Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Goedemiddag mensen, ik wil mijn media PC in de woonkamer een update geven omdat mijn HD5870 AMD videokaart uit 2009 niet meer zo lekker loopt. Deze mist de juiste aansluitingen en is klaar om met pensioen te gaan.

Doel van dit systeem is om te dienen als 4K media player. Dit voor het afspelen van UHD content, dolby atmos/surround/5.1 geluid. Zowel via streaming als mediaplayer classic/VLC. Wil HDR gebruiken waar mogelijk. Verder gebruik ik het systeem voor youtube en het standaard internet gebruik.
Er zit een oude i7 CPU met 12gb ram in het systeem met een SSD en HDD voor opslag. Ik wil dus een nieuwe GPU plaatsen om alles soepel te laten afspelen en met de nieuwste standaarden te laten werken.

Ik zit te denken om een intel kaartje in het systeem te stoppen in de vorm van een A380 low profile. Deze is mooi klein en zuinig. Maar ik heb nog nooit een intel kaart gehad en vroeg mij af of deze alle nieuwste standaarden ondersteunt en soepel kan afspelen. Mijn huidige kaart kan dat namelijk niet meer.

Verder wordt het systeem aangesloten op een AV reciever via HDMI 2.1. Ik weet nog niet of ik gebruik ga maken van eARC. Vanuit daar gaat het signaal dan naar de TV/Boxen. Is een A380 denken jullie en goede keuze? Of kan ik beter iets van een 1650GTX of 6600XT van AMD plaatsen? Ik wil eigenlijk gewoon een goed werkende goedkope zuinige kaart hebben. Gamen gaat niet op dit systeem gebeuren dus meer is ook niet nodig. Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaring met Intel op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@j0ppie Bij deze een verhuizing van Televisies, projectors & mediaspelers naar Componenten koopadvies. Je bent op zoek naar een nieuwe videokaart en niet een kant-en-klare mediaspeler. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:59
Komt de i7 en de rest van het systeem ook uit 2009?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:12:
Komt de i7 en de rest van het systeem ook uit 2009?
Yes, i7 2600k met 12gb DDR3. Maar dat lijkt mij meer dan voldoende. Aangezien de videokaart het meeste werk doet. CPU is ook niet echt hard aan het werk als ik dingen afspeel of stream. En alle date voor geluid/beeld gaat via de HDMI2.1 poort is de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:32
De Intel Arc videokaarten werken best op moderne moederborden. Ze vereisen ReBAR, wat jouw moederbord standaard niet ondersteunt (maar voor je vereisten kom je waarschijnlijk wel weg zonder ReBAR, en je zou je BIOS kunnen patchen), werken niet met legacy BIOS systemen. Als je m

Daarnaast was het idle verbruik van de Arc kaarten niet goed toen deze uit kwamen, wat bij een HTPC wel een probleem is. Daar heeft Intel wel wat rond gedaan, maar bekijk best op voorhand of je oude moederbord de instellingen die ze vragen aan te passen wel heeft. En Intel geeft ook aan best niet meer dan één monitor aan te sluiten als je resoluties hoger dan 1080p hebt.

Verder is de Arc A380 een heel goede media GPU, maar controleer dus of je systeem er wel mee gaat werken. Als je een Core i7 2600K hebt, is je moederbord niet van 2009 en is de kans wel groter dat de Arc A380 zal werken. Heb je wel een moederbord uit 2009, dan is de kans klein dat de A380 zal werken. De 12GB RAM doet me eerder denken dat je een Core i7 920 of dergelijke hebt, die hadden triple channel RAM en waren van 2009.

Voor de prijs van een A380 vind je bij de concurrenten niet echt een alternatief dat zoveel video codecs ondersteunt. Let wel dat de A380 geen HDMI 2.1 ondersteunt. Alternatief bij Nvidia is een RTX 3050 als je alles wilt ondersteunen, de GTX 1650 heeft geen HDMI 2.1 en ondersteunt ook geen AV1. Als dat geen vereisten zijn, kun je net zo goed een GTX 1630 nemen. Alternatief bij AMD is de RX 6600, de 6600XT is krachtiger maar daar heb je hier weinig aan, of indien AV1 niet hoeft de RX 6400. Om met streamingdiensten compatibel te blijven, is AV1 ondersteuning wel belangrijk.

Je spreekt over HDMI 2.1 en eARC, maar dat betreft de verbinding tussen TV en receiver, als 4K 60Hz met HDR genoeg is, kom je voor een HTPC met HDMI 2.0 toe.

Ik zou eigenlijk ook overwegen om het moederbord en CPU in het geheel te vervangen door een CPU met moderne iGPU, dan hoef je ook geen videokaart te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
MacPoedel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:34:
Je spreekt over HDMI 2.1 en eARC, maar dat betreft de verbinding tussen TV en receiver, als 4K 60Hz met HDR genoeg is, kom je voor een HTPC met HDMI 2.0 toe.

Ik zou eigenlijk ook overwegen om het moederbord en CPU in het geheel te vervangen door een CPU met moderne iGPU, dan hoef je ook geen videokaart te kopen.
Bedankt, duidelijk verhaal en zitten zeker een paar goede punten bij. Maar het is de bedoeling dat mijn HTPC naar mijn reciever gaat via HDMI en dan naar de TV en boksen idd. Dus dan is 4k 120hz wel belangrijk voor mij. Niet voor games maar wel voor windows. Vind 120hz zoveel smoother en fijner aanvoelen. En het is ook een stukje toekomst ready zijn. Dus AV1 is idd een goed punt.

Ik kom dan eigenlijk uit op de 3050 of de 6600 of 7600 van AMD. Dan heeft mijn voorkeur de AMD kaart denk ik. Bij de 7600 heb ik ook direct displaypoort 2.1. Dat kan handig zijn in de toekomst.
Maar waarom de CPU vernieuwen? het is idd een i7 920. Oud ding, maar werkt verder prima als HTPC lijkt me. Welke voordelen zou ik hebben als ik die upgrade naar een 3600 of 5600x oid? Behalve dan iets minder loading times in windows. Want daar hoeft het niet voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
j0ppie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:42:
[...]

Bedankt, duidelijk verhaal en zitten zeker een paar goede punten bij. Maar het is de bedoeling dat mijn HTPC naar mijn reciever gaat via HDMI en dan naar de TV en boksen idd. Dus dan is 4k 120hz wel belangrijk voor mij. Niet voor games maar wel voor windows. Vind 120hz zoveel smoother en fijner aanvoelen. En het is ook een stukje toekomst ready zijn. Dus AV1 is idd een goed punt.
Ondersteunt je receiver 4K 120 dan?
Ik kom dan eigenlijk uit op de 3050 of de 6600 of 7600 van AMD. Dan heeft mijn voorkeur de AMD kaart denk ik. Bij de 7600 heb ik ook direct displaypoort 2.1. Dat kan handig zijn in de toekomst.
Maar waarom de CPU vernieuwen? het is idd een i7 920. Oud ding, maar werkt verder prima als HTPC lijkt me. Welke voordelen zou ik hebben als ik die upgrade naar een 3600 of 5600x oid? Behalve dan iets minder loading times in windows. Want daar hoeft het niet voor...
Het verbruik en vooral idle en daar ga je nog een videokaart bij doen ook. Intel 12/13/14 doet ook 4K120 via HDMI2.1 en doet dat efficiënter. Ik zit hier met een 12600K/Z690/32GB op 50-60w aan het stopcontact met een 550w Gold voeding tijdens afspelen van YT op twee 4K schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Uszka schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Ondersteunt je receiver 4K 120 dan?

[...]

Het verbruik en vooral idle en daar ga je nog een videokaart bij doen ook. Intel 12/13/14 doet ook 4K120 via HDMI2.1 en doet dat efficiënter. Ik zit hier met een 12600K/Z690/32GB op 50-60w aan het stopcontact met een 550w Gold voeding tijdens afspelen van YT op twee 4K schermen.
En wat voor GPU? Want ik had ook naar een 5600G/5700G gekeken. Maar die ondersteunt dus geen 4k 120hz. En ja mijn receiver ondersteunt 4K 120. Tenminste, de receiver die ik ga aanschaffen. Hij is er nog niet. Maar ik ga een Denon 4800X halen of Onkyo 7100. Even wachten op een mooie deal nog.
Ik vraag me af hoeveel stroom de i7 920 gebruikt als de GPU al het afspeel werk doet. Maar misschien wel een goed punt om eens naar te kijken.
Ik kon maar 1 moederbord vinden dat 4k 120hz of 8k support had via HDMI 2.1. En dat was een super high end moederbord. Alles met een B550 chipset werkte niet boven de 60hz op 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De iGPU, Intel UHD770.
Pagina: 1