Afzuigkap gebruiken voor mechanische ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-08 13:22
Ik heb mijn afzuigkap zo gemaakt, dat deze horizontaal af zuigt naar de garage en vanaf daar naar buiten.

Onze onderverdieping heeft teveel vocht en daardoor condens op kozijn en schimmelvorming.

Ik wil mechanische ventilatie plaatsen maar vroeg mij af of ik daarvoor de afzuigkap kan gebruiken. Die maakt natuurlijk te veel lawaai, maar ik zou wel een losse ventilatie motor kunnen nemen die door de afzuigkap, vanuit de garage, rustig afzuigt.

Heeft dat enige bezwaren, behalve dat ik wellicht iets met kleppen in de kanalen moet doen?

De onderverdieping is 1 ruimte. Aansturing kan ik prima met home assistant doen, dat doe ik in de badkamer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:06
De vraag is of het voldoemde is. Ik zou het een tijdje proberen met de afzuigkap. Of heb je dat al gedaan en vandaar je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Nee, ik ga er vanuit dat ik een afzuigpunt heb en dat de capaciteit af hangt van de gebruikte motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:06
bij mij helpt het wel, ik zou daarom eerst proberen wat het effect is. Ik heb ook geen centraal afzuigsysteem, keuken staat in open verbinding met de woonkmaer (niet echt als één geheel) maar ik zie op mijn CO2 meter dat de waarde daalt als ik deze inschakel.

Maar voor het mooie is het toerental (en opgenomen vermogen, geluid valt wat minder op) net te hoog om 24/7 te gebruiken.

Aangezien jij echt voor teveel vocht geforceeerd wilt afzuigen/ventileren lijkt het me de moeite waard om eens te kijken wat het doet als je afzuigkap laat draaien. Mijn vorige woning had wel centrale afzuiging, met een motorloze kap (ook waardeloos). Daar zaten 2 punten 50 cm van elkaar in de keuken, 1 voor de kap en de ander voor de ventilatie. Dat was eigenlijk vergelijkbaar met mijn huidige woning met als verschil dat de badkamer en toilet er ook op zaten aangesloten. Voor alles geldt nu bij mij dat ze dus ook niet 24/7 kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08 15:43
Dat kan zeker, in flats wordt de centraalafzuiging in de keuken immers wel eens gebruikt om een motorloze afzuigkap op aan te sluiten. Alleen die zuigen kooklucht vaak maar vrij beperkt af.

Een normale centraalafzuiging in een keuken met open verbinding naar de woonkamer zal ingesteld staan op een afzuiging van zo'n 75 m3/h. Een beetje afzuigkap met motor blaast tijdens koken echter snel meer dan 400 m3 per uur aan lucht naar buiten, sommigen pieken zelfs met 800 m3/h Ook op de laagste stand zal een afzuigkap met motor dus snel veel te veel ventileren voor continu ventilatiegebruik (en ook te veel lawaai produceren).

In jouw geval zou ik op zoek gaan naar een toerengeregelde (buis)ventilator en die in het kanaal opnemen, bijvoorbeeld in de garage. Zoek dan een ventilator die op de laagste stand zo'n 75 m3/h door het kanaal afzuigt, maar dus ook op de hoogste stand zeker zo'n 400 m3/h aan luchtverplaatsing kan leveren voor kookluchtafzuiging. Je ontkomt dan niet aan een goed gelijkstroomgeregelde ventilator of één met een goede frequentieregeling.

In de keuken monteer je dan een motorloze afzuigkap en een 3-standen schakelaar die de regeling van de buisventilator verderop in het kanaal (b.v. in de garage) bedient. Laagste stand (continu ventilatie) moet dan overeenkomen met een debiet van zo'n 75m3/h. De stand daarboven wordt voor licht koken gebruikt, b.v. afzuiging van 150-250 m3/h. De hoogste stand geeft een debiet van 400 m3/h of meer en gebruik je bij het afzuigen van de zwaardere kookgeuren.

Let er ook op dat de woonkamer-keuken voldoende luchttoevoer kent, b.v. in de vorm van Duco roosters bovenin de ramen, ventilatie door het kozijn of toevoer via roosters door de gevel.

Trouwens, afzuigkappen met motor bevatten tegenwoordig ook vaak een klep, die gaat dicht als de afzuigkap uit staat. Dit voorkomt dat de centraalafzuiging van een woning juist lucht van buiten door de afzuigkap (en zijn vettige filters) naar binnen gaat aanzuigen. Afzuigkappen met motor kun je dus niet altijd gebruiken om door te gaan ventileren, met een motorloze afzuigkap kan dit wel, die is daarvoor gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door rweust op 08-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Dank jullie.
  • Dus een plausibel idee
  • Controleer voldoende toevoer
  • Check afzuighoeveelheid
Ik wilde eigenlijk 2 motoren gebruiken: 1 motor van de afzuigkap, en 1 motor die continue de mechanische ventilatie doet en dus een veel lagere stand kan doen.

Ik was aan het kijken naar ventilatoren van 75 - 400 m3/h maar die zijn op de 75 stand nog vrij onzuinig?

De motor van de huidige afzuigkap kan ik namelijk óók in de garage monteren, want die aansluitdraad is makkelijk te verlengen ( en daarmee kan ik de knoppen op de afzuigkap gewoon gebruiken ... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
RielN schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:51:

Ik was aan het kijken naar ventilatoren van 75 - 400 m3/h maar die zijn op de 75 stand nog vrij onzuinig?
Met een continue ventilatieafzuiging van 75 m3/h verlies je ook warmte. Bij een buitentemperatuur die 10 C lager ligt dan binnen en droge lucht, is dit al 191 W. Dat zal jouw verwarming gaan compenseren, tenzij je balansventilatie met WTW toepast, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een ventilator uit een afzuigkap in de garage plaatsen dan een energiezuinigere oplossing is. Ook verwacht ik dus niet dat je dan slechts 75 m3/h afzuigt op de laagste stand. Waarschijnlijk is dit veel meer, waarmee je dus ook veel meer warmte verliest dan nodig. Dan is er ook nog het puntje lawaai.

Een buisventilator die 550 m3/h kan afzuigen verbruikt 60 tot 90 W. Terug geregeld naar 75 m3/h (indien mogelijk) is dit een fractie hiervan, zo'n 10-20 W.

Twee ventilatoren achter elkaar in één kanaal plaatsen gaat niet goed werken. Zo'n bestaande motor uit een afzuigkap zou ik ook niet snel opnieuw ergens in een kanaal gaan gebruiken. Tenzij die gloednieuw is, anders zit die vol met vet en aanslag. Een motorloze afzuigkap heeft vaak wel filters van voldoende kwaliteit om dit te voorkomen.

Gewoon even goed doorzoeken naar een geschikte buis- of kanaalventilator met voldoende minimaal/maximaal debiet en regelbereik. Verder een goede, motorloze afzuigkap zoeken. Anders kun je misschien toch beter ergens een aparte gevel- of raamventilator monteren voor de continu ventilatie van jouw woonkamer en keuken.

[ Voor 4% gewijzigd door rweust op 08-01-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:01

franssie

Save the albatross

Ik zou niet moeilijk gaan doen met onzuinige buisventilatoren maar gelijk een apparaat plaatsen dat ervoor is bedoeld:
https://www.warmteservice...ening-375-m3-h/p/85150275

Kost wat meer in aanschaf maar verbruik valt mee. Deze is met euro stekker dus redelijk plug and play. Afzuigkappen kan je soms ombouwen naar motorloos.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:07
Heel leuk idee met kleppen, splitsingen en lage debieten in het afzuigkanaal van een dampkap. Laat vooral weten hoeveel werk je hebt met het reinigen van het kanaal en de kleppen die dichtplakken met vet; dat is het leukste voor ons -O-

Er is een reden dat ventileren via de dampkap zeer zelden wordt gebruikt, je wil al dat vet niet in je afvoerbuizen als je iets bakt, je wil geen hopen condensatie in je afvoerbuizen als je iets kookt.
Hou je ventilatie apart van je dampkap. Een gat extra in een buitenmuur moet te doen zijn toch.

En als je nu condens hebt op de ramen, en schimmel op de muren, dan neem ik aan dat het niet al te warm is binnen. Vocht wil je wegventileren, maar je moet ook wel verwarmen (dat helpt de relatieve vochtigheid zakken); en als dat verwarmen te duur is moet je isoleren.

Bekijk de optie van (desnoods decentrale) WTW ventilatie eens, dan kan je met nauwelijks warmteverlies ventileren. Dan heb je ook geen roosters nodig die de ramen extra koud maken (dus meer vocht doen neerslaan).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
franssie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:15:
Ik zou niet moeilijk gaan doen met onzuinige buisventilatoren maar gelijk een apparaat plaatsen dat ervoor is bedoeld:
https://www.warmteservice...ening-375-m3-h/p/85150275

Kost wat meer in aanschaf maar verbruik valt mee. Deze is met euro stekker dus redelijk plug and play. Afzuigkappen kan je soms ombouwen naar motorloos.
Een ventilatiebox, die zijn echter vaak gemaakt voor afzuigen van meerdere ventielen in verschillende ruimten van een woning en zuigen op de laagste stand beduidend meer debiet af dan 75 m3/h. Kan ook, maar dus wel even goed kijken naar de benodigde volumestromen. Dit soort boxen zijn overigens niet eens veel duurder dan goede, buis- of kanaalventilatoren met gelijkstroom- of frequentieregeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
naftebakje schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:21:

Er is een reden dat ventileren via de dampkap zeer zelden wordt gebruikt, je wil al dat vet niet in je afvoerbuizen als je iets bakt, je wil geen hopen condensatie in je afvoerbuizen als je iets kookt.
Hou je ventilatie apart van je dampkap. Een gat extra in een buitenmuur moet te doen zijn toch.

En als je nu condens hebt op de ramen, en schimmel op de muren, dan neem ik aan dat het niet al te warm is binnen. Vocht wil je wegventileren, maar je moet ook wel verwarmen (dat helpt de relatieve vochtigheid zakken); en als dat verwarmen te duur is moet je isoleren.

Bekijk de optie van (desnoods decentrale) WTW ventilatie eens, dan kan je met nauwelijks warmteverlies ventileren. Dan heb je ook geen roosters nodig die de ramen extra koud maken (dus meer vocht doen neerslaan).
Dat valt nog wel mee, als je een motorloze afzuigkap gebruikt (die hebben dus wel betere filters) en de ventilator verderop in het kanaal plaatst. Zelf laatst toevallig één open gehad die 20 jaar had gedraaid. Bij de kap was wel vette aanslag in het kanaal aanwezig, maar de enkele meters verder en hoger geplaatste ventilator bleek nog behoorlijk schoon.

Zo'n decentrale WTW eenheid is wel een goed ventilatie alternatief, natuurlijk, maar moet wel aan een buitengevel geplaatst worden en is weer wat duurder. Zou, eerlijk gezegd, mijn voorkeur vanuit energiebesparing wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:40
Zorg er vooral voor dat er ook aanvoer is van lucht, je kan zuigen zo hard je wil maar zonder aanvoer houdt het snel op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1