Nieuwe mediaspeler gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 894 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een 'simpele' mediaspeler waarmee ik mijn NAS kan benaderen en media bestanden afspelen. Dit zijn diverse soorten video bestanden maar ook DVD bestanden (ISO/VOB). Voorheen had ik de WD TV HD die alles kon maar deze is te langzaam geworden en kan niet goed overweg met het netwerk (gebruikte toen externe HDD's maar aangezien ik nu de NAS heb).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn NAS is een Synology DS923+ en ik kan deze via mijn Samsung TV al benaderen via de aanwezige mediaspeler. Echter speelt deze geen DVD bestanden/mappen af en soms speelt een bestand niet af, zonder logische reden. Is natuurlijk ook maar een beperkte speler.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een poging gedaan met de NVIDIA Shield met Plex maar voor mij was het overkill. Ik kreeg het gewoon niet werkend. Kan uiteraard aan mij liggen! Daarna nog een aantal mediaspelers gebruikt (a.c. ryan/medi8er) maar deze waren denk ik toch te oud.

Ik zou het liefst gewoon een mediaspeler hebben waarmee ik kan bladeren naar de NAS en de bestanden afspelen. Nu gebruik meestal AirPlay om het bestand vanaf mijn MacBook naar de TV te streamen en op wat haperingen na werkt dit eigenlijk best goed. Maar liever bekabeld iets en zonder gebruik te maken van de laptop.

Is er een huidige media speler die ik kan aansluiten op mijn netwerk, de NAS benaderen en bestanden afspelen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 22:16
hemiparo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:05:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een poging gedaan met de NVIDIA Shield met Plex maar voor mij was het overkill. Ik kreeg het gewoon niet werkend.
Was het overkill of kreeg je het niet werkend?

Ik zou toch zeggen dat een Shield met Plex de beste oplossing is. Kodi zou ook nog een optie kunnen zijn (op Shield of een Raspberry Pi bijv.).

Plex alternatieven in Jellyfin of Emby zijn er ook nog.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommiiee op 08-01-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:03
Ik ben begonnen met HDI Dune spelers. De BD2 (omdat we ook blu-rays af wilden spelen). Daarna naar een TV 3D gegaan en een losse Blu-ray speler.
En uiteindelijk gekozen om beide te vervangen voor een Nvidia Shield (ondertussen geupgrade naar de pro) en een 4k blu-ray speler.

Plex is niet echt moeilijk. Je moet alleen op je NAS een PMS ofwel Plex Media Server installeren en die instellen. Daarna kun je prima met de client op de Shield verwijzen naar de server en inloggen. Je hoeft hier voor zover ook geen account en abonnement of iets voor te hebben. Heb dit overigens wel, maar dat heeft andere redenen gehad.

Kodi is in mijn ogen veel moeilijker. Maar streamen kan ook prima zonder Plex vanaf de NAS door rechten te geven. Alleen het is makkelijker te doen met software hiervoor ben ik van mening.
Nogmaals. een Shield is echt heel krachtig en kan alle bestanden die je er tegenaan gooit wel afspelen. Wellicht dat er mensen zijn die gewoon de simpele browse er naartoe en speel het af oplossing hebben.

als je de Shield nog hebt, zou je Emby kunnen proberen. VLC player kan ook alles wel afspelen.
https://www.reddit.com/r/...e_nvidia_shield_pro_2019/
Voor even wat voorbeelden van mogelijkheden. En vooral als je een kant op wilt gaan, zoek hiervoor een specifieke handleiding. De Synology zou krachtig genoeg moeten zijn om PMS te draaien bijvoorbeel en er zullen voor DSM zeker wel handleidingen zijn voor Plex. Daarna kun je kijken voor het instellen van de client ook een handleiding kunnen pakken over hoe het te koppelen aan je Shield.

Plex Media Server op een NAS installeren:
https://www.coolblue.nl/a...nas-plex-installeren.html
Even snel, zijn zat andere uitleggen voor.
Client installeren op de Shield en dan inloggen op het account van Plex waar je je server aan toe hebt gevoegd. Dat is het eigenlijk. Je moet hem alleen inrichten, maar dat is ook niet meer dan verwijzen naar je NAS.
Enige tip die ik wel heb, geef tussen haakjes achter de naam van de mappen op je NAS per film of serie aan welke jaartal deze uit is. Frozen is ook nog een andere Frozen bijvoorbeeld welke niet geschikt is voor kinderen. :+

[ Voor 37% gewijzigd door Arunia op 08-01-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@hemiparo Aankoopadvies doen we in BGK; je topic is daarheen verplaatst.

Zelf ben ik ook van de Shield i.c.m. met Plex op de NAS. Doe daar nog eens moeite voor zou ik zeggen. Zo moeilijk is het niet.

Alternatief is misschien de nieuwste Chomecast. Installeer daar VLC op en bladeren maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Dank allen! En excuses @S1NN3D voor verkeerde topic.
Misschien toch nog maar een keer verdiepen in de Shield met Plex dan. Ik kan me herinneren dat ik toen geen DVD images/mappen kon afspelen, kan dat een instelling geweest zijn? Heb destijds snel geprobeerd in te stellen maar mij lukte het toen dus niet. Ben bang dat losse mediaspeler over een tijdje ook weer te beperkt zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
Ik doe dit soort dingen met een Mede8er speler, maar die zijn al een tijdje niet meer nieuw leverbaar. Deze kunnen ook niet (in ieder geval de latere modellen) met h265 codecs omgaan, maar h264 draait prima en verder kan hij bijna alles (inclusief DVD ISOs) gewoon afspelen. Ik weet niet of deze 2e hands goed vindbaar zijn maar het zou op die manier een goedkope optie kunnen zijn. Ik ben niet zo thuis in nieuwere spelers omdat deze het bij mij al jaren prima doet... 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
https://support.plex.tv/a...ge-formats-not-supported/

Het afspelen van ISO werkt dus niet via Plex... en om nu alles om te zetten is geen haalbare optie.
Zal toch denk ik toch met een mediaspeler moeten werken of is er wel een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

hemiparo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:33:
Van je aangehaalde pagina:
Since these disk image formats aren’t supported, we recommend that users convert such content into more common and compatible media formats.
Gewoon je images (lossless) omzetten in losse video's, en dan werkt het wel.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Janoz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Van je aangehaalde pagina:

[...]

Gewoon je images (lossless) omzetten in losse video's, en dan werkt het wel.
Had ik gezien maar dat is niet 'gewoon'. Stel dat ik nú wil kijken moet ik ook omzetten enz. toch?

Oke, even geprobeerd en met een film op DVD gaat het in een paar minuten. Das nog wel te doen. Geen idee of een serie op DVD dit ook zo makkelijk afgaat, verwacht/hoop van wel!

[ Voor 21% gewijzigd door hemiparo op 08-01-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:29

DarkSide

theres no place like ::1

Als je nu wilt kijken, dan heb je er niets aan.
Wat ja nu moet doen is je ISO (al je ISO's) omzetten naar iets van MKV.

En als en dan een keer besluit ik wil film x kjken. Dan kan dat gewoon. De MKV versie dan.

Op zich is plex wel fijn (of kodi) om je eigen bibliotheek van films en series te hebben.
En met mkv's ben je ook flexibel om naar andere speler (bv emby) over te stappen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

hemiparo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:33:
https://support.plex.tv/a...ge-formats-not-supported/

Het afspelen van ISO werkt dus niet via Plex... en om nu alles om te zetten is geen haalbare optie.
Daarom gebruik ik dus een Dune. Die speelt gewoon alles af, vanuit een verkenner. Geen Plex nodig. En speelt ook ISO's af. Heerlijk makkelijk.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Microkid schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Daarom gebruik ik dus een Dune. Die speelt gewoon alles af, vanuit een verkenner. Geen Plex nodig. En speelt ook ISO's af. Heerlijk makkelijk.
@Arunia zei dat ook al. En welke?
Zat even op de dune-hd.com te kijken en kwam op https://www.dune-hd.com/collections/frontpage/products/boxy uit. Is dat dan zoals de oude spelers: aansluiten op netwerk en naar NAS en afspelen maar? Dan is 99,00 nog te doen.

Wil zelf gewoon graag een 'simpele' oplossing van aansluiten en klaar, niet alles om hoeven te zetten. Ook voor de rest in huis :)

[ Voor 11% gewijzigd door hemiparo op 08-01-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dumpert
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-10-2024
goed idee alleen ik keek dus naar deze vanwege de mogelijkheid tot lokale opslag op het apparaat zelf.
Door de interne HDD mogelijkheid kan je hem ook offline houden
https://www.dune-hd.com/c...ts/dune-hd-premier-4k-pro

heeft iemand uberhaupt al eens bij hun besteld en of ervaringen met andere producten van hun?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:37
Ik gebruik al jaren Infuse op AppleTV. Ideaal. Abonnement van 7 of 8 euro per jaar voor de Pro versie en gaan. Mooie bibliotheek qua uiterlijk en mogelijkheden. En speelt alles.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dumpert
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-10-2024
ik las dus van de week dat de huidige ultieme multimedia speler een "Nvidia Shield TV PRO" is.
mogelijk dat dit een goede oplossing is voor degene die gewoon een offline mediaspeler wilt die zijn spullen lekker op de HDD wilt kijken.
Helaas zag ik niet gelijk alle beschikbare codecs erbij staan ,maar wel de meeste dus dat is een persoonlijke kwestie denk ik. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aangezien dit topic al relatief oud is en het geen meerwaarde meer heeft nieuwe tips te posten, sluit ik deze.

@hemiparo mocht je behoefte hebben om je zoektocht hier nog verder te bespreken, dan kun je mij DM'en ter heropening.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.