Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Maarten730
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-10 20:19
Beste leden,

Wij hebben sinds +/- 5 maanden, dat een van onze aardlekschakelaars eruit klapt (de automaatgroep dus niet)
Dit kan 1 in de week (kan ook 's nachts zijn) , nu lijkt het 1 keer in de 2 wkn. voor te komen.

Wij hebben zonnepanelen maar die hebben aparte aardlekschakelaars (en die klappen er niet uit)
Vochtprobleem buitenverlichting verwacht ik niet (vrij nieuw en onder afdak/ overkapping)

Iemand een idee waar en hoe te raden te gaan ?

Mvgrt.,
Maarten

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Niet afgaan op wat je verwacht maar feiten verzamelen.

Te beginnen met vastleggen wat er allemaal achter die aardlek zit.
En dan proberen verschillende zaken achter de aardlek uit te sluiten. Te beginnen door b.v. je buitenverlichting af te koppelen/uitschakelen voor een week of 3. Zo kan je stap voor stap onderdelen uitsluiten als het probleem blijft bestaan.

Alles kan stuk.

• Maarten730
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-10 20:19
Het rare is dat het lijkt te begonnen zijn, vrijwel na de installatie van de zonnepanelen.
Maar zoals gezegd, deze zit op een aparte groep/ aardlek aangesloten.

Verder geen andere (nieuwe) elektrische apparaten aangesloten.
Dien ik niet per fase de spanning te (laten) meten, aangezien het de aardlek betreft?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 21:16
Nee.
Zoals remco al zegt even nagaan wat er allemaal achter deze aardlekschakelaar zit. Daarna uitsluiten. Heb je hier geen zin in dan is het beter iemand in te schakelen die er verstand van heeft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:17
Als je er zelf niet uitkomt (of niet gemakkelijk genoeg) is het inderdaad het beste om iemand in te schakelen. Bij ons bleek er een stopcontact compleet verroest te zijn (overgebleven vocht van de bouw of iets?), was wonderlijk dat die niet eerder problemen heeft gegeven. Mijn punt is, dat hadden we zelf waarschijnlijk niet gevonden.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Jarenlang kon ik niet vinden waarom onze aardlekschakelaar er steeds uit klapte.

Ik besloot een keer om de heg in de tuin, die op een houten schutting groeide, extra kort te snoeien. Toen ontdekte ik daar een buitenstopcontact, door de vorige bewoner gemonteerd op de schutting, waar wortels in en om groeiden en de zaak dus danig kapot en verroest was. Afgedopt en nooit meer een probleem gehad.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Pagina: 1