Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejvandekaa
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-02 10:37
ik weet niet waar ik deze vraag kan stellen dus plaats hem in dit forum.

situatie:

oude pc met win 10 welke met ethernet cable verbonden is en mobiel welke wifi gebruikt hebben beide internet snelheid van
400 |Mbps up
40 Mbps down

nieuwe PC welke via ethernet cable verbonden is had ook een snelle verbinding (niet getest) maar moet in de buurt van 2 Gb per uur liggen.

Vandaag geinstalleerd: Nord VPN, torrent client (beide ook ge deinstalleerd)

daarna is de snelheid van mijn internet ineens sterk gedaald, op deze PC is die nu .12Mbps/14Mbps

Wie heeft hier een oplossing voor?

ik denk zelf dat het het gevolg is van het downloaden van 2 Gb. maar waarom nu ineens? (paar dagen geleden heb ik in totaal 1 terabite geinstaleerd, zeker 200 Gb via internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk eens in je apparaatbeheer of je onder netwerkadapters nog resten ziet van nordvpn of aanverwanten. Herinstalleer/update ook je netwerkkaart driver even.

Als dat niet helpt, zet dan eens een herstelpunt terug van voor je NordVPN installeerde.
Dan weet je of het aan je softwarematige wijzigingen ligt.

Ook even een malware scan draaien voor de zekerheid, torrents blijven troep, zeker als ik de combinatie torrents en nordvpn zie ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:14
Wat geeft je W11 machine aan hoe de snelheid is? 1Gb/100Mbit/10mbit?

Als die al op 100mbit of lager zit dan komt het daardoor. Dan is het updaten van de driver en/of andere kabel gebruiken die wel Gigabit ondersteund.

Als de snelheid wel 1Gbps is, dan kan het goed resten van de VPN zijn.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-06 13:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

(jarig!)
ejvandekaa schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:03:
daarna is de snelheid van mijn internet ineens sterk gedaald, op deze PC is die nu .12Mbps/14Mbps
Hoe meet je dit?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-06 07:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:36
Wanneer de snelheid niet veel hoger komt dan 10 Mbps dan klink mij dat in de oren als een brakke UTP-kabel. Vervang de netwerkkabel van je PC en kijk of het beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:00
Heeft provider u mss niet op een lagere snelheid gezet?

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:35

lier

MikroTik nerd

Test eens met iPerf (op je pc's) hoe de snelheid tussen die machines is:
https://iperf.fr/iperf-download.php

De ene machine in server mode draaien en de ander in client mode.
Documentatie staat erbij...

Op deze manier kan je in ieder geval het interne netwerk uitsluiten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejvandekaa
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-02 10:37
met behulp van de helpdesk medewerker van windows 11 heb ik de oorzaak kunnen achterhalen.

extra informatie:
mijn moederboprd is een ASRock B450M-HDV R4.0
nadat ik windows 11 geinstalleerd had heb ik er de drivers opgezet. en daarbij is ook "PhantomGaming_2.5G_Utility(v6.17.3301.1)" geinstalleerd

Deze starte altjd maar omdat ik niet wist wat die deed clickte ik die weg.

Na een gesprek met de helpdesk bleek dat wanneer ik deze uitzette, mijn internet weer werkt. deze applicatie is dus de boosdoener.

de eenvoudige oplossing is dus deze te deinstalleren of uit te zetten na het opstarten. Ik zou echter graag een handleiding zien van deze aplicate, want het is een "officiele" aplicatie van asrock en ik geloof niet dat dit de bedoeling is.
Voor zover ik kan zien in de applicatie en op internet, bewaakt deze je bandbreedte. Ik vermnoed dat hij de browser bandbreedte verminderd zodat er meer plek is voor andere bandbreedte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doedelzakkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:06
Vermoedelijk wordt het programmaatje cFOSspeed meegeinstalleerd met PhantomGaming.

cFOSspeed zou snellere internettoegang en netwerkverkeer moeten optimaliseren. Echter, mijn ervaring is dat het alleen maar het tegengestelde doet.
Deze meuk wordt standaard meegeleverd / meegeinstalleerd in software bij ASRock, MSI, Gigabyte moederborden.

Bij mij wordt dit standaard gepushed bij een Windows installatie. Mogelijk wordt het gepushed via mijn moederbord. Heb me er eigenlijk nog niet verder in verdiept.

In ieder geval ben ik van cFOSspeed af gekomen door resoluut alle MSI software (Dragon Center) te verwijderen.
Pagina: 1