Vragen: Ervaringen intergas HReco icm xtend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-05 16:13
Goedenavond!
Ik heb even wat advies nodig en hopelijk kunnen jullie mij erbij helpen.
Momenteel heb ik een offerte open staan voor een intergas HReco 36. Het is voor een 2 onder 1 kap (1985), energielabel B en in april komt er spouw en vloerisolatie. We verwarmen middels radiatoren.

Nu heb ik een aantal vragen.
De ketel, in een hybride opstelling met een xtend, is de combinatie met een HReco36 een goede setting, of kan ik beter naar een xtreme kijken? Zijn er ervaringen?
Zijn er ook mensen met een integratie met home assistant ipv home wizard? Wil namelijk niet mijn p1 poort opgeven en nog een apparaat erbij.

Vandaag zitten we op een gasverbruik van ongeveer 9m3, hoe rendabel is een xtend er dan bij? Zoals december zitten we op 217m3. Verdere data hebben we nog niet, omdat we er net wonen.

Beste antwoord (via shamp0o op 19-01-2024 20:25)

• Runnerhan
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-01-2024
Wij hebben sinds een tijdje (aug. 2023) in gebruik een Intergas HReco36 Combi ketel met een Xtend warmtepomp.
Daarbij een Intergas Gateway voor beheer op afstand met daarbij ook voor de gebruiker een Comfort Toch App. Verbruik gGas voor water en gas voor CV is separaat af te lezen. P1 poort hebben wij niet in gebruik.
Verbruik december 600kwh en 55 m3 gas. Huis 2 onder 1 kap 1970 - redelijk geïsoleerd - geen vloerverwarming.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Runnerhan
Wij hebben sinds een tijdje (aug. 2023) in gebruik een Intergas HReco36 Combi ketel met een Xtend warmtepomp.
Daarbij een Intergas Gateway voor beheer op afstand met daarbij ook voor de gebruiker een Comfort Toch App. Verbruik gGas voor water en gas voor CV is separaat af te lezen. P1 poort hebben wij niet in gebruik.
Verbruik december 600kwh en 55 m3 gas. Huis 2 onder 1 kap 1970 - redelijk geïsoleerd - geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
Bedankt voor je reactie! 600kwh, dan moet de xtend er zeker aan aan trekken? Op hoeveel graden verwarm je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runnerhan
600 kwh is ons totale elektriciteitsgebruik in december, dus inclusief te Xtend. S' nachts 17- overdag 18 en 's avonds 18.5-19 C.
Xtend heeft capaciteit van 5kw, lijkt behoorlijk. Als het koud werkt de Kombi ketel (Hreco 36) mee of neemt over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
Thnx! Hoe gaat met dagen zoals nu?
Had je er een installateur bij met beetje verstand van zaken mbt het finetunen?
Enig idee of de cv ketel de xtend even op gang moet helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-05 08:36
De Xtend gaat prima met jou eventuele nieuwe ketel draaien.

Houd er wel rekening mee dat je Xtend zo veel mogelijk gaat draaien voor je cv, dat kost dus veel stroom. In december zat ik ook aan 580 kWh en 35m3 gas voor het volledige huishouden. Ik heb hier voornamelijk vloerverwarming.
Maar in verhouding is gas nog steeds stukken duurder dus zal je uiteindelijk goedkoper op jaarbasis zijn.

Ik ben er tevreden mee maar het vergt wel wat energie, nu heb ik alles zelf gedaan en uiteindelijk hier op het forum een beetje hulp gekregen. Het kan zeker helpen als de installateur ook de nodige kennis hiervan heeft.

Voor HA:
https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge/tree/main

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-05 08:36
shamp0o schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:35:
Thnx! Hoe gaat met dagen zoals nu?
Had je er een installateur bij met beetje verstand van zaken mbt het finetunen?
Enig idee of de cv ketel de xtend even op gang moet helpen?
De ketel spring in de standaard instellingen bij met temperaturen onder de -5 volgens mij. Dit kan je zelf aanpassen naar bijvoorbeeld 0 graden. alles lager dan -5 zou ik niet adviseren want dan word het rendement van je warmtepomp dusdanig laag en dat willen we natuurlijk niet.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runnerhan
Iemand ervaring met probleem bevriezen condenswater afvoer bij vorst?
Buitenunit hangt hoog aan de gevel met kleine buis naar grond niveau.
Ik constateer dan geen afvoer aan onderzijde pijp maar lekkage onderuit de kast van de buitenunit.
Unit zou moeten functioneren bij vorst dus bij temperaturen onder nul.
Graag reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:19

Barrycade

Through the...

Runnerhan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:24:
Iemand ervaring met probleem bevriezen condenswater afvoer bij vorst?
Buitenunit hangt hoog aan de gevel met kleine buis naar grond niveau.
Ik constateer dan geen afvoer aan onderzijde pijp maar lekkage onderuit de kast van de buitenunit.
Unit zou moeten functioneren bij vorst dus bij temperaturen onder nul.
Graag reactie.
Denk alle warmtepomp eigenaren op dit moment. Meeste buitenunits zullen de-freeze moeten doen op het moment. als het onder nul is zal je afvoer buisje ook bevriezen en al je buiten unit gaat verwarmen zal het smelt water toch ergens heen moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
Welke thermostaat past eigenlijk het beste bij de combinatie?
Radiatoren+intergas hreco en xtend?
Voldoet een intergas eigen thermostaat? Ik las dat dit meer een aan/uit is?
Pagina: 1