Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-04 09:34
Hallo,

Ik zit hier in een organisatie muurvast, heb al regelmatig aangekaart dat het voor mij niet werkbaar is. En ondanks pogingen om er iets van te maken, is er hier geen goed uitzicht voor mij. Dus ik heb iets anders gevonden en wil nu stoppen en heb mijn ontslag ingediend. Echter wordt mij nu verteld dat een tijdelijk contract niet opgezegd mag worden. Bij een contract voor bepaalde tijd geldt de wettelijke opzegtermijn niet. Maar de informaite uit mijn contract en CAO laten toch iets anders zien:

Het wetboek hierover:
https://wetboekplus.nl/bu...mijn-arbeidsovereenkomst/ :
“Bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is de dag waartegen mag worden opgezegd in principe de einddatum van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Dit is slechts anders als schriftelijk de mogelijkheid van tussentijdse opzegging overeen is gekomen.”

In mijn arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd staat expliciet:
“Artikel 12. Opzegtermijn
Opzegging van deze arbeidsovereenkomst vindt plaats overeenkomstig artikel ## van de Cao.”

In de CAO staat gewoon dat het 1 maand opzegtermijn is.
"OPZEGTERMIJN
1. Opzegging van de arbeidsovereenkomst vindt plaats tegen het einde van een kalendermaand.
2. Voor zowel de werkgever als de werknemer bedraagt de opzegtermijn:
a. als de arbeidsovereenkomst op de dag van opzegging korter dan vijf jaar heeft geduurd: één
maand"

in het wetboek staat dat er expliciet iets moet zijn opgenomen over een mogelijkheid voor tussentijds opzegging. Maar in mijn ardbeidsovereenkomst, die al van tijdelijke aard is, wordt verwezen naar opzeggen met inachtneming van opzegtermijn.

Daar is toch geen speld tussen te krijgen? Of is dit iets wat je zou kunnen verliezen als je het aanvecht bij een kantonrechter?
Iemand die hier inhoudelijk verstand van heeft?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-04 09:02
Ik zou zeggen heb je rechtsbijstand? Zo ja ff bellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33

ralpje

Deugpopje

*knip* dit helpt niet en is ongewenst

[ Voor 74% gewijzigd door ZieMaar! op 08-01-2024 13:52 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Welke CAO en weet je zeker dat het stukje over de opzegtermijn dat je citeert ook geldt voor tijdelijke contracten? Soms kan het er nogal cryptisch of niet-expliciet staan, maar is uit de overige artikelen wel duidelijk hoe en wat er bedoelt wordt. één stukje citeren geeft dan geen volledig beeld.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 08-01-2024 11:22 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04 13:21
Beetje vreemd, je kan altijd tussentijds opzeggen. dus gewoon 1 maand. Je hebt CAO, ook een vakbond, kan je daar ook altijd terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
naitsoezn schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:20:
Welke CAO en weet je zeker dat het stukje over de opzegtermijn dat je citeert ook geldt voor tijdelijke contracten? Soms kan het er nogal cryptisch staan, maar is uit de overige artikelen wel duidelijk hoe en wat er bedoelt wordt. één stukje citeren geeft dan geen volledig beeld.
Ik koos er specifiek voor alleen het relevante stukje te citeren. Er staat geen extra clausule in de CAO voor tijdelijke contracten.
Dank voor je reactie!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

eth0 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:20:
Beetje vreemd, je kan altijd tussentijds opzeggen. dus gewoon 1 maand. Je hebt CAO, ook een vakbond, kan je daar ook altijd terecht.
Nee, tijdelijke contracten kun je niet altijd tussentijds opzeggen.
Voor tijdelijke contracten moet daar specifiek dingen over vermeld worden in je tijdelijke contract.

Vaste contracten kan dat wel.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
YakuzA schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Nee, tijdelijke contracten kun je niet altijd tussentijds opzeggen.
Voor tijdelijke contracten moet daar specifiek dingen over vermeld worden in je tijdelijke contract.

Vaste contracten kan dat wel.
Inderdaad. Denk je dat dat in mijn geval zo is? Aangezien er in bij contract staat dat opzegging conform CAO is, en daar alleen een clausule over 1 maand staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Croqy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Ik koos er specifiek voor alleen het relevante stukje te citeren. Er staat geen extra clausule in de CAO voor tijdelijke contracten.
Dat hoeft ook niet, maar als uit de context blijkt dat het stukje dat je citeert geldig is voor vaste contracten, dan zou dat kunnen betekenen dat je dus geen opzegtermijn voor jouw situatie hebt. Context is alles.

Een tijdelijk contract zonder expliciete opzegtermijn is in principe niet opzegbaar. Ik zou in dit geval gewoon in gesprek gaan met de werkgever, want die heeft ook geen belang bij ongemotiveerde werknemers.

[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 08-01-2024 11:25 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe lang loopt je tijdelijke contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
njitter schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:30:
Hoe lang loopt je tijdelijke contract?
Nog 4 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:14
Misschien dat @fopjurist hier wat over kan/wil zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:16

Qwerty-273

Meukposter

naitsoezn schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:24:
Dat hoeft ook niet, maar als uit de context blijkt dat het stukje dat je citeert geldig is voor vaste contracten, dan zou dat kunnen betekenen dat je dus geen opzegtermijn voor jouw situatie hebt. Context is alles.
Aan de andere kant, de TS schrijft wel dat in het tijdelijke arbeidscontract een opzegtermijn wel benoemd wordt. Waardoor je in de veronderstelling kan zijn dat dit wel mogelijk is. Anders had de werkgever er niets over kunnen vermelden, of expliciet kunnen schrijven dat er geen opzegmogelijkheid is.
Opzegging van deze arbeidsovereenkomst vindt plaats overeenkomstig artikel ## van de Cao.”
@Croqy Kijk je in de juiste CAO? En om meer duidelijkheid te scheppen, kan je wellicht vermelden welke CAO er van toepassing is. Zodat meer ogen je in de juiste weg kunnen wijzen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:49
Croqy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:18:
Hallo,

Ik zit hier in een organisatie muurvast, heb al regelmatig aangekaart dat het voor mij niet werkbaar is. En ondanks pogingen om er iets van te maken, is er hier geen goed uitzicht voor mij. Dus ik heb iets anders gevonden en wil nu stoppen en heb mijn ontslag ingediend. Echter wordt mij nu verteld dat een tijdelijk contract niet opgezegd mag worden. Bij een contract voor bepaalde tijd geldt de wettelijke opzegtermijn niet. Maar de informaite uit mijn contract en CAO laten toch iets anders zien:

Het wetboek hierover:
https://wetboekplus.nl/bu...mijn-arbeidsovereenkomst/ :
“Bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is de dag waartegen mag worden opgezegd in principe de einddatum van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Dit is slechts anders als schriftelijk de mogelijkheid van tussentijdse opzegging overeen is gekomen.”

In de CAO staat gewoon dat het 1 maand opzegtermijn is.
"OPZEGTERMIJN
1. Opzegging van de arbeidsovereenkomst vindt plaats tegen het einde van een kalendermaand.
a. als de arbeidsovereenkomst op de dag van opzegging korter dan vijf jaar heeft geduurd: één
maand"

in het wetboek staat dat er expliciet iets moet zijn opgenomen over een mogelijkheid voor tussentijds opzegging. Maar in mijn ardbeidsovereenkomst, die al van tijdelijke aard is, wordt verwezen naar opzeggen met inachtneming van opzegtermijn.

Daar is toch geen spelt tussen te krijgen? Of is dit iets wat je zou kunnen verliezen als je het aanvecht bij een kantonrechter?
toon volledige bericht
Daar us inderdaad geen speld tussen te krijgen, maar zou toch even de vakbond/juridisch loket/arbeidsrecht advocaat erbij halen. Kost je dan misschien 500 euro voor een eerste advies maar dan kun je tenminste verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croqy
Qwerty-273 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:35:
[...]

Aan de andere kant, de TS schrijft wel dat in het tijdelijke arbeidscontract een opzegtermijn wel benoemd wordt. Waardoor je in de veronderstelling kan zijn dat dit wel mogelijk is. Anders had de werkgever er niets over kunnen vermelden, of expliciet kunnen schrijven dat er geen opzegmogelijkheid is.

[...]

@Croqy Kijk je in de juiste CAO? En om meer duidelijkheid te scheppen, kan je wellicht vermelden welke CAO er van toepassing is. Zodat meer ogen je in de juiste weg kunnen wijzen.
Ja precies dat, mijn contract is van tijdelijke aard. Dus alles wat we daarin afspreken heeft per definitie al een tijdelijk karakter.. Ergo, je mag dan ook tussentijds opzeggen als er expliciet in mijn contrtact wordt verwezen naar de clausule in de CAO die alleen spreekt over 1 maand.

Het gaat om de provinciale CAO

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
ARTIKEL 3.1 AANGAAN ARBEIDSOVEREENKOMST
1. De arbeidsovereenkomst wordt schriftelijk aangegaan, in tweevoud opgemaakt en door beide partijen
ondertekend.
2. De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde of onbepaalde tijd.
3. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, waarbij sprake is van een duidelijk beschreven opdracht
of project waarvan de einddatum niet op voorhand vaststaat, kan aangegaan worden voor de duur van
de opdracht of het project tot een maximum van vijf jaar. Voor deze arbeidsovereenkomst geldt, in
afwijking van artikel 10.1.2, een opzegtermijn van één maand.
Staat heel duidelijk in artikel 3.1 dat het geldt voor een tijdelijk contract.

Voor mensen met vast contracht geldt dit:
ARTIKEL 10.1.2 OPZEGTERMIJN
maand;
b. als de arbeidsovereenkomst op de dag van opzegging vijf jaar of langer heeft geduurd: twee
maanden.
3. In afwijking van lid 1 en lid 2 bedraagt de opzegtermijn drie maanden als de werkgever de
arbeidsovereenkomst opzegt op grond van artikel 7:669 lid 3 sub a BW na het doorlopen van het
traject Van Werk Naar Werk.
Jij hebt dus een opzegtermijn van 1 maand. Let wel, doe je dit dus op de 1e van een maand wordt het effectief 2 maand. Wel even rekening mee houden.

[ Voor 5% gewijzigd door arbraxas op 08-01-2024 11:52 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
arbraxas schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Staat heel duidelijk in artikel 3.1 dat het geldt voor een tijdelijk contract.

Voor mensen met vast contracht geldt dit:

[...]

Jij hebt dus een opzegtermijn van 1 maand. Let wel, doe je dit dus op de 1e van een maand wordt het effectief 2 maand. Wel even rekening mee houden.
Heel duidelijk, ja?
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, waarbij sprake is van een duidelijk beschreven opdracht of project waarvan de einddatum niet op voorhand vaststaat, kan aangegaan worden voor de duur van de opdracht of het project tot een maximum van vijf jaar. Voor deze arbeidsovereenkomst geldt, in afwijking van artikel 10.1.2, een opzegtermijn van één maand.
Zoals ik dit lees is die afwijkende opzegtermijn alléén van toepassing bij tijdelijke overeenkomsten die uitgaan van een duidelijk beschreven opdracht of project waarvan de einddatum niet op voorhand vaststaat (en dus niet op alle arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd).

Voldoet de arbeidsovereenkomst van TS hier wel aan?

[ Voor 14% gewijzigd door wheel op 08-01-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als de situatie mentaal onwerkbaar is dan kan je je gewoon ziek melden, je hoeft daarvoor geen lichamelijke klachten te hebben.
En als je weet dat stress erg ongezond is, zou ik je willen aanraden om morgen meteen jezelf ziek te melden en proberen de stress in je lijf te verlagen.

Dat ze je ontslag waarschijnlijk direct goedkeuren is een mooie bijkomstigheid.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 08-01-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
@wheel
Ja, heel duidelijk in de cao. En TS heeft een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.
Ik heb de arbeidsovereenkomst van TS niet gezien, maar ga er van uit dat die, zoals in 99,99% van de gevallen gebeurd verwijst naar de CAO. En die heeft TS dus wel gelinkt.

Dus tenzij jij andere info hebt als TS lijkt me dit een uitgemaakte zaak. Opzegtermijn van 1 maand.
Ook als je onder artikel 10 valt is het 1 maand als je korter als 5 jaar in dienst bent. 2 als je daar langer werkt.
Maar dat je geen ontslag mag nemen is lulkoek. Staat letterlijk in zijn contract dat je dat kunt doen en verwijst naar dat artikel 10. Zonder dat je opgave hoeft doen van een expliciete reden.
En anders, de expliciete reden is dat plat gezegd, me deze toko niet bevalt.

[ Voor 53% gewijzigd door arbraxas op 08-01-2024 13:53 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-04 13:42
wheel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Heel duidelijk, ja?

[...]

Zoals ik dit lees is die afwijkende opzegtermijn alléén van toepassing bij tijdelijke overeenkomsten die uitgaan van een duidelijk beschreven opdracht of project waarvan de einddatum niet op voorhand vaststaat (en dus niet op alle arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd).

Voldoet de arbeidsovereenkomst van TS hier wel aan?
Maakt niet uit, want indien niet valt 10.1.2 alsnog uit te leggen als 1 maand opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
Croqy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:18:
Daar is toch geen speld tussen te krijgen? Of is dit iets wat je zou kunnen verliezen als je het aanvecht bij een kantonrechter?
Mee eens. Nu ga ik er even vanuit dat het artikel uit de CAO dat je citeert ook het in de arbeidsovereenkomst genoemde artikel is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
sanger1981 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Maakt niet uit, want indien niet valt 10.1.2 alsnog uit te leggen als 1 maand opzegtermijn.
Hoe dan? Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan toch alleen tussentijds opgezegd worden als er een tussentijds opzegbeding is opgenomen? Dat daar sprake van zou zijn volgt m.i. niet uit 10.2.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
arbraxas schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:44:
@wheel
Ja, heel duidelijk in de cao. En TS heeft een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.
Ik heb de arbeidsovereenkomst van TS niet gezien, maar ga er van uit dat die, zoals in 99,99% van de gevallen gebeurd verwijst naar de CAO. En die heeft TS dus wel gelinkt.

Dus tenzij jij andere info hebt als TS lijkt me dit een uitgemaakte zaak. Opzegtermijn van 1 maand.
Ja, overeenkomst voor bepaalde tijd, maar voldoet die overeenkomst aan de in het artikel genoemde situatie? Lees jij het artikel dan anders dan ik doe?

[ Voor 9% gewijzigd door wheel op 08-01-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
wheel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Hoe dan? Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan toch alleen tussentijds opgezegd worden als er een tussentijds opzegbeding is opgenomen? Dat daar sprake van zou zijn volgt m.i. niet uit 10.2.1.
In de arbeidsovereenkomst:
Als de werkgever had willen bedoelen te zeggen 'deze overeenkomst kan niet opgezegd worden', hadden ze hier toch iets anders neer moeten zetten, want dit artikel vertelt dat opzegging mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Croqy
Wellicht komt de verwarring bij je leidinggevende van het feit dat in de basis voor werkgevers een tijdelijk contract geen opzegtermijn heeft. Als jij een jaarcontract krijgt zit de werkgever er in principe 1 jaar aan vast. In de CAO wordt daarom ook genoemd dat de werkgever 3 maanden opzegtermijn heeft als ze het traject "van werk naar werk" hebben gevolgd.
Maar voor een werknemer geldt in de basis altijd die 1 maand opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
chrisborst schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:52:
@Croqy
Wellicht komt de verwarring bij je leidinggevende van het feit dat in de basis voor werkgevers een tijdelijk contract geen opzegtermijn heeft. Als jij een jaarcontract krijgt zit de werkgever er in principe 1 jaar aan vast. In de CAO wordt daarom ook genoemd dat de werkgever 3 maanden opzegtermijn heeft als ze het traject "van werk naar werk" hebben gevolgd.
Maar voor een werknemer geldt in de basis altijd die 1 maand opzegtermijn.
Ik hoop dat je dit niet in zijn algemeenheid bedoelt, want de wettelijke regeling is juist dat het uitgangspunt van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde is dat die niet tussentijds beëindigd kan worden. Niet door de werkgever en niet door de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
StevenK schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:52:
[...]

[...]

Als de werkgever had willen bedoelen te zeggen 'deze overeenkomst kan niet opgezegd worden', hadden ze hier toch iets anders neer moeten zetten, want dit artikel vertelt dat opzegging mogelijk is.
Dus sec de verwijzing naar artikel 10.1.2 (aanname dat dat op de ## staat) kwalificeert daarmee de facto (of de jure) als tussentijds opzegbeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
[...]

Dit staat er in zijn contract.
Opzegging van deze arbeidsovereenkomst vindt plaats overeenkomstig artikel ## van de Cao.
helaas valt het artikel nummer weg, maar uiteindelijk hou je 2 kansen over, 1 of 2 maand opzegtermijn.

In zijn contract is gewoon een ontslagbepaling opgenomen, helaas voor de baas heeft die zichzelf in de voet geschoten.
Hier word het ook mooi uitgelegd door juristen:
https://www.rechtopjurist...g/bij-tijdelijk-contract/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
StevenK schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Ik hoop dat je dit niet in zijn algemeenheid bedoelt, want de wettelijke regeling is juist dat het uitgangspunt van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde is dat die niet tussentijds beëindigd kan worden. Niet door de werkgever en niet door de werknemer.
Excuses, je hebt inderdaad gelijk. Wettelijk wordt een werkgever niet verplicht om een opzegtermijn op te nemen in een tijdelijk contract. Echter zie je in de praktijk dat in de meeste Cao's en standaard contracten wel de standaard 1 maand opzegtermijn voor werknemers is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
arbraxas schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Dit staat er in zijn contract.

[...]

helaas valt het artikel nummer weg, maar uiteindelijk hou je 2 kansen over, 1 of 2 maand opzegtermijn.

In zijn contract is gewoon een ontslagbepaling opgenomen, helaas voor de baas heeft die zichzelf in de voet geschoten.
Hier word het ook mooi uitgelegd door juristen:
https://www.rechtopjurist...g/bij-tijdelijk-contract/
Ook als daar 3.1 zou staan? Dat artikel zegt m.i. alleen dat arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd in twee specifieke situaties afgeweken wordt van 10.1.2 (en regelt volgens mij verder niets dat afwijkt van de standaard dat er niet tussentijds opgezegd kan worden).

Ik ben geen jurist, maar het lijkt me (gezien de reactie van de werkgever op de opzegging door TS) dat werkgever in elk geval met de verwijzing naar een cao-artikel niet bedoeld heeft een tussentijds opzegbeding op te nemen. Het is sowieso een stuk minder expliciet dan de mij bekende voorbeelden (die ook in je link voorkomen).

[ Voor 18% gewijzigd door wheel op 08-01-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Juist bij 3.1 is de opzegtermijn het korst, namelijk 1 maand.
Daar word ook gesproken over vaste EN tijdelijke contracten.

Of de werkgever dit helemaal zo bedoeld heeft weet ik niet, maar zo staat het er nu wel. Zijn contract verwijst nu naar artikel 3 of 10. En die geven beide recht op ontslag nemen. Er staat specifiek in zijn contract dat opzeggen via 1 van die 2 artikelen moet. En niet dat die 2 artikelen juist NIET van toepassing zijn.

Misschien foutje van HR? Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-04 13:42
[...]

M.i. dus wel.

Artikel 3.1.2 stelt dat de aovk wordt aangegaan voor bepaalde of onbepaalde tijd. De definitie van aovk houdt dus in dat deze voor bepaalde of onbepaalde tijd is.
Artikel 10.1.2 stelt dat de opzegtermijn 1 maand is voor een arbeidsovereenkomst. En uit artikel 3.1.2 bleek dat de arbeidsovereenkomst word aangegaan voor bepaalde of onbepaalde tijd.

Door dit niet te differtieren in de CAO vallen beiden m.i. onder hetzelfde regime.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
wheel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Dus sec de verwijzing naar artikel 10.1.2 (aanname dat dat op de ## staat) kwalificeert daarmee de facto (of de jure) als tussentijds opzegbeding?
Niet sec de verwijzing, maar de verwijzing met de tekst dat opzegging op een in de CAO voorgeschreven wijze plaatsvindt kwalificeert als een opzegbeding.

Anders had de werkgever moeten doen wat ik ook altijd deed, namelijk onder het kopje 'opzegging' de tekst 'niet van toepassing' opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
StevenK schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:52:
[...]

[...]

@wheel doelt op een "opzegbeding". Die was voor mij tot vanmorgen ook nieuw, maar dat houdt dus in dat je je niet mag beroepen op een (wettelijke) opzegtermijn als je een tijdelijk contract hebt, tenzij je daar een specifieke afspraak voor hebt vastgelegd staan in je contract. In mijn geval is dat volgens mij zo, want er staat een expliciet artikel dat voor de opzegging de termijn uit het specifieke artikel uit de CAO wordt gehanteerd. Dan kunnen ze eventueel nog soebatten over dat dit niet een uitgesproken afspraak is om uit een tijdelijk contract te komen. Maar impliciet staat dat artikel dus in mijn arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, waarmee dat artikel ook moet doelen op de mogelijkheid om deze tijdelijke overeenkomst op te zeggen.

Het is denk ik een beetje werkgeversbescherming, want ze willen natuurlijk voorkomen dat nieuwe collega's zo snel eruit stappen. dat geeft een verkeerd signaal af. Beetje flauw dat ze medewerkers op deze manier onder druk willen zeggen, ergens begrijp ik het wel. Anderzijds heb ik al vanaf vrij snel de signalen afgegeven waarom het voor mij niet werkte en wat er in mijn ogen voor nodig was om het wel op de rails te krijgen. Maar ja, de omstandheden op de werkvloer waren er ook niet helemaal naar om dat voor elkaar te krijgen. het is wat het is, ik zit elders op een betere plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:47
Het is natuurlijk niet netjes maar mocht de situatie onhoudbaar zijn dan kan je je altijd ziek melden of gewoon niet meer opkomen dagen. Uiteraard even controleren of er geen boete clausules zijn waarvoor je hebt getekend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
StevenK schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Niet sec de verwijzing, maar de verwijzing met de tekst dat opzegging op een in de CAO voorgeschreven wijze plaatsvindt kwalificeert als een opzegbeding.

Anders had de werkgever moeten doen wat ik ook altijd deed, namelijk onder het kopje 'opzegging' de tekst 'niet van toepassing' opnemen.
In dit geval is het de vraag of uit de CAO zelf al niet volgt dat een contract voor bepaalde tijd tussentijds opgezegd kan worden door de werknemer.

Als werkgever mag je daar dan niet ten nadele vanaf wijken in de arbeidsovereenkomst.

Ik heb 2 andere CAOs bekeken en beide benoemen specifiek alleen de opzegtermijn voor onbepaalde tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:30
@TS, misschien kun je nog vragen waarom ze jouw ontslag niet accepteren en wat hun argumenten daarvoor zijn buiten het feit dat het contractueel zo is vastgelegd?

Misschien staan ze prima in hun recht, maar ik begrijp het zelf niet waarom een werkgever per se een werknemer in dienst zou willen houden terwijl die werknemer er totaal geen zin meer in heeft. Daar heeft uiteindelijk toch niemand baat bij? Letterlijk het enige wat ik kan bedenken is dat ze tijd nodig hebben om een nieuw iemand aan te nemen. Verder kleven er volgens mij alleen maar nadelen aan het in dienst houden van iemand die daar helemaal niet meer wil zijn.
Pagina: 1