Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ako
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:39
Mijn vrouw is ZZPer huisarts (waarnemend huisarts). Momenteel werkt ze bij een commerciele huisartsenketen voor een aantal dagen per week. Sinds ze daar werkt zijn haar facturen nog niet betaald, inmiddels achterstand van meer dan 40 dagen. Incassobureau heeft al een aanmaning gestuurd maar daar is niet op gereageerd. Incassobureau waarschuwt dat vervolgstappen via rechter duur kunnen worden. Andere medewerkers van de huisartsenketen worden ook slecht betaald, soms tot 30k-40k achterstand naar horen zeggen. Volgens het incassebureau is de opdrachtgever solvabel, maar verhaal gaat dat de opdrachtgever het geld liever uitgeeft aan het opkopen van meer huisartspraktijken.

Welke opties zijn er om de opdrachtgever de rekeningen te laten betalen?

[ Voor 12% gewijzigd door ako op 08-01-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op een gegeven moment dagvaarden en naar de rechter stappen. Volgens mij kan je als huisarts overal aan de gang dus het risico dat je zonder werk komt te zitten lijkt mij laag. Nu ben je vooral bezig het werkkapitaal van de huisartsenketen te vergroten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
Jaarrekening van KVK downloaden en nagaan of deze inderdaad solvabel is.

Uiteraard altijd zoveel mogelijk op eigen contractformat en algemene voorwaarden werken of daar in de prijs / met gepaste waarborgen toch mitigerende maatregelen voor treffen.

Ik doe ook 'interim' klussen en zodra een werkgever na betalingstermijn van 14 dagen niet betaald ben ik gerechtigd het werk op te schorten zonder enig verhaalrecht van de OG / tekortkoming in evt. prestaties.

Daarnaast is het handig om tijdig te factureren (dus niet na een maand) en bijvoorbeeld ook met voorschotnota's te werken (maar dat is voor dit geval wat achteraf).

Wellicht kun je met een andere partij die ook niet betaald heeft (even vanuitgaande dat er geen discussie is over geleverd werk / prijs) ook samen dreigen faillisement aan te vragen (en ook doen als er geen reactie is) / beslag laten leggen op activa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:26
Al eens contact opgenomen met de verzekeraar? Hoewel geen partij, zullen die niet zo happig zijn dat de zorg die zij uiteindelijk betalen, niet terechtkomt bij de partij die de zorg levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 10:04

Croga

The Unreasonable Man

Om te beginnen natuurlijk niet verder werken voor deze keten. En datzelfde adviseren aan alle huisartsen die het willen horen.

Daarna gewoon naar de rechter stappen. Ja, dat is duur maar verhaal je uiteraard op de debiteur.

Er is werk genoeg voor interim huisartsen (beetje afhankelijk van locatie wellicht). En als de interimmers simpelweg geen zaken meer doen met deze keten dan kunnen ze praktijken overnemen wat ze willen maar bemensen wordt dan heel moeilijk. En dan gaan de verzekeraars vanzelf klagen. En daar wil je geen ruzie mee.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ako
Ik verwacht dat verzekeraars al op de hoogte zijn: https://nos.nl/regio/brab...tsenpraktijken-van-co-med, https://www.medischcontac...niets-aan-van-besluit-nza, https://eenvandaag.avrotr...t-gaat-een-keer-goed-mis/, https://www.omroepbrabant...e-spelen-met-mensenlevens (Gaat dus over Comed, mocht een toekomstige waarnemer dit bedrijf overwegen...)

Waarschuwingen waren van te voren bekend, maar we hadden niet verwacht dat ze het zo bont zouden maken. 15 dagen betalingstermijn en 1 factuur per week werden door de organisatie niet geaccepteerd.

Dus inderdaad, andere opdracht, maar openstaande facturen zijn nog wel een ding.

[ Voor 22% gewijzigd door ako op 17-01-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:36
Croga schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:36:
Daarna gewoon naar de rechter stappen. Ja, dat is duur maar verhaal je uiteraard op de debiteur.
Let wel op. Die zullen ze proberen te verhalen op de debiteur. Mocht dat niet mogelijk zijn om wat voor reden dan ook dan komen die kosten echt voor je eigen rekening. En dat kan inderdaad een heel pittige rekening zijn.

Maar als TS iets wilt bereiken dan zal hij het gerechtelijke traject wel moeten doorlopen. Zonder titel kan je weinig anders dan bellen en brieven / mails sturen met het verzoek te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 20:43
Wat is haar betaaltermijn die ze op haar facturen zet? Op zich is een betaaltermijn tot 60 dagen na factuurdatum een jammerlijke realiteit voor veel bedrijven.

Wij hanteren het systeem van 30 dagen vervaltermijn. Paar dagen na vervallen eerste herinnering, twee weken later tweede en nog eens twee weken later aangetekende ingebrekestelling. Indien daar niets mee gebeurd dan wordt het dossier doorgegeven aan onze advocaat voor inning

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13
dengregg schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:04:
Wat is haar betaaltermijn die ze op haar facturen zet? Op zich is een betaaltermijn tot 60 dagen na factuurdatum een jammerlijke realiteit voor veel bedrijven.
Mag wettelijk gezien niet eens bij zzp'ers, max is 30 dagen.
NACrat schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:52:
[...]

Let wel op. Die zullen ze proberen te verhalen op de debiteur. Mocht dat niet mogelijk zijn om wat voor reden dan ook dan komen die kosten echt voor je eigen rekening. En dat kan inderdaad een heel pittige rekening zijn.

Maar als TS iets wilt bereiken dan zal hij het gerechtelijke traject wel moeten doorlopen. Zonder titel kan je weinig anders dan bellen en brieven / mails sturen met het verzoek te betalen.
Zakelijk heb je wel weer best veel ruimte om incassokosten, boeterente etc te rekenen. Want de bescherming die consumenten hebben tegen buitensporige incassokosten hebben bedrijven niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:39
Mijn vrouw is ook zzp-er huisarts (waarnemer), maar als ik dit verhaal zo hoor: run, don't walk. Er is werk zat, het loopt tegen de klippen op en nooit meer voor zo'n toko werken. Praktijkhouders waar mijn vrouw voor werkt betalen vaak nog dezelfde dag van facturatie (want hekel aan administratie, net als mijn vrouw :) )

Verder, lekker via je rechtsbijstand laten lopen (die zal ze vast hebben), dikke kans dat die gelijk betalen en vervolgens gaan verhalen op deze wanbetaler, inclusief verhogingen ivm gemaakte kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58
Los van de al eerder gegeven adviezen: altijd een herinnering sturen direct na verlopen betalingstermijn, dan een tweede herinnering een week later en dan weer een week later een sommatie met wettelijke boeterente met daarin de melding dat ze binnen 2 werkdagen moeten betalen. Lukt dat ook niet, dan inderdaad naar de rechter.

Ik heb het als ZZP'er (niet in de zorg) gelukkig slechts 2x mee gemaakt en uiteindelijk wel m'n geld ontvangen, maar wel super irritant zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-04 10:43
Waarom zit dat incassobureau er tussen? Het lijkt me dat dat alleen maar meer gedoe oplevert.

In dit geval zou ik direct met een advocaat/gerechtsdeurwaarder gaan schakelen. Me dunkt dat de boel wel in beweging komt als je een faillisementsaanvraag doet.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 22:55
Een advocaat, geen incassobureau, inschakelen en beslag leggen onder één of meer verzekeraars.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ako
> Wat is haar betaaltermijn die ze op haar facturen zet?

15 dagen, maar opdrachtgever negeert dat compleet.

> Praktijkhouders waar mijn vrouw voor werkt betalen vaak nog dezelfde dag van facturatie

Dat was ook de ervaring van mijn vrouw, vandaar dat ze niet verwachtte dat het hier zo zou lopen.

> Me dunkt dat de boel wel in beweging komt als je een faillisementsaanvraag doet.

Waarom denk je dat, hoe zou dit proces lopen? Gezien de verhalen over deze partij is dit denk ik al eens geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 12:44
ako schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:46:
Waarom denk je dat, hoe zou dit proces lopen? Gezien de verhalen over deze partij is dit denk ik al eens geprobeerd...
Hoe dit proces loopt in deze specifieke zaak weet ik uiteraard niet.
Maar veelal is de curator, de belastingdienst en andere vorderingen die vooraan staan dusdanig groot dan de kans dat er nog iets te halen valt klein.

Ik zou hierdoor dus ook niet verder aan de slag gaan voor deze partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:36
Hielko schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Mag wettelijk gezien niet eens bij zzp'ers, max is 30 dagen.

[...]

Zakelijk heb je wel weer best veel ruimte om incassokosten, boeterente etc te rekenen. Want de bescherming die consumenten hebben tegen buitensporige incassokosten hebben bedrijven niet!
Volgens mij snap jij niet helemaal wat ik probeerde te zeggen. En op grond waarvan zou een bedrijf meer mogen rekenen? Incasso kosten zijn gewoon wettelijk vastgelegd (zie voor de hoogte: https://www.rijksoverheid...oord/hoogte-incassokosten). Daarin wordt voor zover ik geen rekening gehouden met B2C of B2B. Dus leuk als je meer incassokosten rekent, een rechter zal die bij zijn uitspraak matigen.
Freeaqingme schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:42:
Waarom zit dat incassobureau er tussen? Het lijkt me dat dat alleen maar meer gedoe oplevert.

In dit geval zou ik direct met een advocaat/gerechtsdeurwaarder gaan schakelen. Me dunkt dat de boel wel in beweging komt als je een faillisementsaanvraag doet.
Veel gerechtsdeurwaarders hebben ook een eigen incassobureau. Denk / en hoop dat TS de vordering ook bij een dergelijke organisatie heeft nergelegd. Zo blijft de vordering namelijk het gehele traject onder hetzelfde dak en hou je vaak dezelfde contactpersoon. Vaak wel zo prettig voor mensen die amper ervaring hebben met dergelijke trajecten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

<knip> Als je niks vriendelijks of hulpvaardigs te melden hebt, zeg dan niets.

[ Voor 87% gewijzigd door Ardana op 08-01-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ako
<knip> Quote en reactie verwijderd. Dien svp een Topic Report in ipv te reageren.

[ Voor 78% gewijzigd door Ardana op 08-01-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:44
<knip> Quote en reactie verwijderd. Dien liever een TR in ipv te reageren.

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 08-01-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13
NACrat schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Volgens mij snap jij niet helemaal wat ik probeerde te zeggen. En op grond waarvan zou een bedrijf meer mogen rekenen? Incasso kosten zijn gewoon wettelijk vastgelegd (zie voor de hoogte: https://www.rijksoverheid...oord/hoogte-incassokosten). Daarin wordt voor zover ik geen rekening gehouden met B2C of B2B. Dus leuk als je meer incassokosten rekent, een rechter zal die bij zijn uitspraak matigen.
Geen 14 dagen brief nodig, direct rente rekenen. Rente van 12.5% ipv 7%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

<knip> Zie vorige ingreep. Je resterende posts heb ik naar de TC verplaatst: off-topic en onvriendelijk / op de man.

[ Voor 159% gewijzigd door Ardana op 08-01-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ako
Veel gerechtsdeurwaarders hebben ook een eigen incassobureau. Denk / en hoop dat TS de vordering ook bij een dergelijke organisatie heeft nergelegd. Zo blijft de vordering namelijk het gehele traject onder hetzelfde dak en hou je vaak dezelfde contactpersoon. Vaak wel zo prettig voor mensen die amper ervaring hebben met dergelijke trajecten.
Antwoord van incassobureau: Faillissementsaanvraag is een mooi pressiemiddel maar erg kostbaar. Reken op enige duizenden euro's als voorschot.

Dus toch niet zo'n gemakkelijk instrument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ako
<knip> Zie vorige ingreep.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 08-01-2024 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Maar wat staat er in de gesloten overeenkomst? Het is leuk om 15 dagen betaaltermijn op te nemen, maar de overeenkomst in natuurlijk leidend, en anders standaard 30 dagen.

Maar heeft ze al gewoon contact gezocht met de persoon waar ze de overeenkomst mee gesloten heeft, en wat gaf die aan? Dat het bedrijf een langere betaaltermijn hanteert, of dat de factuur uberhaupt niet geaccepteerd is en in behandeling is genomen?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:59

Barrycade

Through the...

Ik zou zorgen dat je algemene voorwaarden hebt en dat die geaccepteerd zijn.

En in die voorwaarden het staken van inspanning opnemen als betaling niet op tijd gedaan worden.

Maar grote kans dat zo'n beleggingsvehikel hun zzp ers als citroenen uitknijpt onder het mom van cash flow.

Dat je vrouw er blijft werken is wat typisch alleen. Denk dat andere cliënten blij zullen zij als ze daar aan de slag gaat.

En wellicht je vrouw ook wel als ze administratie maar een bitch vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 16:31
Je hebt een incassobureau voor wie dit hun dagelijks werk is. Als 'vriendelijke vragen' niet werkt, is de enige oplossing de rechtbank. Dat vergt wat investering in de kosten, maar uiteindelijk moet je veel daarvan terug kunnen krijgen - mits er geld is.

Het voornaamste risico lijkt mij dat de tent een luchtkasteel is en alles omvalt als je probeert je geld te krijgen óf een procedure-fout in de rechtszaak waardoor je per ongeluk geen gelijk krijgt.

Dan is de voornaamste keuze of je het via je incassobureau laat lopen, een aparte juridische adviseur in de hand neemt of zelf aanpakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ilmar op 08-01-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Wat is er overeengekomen in het contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
WBNL20 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:30:
Jaarrekening van KVK downloaden en nagaan of deze inderdaad solvabel is.
Tja in het beste geval kijk je een paar maanden en het slechte geval een jaar plus naar het verleden. Dat zegt niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
ako schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Antwoord van incassobureau: Faillissementsaanvraag is een mooi pressiemiddel maar erg kostbaar. Reken op enige duizenden euro's als voorschot.

Dus toch niet zo'n gemakkelijk instrument.
Maar er zit ook gewoon nog een stap voor de faillissementsaanvraag. Je kan gewoon bij de kantonrechter en betaling vorderen.

Leuk dat het incassobureau roept dat het duur wordt, maar aan het incassobureau heb je zelf dus ook weinig (anders wordt er wel betaald). Wettelijke rente op zakelijke transacties is hoog (12,5% meen ik), buitengerechtelijke kosten mag je meenemen in je vordering.

Wat echt duur is, niet (op tijd) betaald worden.

Grote kans dat als er een dagvaarding op de mat ligt bij de huisartsenketen er opeens betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
PolarBear schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:06:
[...]

Tja in het beste geval kijk je een paar maanden en het slechte geval een jaar plus naar het verleden. Dat zegt niet zoveel.
Ik heb een financieel beroep en het scheelt per onderneming of je er i.d.d. wat aan hebt of niet. Daarbij maakt het ook uit wat de grootte is voor het jaarrekeningrecht (bepaalt publicatievereisten)

Maar als je veel werk hebt en de klus geeft veel exposure, dan is dit een no-brainer. Grote(re) klussen doe ik nooit zonder de KVK jaarrekening te downloaden. Kun je op dat moment ook gelijk bepalen of je extra waarborgen moet treffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ako
Wat is er overeengekomen in het contract?
In het contract van opdrachtgever staat 30 dagen, 14 dagen was niet bespreekbaar. Uiteindelijk lijkt het allemaal niet zo relevant, opdrachtgever is een notaire wanbetaler die overal schijt aan lijkt te hebben. Ook vandaag weer negatief in het nieuws: https://eenvandaag.avrotr...keten-gaat-wel-in-beroep/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ako
Grote(re) klussen doe ik nooit zonder de KVK jaarrekening te downloaden.
In dit geval lijkt het meer een geval onwil dan onmacht, de kvk jaarrekening heeft dan ook niet zoveel toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:44
ako schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:15:
[...]

In het contract van opdrachtgever staat 30 dagen, 14 dagen was niet bespreekbaar. Uiteindelijk lijkt het allemaal niet zo relevant, opdrachtgever is een notaire wanbetaler die overal schijt aan lijkt te hebben. Ook vandaag weer negatief in het nieuws: https://eenvandaag.avrotr...keten-gaat-wel-in-beroep/
Druk zetten, maximale verhoging toepassen en wegwezen, of afspraak maken dat ze vooruit betalen (wat ze toch niet gaan doen)
Pagina: 1