Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomPee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-10-2024
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar ervaringen en concreet advies om een losstaande studio/unit te verwarmen/verkoelen en van warm water (douche en keuken) te voorzien (voor 2-tal personen). Het betreft een losstaande unit/studio die 8 meter lang bij 4 meter breed en 4 meter hoog meet. Het is 1 open ruimte met een mezzanine om te slapen. De badkamer van zo'n 2 bij 2 meter is gescheiden van de open ruimte door een gyproc muurtje.

Het doel van de studio is te verhuren op airbnb dus hoeft niet elke dag verwarmd of gekoeld te worden, alsook verwacht ik niet dat er elke dag warm water zal afgenomen worden dus een vat van honderden liters warm houden lijkt me wat overkill.

Ik zoek naar een oplossing voor:
* het verwarmen van de hele unit
* het verkoelen van de hele unit
* zowel verwarmen als verkoelen via app/afstandsbediening zodat de gasten zelf gemakkelijk temperatuur kunnen bepalen én ik als eigenaar via de app het gebruik kan volgen/van op afstand activeren/deactiveren
* warm water voor de douche/kraan badkamer >> ik wil wél zeker zijn dat de gasten hun warm water écht wel warm is en dat ze genoeg warm water hebben (niets zo vervelend als een douche die na enkele minuten lauw/koud wordt)
* warm water voor de keuken
* qua energieverbruik, energievriendelijk is (in de mate dat dat mogelijk is)

Zelf dacht ik aan een lucht-lucht warmtepomp voor. het verwarmen/verkoelen van de ruimte. Voor het warme water aan een elektrische doorstromer? Mocht dit een goed idee zijn, hoe weet ik wat de beste lucht-lucht warmtepomp voor mijn studio is alsook hoe weet ik wat een goede elektrische doorstromer is?

Er is plaats op het dak maar ook buiten (indien er buitenunits of panelen moeten geplaatst worden).

Wat is de "beste" oplossing qua prijs, gebruiksgemak, energiezuinigheid, kwaliteit?

Alvast bedankt om jullie expertise te delen!

[ Voor 14% gewijzigd door TomPee op 08-01-2024 09:55 ]