Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDikkevanDale
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-03-2024
Hallo,

Ik heb nu al een tijdje last van een intergas CV ketel die continu blijft aanslaan op willekeurige momenten. De laatste tijd gebeurt dit vooral 's nachts, terwijl er op dst moment volgens mij geen warmtevraag is.

De ketel slaat dan voor een paar seconden aan (harde bonk) waarna hij weer uitgaat. Soms kan hij dit rustig 30 keer herhalen na elkaar. Niet heel bevorderlijk voor onze nachtrust omdat je de ketel steeds hoort aanslaan en we dit o.a. horen gebeuren in de radiator in onze slaapkamer...

Als ik op de ketel kijk, dan geeft hij achter elkaar snel de codes 3, 4, 5 weer en dan 0 waarna deze reeks opnieuw begint en hij steeds opnieuw aanslaat. Hij houdt hier pas mee op als ik de ketel helemaal uitzet en dan begint hij vaak na een half uur weer.

Situatie is als volgt:
- vloerverwarming begane grond, op 2e en 3e etage radiatoren
- tado v3+ thermostaat (voorheen: honeywell modulerend, maar toen zelfde probleem)
- Intergas HRE Kombi kompakt uit 2018

Wat ik al heb geprobeerd:
- comfortabele stand en eco stand warm water uitgezet
- systeem meerdere keren ontlucht
- een radiator (badkamer) permanent aan gezet
- loodgieter erbij gehaald, die kon de oorzaak niet vinden

Hopelijk kan iemand hier helpen onze nachtrust weer te herstellen!

^ DeDikkevanDale

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

code 3,4,5,0 is gewoon warmtevraag, volgens de handleiding.

Op de automaat kan een aan/uit thermostaat, een OpenTherm thermostaat, een
buitenvoeler of een combinatie met de laatste aangesloten worden (zie § 10.2)
Bij een warmtevraag afkomstig van een thermostaat volgt na het aanlopen van de
ventilator (code 3 ) het ontsteken (code 4 ) en de CV-bedrijfstoestand (code 5 ).
Code 0 is nadraaien CV.

Lijkt er dus op dat er ergens een warmtevraag is waarop de ketel reageert.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:53

FreakNL

Well do ya punk?

Buitenvoeler loskoppelen (mits aanwezig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:26
Er is duidelijk CV-vraag. Kan vanuit de thermostaat zijn (koppel die even een nacht los) of een buitenvoeler.

Verder, bonken bij aanslaan hoort niet. Meestal gevolg van gebrek aan onderhoud / verlopen gas/lucht afstelling.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDikkevanDale
Dank voor jullie snelle reacties!

Er is geen buitenvoeler aanwezig. De ketel is volgens mij Opentherm aangesloten vanwege de Tado (hiervoor Honeywell modulerende rondeThermostaat).

Ik bedenk me trouwens ook nog dat ik twee tado radiatorknoppen heb geïnstalleerd op de 1e en de 2e etage.

Als er warmte wordt gevraagd, dan moet hij langer aanblijven om warmte af te geven toch? Wat kan er voor zorgen dat hij maar aan- en af blijft slaan? Soms zelfs 30+ keer achter elkaar?
Dat doet hij overdag ook niet als de CV ketel aanstaat.

Kan het misschien iets te maken hebben met die Tado knoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDikkevanDale
Voor de goede orde: hij is een maand geleden onderhouden. Daarvoor al een tijd niet (vorige bewoner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:27
Als dat kort achter elkaar gebeurd kan je dit effect verminderen en mogelijk zelfs voorkomen door parameter
O. (hoofdletter o met een punt) voor "Wachttijd CV-vraag beantwoording" in te stellen. waarde tussen 0 en 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:26
DeDikkevanDale schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:13:
Voor de goede orde: hij is een maand geleden onderhouden. Daarvoor al een tijd niet (vorige bewoner)
Dan mag die meneer/mevrouw nog even terug komen voor de afstelling. Een intergas die bonkt bij vlamvorming staat niet juist afgesteld.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Is er wel voldoende doorstroming?
Zit er een drukverschilregelaar in het systeem?
Het kan aan de Tado knoppen liggen, in een ander topic opent de tado knop niet of niet genoeg.
https://gathering.tweaker...message/77727500#77727500

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDikkevanDale
Eerlijk gezegd weet ik niet of die erop zit. Ik heb in ieder geval altijd een handoekradiator in de badkamer openstaan op 3/5.

Misschien ongerelateerd, maar bij het opwarmen komt er ook warmte in 2 radiatoren die eigenlijk uitstaan. Kan dat duiden op te weinig doorstroming? Zonde van het gas namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 20:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik ga deze even volgen. Zit zelf aan Plugwise te denken. Hier DIY opentherm thermostaat, en de vlam is het afgelopen jaar 25000x aangegaan zie ik en loopt dan hetzelfde riedeltje als bij jou af. Wellicht dat dit topic bij kan dragen aan een oplossing :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

DeDikkevanDale schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:46:
Eerlijk gezegd weet ik niet of die erop zit. Ik heb in ieder geval altijd een handoekradiator in de badkamer openstaan op 3/5.

Misschien ongerelateerd, maar bij het opwarmen komt er ook warmte in 2 radiatoren die eigenlijk uitstaan. Kan dat duiden op te weinig doorstroming? Zonde van het gas namelijk...
Eerder aan een radiatorkraan die niet goed dicht staat.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als je overal thermostaatkranen hebt zal er een bypass in moeten want in theorie kan alles dicht staat en heb je geen doorstroming.
Als jouw ketel aanslaat in de nacht kan dat ook komen als de ketel zelf te koud wordt, dan slaat hij ook aan.
Bij mij bijvoorbeeld hangt de ketel op een ongeïsoleerde zolder, die slaat nu ook aan in de nacht om bevriezing te voorkomen. (ik meen dat de ketel een graad of 10 als minimum heeft)

Wat ook nog kan is dat er ergens de aanvoer en retour verkeerd om zitten, een sluitende thermostaatkraan kan flink bonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDikkevanDale
Microkid schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:53:
[...]

Eerder aan een radiatorkraan die niet goed dicht staat.
Dat dacht ik ook, heb de radiatorknop er al een keer afgehaald en een andere (ook al wat oudere) er weer opgedraaid, maar bleef hetzelfde houden. Moet ik dan het binnenwerk gaan vervangen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDikkevanDale
edsandje schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:21:
Als je overal thermostaatkranen hebt zal er een bypass in moeten want in theorie kan alles dicht staat en heb je geen doorstroming.
Als jouw ketel aanslaat in de nacht kan dat ook komen als de ketel zelf te koud wordt, dan slaat hij ook aan.
Bij mij bijvoorbeeld hangt de ketel op een ongeïsoleerde zolder, die slaat nu ook aan in de nacht om bevriezing te voorkomen. (ik meen dat de ketel een graad of 10 als minimum heeft)

Wat ook nog kan is dat er ergens de aanvoer en retour verkeerd om zitten, een sluitende thermostaatkraan kan flink bonken.
Ja over die bypass, dat had ik ook begrepen van internet. Heb toen ook aangegeven bij de club die de vloerverwarming heeft geïnstalleerd dat ik een 2 of 3 wegklep wilde vanwege intergas. Monteur toen langsgeweest en die zei dat het niet hoefde omdat er ergens op de verdeler al een bypass zou zitten. Ik heb zelf geen idee hoe dat eruit ziet. Bijgaand wat foto's van de installatie. (N.B. de pomp zit op de kop vanwege een productiefout, waardoor hij eerst de verkeerde kant op pompte, had iets te maken met een pijltje op de zijkant)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXt4_OdhPVEo_6GviiSjQnShjPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IXHckXKrvvas4yBUslydyQs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NY0HbRdgImnGkHYLfywX5w-jU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMkddpSdZjTMlmXeMNp3b3jS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8no5832EVybY3basyVQsHxhQ0CU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCcUqLAkoUWSRyPc1kiB4xPi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyfGjwXcveuORAWhsqC6w30guIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjcPIu3GPP3kfmVk4koFMWDb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3r1-9pBMAascVIQgW2AEJz4A2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXTS329w8aISL3gJ2ZJ2GJ0Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Hmmm zou mij niks verbazen als de pomp nu verkeerd om zit.
Kijk op de zijkant welke kant de pijl op wijst.
Dat zou naar beneden moeten zijn.

Ik zie geen bypass op jouw foto's.
Google op drukverschilregelaar of avdo voor plaatjes voor bypass.
Verder ook geen ontlucht mogelijkheid op de aanvoer en retour aansluiting bij de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDikkevanDale
edsandje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:56:
Hmmm zou mij niks verbazen als de pomp nu verkeerd om zit.
Kijk op de zijkant welke kant de pijl op wijst.
Dat zou naar beneden moeten zijn.

Ik zie geen bypass op jouw foto's.
Google op drukverschilregelaar of avdo voor plaatjes voor bypass.
Verder ook geen ontlucht mogelijkheid op de aanvoer en retour aansluiting bij de verdeler.
1. De pijl zit aan beide kanten naar beneden.
2. Is dat ding linksboven niet het bypass ventiel?
3. Is de ontluchtingsmogelijkheid rechts boven niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDikkevanDale
Deze?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhr-GlZWKgZIPCZk-ErEOF3sz20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4cjgEacOi5fEgwkSO6GINd0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDikkevanDale
hanev001 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:24:
Als dat kort achter elkaar gebeurd kan je dit effect verminderen en mogelijk zelfs voorkomen door parameter
O. (hoofdletter o met een punt) voor "Wachttijd CV-vraag beantwoording" in te stellen. waarde tussen 0 en 15 minuten.
Deze heb ik nu op 1 gezet. Ik ga eens kijken of dat helpt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

DeDikkevanDale schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:56:
[...]

1. De pijl zit aan beide kanten naar beneden.
2. Is dat ding linksboven niet het bypass ventiel?
3. Is de ontluchtingsmogelijkheid rechts boven niet voldoende?
1. Die zit goed.
2. Nee is een inregelventiel.
3. Nee moeten op het hoogste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-04 13:27
Sorry. Fout gelezen!

[ Voor 94% gewijzigd door tweegroenethee op 11-01-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDikkevanDale
edsandje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:04:
[...]

1. Die zit goed.
2. Nee is een inregelventiel.
3. Nee moeten op het hoogste punt.
Duidelijk, moet ik ze daar voor terug laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDikkevanDale
UPDATE: ik was net toevallig bij de CV ketel, en ook nu gaat hij steeds door dezelfde sequence: 0, 3, 4 ,5 en dan weer 0. Er zit nu alleen steeds precies een minuut tussen. De 0 en dat hij weer aanspringt, terwijl dit hiervoor dus continue was. Dit komt denk ik omdat ik de wachttijd CV (O. In het installateursmenu) op 1 minuut heb gezet vanochtend. Heeft iemand Iets aan deze info voor een definitieve oplossing? Dan de wachttijd maar op 20 zetten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

DeDikkevanDale schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Duidelijk, moet ik ze daar voor terug laten komen?
Dat weet ik niet, wat is er afgesproken?
Als ze alleen vloerverwarming leggen en aansluiten hebben afgesproken hebben ze dat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsMuziek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-05 10:35
DeDikkevanDale schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:18:
UPDATE: ik was net toevallig bij de CV ketel, en ook nu gaat hij steeds door dezelfde sequence: 0, 3, 4 ,5 en dan weer 0. Er zit nu alleen steeds precies een minuut tussen. De 0 en dat hij weer aanspringt, terwijl dit hiervoor dus continue was. Dit komt denk ik omdat ik de wachttijd CV (O. In het installateursmenu) op 1 minuut heb gezet vanochtend. Heeft iemand Iets aan deze info voor een definitieve oplossing? Dan de wachttijd maar op 20 zetten ofzo?
Ik heb het idee bij Tado (ja die heb ik ook) dat het standaard regel gedrag is dat als die aangaat (ook al wil die weinig warmte hebben) er eerst kort de Max ketel temperatuur wordt gevraagd. Om dan direct terug te schalen in ze aanvraag temp.

Als jou intergas zo is ingesteld dat deze aanvraag temp onder bijvoorbeeld 40 graden negeert, dan zal die direct weer uitgaan zodra taco deze temp vraagt.

Ik gok dat het probleem zich vooral voordoet als taco op 1 streepje verwarmt?

Eventueel kan je in je ketelsettings eens kijken naar parameter E. dan weet je wat er met de ketel gebeurd als de aanvraag temperatuur te laag is.
Pagina: 1