Hoe 1 licentie MS 365 combineren met maken user voor mezelf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 11:04
Omdat ik alle MS 365-apps ook lokaal op mijn laptop wil hebben plus op mijn twee andere Windows-PC's en omdat ik soms nog wat ZZP-werk doe (ondanks mijn 73 jaar), heb ik een abonnement (1 licentie) genomen op MS 365 business standard. Ik probeer die omgeving nu in te richten.

Ik heb inmiddels een eigen domein toegevoegd aan MS 365. Dat is dus gelukt met wat geregel in de DNS-records bij een hosting provider.
De licentie van MS 365 is door MS gekoppeld aan het hoofdaccount dat ik bij het installeren van MS 365 heb moeten maken en waarvan de gebruikersnaam eindigt op onmicrosoft.com. Ik heb begrepen dat ik dat account het beste als break-glass-account kan reserveren voor probleemsituaties. Maar hier hoort wel die ene licentie bij.

Nu wil ik een user aanmaken met een account bij mijn eigen domein om bijvoorbeeld een Teams-meeting te plannen en de uitnodiging daarvoor uit te sturen met dat account. Heb daarvoor gegevens ingevuld en daarbij gekozen voor gebruik van het eigen domein. Maar bij de volgende stap voor het aanmaken van deze user krijg ik de melding dat ik geen licenties meer heb. Zie de plaatjes hierna. Niet heel onlogisch.
En de oplossing is misschien heel simpel, maar ik heb inmiddels afgeleerd om bij het inrichten van MS 365 'maar wat te proberen' en 'trial and error' toe te passen. Kortom, wie kan me een duwtje in de goede richting geven?

En lees- en kijktips om meer te leren over het inrichten van MS 365 zijn ook welkom. Heb inmiddels al wel de video's van Andy Malone op Youtube ontdekt en ben daar begonnen met de Microsoft 365 The Absolute Beginner's Guide for Admins.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGM4taHuQ2X5P4NKOBy0zLxCsdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fNCguNPa8DIc4K6Mkpf0muf5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mcvsq6P12IQnAZQbviZN_YZ8QqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u7iBHsPlMVhaOKN1W1uPSCtR.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:18

Nogne

>.<

@A3Spruit als je een licentie hebt gekocht, dan zou die zichtbaar moeten zijn in je licentie overzicht. Je kan even naar portal.azure.com gaan en dan naar Licenses (of Licenties misschien in het Nederlands?) gaan en kijken of de licentie wel aan je tenant is toegevoegd. Die zou daar namelijk tussen moeten staan en kan je ook gelijk zien of die al in gebruik is (waardoor je dus geen licentie beschikbaar hebt).

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Per user account is een licentie nodig als je daar meer mee wilt dan alleen maar inloggen (office apps gebruiken, mailen, etc)
Die ene is nu inderdaad in gebruik door het account die je al gemaakt hebt, tot zo ver is het duidelijk.

Wat kun je er dan mee?, naar mijn weten alleen deze opties (kies er 1)

optie 1: onmicrosoft.com niet gebruiken en alleen een eigen account maken
optie 2: alias maken (dan zou ik je eigen account primair maken)
optie 3: extra licentie aanschaffen als je echt 2 accounts wilt
optie 4: gebruik maken van het onmicrosoft account
optie 5: niets doen ;)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 11:04
@Nogne De ene licentie is er, zoals het eerste plaatje toont.

@DaWizza Dan lijkt optie 2 de juiste richting. Dus ga ik kijken hoe dat werkt, zo'n alias.

Ben sowieso blij met de vlotte reacties hier! Ik had de winkel voor een nieuwe laptop in december geselecteerd op beschikbaar zijn voor ondersteuning. Vervolgens bleek dat ze daar heel veel weten van hardware én ook Windows, én even dachten dat MS 365 dan ook niet erg moeilijk zou zijn wat betreft inrichten en beheer. En bij veel informatie die ik vind op internet over inrichten MS 365 gaat men vaak uit van professionele beheerders (bij bedrijven en organisaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
A3Spruit schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:30:
én even dachten dat MS 365 dan ook niet erg moeilijk zou zijn wat betreft inrichten en beheer.
Een veelgemaakte fout, die ik zelf ook gemaakt heb ;) het heeft tijd nodig om te (h)erkennen wat je allemaal kunt met MS365, dat is best veel.

Laat je weten of het gelukt is?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:08
Simpel.

Gebruiker aanmaken (zonder licentie), licentie weghalen bij admin account, en toevoegen aan user. Admin account heeft geen licentie nodig, en blijft gewoon intact. Alleen geen office licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

LTwinter schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:42:
Simpel.

Gebruiker aanmaken (zonder licentie), licentie weghalen bij admin account, en toevoegen aan user. Admin account heeft geen licentie nodig, en blijft gewoon intact. Alleen geen office licentie.
Dit.

Admin accounts hoeven echt geen licentie te hebben om te werken. De licenties aanwezig in de tenant bepalen de beschikbare features en admin centra, niet of deze aan een admin hangen.

Licentie bij admin weghalen, aan je named user hangen en die blijven gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1