Hoe "land van herkomst" achterhalen in de Pricewatch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 09:55
1. Welk probleem ervaar je?

Ik wil een bewakingscamera kopen, maar ik vind het belangrijk dat deze niet wordt geproduceerd in China.

2. Waarom is dat een probleem?

Ik denk dat Chinese produten gevoeliger zijn voor bemoeienis van de Chinese overheid.

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?

Voor het eerst.

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?

Ik zou graag een filter hebben waarbij ik de "Land van herkomst" (aka "country of origin") kan selecteren/uitsluiten. Wellicht dat één en ander snel te maken is door merknamen te koppelen aan deze nieuwe property?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 20:25
Snel te maken? Denk dat het best veel werk is om voor alle producten in te vullen waar de fabrikant ze produceert. Zoek het merk op waar je de voorkeur aan geeft en probeer te achterhalen waar deze producent hun producten laat fabriceren zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Ik betwijfel of deze gegevens beschikbaar zijn bij onze leverancier van productinformatie, maar dat weten mijn collega's in het Pricewatch-forum beter dan ik, dus ik verplaats je topic daarheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
Okee, tweakers verzamelt niet zelf de informatie voor de pricewatch? Dat verbaast me….
Maar m’n vraag is serieus. Ik koop HW het liefst Europees, desnoods Noord-Amerikaans. Voor clouddiensten al helemaal EU. Vandaar mijn verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou me eerder zorgen maken om producten die volledig in China ontworpen en gemaakt worden. Producten die elders ontworpen worden maar in China gemaakt worden lijkt me geen probleem. Of heb je ook geen iPhone of eender welk Android toestel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:25

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Één en hetzelfde product kan in verschillende landen worden geproduceerd. Het is onmogelijk om aan de hand van de GTIN (Barcode) of SKU te bepalen waar een product wordt gefabriceerd. Dergelijke informatie staat op de verpakking.

De Pricewatch heeft algemene product informatie, het is echter onmogelijk voor tweakers om voor elk individuele product het "land van herkomst" te achterhalen.

Daarnaast worden veel westerse producten waarom security cams eveneens in China geproduceerd. Waardoor het "land van herkomst" eveneens nits zeggend wordt.

Wat mogelijkheid zou zijn is op te nemen in welk land de fabrikant gevestigd is. Zo kun je aan de hand van het merk Chinese producten kunnen filteren.

Cloud diensten zoals AWS, Google en Microsoft hebben hun diensten eveneens in verschillende landen. Helaas zegt het land daar ook weinig over hoe veilig je informatie is. Alle drie zijn Amerikaanse bedrijven en vallen daarmee onder Amerikaanse wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Praktish alles wordt in China gemaakt of heeft componenten die daarvandaan komen.

Pak de lijst van merken en zoek waar die bedrijven gevestigd zijn.

Maar, de oplossing zit niet in het zoeken van een betrouwbare partij, de oplossing zit juist in het er van uit gaan dat ze niet te vertrouwen zijn, ofwel:

Koop een NVR met lokale opslag.

En zet ze op een apart netwerk/VLAN en blokkeer internettoegang op dat netwerk.

[ Voor 23% gewijzigd door Accretion op 14-01-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
Technische adviezen (b.v. installeer een lokale NVR) worden uiteraard gewaardeerd, maar een kunnen ook niet-technische redenen zijn om te willen weten wat en of er producten zijn van Europese (of zelfs Nederlandse) herkomst. Denk aan: chauvinisme.

Voorbeeld: USB oscilloscopen. Ik heb een voorkeur (misschien onterecht) voor de producten van Tiepie. Er zijn vele alternatieven, maar bij deze koop ik een product uit Sneek (NL, of eigenlijk Friesland!) en krijg ik telefonisch Nederlandse support indien nodig.
(Er staan er toevallig nog niet dit soort producten in de pricewatch, misschien ook een idee?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:11
MOmax schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:49:
Technische adviezen (b.v. installeer een lokale NVR) worden uiteraard gewaardeerd, maar een kunnen ook niet-technische redenen zijn om te willen weten wat en of er producten zijn van Europese (of zelfs Nederlandse) herkomst. Denk aan: chauvinisme.

Voorbeeld: USB oscilloscopen. Ik heb een voorkeur (misschien onterecht) voor de producten van Tiepie. Er zijn vele alternatieven, maar bij deze koop ik een product uit Sneek (NL, of eigenlijk Friesland!) en krijg ik telefonisch Nederlandse support indien nodig.
(Er staan er toevallig nog niet dit soort producten in de pricewatch, misschien ook een idee?)
Tiepie is een mooi voorbeeld om aan te geven hoe lastig het is om te achterhalen waar een product gemaakt wordt, laat staan dat gestandardizeerd te doen voor de ruim 1 miljoen producten in de pricewatch.

Dacht je echt dat er ergens bij Tweakers een schuur mensen al die miljoen producten handmatig aan het intikken en controleren was?

Ik heb even een voorbeeldje geopend bij Tiepie en kan op geen enkele plek in de data achterhalen waar het apparaat daadwerkelijk geproduceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bewakingscamera's zijn allemaal geproduceerd in China. Anders heb je geen concurrentiepositie als het gaat om de prijs en de productiecapaciteit. Wellicht wordt er voor de vorm in Nederland een doosje omheen gevouwen maar de internals? China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:25:
Bewakingscamera's zijn allemaal geproduceerd in China. Anders heb je geen concurrentiepositie als het gaat om de prijs en de productiecapaciteit. Wellicht wordt er voor de vorm in Nederland een doosje omheen gevouwen maar de internals? China.
Dat lijkt mij te kort door de bocht. Sommige producten hoeven helemaal niet te concurreren op basis van bv prijs. Voor zover ik weet wordt bv Mobotix in Duitsland gemaakt. Dat zegt bijvoorbeeld deze site ook: https://www.a1securitycam...ity-camera-manufacturers/

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 21:29
Ik snap je bezorgdheid. Winnieh The Pooh moet niet meekijken naar wie er allemaal aan mijn deur belt. Maar zoals de anderen reeds zeiden: land van herkomst afleiden is niet altijd even makkelijk. Bovendien is het heus niet enkel China die dit soort grapjes uithaalt.

Wat ik doe met al mijn IoT apparaten is aparte firewall rules toepassen zodat ze niet naar buiten kunnen. Voor wifi-wcd's werkt dit prima, maar voor camera's is dit vaak nog een probleem. De twee camera's die ik kocht willen niets doen zonder WAN access.

Ik kreeg van een collega de tip "Reolink". Hij gebruikt deze, en deze hebben enkel lokale toegang nodig. Zelf nog geen ervaring ermee maar dacht ze wel te kopen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Dat lijkt mij te kort door de bocht. Sommige producten hoeven helemaal niet te concurreren op basis van bv prijs. Voor zover ik weet wordt bv Mobotix in Duitsland gemaakt. Dat zegt bijvoorbeeld deze site ook: https://www.a1securitycam...ity-camera-manufacturers/
Zegt niet heel veel over de gebruikte componenten, maar het is maar net hoe ver je wil gaan. Voor huis-, tuin- en keukencamera's betwijfel ik of je een leuke prijs kan vinden :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
XelaRetak schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:15:
[...] Tiepie is een mooi voorbeeld om aan te geven hoe lastig het is om te achterhalen waar een product gemaakt wordt, laat staan dat gestandardizeerd te doen voor de ruim 1 miljoen producten in de pricewatch.
Ik heb daar helemaal geen moeite mee. Bij elk e-device behoort in de EU een DoC (declaration of conformity) meegeleverd te worden. Voor TiePie bijvoorbeeld: https://www.manualslib.co...andyscope-Hs4.html?page=7.
Het adres wat daar vermeld staat is juridisch betrouwbaar om de locatie van de fabrikant vast te stellen.
Wat *niet* wil zeggen waar de producten fysiek gemaakt worden.... dat is net als bij Apple: in China "geproduceerd" (geassembleerd, getest, verpakt, etc.) , maar "gemaakt" (dwz ontworpen) conform US (is ongeveer westerse) wetgeving.

[ Voor 14% gewijzigd door MOmax op 15-01-2024 17:23 ]

Pagina: 1