Crashes, refreshrate issues en last van flickering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 17:01
Hoi,

Ik heb een eigenaardig probleem waar ik na een hoop troubleshooting en zoeken niet tot een oplossing kom.

Specs
Win11
gigabyte aorus x570 pro
ryzen 5600x
32gb ram
gigabyte 6800xt / gigabyte 7800xt
msi mag a750gl voeding
Verbonden met 2x gigabyte m27q monitoren via HDMI

Even terugspelen naar net voor kerst, situatieschets; beeld werd bij high load soms wel eens 3-4 seconden zwart, storend, maar niet overkomelijk, ik zocht er niets achter. Totdat de pc langzaam steeds meer moeite kreeg om uit screensavermode te komen, harde reset was dan de enige optie. Dit duurde een week, totdat de kaart helemaal geen beeld meer gaf. Kaart in andere machine geprobeerd, ook geen beeld. Retour gestuurd en wacht nog op antwoord, valt buiten de scope van dit topic. :P

Ter vervanging een 660 Ti ingebouwd zodat ik uberhaupt nog wel een beetje kon gamen, uiteindelijk een 7800xt met bovenstaande nieuwe voeding gekocht als vervanging voor de 6800xt.
De ijdele hoop gehad dat amd -> nvidia -> amd drivers opschonen vanuit de setup zelf het allemaal wel goed zou komen, ook met DDU geprobeerd, maar tevergeefs. Games gingen steeds meer crashen, totdat ik vanmorgen geen spel meer geboot kreeg. Windows opnieuw geinstalleerd (echt he-le-maal schoon, alles geformatteerd) en met een schone lei begonnen.

Nadat ik de Adrenaline drivers geinstalleerd had wilde ik de refreshrate op 144hz zetten, vanaf hier startte de problemen opnieuw. Bij het aanklikken van de optie gaat het beeld op zwart (is normaal), maar daarna freezed het beeld, zonder dat ik wat kan doen. 15 seconden wachten biedt geen soelaas, de pc hangt helemaal, geen beweging meer in te krijgen -> reset. Hierna faalt altijd de eerste windows boot, ik moet dan opnieuw resetten en uitiendelijk kom ik in windows terecht met 144hz refreshrate. Maar het scherm flickert enorm als ik met de muis beweeg, heeft ook last van stottering elke 2-3 seconden en skipt alle movement in de tussentijd. Op 60hz zijn de symptomen minder, maar nog steeds aanwezig. Inmiddels ben ik 4 re-installs van windows verder, maar wat ik ook probeer, ik kom geen steek verder.

Ik lees op internet dat veelal andere drivers/programs roet in het eten kunnen gooien waardoor dat refreshrate wijzigen niet lukt. Maar met schone windows installaties kan ik dit ansich wel uitsluiten.

Thinking out loud;
- Kabels zijn alleen doorvoer, right? Ik heb nieuwe kabels gehaald maar ongeacht de 4k 30 fps specificatie blijft het beeld elke 10-15sec wegvallen op 144hz. Oude kabel is wel "stabiel", maar dus met issues.
- Monitor setup -> Vanwege thuiswerk heb ik mijn muis en toetsenbord op mijn monitor aangesloten, en de SS-USB (vierkant blokje naar usb) kabel aangesloten om inputs naar mijn pc te lussen. Vervolgens gebruik ik een HDMI kabel voor naar mijn pc, en een USB-C kabel naar mijn werklaptop. Ik wissel regelmatig van pc/laptop. Long shot, maar zou dit de klachten kunnen verklaren?

Wat ik geprobeerd heb;
- Met default windows drivers op refreshrate op 144hz proberen te zetten -> Gevolgd door een crash
- GPU in andere pci-e slot gedaan -> kaart wordt niet herkend door amd adrenaline software (zie ik iets over het hoofd, kan dit uberhaupt?)
- 3D Mark test; https://www.3dmark.com/3dm/105363225? - Ziet er goed uit denk ik

Wat ik nog wil doen;
- Andere monitoren om uit te sluiten of deze de boosdoener zijn en dus muis/toetsenbord direct aan pc. Tevens met 1 scherm testen
- 7800xt in andere pc zetten met eigen schermsetup, kijken of de 144hz uberhaupt werkt.
- Wederom een andere grafische kaart in mijn systeem proberen, een GT 1060 in dit geval. Kijken of ik hiermee dezelfde issues ervaar.
Echter kan ik dit pas dinsdag uitvoeren. :P

Ideeën, suggesties, oplossingen? Ik zie het effe niet.

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 16:20
Monitor driver installeren nog?

Chipset drivers nog installeren?
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:18
Misschien een tip, probeer een post kort en bondig te houden. Dus zo min mogelijk vulwoordjes en superlatieven. Iedereen doet dit in zijn vrije tijd, een walltext lezen hebben veel mensen geen zin in.

Mij is na dit hele verhaal niet duidelijk wat nu precies je symtomen zijn. Al vraag ik me wel af waarom je screensavers gebruikt. Laat gewoon de monitor uitgaan als je de PC niet gebruikt. Je gebruikt branduren van je monitor en je laat de PC onnodig vanalles doen. Je maakt een mooie opsomming van wat je geprobeerd hebt, en wat je nog wilt doen, maar niet van je huidige situatie (dus configuratie en huidig probleem waar je nog mee kampt).

Tevens weet ik niet of die screensavers gecapped zijn op fps. Waarmee ik impliceer dat je misschien een deel van je hardware zwaar kan belasten zonder dat je het door hebt. Dit zijn echt van die archaïsche programma's waar niemand naar omkijkt en dus misschien onverwachte problemen veroorzaken.

Je zult even systematisch moeten uitsluiten. Kabels op ander apparaat gebruiken, monitors op ander apparaat gebruiken. Natuurlijk wel 'known goods'.

3Dmark is gemiddelde score. Niet geweldig, maar ook inderdaad geen resultaten wat indiceert dat er wat aan scheelt.

[ Voor 10% gewijzigd door Majestici op 08-01-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
Je ramt 1440p 144hz door een kabel die, volgens jou, gecertificeerd is voor 4K 30 fps.

Dat gaat niet goed denk ik. Bandwidth probleem.

Sluit de boel eens aan via een fatsoenlijke displayport kabel en probeer het opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Zoals @Wylana aangeeft de monitor driver + chipset driver van je moederbord nog installeren.

Enkele dingen die je kunt proberen:

- DP kabel gebruiken i.p.v. HDMI
- De peripherals die nu op de monitor zijn aangesloten, rechtstreeks op de computer aan te sluiten
- Thuiswerk situatie met USB-C kabel er tussen weghalen

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

1440p 144Hz is ongeveer 16 Gbit/sec, waar 2160p 24Hz op ~6Gbit/sec zit, met 30Hz zal dat dus iets hoger dan 6Gbit/sec zijn. Controleer dus goed of de HDMI kabel die je hebt, de bandbreedte wel halen kan.

Bron: https://www.intel.com/con...s/000023004/graphics.html

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 08-01-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:18
Inderdaad, dat van die kabel was ik nog vergeten te zeggen. 4K30fps is hdmi 1.4, niets speciaals. Zeker niet genoeg voor 1440p144hz.

Niet alleen de kabel overigens. Dan moet je monitor én uitgangspoort 2.0 zijn. Zwaktste schakel telt. Dus als je monitor 1.4 is, maar je videokaart 2.0 en kabel 2.0 (rated) dan is het nog altijd maximaal 1.4.

[ Voor 44% gewijzigd door Majestici op 08-01-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Chipsetdrivers, goeie! Maar misschien ben ik wel te naïef als ik denk dat windows dit wel handled? Amd adrenaline drivers worden ook gewoon door Windows update gedetecteerd en geïnstalleerd. Worth a shot, "vroeger" was dit een ding inderdaad, maar kan me ook niet heugen dat ik deze ooit heb geïnstalleerd met de installatie die er tot 3 dagen geleden opstond.. Ga ik zometeen testen als ik thuis ben.

Over de kabel -> De kabel is NIET verwisseld. De 4k 30fps was tijdelijk een nieuwe kabel die dus inderdaad niet goed werkt. De beschreven issues in de TS zijn met kabels welke al 2 jaar trouwe dienst hebben gedaan op 1440p. Dit had ik duidelijker moeten vermelden.

Ik zal vanavond mijn bevindingen laten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
chipset drivers,altijd instaleren,apart

En bij windows update zijn het vaak oudere adrenaline drivers,dus als je de nieuwste wilt,ook die apart instaleren

[ Voor 60% gewijzigd door freaky35 op 08-01-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Chipset drivers installeren bood geen soelaas, evenals de monitordrivers.

- Thuiswerkplek losgekoppeld van setup, geen oplossing
- Inputs direct op pc aangesloten, geen oplosing
- Andere poort op monitor geprobeerd, gedeeltelijke oplossing.

Zo gauw ik namelijk de kabel verwisselde freezed mijn pc ook..

Ik heb geen beschikking over displayport kabels, maar nog wel een 8k kabel vanuit mijn home theater setup.
Conclusie; deze kabel op beide hdmi outputs op de kaart en op beide inputs van beide monitoren getest en ik kan gewoon netjes naar 144hz zonder problemen. Dikke kans dat de kabel mijn gfxcard om zeep geholpen. Kan dit uberhaupt, of is dit erg onwaarschijnlijk?

Nu even naar de mediamarkt om goede displayport kabels te halen.. Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
je hebt toch niet gewisseld toen die pc aanstond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
freaky35 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:33:
je hebt toch niet gewisseld toen die pc aanstond?
Jawel? HDMI is naar mijn weten altijd hotswappable geweest, correct me if i'm wrong.

Update;
Zojuist 2 nieuwe hdmi (8k) kabels gehaald, ik kom denk ik tot de conclusie dat het toch 1 van de monitoren is die brak is.

- Als ik de monitoren afzonderlijk aangesloten heb, lijkt er niets aan de hand te zijn, ik kan feilloos wisselen tussen 60/120/144hz
- Als ik een 2e monitor aansluit dan freezed mijn pc soms opnieuw bij het instellen van 144hz. En dan zijn de flickeringen weer terug.

Helaas heb ik niet de beschikking over een 2e set 144hz monitoren. Zijn er andere dingen die ik nog kan proberen om te bevestigen dat het niet mijn grafische kaart is, maar toch de monitoren op 144hz?
Denk niet dat het een monitor issue is, zie volgende edit.

Edit: Als ik in games de fps lock van 60fps afhaal en de fps schiet boven de 120, dan krijg ik weer flickingeren. Zou het dan een load issue kunnen zijn op de kaart, dat het vanuit mijn moederbord kan komen?

[ Voor 15% gewijzigd door enira op 08-01-2024 21:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• enira
Ok, update.

Klaarblijkelijk kan de AMD Freesynch Premium functionaliteit op de monitor flink roet in het eten gooien. Deze stond ineens aan op beide monitoren. :|
Na het uitzetten van deze setting kan ik zonder problemen op 144hz werken/gamen onder hoge load.

Opgelost, voor nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inparis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
enira schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:13:
Ok, update.

Klaarblijkelijk kan de AMD Freesynch Premium functionaliteit op de monitor flink roet in het eten gooien. Deze stond ineens aan op beide monitoren. :|
Na het uitzetten van deze setting kan ik zonder problemen op 144hz werken/gamen onder hoge load.

Opgelost, voor nu..
Ik heb hetzelfde flickering probleem met het bewegen van de muis. Dat ook oplost door het uitzetten van Freesync premium. Het zijn vooral een aantal apps die het activeren bij mij als ik die open. Met name Spotify, Firefox, Edge, Steam creëren het probleem. En dan vooral als ik een stream aan heb op de achtergrond. En dan gebeurd het ook overal in windows.

Maar als ik game met freesync premium uit in de driver dan is het heel erg laggy/tearen. Soms zo erg dat ik me afvraag of dat normaal is. Heb jij daar geen last van?

Het is super irritant en ik vraag me af of het op te lossen is met een andere monitor of dat het ligt aan drivers/software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Inmiddels draait deze installatie een dagje of 3.

De problemen met de apps die je noemt heb ik nu niet meer, het was inderdaad heel erg te merken bij youtube/twitch/drukke dingen op het scherm.

Zowel in de driver als op het scherm staat het nu uit, en alle v-sync achtige opties in games schakel ik ook gewoon uit. Vooralsnog nergens last van.

Pagina: 1