Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 09:22
In september trotse eigenaar geworden van een nieuwe woning.
Onze badkamer (ong. 5-6m2) is (helaas) voorzien van een magnum vloerverwarming.

Nu de koude maanden zijn begonnen zie ik dat ons stroomverbruik wel erg hoog is voor 2 personen, zo hadden we in de maand december een verbruik van 425 kwh.

We hebben verder een electrische pelletkachel, oven die wij regelmatig gebruiken en verder gewoon de dagelijkse dingen zoals lampen en tv.

De vloerverwarming hebben wij nu ingesteld om minimaal 15 graden en een programma in de ochtend naar 17 graden.

Ik zit nu zelf te denken om een andere kachel in de badkamer neer te zetten en de vloerverwarming uit te zetten, zoals b.v. https://www.coolblue.nl/p...-2-smart-heater-gray.html

Gaat dit een betere en goedkopere oplossing zijn?
Hebben jullie betere tips? Alles is welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:59
IR paneel evt met bewegingsdetectie wordt ook weleens gebruikt. In principe zijn al die elektrische oplossingen even efficient. Het is de aansturing die het hem doet.
Daarnaast wil je misschien eerst de (groep) van de vloerverwarming apart meten ipv je totale energieverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:54
Uit de handleiding:
This heater is not suitable for use in wet or
damp areas such as bathrooms, washrooms,
etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dirk0s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:53:

Ik zit nu zelf te denken om een andere kachel in de badkamer neer te zetten en de vloerverwarming uit te zetten, zoals b.v. https://www.coolblue.nl/p...-2-smart-heater-gray.html
Theoretisch net zo (in)efficient als je e-vloerverwarming, heeft geen zin.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24
Lucht verwarming is een optie, maar vergelijk het niet met vloerverwarming. Dus hoeveel waarde (kWh's in euro's ;) ) zijn warme voeten.
Maar vloerverwarming zal meer kWh's verbruiken omdat deze naast de lucht ook de massa van de vloer gaat opwarmen. In praktijk gaat die warmte niet verloren maar efficient is een ander verhaal.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-06 03:10
Het gaat er denk ik een beetje om wat je van die vloerverwarming vraagt. Hoe snel reageert hij, en is het bedoeld om gewoon warme voeten te hebben als je er bent of verwacht je ook dat hij 24/7 de badkamer warm houdt?

In het laatste geval staat hij dus continu aan. In het eerste geval kun je vast spelen met een timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Mijn gedachte is eigenlijk, die vloerverwarming moet de hele dag aan om op moment van gebruik warm te hebben.
Een losse kachel kan 30 min voor gebruik aanspringen en maakt die ruimte wel warm zodra wij het gaan gebruiken?

De vloerverwarming is voor de badkamer ook de hoofdverwarming, nu de vrieskou is begonnen zit hij al zelfs onder die minimale 15 graden en is hij dus nu aan het stoken terwijl ik op werk zit. (in mijn ogen onnodig stroomverbruik.)
Helaas reageert hij ook niet echt snel en duurt het redelijk lang voordat hij op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-06 03:10
Dan kun je overwegen om een elektrisch kacheltje neer te zetten. Bij ons draait er een gewone radiator mee op de lage temperatuur van de (normale) vloerverwarming die wordt gevoed met een warmtepomp, maar dat is alleen voldoende om de eerste kou eraf te halen en droge handdoeken te hebben. Als het echt te koud wordt, zetten we er een 1kW radiatortje aan. Maar eigenlijk doen we dat nooit want we zijn er altijd maar kort.

In dit geval is zo'n kacheltje misschien een uitkomst. Alleen heb je dan geen warme voeten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Dirk0s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:17:
Mijn gedachte is eigenlijk, die vloerverwarming moet de hele dag aan om op moment van gebruik warm te hebben.
Een losse kachel kan 30 min voor gebruik aanspringen en maakt die ruimte wel warm zodra wij het gaan gebruiken?

De vloerverwarming is voor de badkamer ook de hoofdverwarming, nu de vrieskou is begonnen zit hij al zelfs onder die minimale 15 graden en is hij dus nu aan het stoken terwijl ik op werk zit. (in mijn ogen onnodig stroomverbruik.)
Helaas reageert hij ook niet echt snel en duurt het redelijk lang voordat hij op temperatuur is.
Heb je geen 'normaal' cv circuit waar je een badkamerradiator op aan kunt sluiten?

Als het in je badkamertje onder de 15 graden is zou je ook net zo goed nu met je blaaskacheltje moeten gaan stoken, dat is eigenlijk te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 01:43

paQ

Gramser schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:11:
Het gaat er denk ik een beetje om wat je van die vloerverwarming vraagt. Hoe snel reageert hij, en is het bedoeld om gewoon warme voeten te hebben als je er bent of verwacht je ook dat hij 24/7 de badkamer warm houdt?

In het laatste geval staat hij dus continu aan. In het eerste geval kun je vast spelen met een timer.
Eens.
Nu is 12m2 badkamer best fors, dus ik verwacht dat die Magnum vvw van TS toch minimaal 1000W/1200W zal zijn?
Pak anders die 17 als ondergrens en stook in de ochtend (Met dit weer 2 uur lang oid) naar 23 (haal je toch niet) en dan weer uit. Dan heb je iig warme voeten en een behaaglijk gevoel.

En die 425 kWh in December is ook maar relatief en zeer afhankelijk van huis(houden).
In de winter ben je nou eenmaal 1.5 - 3 kWh per ochtend kwijt aan je badkamer. :S dat is dan toch wat het is?
Je kunt hem ook uitlaten en voor een IR paneel kiezen bijv, maar dan heb je koude voeten en een heet hoofd.
Ik zou het persoonlijk laten zoals het nu is, maar dan wel 'warmer' stoken als je het nog steeds koud hebt. (Snap ik als je onder de douche vandaan komt in een ruimte die 17 graden is)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
paQ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Eens.
Nu is 12m2 badkamer best fors, dus ik verwacht dat die Magnum vvw van TS toch minimaal 1000W/1200W zal zijn?
Pak anders die 17 als ondergrens en stook in de ochtend (Met dit weer 2 uur lang oid) naar 23 (haal je toch niet) en dan weer uit. Dan heb je iig warme voeten en een behaaglijk gevoel.

En die 425 kWh in December is ook maar relatief en zeer afhankelijk van huis(houden).
In de winter ben je nou eenmaal 1.5 - 3 kWh per ochtend kwijt aan je badkamer. :S dat is dan toch wat het is?
Je kunt hem ook uitlaten en voor een IR paneel kiezen bijv, maar dan heb je koude voeten en een heet hoofd.
Ik zou het persoonlijk laten zoals het nu is, maar dan wel 'warmer' stoken als je het nog steeds koud hebt. (Snap ik als je onder douche vandaan komt in een ruimte die 17 graden is)
Sorry , fout in de m2. deze is max 5-6 m2.
Ik heb er zelf ook niet veel last van, helaas denkt de vrouw daar anders over ;)

Ik ben aan het zoeken naar een goedkopere oplossing omdat ik denk dat 425 in een maand wel heel hoog is. Zeker als het komt door een verwarming waar je weinig tijd bent. Maar misschien heb ik dat verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Die magnum elektrische vloerverwarming wordt helaas vaak verkeerd aangelegd. Deze moet je in de tegellijm direct onder de tegels hebben. Het liefst zit dáaronder weer een dunne isolatielaag. Zo heb je een heel snelwerkend systeem die relatief efficiënt verwarmt. Het blijft COP 1 natuurlijk.

In mijn nieuwe badkamer heb ik die zo aangelegd en met 30 minuten is de vloer heerlijk aangenaam. Om het ook echt als ruimteverwarming te gebruiken zou ik niet doen. Daarvoor is een reguliere radiator beter geschikt.

Hoeveel m2 vloerverwarming ligt er en tegen hoeveel watt per m2? Dan kan je makkelijk berekenen wat het maximale verbruik van de VVW is. Je hebt een behoorlijk grote badkamer en dat kost nou eenmaal stroom om warm te houden. De badkamer is toch niet zo groot. ;) Mijn badkamer is ook 6 m2 groot en er ligt 3m2 aan VVW in die 150 watt per meter doet. Dus ding trekt maximaal 450 watt. Daar ga ik niet moeilijk over doen. Dat kost je 10 cent per uur dat het aanstaat.

De wintermaanden zijn gewoon de maanden waarin je 70% van je warmtevraag hebt. In de zomer is je VVW helemaal uit, dus dat vlakt het wel uit.

[ Voor 21% gewijzigd door t14wo op 08-01-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dirk0s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Ik heb er zelf ook niet veel last van, helaas denkt de vrouw daar anders over ;)

Ik ben aan het zoeken naar een goedkopere oplossing omdat ik denk dat 425 in een maand wel heel hoog is. Zeker als het komt door een verwarming waar je weinig tijd bent. Maar misschien heb ik dat verkeerd.
ah, dat is al de helft
Dan zal het ergens op de 500-700 zitten naar schatting.

Welke elektrische verwarming je ook kiest, alles is 1:1, dus de energie die je er thermisch uit wil krijgen, zul je er aan de voorkant ook in moeten stoppen, en daarmee 'maakt het geen kont uit' wat je kiest.
Het 'voordeel' van een IR paneel KAN zijn dat je weliswaar een hoger vermogen, korter aan hebt omdat je gericht de warmtestraling bundelt naar waar je het heen richt.
Voorbeeld: Je hebt dan nog maar 30 min 1200W aan (ik noem maar wat)
Maar dan heb je nog steeds een koude badkamer, natte handdoeken, boel vocht....

Bij een gezond binnenklimaat hoort nu ook eenmaal stoken & ventileren. En hoe meer je ventileert (is in een badkamer nogal het geval) hoe meer warmte je moet zien te compenseren.

De goedkopere manier van stoken is aanhaken op je CV systeem als dat aanwezig is. Maar ook dat is afhankelijk van jullie leefritme, gezien het verwarmen van de badkamer dan ook moet passen in jullie warmtevraag in de rest van het huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
Dirk0s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Je blijft wel bezig over die 425. Maar wat is nou daadwerkelijk het verbruik van de VVW zelf? Dit is t verbruik van je hele woning. Laat je verbruik nu eens gemiddeld 3500 kWh per jaar zijn. Zit je op 290 per maand. Dan zou je (in de wintermaanden) 160 kWh extra verbruiken. Dat is 220 watt per uur continue. Dat is echt toch niet vreemd voor een complete ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

t14wo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:36:
Die magnum elektrische vloerverwarming wordt helaas vaak verkeerd aangelegd. Deze moet je in de tegellijm direct onder de tegels hebben. Het liefst zit dáaronder weer een dunne isolatielaag. Zo heb je een heel snelwerkend systeem die relatief efficiënt verwarmt. Het blijft COP 1 natuurlijk.

In mijn nieuwe badkamer heb ik die zo aangelegd en met 30 minuten is de vloer heerlijk aangenaam. Om het ook echt als ruimteverwarming te gebruiken zou ik niet doen. Daarvoor is een reguliere radiator beter geschikt.

Hoeveel m2 vloerverwarming ligt er en tegen hoeveel watt per m2? Dan kan je makkelijk berekenen wat het maximale verbruik van de VVW is. Je hebt een behoorlijk grote badkamer en dat kost nou eenmaal stroom om warm te houden. De badkamer is toch niet zo groot. ;) Mijn badkamer is ook 6 m2 groot en er ligt 3m2 aan VVW in die 150 watt per meter doet. Dus ding trekt maximaal 450 watt. Daar ga ik niet moeilijk over doen. Dat kost je 10 cent per uur dat het aanstaat.

De wintermaanden zijn gewoon de maanden waarin je 70% van je warmtevraag hebt. In de zomer is je VVW helemaal uit, dus dat vlakt het wel uit.
Zo heb ik hier ook een kabel in de vloer liggen, direct onder de (vrij dikke 12mm) tegels.
Zo met deze temperaturen (-4 in de nacht enzo) duurt het ca 3 uur om de badkamer van 8 m2 van 16 naar 22 te krijgen. Kost "een euro en een beetje". Ik heb me daar bij neergelegd. Het voelt comfortabel, de tegels blijven relatief lang hun warmte behouden, dus het koelt ook niet terug naar 14 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s

Hoeveel m2 vloerverwarming ligt er en tegen hoeveel watt per m2? Dan kan je makkelijk berekenen wat het maximale verbruik van de VVW is. Je hebt een behoorlijk grote badkamer en dat kost nou eenmaal stroom om warm te houden.
Er zat een fout van mijn kant in de m2 van onze badkamer, deze is dus een stuk minder dan ik in 1e instantie typte :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
paQ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Zo heb ik hier ook een kabel in de vloer liggen, direct onder de (vrij dikke 12mm) tegels.
Zo met deze temperaturen (-4 in de nacht enzo) duurt het ca 3 uur om de badkamer van 8 m2 van 16 naar 22 te krijgen. Kost "een euro en een beetje". Ik heb me daar bij neergelegd. Het voelt comfortabel, de tegels blijven relatief lang hun warmte behouden, dus het koelt ook niet terug naar 14 of zo.
Ja ik gebruik het ook al bijverwarming. Daarom ook maar 3m2 vd 6 die de badkamer is. Echt alleen op de plek waar je kan staan. Niet onder het bad bijv. De radiator doet de rest.

Overigens zit er nog geen deur in de badkamer omdat jer nog niet klaar is, dus echt ervaringen over opwarmen vd ruimte heb ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
t14wo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Je blijft wel bezig over die 425. Maar wat is nou daadwerkelijk het verbruik van de VVW zelf? Dit is t verbruik van je hele woning. Laat je verbruik nu eens gemiddeld 3500 kWh per jaar zijn. Zit je op 290 per maand. Dan zou je (in de wintermaanden) 160 kWh extra verbruiken. Dat is 220 watt per uur continue. Dat is echt toch niet vreemd voor een complete ruimte?
Hoe kan ik achterhalen wat het verbruik van de VVW zelf is??

En wat is dan nu de beste keuze qua programma oid, wij vinden rond de 17-18 graden al meer dan prima.
Moet ik het programma dan b.v. om 04:00 naar 18 graden laten gaan om rond 07:00 aangenaam te hebben?
En dan om 08:00 weer terug laten zakken naar 15 ofzo?

We hebben wel een oud huis uit 1915, wel is er een jaar of 4-5 geleden een volledig nieuwe bovenverdieping geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 16:00

Hier ook dezelfde setup. Medium badkamer en overal behalve onder douche natuurlijk de Magnum vw liggen, Het duurde even om de thermostaat het gewenste patroon te laten leren maar nu begint die hooguit uurtje voordat de vloer warm moet zijn te stoken.

Gelukkig door zonnepanelen en salderen (zolang het nog duurt) geen last van het stroomverbruik maar die is ook niet schrikbarend hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Mjelnir schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Hier ook dezelfde setup. Medium badkamer en overal behalve onder douche natuurlijk de Magnum vw liggen, Het duurde even om de thermostaat het gewenste patroon te laten leren maar nu begint die hooguit uurtje voordat de vloer warm moet zijn te stoken.

Gelukkig door zonnepanelen en salderen (zolang het nog duurt) geen last van het stroomverbruik maar die is ook niet schrikbarend hoog.
Hoe heb jij hem ingesteld dan?

Ik heb hem nu een programma ingesteld:
Elke werkdag 05:30 - 08:00 17 graden
overige 15 graden

Weekend 07:00-09:00 17 graden
overige 15 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dirk0s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:17:
[...]

overige 15 graden

overige 15 graden
En tikt je thermostaat die 17 dan ook aan?
(En heb je het voor jouw gevoel daar warm genoeg mee?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
paQ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:19:
[...]

En tikt je thermostaat die 17 dan ook aan?
(En heb je het voor jouw gevoel daar warm genoeg mee?)
Om eerlijk te zijn heb ik dit programma zaterdag pas ingesteld.

We schrokken van onze verbruikskosten, we hadden toen het programma continue op 17 graden.
Ik hoopte dus door een verlaging erin te zetten wat meer te besparen, in die 2 dagen dat het programma nu loopt lijkt hij wel moeite te hebben om aan die 15 en 17 te komen in die tijd die ik ingesteld heb.

Zo was hij vanmorgen 6:30 nog maar 13 graden terwijl hij dus eigenlijk minimaal 15 moet zijn en dat haalde hij dus al niet, laat staan die 17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dirk0s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Om eerlijk te zijn heb ik dit programma zaterdag pas ingesteld.

We schrokken van onze verbruikskosten, we hadden toen het programma continue op 17 graden.
Ik hoopte dus door een verlaging erin te zetten wat meer te besparen, in die 2 dagen dat het programma nu loopt lijkt hij wel moeite te hebben om aan die 15 en 17 te komen in die tijd die ik ingesteld heb.

Zo was hij vanmorgen 6:30 nog maar 13 graden terwijl hij dus eigenlijk minimaal 15 moet zijn en dat haalde hij dus al niet, laat staan die 17.
hmm als het al afkoelt naar 13, dan... kan het ook andere oorzaken hebben :+
Gebrekkige isolatie bijv, of je thermische schil is niet warm genoeg in de basis.
Ik vind dat je je huis nooit zover moet laten afkoelen

Een elektrische vloerverwarming in een badkamer is meestal maar net aan bemeten (of onderbemeten) voor deze koude dagen. Dan moet je met iets anders bijstoken, of zorgen dat je start temperatuur niet zo laag komt.
Als je nu start vanaf 13, moet je eigenlijk zorgen dat je dus of wel vanaf 15 of 16 start, of bijv 2 uur eerder al aanzetten. Alleen stijgt dan je elektrische verbruik en dat is precies niet wat je wilde horen ;)

Ik heb een vrij groot oud huis met de nodige na-isolatie, maar het stopt ergens.
heel de tent wordt elektrisch verwarmd, WP + COP1 (geen gas, pallets, hout, olie of iets anders)
Relativeer het: t14wo in "Electrische vloerverwarming"
Op dagen zoals nu (vrieskou + sneeuw) duw ik er 60 kWh/dag doorheen met een gezin van 4 en FT werken aan huis. Dat is de 'charme' van een oud huis :+

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 08-01-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Dus eigenlijk heb ik niet veel keuzes,
1. een programma instellen zodat het aangenaam is en niet teveel naar de kosten kijken ;)
2. een andere kacheltje in de badkamer zetten en kijken of dit veel besparing gaat opleveren. Nadeel: Overdag geen verwarming dus gaat het erg koud worden daar.

Voor de overige kamers op de boven verdieping hebben wij geen verwarming oid aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

3. Kijken waar je zoveel warmte aan verliest, indien haalbaar isoleren/dichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:16
Ik heb ook elektrische vloerverwarming in de badkamer, maar gebruik die niet meer omdat deze de hele dag aan stond om de badkamer op temperatuur te houden, terwijl ik het maar 2x 30 minuten warm hoef te hebben. Daarom gebruik ik nu een elektrisch kacheltje van 1000w welke de badkamer tot een aangename 20 graden opwarmt voordat ik er moet zijn en dan doorwarmt tot 23 graden. Voor koude voeten heb ik gewoon een handdoek waar ik op sta.

Kost me nog geen 2kwh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:55
WIj hebben ook een pelletkachel... heerlijk :) beneden 22-23 graden en dus boven vrij koud, de cv springt immers niet aan.

Resultaat is dus wel dat de VV in de badkamer flink draait, vooral als de deur niet dicht is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

LA-384 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:49:
Ik heb ook elektrische vloerverwarming in de badkamer, maar gebruik die niet meer omdat deze de hele dag aan stond om de badkamer op temperatuur te houden, terwijl ik het maar 2x 30 minuten warm hoef te hebben. Daarom gebruik ik nu een elektrisch kacheltje van 1000w welke de badkamer tot een aangename 20 graden opwarmt voordat ik er moet zijn en dan doorwarmt tot 23 graden. Voor koude voeten heb ik gewoon een handdoek waar ik op sta.

Dat dus. Vloerverwarming is erg traag en je zal er veel kWh in moeten steken om het continu warm te houden. Zelf heb ik een 900W IR paneel aan het plafond hangen. Gebruik hem een half uur per dag. Dus met 450Wh ben ik klaar. Kost zeker weten veel minder dan een electrische vloerverwarming.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
LA-384 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:49:

Welke kachel gebruik je hiervoor? Als ik dit ga doen ben ik opzoek naar een staande kachel die op de grond kan staan.
silverball schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:46:
3. Kijken waar je zoveel warmte aan verliest, indien haalbaar isoleren/dichten.
Ik denk dat we nog veel kunnen winnen door de deur beter laten sluiten. Zit speling op en onder wel wat ruimte waar dus de warme/koude lucht makkelijk door gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Dirk0s op 08-01-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:16
Dirk0s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Welke kachel gebruik je hiervoor? Als ik dit ga doen ben ik opzoek naar een staande kachel die op de grond kan staan.
Ik had eerst de Rowenta Instant Comfort Aqua (knoppen afgeschermd met plastic deksel, wat volgens mij het enige criterium is om een kachel geschikt te maken voor een badkamer). Deze heeft twee standen: 1200w en 2400w waarbij de ventilator bij 2400w ook harder gaat dan bij 1200w.

Ik vond deze wat te krachtig voor de badkamer, dus heb nu een Eurom Safe-t-heater 1500, deze heeft 3 standen: 500w, 1000w en 1500w, maar de ventilator blaast bij alle standen even hard en zeker op 500w is dat te hard. Dus die stand gebruik ik niet, ook omdat dat net te weinig vermogen heeft om goed op te warmen, warm houden kan wel, maar voelt dus niet prettig doordat ventilator te hard gaat.

Ik zie dat er ook een 2400w versie is, die warmt op 800w, 1600w of 2400w, maar verder geen ervaring mee. 800w lijkt mij een mooi vermogen om de badkamer op temperatuur te houden en zal ook bij een harde ventilatorstand nog wel warm genoeg aanvoelen.

Ik schakel de kachel met een slimme stekker vanuit een app op m'n telefoon/tablet. De kachel gaat uit wanneer de slimme thermometer op de badkamer de 23 graden aantikt.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 08-01-2024 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:52
Dirk0s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:40:
Dus eigenlijk heb ik niet veel keuzes,

Voor de overige kamers op de boven verdieping hebben wij geen verwarming oid aan.
Dat is ook een gedeelte van het probleem.
Stook je die wel enigszins op dan verwarmen ze indirect ook de rest van de ruimtes, waaronder je badkamer.

Temperatuur verschil wordt dan kleiner waardoor je electrisch minder moet bijstoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Dirk0s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Ik denk dat we nog veel kunnen winnen door de deur beter laten sluiten. Zit speling op en onder wel wat ruimte waar dus de warme/koude lucht makkelijk door gaat.
Je badkamer deur moet nooit helemaal sluiten. Je hebt (hopelijk) een ventilator en die heeft aanvoer van verse lucht nodig.

Ik dénk dat je gewoon nog even moet wennen aan het feit dat een grotemensenhuis nu eenmaal geld kost om warm te houden. Geniet gewoon lekker van die warme voetjes en maak je niet teveel zorgen om die 50 euro per maand die het extra kost in de wintermaanden. Stel je brengt die 50 euro terug naar 25 euro, is dan je missie geslaagd? heb je ijskoude voeten, maar heb je 25 euro bespaard door met een straalkacheltje op te warmen. Ik zou t wel weten!

[ Voor 12% gewijzigd door t14wo op 08-01-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 16:00
Dirk0s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:17:
[...]

overige 15 graden

overige 15 graden
Ik denk dat hier je probleem in zit. Mooie aan de magnum mat is dat die best snel reageert.

Hier stook ik hem naar 24 graden tussen 06:45 tot 07:30 en tussen 21:00 tot 22:15 In de tussentijd staat die uit. Als die de hele dag aan staat dan trek die behoorlijk wat stroom idd. Maar in mijn optiek is dat niet nodig. Hij hoeft enkel warm te zijn als ik in de badkamer ben.

Let wel als je de programmering instelt duurt het even voordat de thermostaat doorheeft hoe lang die moet stoken om het warm te krijgen uiteindelijk leert hij dat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
t14wo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Je badkamer deur moet nooit helemaal sluiten. Je hebt (hopelijk) een ventilator en die heeft aanvoer van verse lucht nodig.

Ik dénk dat je gewoon nog even moet wennen aan het feit dat een grotemensenhuis nu eenmaal geld kost om warm te houden. Geniet gewoon lekker van die warme voetjes en maak je niet teveel zorgen om die 50 euro per maand die het extra kost in de wintermaanden. Stel je brengt die 50 euro terug naar 25 euro, is dan je missie geslaagd? heb je ijskoude voeten, maar heb je 25 euro bespaard door met een straalkacheltje op te warmen. Ik zou t wel weten!
Ik zat al in een grote mensen huis hiervoor. mijn stroom verbruik was daar (1pers) 1300 kwh op jaarbasis.
Dat heb ik nu bijna in 3-4 maanden al verbruikt vandaar dat ik er even naar wil kijken.

In mijn vorige huis zat geen pelletkachel en electrische verwarming, verder zijn de dingen gelijk op een aantal extra lampen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier werkt electrische vloerverwarming in de badkamer prima, maar je zult het goed moeten gebruiken.

De gehele woning wordt verwarmd middels vloerverwarming (op water), de badkamer is zeer goed geïsoleerd en heeft 2 deuren. De mv haalt de warme lucht uit 2 slaapkamers. In de basis is de temperatuur dus 19,5 graden, de vloerverwarming gaat op de timer om 7 uur aan en 8u uit, dus 1 uur a 0,45kwh 3 maanden per jaar.

Verbruik is daardoor laag en comfort heel hoog (warme voeten). Voordeel van dat deze niet op de warmtepomp zit is dat de vloer warm is als wij er zijn en niet toevallig als de warmtepomp aan staat..

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-01-2024 13:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Dirk0s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Ik zat al in een grote mensen huis hiervoor. mijn stroom verbruik was daar (1pers) 1300 kwh op jaarbasis.
Dat heb ik nu bijna in 3-4 maanden al verbruikt vandaar dat ik er even naar wil kijken.

In mijn vorige huis zat geen pelletkachel en electrische verwarming, verder zijn de dingen gelijk op een aantal extra lampen na.
Maar had die ook bouwjaar 1910?
En je woont er net, dus ik neem aan dat de vorige bewoner het voor je gerenoveerd hebben. Dan is het altijd maar de vraag hoeveel geld er in isolatie gestoken is. Een mooi uiterlijk zegt weinig over de 2 cm isolatie die er misschien achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Helaas kan ik niet door de muren heen kijken. Ze zien er van buiten vrij dik uit maar je weet nooit wat er tussen zit.

Ik kan hier dus zo 1 2 3 ook geen antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Ik verbaas me over de temperaturen, 15 constant en 17 max is veel te weing voor een badkamer die vaak veel vocht bevat.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Gister rond 17:00 toch even besloten om de vloerverwarming uit te zetten.

Het verbruik is drastisch afgenomen, waar ik in de P1 monitor een live verbruik van 700-730 zag zie ik nu een live verbruik van 150-200.
Ook had ik van mijn ouders een kacheltje kunnen lenen om te testen of dit de badkamer warm genoeg maakt.
Dat is positief bevallen en nu dus zelf aan het kijken voor een kacheltje.

Ondanks dat deze niet staat genoteerd als geschikt voor badkamers, zou dit heel erg zijn als ik deze onder het badmeubel zet, zo'n 2,5 meter van de douche vandaan?

https://www.sanitairwinke...00watt-13.5x18x26cm-zwart

en dan samen met deze shelly plug om het aan / uit te regelen qua tijden?
https://www.robbshop.nl/s...119wJ0EAQYBCABEgKxX_D_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

"Geschikt voor vochtige ruimte: Nee"

Says enough, toch? ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-06 15:41
psy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:18:
Ik verbaas me over de temperaturen, 15 constant en 17 max is veel te weing voor een badkamer die vaak veel vocht bevat.
Als je goed ventileert en het vocht weg kan, dan kan de temperatuur toch best laag blijven? Vind het zelf nogal zonde om een badkamer op te stoken voor de tien minuutjes dat je er bent (de tijd onder de warme douchestraal tel ik dan even niet mee...). Ik merk zelf dat we wel netjes moeten ventileren met voldoende verse lucht-aanvoer, en een trekkertje over de douchewanden moeten halen na het douchen. Als we dat nalaten ontstaat er schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:59
Dirk0s schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:30:
Gister rond 17:00 toch even besloten om de vloerverwarming uit te zetten.

Het verbruik is drastisch afgenomen, waar ik in de P1 monitor een live verbruik van 700-730 zag zie ik nu een live verbruik van 150-200.
Ook had ik van mijn ouders een kacheltje kunnen lenen om te testen of dit de badkamer warm genoeg maakt.
Dat is positief bevallen en nu dus zelf aan het kijken voor een kacheltje.

Ondanks dat deze niet staat genoteerd als geschikt voor badkamers, zou dit heel erg zijn als ik deze onder het badmeubel zet, zo'n 2,5 meter van de douche vandaan?

https://www.sanitairwinke...00watt-13.5x18x26cm-zwart

en dan samen met deze shelly plug om het aan / uit te regelen qua tijden?
https://www.robbshop.nl/s...119wJ0EAQYBCABEgKxX_D_BwE
Goed dat je even zo hebt gemeten. Je zou ook de thermostaat lager kunnen zetten waardoor hij niet constant aan staat.

Badmeubel is ook een waterbron en water stroomt naar beneden. Als je iets neerzet doe het dan aub op een verhoging.

Mijn voorstel zou zijn om de thermostaat lager te zetten (heel iets boven verdiepingstemperatuur) of een timer ipv thermostaat. En combineren met een IR paneeltje. En dan een Shelly op de gehele groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

RonnnL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Als je goed ventileert en het vocht weg kan, dan kan de temperatuur toch best laag blijven? Vind het zelf nogal zonde om een badkamer op te stoken voor de tien minuutjes dat je er bent (de tijd onder de warme douchestraal tel ik dan even niet mee...). Ik merk zelf dat we wel netjes moeten ventileren met voldoende verse lucht-aanvoer, en een trekkertje over de douchewanden moeten halen na het douchen. Als we dat nalaten ontstaat er schimmel.
Volgens mij is advies minimaal 18 en liefst hoger. Even de open deur...hoe lager de temperatuur hoe meer vocht er ontstaat op je wanden en hoe groter de kans op schimmel. Goed ventileren is natuurlijk een must daar heb je absoluut een goed punt maar ook dan zal het extra vocht weg moeten en dat gaat moeilijker bij een koude badkamer.

Persoonlijk vind ik het ook bijzonder vervelend zo'n kille badkamer. Heerlijk dat het daar altijd minstens 21 is (maar goed bij mij is mijn hele huis altijd warm aangezien ik 24/7 stook)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1