Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:51
Interessant topic! Ik wil ook overstappen op 1 van deze 2 camera's. Ik heb als sinds 2014 deze setup:
Canon EF 35mm F/2.0 iS USM
Hoya 67mm UV Prime-XS
Peter Hadley Lensdoek
Caruba EW-72 zwart
Canon EOS 70D EF S 18-135 IS STM
UV Filter 67mm
Ancona 140 zwart kap
Externe flitser altura
Batterij (extra)
Camera tas Trakker NXG Camera Tech Bag
deze gaat in de verkoop binnenkort

Ik gebruik de camera vooral voor het karper vissen. Foto's van de vissen en de omgeving. Ook mag ik graag vuurwerk filmen of carbid schieten. Daarbij merk ik dat ik met mijn huidige camera er toch ver vanaf moet staan als ik echt alles op de film wil zetten. Met een full frame sensor ga ik dan sws een flinke stap vooruit. Ik ben er nog niet over uit welke het gaat worden. Voor eind deze maand moet ik wel een keus maken want de sony cashback is tot en met 31-01-2024.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:26
harrybeuker schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:21:
...Voor eind deze maand moet ik wel een keus maken want de sony cashback is tot en met 31-01-2024.
Laat je daardoor niet opjagen. Er komen regelmatig cashback acties voorbij.
Vorig jaar liep de zomer cashback vanaf 1 mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 10:35
Laat je inderdaad niet gek maken. Na de ene cashback komt de volgende weer en ook een nieuw model want die cashbacks zijn vaak niet veel meer dan het (preventieve) afstoten van de voorraad om ruimte te maken voor de opvolger en daarom eigenlijk altijd op de oudere modellen en nooit op de allernieuwste spullen. Bijkomend voordeel is dat je misschien nieuwe klanten binnen haalt.
Nadeel kan dan zijn dat je een paar weken later merkt dat je misschien te gretig hebt geacteerd op de trigger KORTING die bij vrijwel iedereen het logische deel en het plekje van het geduld in de hersenen uitschakelt.
Goed gemeend advies is dan ook, kijk wat je echt nodig hebt (eis), kijk wat je wilt (wens), wat je er voor over hebt. Aanvullende vragen in dat kader kunnen zijn: hou ik mezelf niet voor de gek, moet het altijd het beste zijn (>= goud), hoe vaak gebruik ik het, hoeveel spijt ga ik krijgen als blijkt dat ik niet meer dan blik gebruik van al dat moois (wat iedereen om mij heen nu al weet…).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24
@harrybeuker Ik heb je vraag even een eigen topic gegeven, da's wat vriendelijker dan andermans topic 'kapen' :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
Wormaap schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:50:
@harrybeuker Ik heb je vraag even een eigen topic gegeven, da's wat vriendelijker dan andermans topic 'kapen' :)
excuses! dat was niet de insteek in ieder geval. Dank je wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 13:51
harrybeuker schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:21:
Interessant topic! Ik wil ook overstappen op 1 van deze 2 camera's. Ik heb als sinds 2014 deze setup:
Canon EF 35mm F/2.0 iS USM
Hoya 67mm UV Prime-XS
Peter Hadley Lensdoek
Caruba EW-72 zwart
Canon EOS 70D EF S 18-135 IS STM
UV Filter 67mm
Ancona 140 zwart kap
Externe flitser altura
Batterij (extra)
Camera tas Trakker NXG Camera Tech Bag
deze gaat in de verkoop binnenkort

Ik gebruik de camera vooral voor het karper vissen. Foto's van de vissen en de omgeving. Ook mag ik graag vuurwerk filmen of carbid schieten. Daarbij merk ik dat ik met mijn huidige camera er toch ver vanaf moet staan als ik echt alles op de film wil zetten. Met een full frame sensor ga ik dan sws een flinke stap vooruit. Ik ben er nog niet over uit welke het gaat worden. Voor eind deze maand moet ik wel een keus maken want de sony cashback is tot en met 31-01-2024.
Ik snap even niet waarom je dan een nieuwe fullframe camera moet hebben, als je ook gewoon een iets wijdere lens kunt aanschaffen. Of mis ik iets?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
Universal Creations schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:26:
[...]

Ik snap even niet waarom je dan een nieuwe fullframe camera moet hebben, als je ook gewoon een iets wijdere lens kunt aanschaffen. Of mis ik iets?
Ik wil graag naar full frame en niet meer met crop werken qua foto's. En na bijna 10 jaar word het wel eens tijd voor wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 13:51
harrybeuker schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:07:
[...]

Ik wil graag naar full frame en niet meer met crop werken qua foto's. En na bijna 10 jaar word het wel eens tijd voor wat nieuws.
En welke lens/lenzen wil je gaan gebruiken. Want de kwaliteit en de look van je foto's hangen van je lens af, niet van de sensor. Ook de keuze tussen een R6 II en A7 IV hangt voor een groot deel af van de lenzen.
Beide camera's zijn zeer capabel en aan elkaar gewaagd, maar het lenzenaanbod van Canon staat in de kinderschoenen vergeleken met dat van Sony.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
harrybeuker schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:07:
[...]

Upgraden na 10 jaar is geen slechte reden.
Full frame als de norm der dingen wel. Er zijn compact camera's, Sony RX camera's met ik geloof een 1 inch sensor, Micro Four Thirds, APS-C, full frame, middenformaat ... iets in je schrijven leest alsof alles een 'opstapje' is tot iedereen uiteindelijk naar full frame promoveert.

Voor wat je schrijft (vissen, omgeving, vuurwerk) zou ik denken aan draagbaarheid, weinig licht, bijvoorbeeld door beeldstabilisatie of flitsers, mogelijk weathersealing, en betaalbaarheid - niet persé goedkoop maar veel fotomogelijkheden voor hetzelfde geld.
Ik lees echt niets waardoor ik denk 'ga alsjeblieft voor full frame dat is echt de beste oplossing'.
Bij full frame denk je aan een systeem dat een eigen aparte tas nodig heeft. Bij draagbaarheid denk ik aan iets dat met een beetje geluk in een tas past die je sowieso al bij je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Btw, ik heb zelf Olympus en die heeft een paar aardige trucjes aan boord voor de dingen die jij noemt. Behalve klein, en super beeldstabilisatie heeft hij pro-capture (dat haalt alle timing uit actieshots - je treft altijd het goede moment) en een soort van lightpainting modus die echt super werkt voor vuurwerk; wederom minder geluk, meer controle. Hij maakt dan eerst een basis-beeld voor de achtergrond (meestal donker met zichtbare horizon). Daarna neemt hij alleen punten op waar extra licht bij komt. Dat betekent dat de sluiter heel lang open kan blijven om vuurwerk te vangen, zonder dat de achtergrond steeds lichter en lichter wordt. Het heet live composite.

Ik heb je flitser gegoogled; goed dat je al ervaring hebt met extern flitsen!
Tip: Kijk bij Godox. Het lijkt sowieso al op een Godox-rebrand. Bij Godox werken alle flitsers ook off-camera en als ze off-camera zijn, zijn ze over verschillende merken te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
De beperking van je huidige setup lijkt erg in de combinatie van APS-C met een kitlens te zitten. Ik heb zelf gemerkt dat de stap van een 18-iets mm naar een 16-iets mm standaardlens op APS-C al best een stukje meer 'beeld' oplevert. Intussen zit er ook een 10-20mm in mijn tas.

Een full-frame sensor kan een leuke combinatie zijn die zowel meer beeldhoek als minder ruis levert, maar de huidige generatie sensoren kan op meerdere formaten (zoals hierboven genoemd) deze performance bieden. Een camera die 10 jaar nieuwer is kan al een hoop doen. Full-frame betekent ook grotere, duurdere lenzen en een grotere body, hoewel dat met mirrorless weer wat gecompenseerd wordt. Weeg goed alle opties tegen elkaar af en koop iets waar je blij van wordt. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:42

Garyu

WW

18mm APS-C is redelijk wijd (Canon, 1.6x crop, dus ca 29mm FF equivalent). Het is natuurlijk niet enorm wijd, Ik zou kijken naar een 10-18mm of 10-20mm lens die niet heel duur zijn en daar eens mee experimenteren.

Of als het voor vissen bestemd is, misschien een fish-eye lens? :+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 09:37
Tarquin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:12:
Btw, ik heb zelf Olympus en die heeft een paar aardige trucjes aan boord voor de dingen die jij noemt. Behalve klein, en super beeldstabilisatie heeft hij pro-capture (dat haalt alle timing uit actieshots - je treft altijd het goede moment) en een soort van lightpainting modus die echt super werkt voor vuurwerk; wederom minder geluk, meer controle. Hij maakt dan eerst een basis-beeld voor de achtergrond (meestal donker met zichtbare horizon). Daarna neemt hij alleen punten op waar extra licht bij komt. Dat betekent dat de sluiter heel lang open kan blijven om vuurwerk te vangen, zonder dat de achtergrond steeds lichter en lichter wordt. Het heet live composite.

Ik heb je flitser gegoogled; goed dat je al ervaring hebt met extern flitsen!
Tip: Kijk bij Godox. Het lijkt sowieso al op een Godox-rebrand. Bij Godox werken alle flitsers ook off-camera en als ze off-camera zijn, zijn ze over verschillende merken te gebruiken.
@Tarquin , welke Olympus gebruik jij als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Ik heb een oude M10.2, een modernere M5.3 en sinds kort ook een M1.3.
Misschien is de 5-serie interessant? Een tweedehands M5.3, of een nieuwe OM-5?
Kijk eens op YT of het je aanspreekt!
Pagina: 1