Schok door coax-aarde?

Pagina: 1
Acties:

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 22:52
Beste Tweakers,

Gisteren was ik mijn waterleiding aan het afsluiten tegen de vorst, in mijn meterkast. Tot mijn eigen verbazing kreeg ik een behoorlijk oplawaai van de kraan toen ik deze vastpakte. Er stond kortdurend stroom op, want daarna kon ik hem weer vastpakken.

Vandaag ben ik met een multimeter gaan zoeken of ik een stroomlek kon reproduceren, maar ik meet niks. En nee, ik had ook geen zin de blote handen methode te herhalen.

Wel viel mij dat vanuit de recent gemaakte Ziggo aansluiting een losse aardedraad door de monteur was achtergelaten die rondslingerende bij de waterleiding in de buurt.

Kan het theoretisch zo zijn dat toen ik de kraan aanraakte, de aardedraad ook tegen de waterleiding aanhing en ik de resterende schakel vormde tussen de aarde en welke spanning er dan ook op die aardedraad stond? Waarom is de Coax aansluiting geaard?

En: kan ik de aardedraad ook zelf aansluiten op de aarde in de meterkast?

Ik weet dat het gewoon slecht werk is van de monteur door de aardedraad niet te aarden, maar ik heb geen zin hiervoor opnieuw een afspraak met Ziggo te maken. Overigens vermoed ik wel opzet, de aardedraad was heel duidelijk weggestoken en bleek pas bij nadere controle gewoon los te zijn. Lekker dan...

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:55
- Coax wordt geaard om storing te verminderen.
- Waterleiding hoort geaard te zijn.
- Weet je zeker dat die draad wel vast zat voordat Ziggo langskwam?
- Ja je kunt zelf aardedraden aansluiten. (weet je wel waar het andere eind heengaat?)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:50
christianos schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:54:
[...]
En: kan ik de aardedraad ook zelf aansluiten op de aarde in de meterkast?

Ik weet dat het gewoon slecht werk is van de monteur door de aardedraad niet te aarden, maar ik heb geen zin hiervoor opnieuw een afspraak met Ziggo te maken. Overigens vermoed ik wel opzet, de aardedraad was heel duidelijk weggestoken en bleek pas bij nadere controle gewoon los te zijn. Lekker dan...
COAX aarde zit in de kabel zelf verwerkt. Binnenin zit een massief koperen draad, met daaromheen een kunstof mantel en daaromheen een behoorlijk aantal aardedraden en daar weer een sleeve omheen. Er is dus niet een enkele losse aardedraad en je zou echt moeite moeten doen een lang genoeg stuk aardedraad van de coax kabel blood te leggen om het ergens sluiting mee te laten maken.
De COAX kabel is geaard vanuit de straat. Die zou je niet nog apart hoeven te aarden (en kan qua storing zelfs averechts werken). Die COAX aansluiting is overigens heel goed zelf opnieuw aan te sluiten: YouTube: Hoe je tv/coax aansluiting maken.

Mogelijk dat je hier nog met de aarding zit van het interne coax, maar die zou vanuit waar de externe kabel het eerste kastje in gaat moeten worden geaard, door dat kastje zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 08-01-2024 13:01 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:21
Die aarddraad van de coax aansluiting kan je het beste aansluiten op de aardleiding van je meterkast.

Wat betreft coax zelf geaard: het AOP is voorzien van galvanische scheiding. De aarding van de installatie houdt op bij het AOP, daarom moet je hem aarden.

De stroom die je voelt komt van de in huis aangesloten apparaten, is meestal de halve netspanning op hele zwakke stroomsterkte. De voeding van je computer doet exact hetzelfde als je die niet op een geaard stopcontact aansluit. Televisies hebben over het algemeen ook geen randaarde.

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 22:52
Dank voor de snelle reactie mensen!

Ik ben misschien inderdaad wat onduidelijk geweest, het gaat om de aardedraad die vanuit de nieuwe aansluiting van de coax is gemaakt. Dus het is waar de aansluiting van de straat het kastje ingaat voor aansluiting voor intern. Daar komt een aardedraad uit die los is.

Zou het dan de halve netspanning zijn die ik heb gevoeld? Het voelde wel vrij sterk.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:44

servies

Veni Vidi Servici

_JGC_ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:10:
Die aarddraad van de coax aansluiting kan je het beste aansluiten op de aardleiding van je meterkast.

Wat betreft coax zelf geaard: het AOP is voorzien van galvanische scheiding. De aarding van de installatie houdt op bij het AOP, daarom moet je hem aarden.
Euh... weet je dat zeker? Ik heb daar nog nooit wat voor scheiding dan ook in gezien...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:21
servies schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Euh... weet je dat zeker? Ik heb daar nog nooit wat voor scheiding dan ook in gezien...
Bekijk maar eens wat plaatjes van AOP's. TRAS1000, TRIS210E, BTV 1 IEC-NL. Allemaal hebben ze op de ingang of op de uitgang een stuk kunststof isolatie zitten.

@christianos Die schokken zijn idd vrij heftig. Stroomsterkte is beperkt dus heel gevaarlijk is het niet, maar prettig is het allerminst.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:56
@_JGC_ Maar zodra dit goed geaard is, moet je toch geen schok meer kunnen krijgen?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:56
Trouwens, waterleiding hoort geaard te zijn als deze van geleidend materiaal is.
Als dit bij jou het geval is, kan het dus ook zo zijn dat jij (of iets anders wat je op dat moment ook aanraakte) de spanningsbron was en je via de kraan geleidde/ontlaadde

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:18

AlphaRomeo

FP PowerMod
Er is een erg droge lucht op het moment, had je toevallig een wollen trui aan en stond je op rubber zolen? Het is namelijk goed mogelijk dat je zelf statisch geladen was en jouw lading naar de aarde sloeg (de waterleiding in dit geval).

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Heb je zelf geen apparaten "geaard" via de waterleiding, verwarming o.i.d.?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:01

Joostk

Barkrukprofeet

AlphaRomeo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:01:
Er is een erg droge lucht op het moment, had je toevallig een wollen trui aan en stond je op rubber zolen? Het is namelijk goed mogelijk dat je zelf statisch geladen was en jouw lading naar de aarde sloeg (de waterleiding in dit geval).
Klopt ik heb ook een paar schoenen die ik nu niet aan hoef te doen want ik krijg gegarandeerd een schok als ik de deurklink of iets vastpak. Alleen voelt die niet gelijk als 50V ofzo.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:16
Pejdref schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:27:
@_JGC_ Maar zodra dit goed geaard is, moet je toch geen schok meer kunnen krijgen?
Maar als het aardedraadje los hangt is het dus niet (goed) geaard.

Gewoon aansluiten op de hoofdaardrail in de meterkast.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:06
Joostk schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:00:
[...]

Klopt ik heb ook een paar schoenen die ik nu niet aan hoef te doen want ik krijg gegarandeerd een schok als ik de deurklink of iets vastpak. Alleen voelt die niet gelijk als 50V ofzo.
En toch kan zulke statische electriciteit makkelijk enkele kilovolts zijn.
En die schok? Die krijg je al voordat je die deurklink daadwerkelijk vastpakt ;) (ontlading door droge lucht is pak-em-beet 3 miljoen volt per meter, meet hoe ver je van de deurkruk weg bent met je hand op moment van de schok en je weet je door wrijving geinduceerde spanning op dat moment)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:18

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het verschil tussen een statische ontlading en AC spanning op de waterleiding is dat de eerste heel kort duurt en de andere zolang duurt als je aanraakt. AC spanning op de waterleiding zou echt gevaarlijk zijn. Je meet dat gewoon met je multimeter in AC stand. Gebruik een aarde die je vertrouwt als referentie. Is de spanning minder dan een Volt dan kun je daarna de weerstand meten. Die moet minder dan een Ohm bedragen.
Ik heb dit pas nog voor iemand gerepareerd. Daar prikte de douche... De aardleiding onder het huis was afgebroken na werkzaamheden.

[ Voor 13% gewijzigd door xah5kiDe op 10-01-2024 01:51 ]

Theo

Pagina: 1