Advies Gevraagd: Tado en Vloerverwarming Configuratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 13:02

JoeBlack2k

I Love Hilary

Topicstarter
Hey mede-Tweakers,

Ik zit met een aantal vraagstukken over mijn verwarmingssysteem en zou graag jullie inzichten willen hebben. Mijn huidige setup bestaat uit vloerverwarming op de begane grond, gekoppeld aan een Tado-systeem, en drie kamers boven met elk een radiator en ook een Tado.

1. Is het noodzakelijk om Tado tussen mijn vloerverwarming te plaatsen? Ik twijfel of het verstandig is om de vloerverwarming volledig uit te schakelen. Zou het niet beter zijn om deze constant open te laten staan?
2. Ik lees veel in forums dat Tado problemen heeft met OpenTherm, voornamelijk met moduleren. Het lijkt meer een alles-of-niets regeling te zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?
3. Ik heb ook een OTGW (OpenTherm Gateway). Zou deze nog van pas kunnen komen, of kan ik deze beter uit mijn systeem halen?
4. Zou het niet efficiënter zijn om Tado volledig te verwijderen en in plaats daarvan Zigbee thermostaatkranen te installeren, die ik kan beheren met Home Assistant voor meer maatwerk in mijn verwarming?

Ben erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen!

Groeten,

Hilary Duff 4-Life

Beste antwoord (via JoeBlack2k op 21-01-2024 17:23)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Onlangs heb ik alle normale radiatorknoppen vervangen door thermostaatkranen met Tado knoppen erop.

Ik ben geen CV monteur en dat werd al vrij snel duidelijk. Waar ik tegenaan liep was een protesterende Open Therm modulerende CV ketel.

2 dingen waar ik tegenaan liep:
1) de ketel heeft voldoende belasting nodig om te voorkomen dat hij oververhit raakt. Ik had in de woonkamer (waar de Tado thermostaat hangt) blijkbaar geen thermostaatkranen moeten nemen. Als de badkamer warmtevraag heeft, stuurt die de ketel aan. De Tado radiatorknop gaat zelf regelen (dus niet volle bak open of dicht wat jij zegt). Weinig warmtevraag betekent thermostaatkraan beetje open. Dus weinig waterverplaatsing. De CV ketel gaat moduleren maar kan dat misschien niet voldoende laag, met dus oververhitting als gevolg.

Mogelijke oplossingen voor mij waren:
1) bepaalde radiatoren voorzien van normale kranen (woonkamer bijvoorbeeld)
2) ketel op lager vermogen instellen
3) bypass kraan of 6m bypass leiding plaatsen

Ik voelde bar weinig voor dat alles.
Ik heb een andere oplossing bedacht. Wel overal thermostaatkranen met Tado knoppen (die de kranen volledig dicht sturen bij geen warmtevraag) maarrrrr bepaalde radiatoren in ruimtes waar het teveel aan warmte naartoe mag (ruimte waar de was wordt opgehangen, hal, badkamer) heb ik voorzien van een opvulring (variërend van 0,5mm tot 1mm) tussen de thermostaatkraan en het opzetstuk van Tado. Door deze ringen ken de Tado knop de Thermostaatkraan niet meer volledig sluiten.

Ik kan nu toch in alle ruimtes de temperatuur regelen met de Tado knoppen. Indien er waar dan ook warmtevraag is (geldt ook voor tapwater!!), dan kan de ketel bij de radiatoren met de opvulringen altijd zijn warmte kwijt.

In geval van je vloerverwarming:
Aanzien die traag reageert, altijd op temperatuur houden, in ieder geval niet uit zetten. Kan best wat lager als je weg bent maar zeker niet uit.

Vraag 3 en 4, geen idee.

In principe zou denk ik het advies zijn: vloerverwarming geen thermostaatkraan. Ketel zelf laten moduleren.

Wellicht dat je alsnog wat hebt aan mijn verhaal mocht je toch meer van je vloerverwarming willen regelen met Tado.

(Simpele, goedkope oplossing, alleen even kijken welke dikte opvulring op welke plek wenselijk is)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Onlangs heb ik alle normale radiatorknoppen vervangen door thermostaatkranen met Tado knoppen erop.

Ik ben geen CV monteur en dat werd al vrij snel duidelijk. Waar ik tegenaan liep was een protesterende Open Therm modulerende CV ketel.

2 dingen waar ik tegenaan liep:
1) de ketel heeft voldoende belasting nodig om te voorkomen dat hij oververhit raakt. Ik had in de woonkamer (waar de Tado thermostaat hangt) blijkbaar geen thermostaatkranen moeten nemen. Als de badkamer warmtevraag heeft, stuurt die de ketel aan. De Tado radiatorknop gaat zelf regelen (dus niet volle bak open of dicht wat jij zegt). Weinig warmtevraag betekent thermostaatkraan beetje open. Dus weinig waterverplaatsing. De CV ketel gaat moduleren maar kan dat misschien niet voldoende laag, met dus oververhitting als gevolg.

Mogelijke oplossingen voor mij waren:
1) bepaalde radiatoren voorzien van normale kranen (woonkamer bijvoorbeeld)
2) ketel op lager vermogen instellen
3) bypass kraan of 6m bypass leiding plaatsen

Ik voelde bar weinig voor dat alles.
Ik heb een andere oplossing bedacht. Wel overal thermostaatkranen met Tado knoppen (die de kranen volledig dicht sturen bij geen warmtevraag) maarrrrr bepaalde radiatoren in ruimtes waar het teveel aan warmte naartoe mag (ruimte waar de was wordt opgehangen, hal, badkamer) heb ik voorzien van een opvulring (variërend van 0,5mm tot 1mm) tussen de thermostaatkraan en het opzetstuk van Tado. Door deze ringen ken de Tado knop de Thermostaatkraan niet meer volledig sluiten.

Ik kan nu toch in alle ruimtes de temperatuur regelen met de Tado knoppen. Indien er waar dan ook warmtevraag is (geldt ook voor tapwater!!), dan kan de ketel bij de radiatoren met de opvulringen altijd zijn warmte kwijt.

In geval van je vloerverwarming:
Aanzien die traag reageert, altijd op temperatuur houden, in ieder geval niet uit zetten. Kan best wat lager als je weg bent maar zeker niet uit.

Vraag 3 en 4, geen idee.

In principe zou denk ik het advies zijn: vloerverwarming geen thermostaatkraan. Ketel zelf laten moduleren.

Wellicht dat je alsnog wat hebt aan mijn verhaal mocht je toch meer van je vloerverwarming willen regelen met Tado.

(Simpele, goedkope oplossing, alleen even kijken welke dikte opvulring op welke plek wenselijk is)