Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Wat is goedkoper? Water elektrisch verhitten of warmtapwater

Pagina: 1
Acties:

• SaintNick
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-10 18:09
Wat is goedkoper, twee liter koud tapwater van 10 graden opwarmen tot 70 graden in een elektrische ketel van 3000 watt met een prijs van €0,18 per kWh, of twee liter warm tapwater van de stadsverwarming uit de kraan halen tegen een prijs van €49 per GJ?

Die eerste is heel makkelijk en ik kom uit op ca. €0,032, maar die tweede is veel ingewikkelder. Want tussen de warmtewisselaar (met zijn rendement die niet 100% is en een warmteverlies heeft en ook tijd nodig heeft om op te warmen) en de keukenkraan, is een 5 meter lange 15mm koperen leiding met een begin temperatuur van 15 graden. De leiding moet zelf ook opgewarmd worden en al het deels verwarmd water dat nog niet de 70 graden heeft bereikt en uit de kraan komt wordt weggegooid (dus ook kosten water maar dat is minuscuul). Ook blijft na het afnemen van de twee liter 70 graden warm water, die leiding vol met water van 70 graden waarvan de warmte ook verloren gaat.

Ik heb het gevoel dat elektrisch verhitten van het water veel goedkoper zal zijn. Wat denk jij?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:53
@SaintNick
Ik zou mij over deze bedragen echt niet druk maken. Laat het warme water van de stadsverwarming 2x zo duur zijn. Dan heb je het over 3 cent per keer, zeg 1x per dag. Op jaarbasis praat je dan over 10 euro, voor het gemak 1 euro per maand.
Mijn gevoel zegt dat je op andere plekken veel beter een besparing kan bewerkstelligen.
Ook betaal je een klein beetje voor extra gemak, waarom denk je dat Quookers zo populair zijn.