blauwe doppen zijn inderdaad thermostaatkranen, voor als je de individuele lussen zou willen controleren als een zone.

De flowmeters onderop zouden inderdaad draaibaar en daarmee regelbaar moeten zijn, zoals je schrijft: ringetje eraf en dan tegen de klok in draaien.

Misschien een tikje er tegen gevel als ze 'vast' zitten. Het lijkt nu wel alsof er nagenoeg geen flow door je vloer gaat, op de foto. Normaal gezien stoppen ze op enig moment en kun je ze niet zomaar uitdraaien. (Eigen ervaring: ze zien er bij mij bijna hetzelfde uit.) Het rode hoedje zou omhoog moeten komen.

[ Voor 3% gewijzigd door S0epkip op 08-01-2024 16:18 ]

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Borisvkr Je moet ten eerste zorgen dat alle blauwe doppen losjes er op zitten, dus er af halen en niet verder er op draaien dan nodig om hem er op te laten zitten. Als je die namelijk te ver er op draait, sluit je de groep. Deze zitten er alleen op als afscherming (en mocht je ooit een groep handmatig willen sluiten zonder de flowinstelling te veranderen).

En dan voor het regelen van de flow, het zwarte kapje er af en dan het ringetje wat er onder zit draaien. Niet het glas zelf dus, maar de kraag er onder. Dan zou je al redelijk snel verschil moeten zien, mits de waterpomp natuurlijk draait.

[ Voor 12% gewijzigd door Rimco op 08-01-2024 16:24 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ah, even met de vinger er tegenaan tikken doet wonderen! Sommige bewegen amper, andere schieten met een kleine draaiing al omhoog.

Nu nog even de correcte taktiek om eea af te stellen. Ik meet met een IR pistool de fitting vd aanvoer, dus direct onder het glazen buisje, dat varieert van 23 tot 29 graden... verschil met de afvoer is zo'n 3 a 5 graden.

Die 'koude' groep is denk ik een hele korte, van de achter deze verdeler liggende wc vloer.
Klopt mijn logica om 'te koude aanvoer' wat verder open te zetten en de warmere iets te knijpen? Om een soort van baseline te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 31-05 19:20
Precies dat is hoe het moet.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ik probeer elke dag even te meten en wat aan te passen (als de pomp draait). Ik heb wel het idee dat er (te?) weinig verschil is tussen wat de vloer in gaat, en wat er uit komt, het is soms maar 2 a 3 graden verschil.

Kan het zijn dat de pomp gewoon te snel draait, dat het water geen kans krijgt om de warmte goed aan de vloer af te geven? Ik kan deze regelen van 80%-100% (Nibe VVM-S320)
Pagina: 1