Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindVision-DGS
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-01-2024
Kon niet echt een repear forum vinden dus gooi ik hem hier in de groep.

Mijn laptop scherm ging opeens glitchy en toen zwart toen ik de positie van het scherm veranderde om het beter te kunnen zien.

Ik heb vanzelf al het 1 en ander in de troubleshoot gegooid ...ram test...bios batterij uit en in, en hij werkt prima op een externe monitor.

Dus...het is niet de RAM, ook niet de batterij, ook niet de GPU.

Blijft over het moederbord, de LCD kabel en de LCD zelf.

Het scherm geeft beeld maar heel...heeeeel donker.

Gezien het feit dat dit gebeurde toen ik de positie van het scherm veranderde denk ik zelf dat het de LCD kabel moet zijn die vanzelf in het scharnier van de laptop zit.

Ook heb ik de lcd kabel van het moederbord uit en in gedaan en hetzelfde op het scherm zelf.

resultaat blijft een helder beeld op de externe monitor , heeeeeeel vaag donker beeld op de laptop zelf.

Iemand ervaring met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:08
Over welke laptop hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37
Zou heel goed de kabel kunnen zijn. Gezien je nog wel beeld hebt maar heel donker, vermoed ik de (voeding van) de backlight driver. Afhankelijk of dit LED of LCD is, maakt dit nog wel en verschil. Als de kabel zelf beschadigd is, zal je deze moeten vervangen. Repareren is nauwelijks een optie. Als de driver kapot is, is dit ook vaak nog goed te repareren. Op eBay of andere online shops kan je vaak nog voor weinig de juiste backlight driver vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Frank__B op 08-01-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Als je donker beeld hebt is het de achtergrondverlichting.
Als je meer wil zien kan je een felle zaklamp tegen een stuk van het scherm drukken, dan zou het daaromheen zichtbaar moeten worden.

Bij oude laptops is dit vaak een los onderdeel en kabel, maar bij led schermen vaak niet, maar de kans dat het de kabel is is nog steeds best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindVision-DGS
Asus a53s
Frank__B schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:14:
Zou heel goed de kabel kunnen zijn. Gezien je nog wel beeld hebt maar heel donker, vermoed ik de (voeding van) de backlight driver. Afhankelijk of dit LED of LCD is, maakt dit nog wel en verschil. Als de kabel zelf beschadigd is, zal je deze moeten vervangen. Repareren is nauwelijks een optie. Als de driver kapot is, is dit ook vaak nog goed te repareren. Op eBay of andere online shops kan je vaak nog voor weinig de juiste backlight driver vinden.
is a LED panel from LG
SA007 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:56:
Als je donker beeld hebt is het de achtergrondverlichting.
Als je meer wil zien kan je een felle zaklamp tegen een stuk van het scherm drukken, dan zou het daaromheen zichtbaar moeten worden.

Bij oude laptops is dit vaak een los onderdeel en kabel, maar bij led schermen vaak niet, maar de kans dat het de kabel is is nog steeds best groot.
Yup....put a bright desklamp behind it and there it is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPzHnaCGkeu5uPm8rwzLTYLiix4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciwc5Xaq0oR4tacT4Sdz9Fvx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:08
Dan moet het scherm of backlight vervangen worden.

Zijn wel aan de prijzige kant. ( 30 tot 80 euro excl verzenden )

Wellicht dat je nog een zelfde laptop kan vinden op marktplaats. Dat je die als onderdelen gebruikt.

Maar is volgens mij al 12 jaar oud, vraag me af of je daar nog veel geld wil insteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindVision-DGS
Ze is aan de oude kant ja en ik ga ook zeker geen nieuwe LED panel kopen, maar vindt de trouble shooting interessant en bouw weer wat ervaring op.
Heb een nieuwe kabel besteld wat hoogst waarschijnlijk het probleem is gezien het feit dat het scherm zelf prima werkt maar de backlight niet....heb zelf nog nooit meegemaakt dat een backlight stuk gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:10
Als het inderdaad alleen de kabel is dan is er een grote kans dat er kort kortsluiting is ontstaan en de zekering op de moederbord is doorgebrand. Zou die ook gelijk doormeten(vaak redelijk eenvoudig te vinden op de moederbord dichtbij de LCD connector, op de silkscreen een component nummer die start met F)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 09:06
De maten van die LCD panelen zijn vrij universeel... als je een werkende LCD van hetzelfde formaat (res 15,6" etc) kan vinden, gebruikt kan prima, dan kan je het zo overzetten. Kan het wel een paneel zijn van andere beeldkwaliteit, maar het zou moeten passen.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 10-01-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:25

empy

Rijdt rondjes

Van dit type Asus wilt nog wel eens de lcd kabel sneuvelen ja. Er loopt voor de backlight relatief veel vermogen door de kabel heen, ik gok dat deze geknetterd heeft en nu doorgebrand is.

Een Asus heeft geen losse zekeringen op het bord, dus ook ik gok op de kabel.

Houd er bij het vervangen rekening mee dat hij niet klem komt te zitten en op dezelfde manier door de kappen heen moet lopen als de oude.
Haal alle spanning los voordat je de kabel los en weer vast maakt en doe voorzichtig met de connectors, deze zijn best fragiel.

En succes, deze notebooks zitten nog best goed in elkaar geschroefd. Onder het toetsenbord zitten ook nog schroeven die er uit moeten voordat je alle kappen los kan halen.
Pagina: 1