Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domvamer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-01-2024
Hallo iedereen,

Ik heb via *knip* Webwinkel een Ajax bewegingsmelder besteld. +- 55 euro
Netjes aangekomen en geinstalleerd in mijn tuinhuis.
Na een paar dagen begon het toestel problemen te vertonen.
Het ging offline, weer online, weer offline...

Ik contacteer de verkoper en maak een retour ticketje aan zodat ik het product kan terugsturen en een nieuw werkend product kan toegestuurd krijgen.

Na het afprinten van het label blijkt dat de verzendeling een bedrijf uit Portugal is...
Retour zou voor eigen kosten zijn wat slaat op 24 euro.

Ik heb contact opgenomen met het bedrijf en zij betwisten dat er iets aan het toestel kan zijn aangezien het een origineel ajax product is. ( alsof daar nooit iets met de productie kan foutlopen ... ).
Na een paar communicaties is het nu 1 week stilte...

Ik vind het straf dat *knip* Webwinkel mij een product verkoopt dat uit Portugal wordt verzonden en niet gratis wordt teruggenomen als er mankementen aan zijn...
Zo betaal ik bijna de helft aan retourkosten voor een toestel te laten wisselen. Waar ze nog niet van overtuigd zijn dat het niet functioneert zoals aangegeven.
Ik heb alles gedaan wat ze wouden om te checken maar nu hoor ik niets meer...

Hou kan ik klacht indienen bij *knip* Webwinkel om dergelijke verkopers op de vingers te laten tikken ?
Een nieuwe trend in de E commerce...
Klant koopt iets, klant klaagt en we reageren niet meer...
Straks moet je weer op de hoek van straat uw producten kopen opdat je geholpen wordt als er iets aan scheelt...

Hopend op een reactie die me kan helpen _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mijn advies is een beetje eenvoudig, maar het beste kan je gewoon even bellen met *knip* Webwinkel .

[ Voor 13% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2024 15:56 ]

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Domvamer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:25:

Straks moet je weer op de hoek van straat uw producten kopen opdat je geholpen wordt als er iets aan scheelt...
Nee hoor, je moet gewoon opletten via welke derde partij je iets koopt bij Amazon of Bol. Staat er gewoon allemaal heel duidelijk bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domvamer
Indien ik iets verkeerd bestel begrijp ik dat retournering voor mezelf kan zijn. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn als ik een product koop dat technische gebreken heeft dat ik dan nog is zelf moet opdraaien voor de kost van retournering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
In europa heb je recht op geld terug van verzending bij vervanging van goederen door defecten (in garantie).
Dat krijgen is nog wel eens een ding.

Net gevonden: https://europa.eu/youreur...-returns/faq/index_nl.htm, het voorbeeld over iets laten fixen in Spanje. Verzendkosten moeten vergoed worden.

*knip* Webwinkel heeft een chat, daar kun je terecht voor vragen/klachten...Mijn ervaring is dat ze niet altijd heel veel voor je betekenen in dit soort situaties.

[ Voor 34% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2024 15:56 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Dat is ook niet zo… alleen jij hebt deze verkoper gekozen, en daar moet je zijn voor je garantie.
En als dat een bedrijf in Portugal blijkt te zijn dan heb je het jezelf niet heel gemakkelijk gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:27

JanvD

Portretfotograaf

Als ik op vakantie ben in Frankrijk en sinds ik terug ben in NL is er iets mis met mijn product dat ik daar heb gekocht, dan geldt toch hetzelfde?

Verzending is een stukje service waarvoor betaald moet worden. Je mag het vast langs brengen.

Dat sommige bedrijven hier coulant in zullen zijn is mooi meegenomen.

Ik zorg zelf als het ff kan dat de spullen die ik koop op rijafstand zijn voor het geval ik iets terug moet brengen. Wel zo makkelijk met garantieafhandeling (dat je het ff face-to-face kan doen). Dit is de meerprijs altijd waard. En dan hebben we het nog niet gehad over de milieukosten die we dan niet aan de maatschappij overlaten bij lange afstanden.

[ Voor 47% gewijzigd door JanvD op 08-01-2024 15:14 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domvamer
JanvD schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:11:
Als ik op vakantie ben in Frankrijk en sinds ik terug ben in NL is er iets mis met mijn product dat ik daar heb gekocht, dan geldt toch hetzelfde?

Verzending is een stukje service waarvoor betaald moet worden. Je mag het vast langs brengen.

Ik zorg zelf als het ff kan dat de spullen die ik koop op rijafstand zijn voor het geval ik iets terug moet brengen. Wel zo makkelijk met garantieafhandeling (dat je het ff face-to-face kan doen). Dit is de meerprijs altijd waard. En dan hebben we het nog niet gehad over de milieukosten die we dan niet aan de maatschappij overlaten bij lange afstanden.
In dit geval koop ik online een product op de Belgische tak van *knip* Webwinkel . Had ik een Portugese aanbieder gewenst had ik wel op *knip* Webwinkel.pt iets gekocht... Het zal een les wezen. Vooral straf dat ze gewoon stoppen met communiceren...

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:27

JanvD

Portretfotograaf

Ik ben zelf geen fan van *knip* Webwinkel o.a. vanwege deze reden.

Maar ik moet er bij zeggen dat *knip* Webwinkel het erbij zet als ze zelf de verkoper niet zijn net als hierboven al is vermeld. Inderdaad een leerpuntje, helaas een prijzige.

Hopelijk heb je nog wat aan DaWizza's berichtje.

[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2024 15:57 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Conform het SF Beleid heb ik de naam van de winkel uit de titel, TS en meerdere reacties verwijderd. Deze mag verder ook achterwege blijven.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:50

Je vergeet alleen dat we het hier over herstel van een defect product niet een ooh hij is toch niet zo mooi... ik wil hem terug brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is dat AJAX apparaat überhaupt wel 'Defect'?

Aangezien het over een apparaat gaat wat kennelijk online moet zijn om volledig te kunnen werken: Hoe verbind dat apparaat en over wat voor een netwerk? Is er misschien iets met dat netwerk aan de hand of is er teveel externe verstoring op datzelfde netwerk aanwezig?

Veel van dat soort IoT devices zijn vaak vrij stellig en selectief in het gebruik van 2,4Ghz WiFi netwerken waarbij er bijvoorbeeld ook geen 5Ghz netwerk met het zelfde SSID aanwezig mag zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 08-01-2024 18:14 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 23:06

Sebastiaan

....

Kan je geen garantie-aanvraag doen ipv een retournering? Het kan zijn dat ze nu uit gaan van een retournering, waarbij de retourkosten voor eigen rekening. Bij een garantie-aanvraag zou de verkoper de verzendkosten wel moeten vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Beetje een kul-vergelijking natuurlijk, want een fysieke locatie in Frankrijk richt zich niet expliciet op verkoop in Nederland.

Maak inderdaad duidelijk dat je je beroept op garantie, voor zover dat nog niet duidelijk was, en dan moet de verkoper problemen toch echt op zijn kosten oplossen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bwerg schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:28:
[...]
Beetje een kul-vergelijking natuurlijk, want een fysieke locatie in Frankrijk richt zich niet expliciet op verkoop in Nederland.
En dat doet deze verkoper dus ook niet…. Die richt zich via een marktplaats op verkoop in de gehele EU. Voor de aankoop waarschijnlijk via het logistieke proces van de marktplaats maar voor garantie moet je bij de echte verkoper zijn.

En dat wordt gemeld bij aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Domvamer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:25:
Verhaal…….

Hopend op een reactie die me kan helpen _/-\o_
Neen contact op met verkopers platform, en vraag een casemanager.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 1986520 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:31:
Die richt zich via een marktplaats op verkoop in de gehele EU. Voor de aankoop waarschijnlijk via het logistieke proces van de marktplaats maar voor garantie moet je bij de echte verkoper zijn.

En dat wordt gemeld bij aankoop.
Het helpt niet echt dat is weggehaald waar het nou is gekocht want dat maakt nogal uit voor de context... Maar als het een Nederlandse website is op een .nl-domein (dat maak ik op uit de opmerkingen van de TS) dan richt de verkoper zich op de Nederlandse markt en dan valt de koop gewoon onder Nederlands consumentenrecht, en daar hoort gewoon kosteloze garantieafhandeling bij, inclusief verzendkosten. Ik denk dan aan de marktplaats van de website met het dikke blauwe mannetje of de Nederlandse afdeling van amazon.

Zo uit mijn hoofd komt kosteloze garantieafhandeling zelfs voort uit EU-wetgeving en maakt het in dat opzicht zelfs niet uit of de verkoper zich expliciet op de Nederlandse markt richt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-08 12:56
bwerg schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:55:
[...]

Maar als het een Nederlandse website is op een .nl-domein (dat maak ik op uit de opmerkingen van de TS) dan richt de verkoper zich op de Nederlandse markt en dan valt de koop gewoon onder Nederlands consumentenrecht…..
Uit de titel van het onderwerp maak ik iets anders op…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-08 23:59

Yor

Yor1313#2571

Ik ga er gemakshalve even van uit dat TS in België woont, gezien de bewoordingen straf en de kost van iets.
Zoek de belgische site van de fabrikant op, leg je probleem uit en kijk eens of die wat onder fabrieksgarantie kan regelen wellicht?

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Maar is het niet voor de hand liggend dat het product in orde is?

Je hebt het over een iot wat offline gaat, je hebt het over een tuinhuis, dan zou ik eerst eens uitzoeken of 1+1 niet gewoon 2 is en je WiFi dus niet op orde is.

Zo zal je een sterke (vermoedelijk) 2,4Ghz WiFi ontvangst moeten hebben in je tuinhuis, heb je dat? Heb je een naast je 2,Ghz signaal ook een 5Ghz signaal met dezelfde ssid naam? Ook dit kan voor het probleem zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:50
LopendeVogel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 06:10:
Maar is het niet voor de hand liggend dat het product in orde is?

Je hebt het over een iot wat offline gaat, je hebt het over een tuinhuis, dan zou ik eerst eens uitzoeken of 1+1 niet gewoon 2 is en je WiFi dus niet op orde is.

Zo zal je een sterke (vermoedelijk) 2,4Ghz WiFi ontvangst moeten hebben in je tuinhuis, heb je dat? Heb je een naast je 2,Ghz signaal ook een 5Ghz signaal met dezelfde ssid naam? Ook dit kan voor het probleem zorgen.
Is dat dan niet vreemd dat het na enkele dagen optreed en niet direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
loki504 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 06:22:
[...]

Is dat dan niet vreemd dat het na enkele dagen optreed en niet direct?
Er kunnen meerdere factoren invloed hebben op de WiFi, dus nee ik vind het niet vreemd, het kan.

Of het dit is, is een 2e natuurlijk maar normaliter gaan we hier eerst troubleshooten of een troubleshoot neerzetten (als topicstarter) alvorens een product als defect aan te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
AJAX is een alarmsysteem die zijn eigen draadloze communicatie opzet.
Het gaat hier niet om een simpele wifi, maar een relatief krachtig signaal dat bestendig is tegen storing en bijv frequency hopping toepast.

Ik heb in mijn tuinhuis volledig ajax signaal en 0 wifi, terwijl mijn AJAX hub naast mijn wifi router staat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Het helpt niet echt dat is weggehaald waar het nou is gekocht want dat maakt nogal uit voor de context...
Je mist het hele punt…TS heeft (bewust of onbewust) gekocht via een derde partij die is gevestigd in Portugal.

Dan is het leuk dat de com.be site gratis naar je verzend omdat zij voor die partij de logistiek voor verkoop verzorgd, maar je moet voor garantie nog steeds gewoon bij de werkelijke verkoper zijn. Allemaal netjes gemeld bij aankoop en op de site.

En ja, gewoon gratis repareren…. Maar je moet ze dat wel in Portugal vertellen. Buiten het feit dat het allemaal maar zeer de vraag of er nou werkelijk iets mis is met het product of dat TS geen fatsoenlijke verbinding in de tuin heeft.

Wellicht dat de bekende com.be site eigenaar nog wat kan betekenen maar daar ligt de focus vooral op de wettelijke bedenktijd en dan gratis kunnen retourneren. Een garantieclaim is tussen koper en verkoper, daar staan ze in principe buiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 09-01-2024 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:30:
Je mist het hele punt…TS heeft (bewust of onbewust) gekocht via een derde partij die is gevestigd in Portugal.
<snipt for brevity>
En ja, gewoon gratis repareren…. Maar je moet ze dat wel in Portugal vertellen. <snipt for brevity>
Het hele punt is dat dat allemaal niet uit maakt.... De portugese verkoper richt zich expliciet op de (in dit geval) Belgische markt en heeft zich dus aan de Belgische wetgeving te houden, inclusief gratis retour bij non-conformiteit. En die gratis retour betekend niet "kom maar langs brengen", die betekend dat TS het ding thuis ontvangen heeft en dus ook vanuit thuis geen kosten hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Croga schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:40:
[...]

Het hele punt is dat dat allemaal niet uit maakt.... De portugese verkoper richt zich expliciet op de (in dit geval) Belgische markt en heeft zich dus aan de Belgische wetgeving te houden, inclusief gratis retour bij non-conformiteit. En die gratis retour betekend niet "kom maar langs brengen", die betekend dat TS het ding thuis ontvangen heeft en dus ook vanuit thuis geen kosten hoeft te maken.
Leuke theorie… en niemand betwist ook dat de garantieclaim gratis moet worden afgehandeld. Alleen TS heeft wel gewoon in Portugal gekocht en zal daar zijn recht moeten halen. Daarom moet je gewoon opletten bij wie je koopt ook al is het op papier allemaal goed geregeld.

Dus heb je buiten je “geen probleem, EU” ook praktisch advies? :-).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 09-01-2024 07:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:46:
Alleen TS heeft wel gewoon in Portugal gekocht en zal daar zijn recht moeten halen.
Nogmaals, dat ligt er dus helemaal aan hoe het op de website is gepresenteerd.
appie39 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:53:
[...]

Uit de titel van het onderwerp maak ik iets anders op…
Ah ja, vervang mijn betoog maar door diezelfde maar dan over België. Geen idee of ze daar winkel met blauwe dikke mannetjes hebben, of van andere kleur en omvang. :p

[ Voor 39% gewijzigd door bwerg op 09-01-2024 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:02
Neem contact op met het ECC in België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:46:
Alleen TS heeft wel gewoon in Portugal gekocht en zal daar zijn recht moeten halen.
TS heeft in België gekocht van een Portugese verkoper. Dat is wel even wat anders. TS heeft dus gewoon onder Belgisch recht gekocht en zal dus ook in België zijn recht moeten halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 15:58

mjl

Ugh

Als het gekocht is op het internationale platform van bezos dan kan je gewoon met het platform
Contact opnemen en een klacht over de verkopende partij inleggen, ik heb een paar keer gehad dat het een Chinees bleek te zijn, lange levertijd en ondeugdelijk product. Het platform heeft toen de betaling teruggedraaid en de verkoper van het platform verwijderd. Sindsdien kijk ik altijd of het verstuurd / fulfilled door het platform anders bestel ik er niet.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domvamer
dragonhaertt schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:29:
Het gaat hier niet om een simpele wifi, maar een relatief krachtig signaal dat bestendig is tegen storing en bijv frequency hopping toepast.

Ik heb in mijn tuinhuis volledig ajax signaal en 0 wifi, terwijl mijn AJAX hub naast mijn wifi router staat.
Blij dat er nog iemand zich mengt in de discussie die kennis van zaken van het product heeft.
Ze spreken van moeiteloos halen van afstanden tot 50 en 100 meter met hun producten maar 30 meter is al wat moeilijker... Het product sluit zich ook feilloos aan maar gaat frequent online en offline ...
En zoals je al aangeeft is hier geen wifi mee gemoeid maar een eigen krachtig signaal.
Croga schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:40:
[...]

Het hele punt is dat dat allemaal niet uit maakt.... De Portugese verkoper richt zich expliciet op de (in dit geval) Belgische markt en heeft zich dus aan de Belgische wetgeving te houden, inclusief gratis retour bij non-conformiteit. En die gratis retour betekend niet "kom maar langs brengen", die betekend dat TS het ding thuis ontvangen heeft en dus ook vanuit thuis geen kosten hoeft te maken.
Moest je zeggen dat het product niet is wat ik wenste dan is het een eigen miskoop. In dit geval is er gewoon aan een nagelnieuw product een 'fout' waardoor ik gemiddeld per uur 5 meldingen krijg dat het toestel online en dan weer offline gaat... Alles is geïnstalleerd conform wat ze verwachten. De afstand is ruimschoots gerespecteerd... Dan verwacht ik dat ik het product richting verkoper kan terugsturen zonder kosten want het gaat om een vermoedelijke productiefout. ( of iets anders ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Domvamer Jouw verwachting is ook de juiste.
Zij verkopen via die grote online winkel (vermoed dat het die is) die in meerdere landen opereert) in jouw land. Dan hebben ze zich te houden aan de wetgeving van jouw land.
Je moet wel je recht zien te krijgen. Dat is vaak dan het probleem.
Ik zou als je dat niet gedaan hebt contact opnemen met die grote online winkel. Die kunnen ook voor je bemiddelen hierin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 16:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Domvamer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Blij dat er nog iemand zich mengt in de discussie die kennis van zaken van het product heeft.
Ze spreken van moeiteloos halen van afstanden tot 50 en 100 meter met hun producten maar 30 meter is al wat moeilijker... Het product sluit zich ook feilloos aan maar gaat frequent online en offline ...
En zoals je al aangeeft is hier geen wifi mee gemoeid maar een eigen krachtig signaal.
Toch even opmerken dat zulke afstanden steeds gezien worden als "in open lucht" en "met line of sight" tussen de apparaten. Ook Wifi en zelfs sommige Bluetooth profielen halen 100m bereik, officieel.

Heb je die bewegingsmelder al eens binnen in huis geplaatst om te zien of het probleem zich dan ook voordoet? Indien het probleem dan verdwijnt, is het signaal gewoon te zwak voor de locatie waar je deze wenst te plaatsen. Het is een eenvoudige test, kost je een beetje tijd maar kan wel helpen met bepalen of het product zelf defect is of niet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:56
Blokker_1999 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Toch even opmerken dat zulke afstanden steeds gezien worden als "in open lucht" en "met line of sight" tussen de apparaten. Ook Wifi en zelfs sommige Bluetooth profielen halen 100m bereik, officieel.

Heb je die bewegingsmelder al eens binnen in huis geplaatst om te zien of het probleem zich dan ook voordoet? Indien het probleem dan verdwijnt, is het signaal gewoon te zwak voor de locatie waar je deze wenst te plaatsen. Het is een eenvoudige test, kost je een beetje tijd maar kan wel helpen met bepalen of het product zelf defect is of niet.
Dat geldt voor standaard Wifi en Bluetooth inderdaad. Voor een Ajax bewegingsmelder wordt een andere techniek gebruikt, andere frequentie (veel lager dus en langere golflengte dus betere penetratie door materialen heen) en deze hebben een totaal ander bereik. Dan hebben we het namelijk over honderden / tot twee duizend meter aan bereik namelijk in een open ruimte, dat is wat anders dan de standaard 50-100 meter.

[ Voor 7% gewijzigd door SgtElPotato op 09-01-2024 09:57 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-08 11:46
Blokker_1999 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Ik ben het volledig met deze reactie eens. Probeer eerst eens op kortere afstand zonder muren.
dragonhaertt schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:29:

Ook op een eigen draadloos signaal kunnen storingen door externe factoren ontstaan, ook bij apparatuur van Ajax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 16:37

Blokker_1999

Full steam ahead

SgtElPotato schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Dat geldt voor standaard Wifi en Bluetooth inderdaad. Voor een Ajax bewegingsmelder wordt een andere techniek gebruikt, andere frequentie (veel lager dus en langere golflengte dus betere penetratie door materialen heen) en deze hebben een totaal ander bereik. Dan hebben we het namelijk over honderden / tot twee duizend meter aan bereik namelijk in een open ruimte, dat is wat anders dan de standaard 50-100 meter.
Dat het een andere techniek met een ander bereik is klopt volledig, zit op 868MHz en Ajax claimt inderdaad een bereik tot 2km in open terrein. Maar ik haalde die 100m net aan om aan te geven dat je claims over een afstand altijd met een korreltje zout moet nemen, net zoals claims dat je het signaal niet zou kunnen verstoren zoals ik hier ook al in de comments heb gezien. Het is een frequentieblok van 600kHz waarin ze kunnen hoppen van de ene naar de andere frequentie. Zo breed is dat blok ook weer niet.

We kennen niets van de setup die TS heeft, hoe de situatie ter plaatse is. Wat de afstand is, welke obstakels er mogelijks tussenzitten en welke potentiele storingsbronnen er in de buurt zitten. Vandaar het advies dat als je zeker wenst te zijn dat het een probleem is met de bewegingsmelder, plaats deze dan eens dicht bij de ontvanger. Als het probleem zich dan blijft voordoen weet je met zekerheid dat deze defect is. Als het probleem dan verdwijnt, is er nog altijd kans op een slechte unit, maar kunnen er ineens ook andere factoren meespelen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Domvamer Als een product non-conform is, zijn de kosten voor herstel/vervangen voor verkoper, dus ook de verzendkosten in dit geval naar Portugal. zoals ik al zei meld je bij het verkopersplatform voor hulp.
3e verkoper moet zich wel houden aan de regels die gelden bij dit platform.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:56
Blokker_1999 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Dat het een andere techniek met een ander bereik is klopt volledig, zit op 868MHz en Ajax claimt inderdaad een bereik tot 2km in open terrein. Maar ik haalde die 100m net aan om aan te geven dat je claims over een afstand altijd met een korreltje zout moet nemen, net zoals claims dat je het signaal niet zou kunnen verstoren zoals ik hier ook al in de comments heb gezien. Het is een frequentieblok van 600kHz waarin ze kunnen hoppen van de ene naar de andere frequentie. Zo breed is dat blok ook weer niet.

We kennen niets van de setup die TS heeft, hoe de situatie ter plaatse is. Wat de afstand is, welke obstakels er mogelijks tussenzitten en welke potentiele storingsbronnen er in de buurt zitten. Vandaar het advies dat als je zeker wenst te zijn dat het een probleem is met de bewegingsmelder, plaats deze dan eens dicht bij de ontvanger. Als het probleem zich dan blijft voordoen weet je met zekerheid dat deze defect is. Als het probleem dan verdwijnt, is er nog altijd kans op een slechte unit, maar kunnen er ineens ook andere factoren meespelen.
Ja dat is de theorie. In de praktijk hebben ze een gigantisch bereik waarbij ze vrijwel niet onderbroken kunnen worden en zullen worden door een ander signaal. Waar ik het wel eens gezien heb zijn in productiehallen met grote machines, maar aangezien het hier om een tuinhuis gaat (en de 'hub' waarschijnlijk in de meterkast zit) is dat al niet het geval.

Uitsluiten dat het ergens aan zou kunnen liggen kun je inderdaad altijd proberen, maar zal hier helaas weinig opleveren.

Daarnaast zou de webshop gewoon de retourkosten moeten vergoeden. De vraag is alleen of ze dit gaan doen en hoe erg het je moeite waard gaan zijn om dit te krijgen..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Gadgeteer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:07:

[...]

Ook op een eigen draadloos signaal kunnen storingen door externe factoren ontstaan, ook bij apparatuur van Ajax.
Natuurlijk kan dat, maar TS kan gewoon zien in de app hoe sterk het signaal daar is, dus ik neem aan dat TS dat ook goed bekeken heeft vóór te beweren dat het defect is.
Tevens zal je meerdere frequentiebanden volledig moeten volgooien wil je een significant verlies van signaal krijgen op AJAX apparatuur. Het gaat hier niet over één datapakketje wat wegvalt, je hebt het hier over een heel robuust protocol die meerdere malen opnieuw probeert te sturen met bijzonder weinig werkelijke data.

In ieder geval is de discussie over het defect nogal offtopic wat mij betreft, laten we maar even uitgaan van een werkelijk defect en proberen de vragen van TS te beantwoorden?

Ik heb zelf ook een PIR melder gehad die problemen gaf, hij detecteerde geregeld beweging zonder dat er beweging was. Deze heb ik toen kosteloos laten vervangen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

Maar als het een Nederlandse website is op een .nl-domein (dat maak ik op uit de opmerkingen van de TS) dan richt de verkoper zich op de Nederlandse markt en dan valt de koop gewoon onder Nederlands consumentenrecht
Heel technisch gezien zit het net iets anders. Een webwinkel mag afspreken dat buitenlands recht van toepassing is, maar TS moet minimaal het beschermingsniveau hebben dat hij volgens het Nederlandse recht heeft.

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1