Bestaand schakelmateriaal slim maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoking
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-10-2024
Mijn vraag
Ik wil mijn lampen slim maken, maar heb mooi schakelmateriaal, wat ik wil houden. Ik wil daarnaast zowel app gebruiken én schakelaars werkend houden. Nu heb ik in het verleden gehad dat je dan altijd de schakelaar 'aan' moet houden, of dat je apart slim schakelmateriaal moet kopen. Dat wil ik niet meer.

Nu zit ik te kijken naar bv Shelly. Maar het is me niet duidelijk of de Shelly altijd aan staat. weet iemand dat?

Relevante software en hardware die ik gebruik
nieuw huis, nieuwe keuzes om te maken voor home automation. zit nog nergens aan vast :). Moet straks samenwerken met lampen, beveiliging, sonos, etc.

Beste antwoord (via technoking op 13-01-2024 20:05)

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:37
Precies hetzelfde geldt voor Shelly, alleen het protocol is anders. De Shelly zelf staat altijd aan, anders zou hij geen opdrachten kunnen ontvangen.
Een gewone schakelaar werkt prima met een Shelly of Fibaro, maar het nadeel is dat de stand van de schakelaar niet meer overeen hoeft te komen met de verlichting. Voor sommigen is dat een minpunt, de oplossing is dan het schakelgedeelte zelf te vervangen door een impulsschakelaar (de meeste merken hebben die wel in hun assortiment zitten). Het is echter niet noodzakelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door JaVaWa op 07-01-2024 20:31 ]

Mijn GPS-collectie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De belangrijkste vraag is: Welk merk en welke serie is je huidige schakelmateriaal? Mogelijk is er ook een passend systeem van dat merk zelf.

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 07-01-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-09 18:45
Ik heb overal fibaro switches zitten in de centraaldozen boven de lampen. Zou houd je je schakelmateriaal en kan je altijd je lampen zowel met de schakeaar als met "het systeem" (bij mij homeassistant) schakelen.

Je bestaande schakelaar is dan een input voor de fibaro switch. Zelfs als je zwave netwerk plat ligt kan je je lampen schakelen (met de hand zoals normaal). Nadeel is van deze systemen dat je slimme switch zowel fase als neutraal moet hebben, naast de inkomend en uitgaand schakeldraad (maar dat is er vrijwel altijd bij centraaldozen).

Voordeel is daarnaast ook nog dat je altijd mee kan nemen bij een verhuizing en dat het merk onafhankelaar is van je schakelmateraal.

[ Voor 11% gewijzigd door kwibox op 07-01-2024 20:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:37
Precies hetzelfde geldt voor Shelly, alleen het protocol is anders. De Shelly zelf staat altijd aan, anders zou hij geen opdrachten kunnen ontvangen.
Een gewone schakelaar werkt prima met een Shelly of Fibaro, maar het nadeel is dat de stand van de schakelaar niet meer overeen hoeft te komen met de verlichting. Voor sommigen is dat een minpunt, de oplossing is dan het schakelgedeelte zelf te vervangen door een impulsschakelaar (de meeste merken hebben die wel in hun assortiment zitten). Het is echter niet noodzakelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door JaVaWa op 07-01-2024 20:31 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Shelly kan dat inderdaad voor je doen. Met de eigen app bedienen maar ook met de schakelaar aan de muur.

Voor mij is/was dit een vereiste. Niet iedere oppas of gast moet last hebben van de automatisering. Een schakelaar aan de muur moet gewoon z'n werk kunnen doen.

De Shelly mini dingen passen in de meeste gevallen prima achter een schakelaar. Afhankelijk van het aantal draden en lassen in diezelfde lasdoos gemaakt zijn.

Houd er wel rekening mee dat de Shelly dingen het niet lekker vinden om aangesloten te worden met 2,5mm2 bedrading, het liefst willen ze met 0,75mm2 draden aangesloten worden. Met je lasklemmen moet je daar dus rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoking
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-10-2024
Het materiaal wat ik heb is van Jung (LS990). Het is me niet helemaal duidelijk of die dan ook met impulsschakelaar werken, want dat zou wel handig zijn! Goed om te weten dat die dingen zo heten.

Die Fibero is ook een goede optie. Aangezien het modulair is moet ik volgens mij gewoon met eentje testen om te zien of het werkt/bevalt.
Pagina: 1