Waar bypass plaatsen bij vloerverwarming en opstookprotocol

Pagina: 1
Acties:

• dkdkdk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-10-2025
We zijn met verbouwing bezig, vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping. Verder (nu) geen radiatoren. Ik wil daarom een bypass laten plaatsen, maar las dat deze minimaal 6 meter van de CV-ketel gemonteerd zou moeten worden. Hebben jullie daar ervaring mee?

Verder moeten we straks beginnen met verwarmen volgens een opstookprotocol. Het is nu koud, op hoeveel graden zet ik dan de thermostaat, want je moet eerst laag beginnen? Krijg ik geen problemen met de ketel met het opstookprotocol?

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:16

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Temperatuur van de thermostaat is niet belang, die mag je gerust op 35° ofzo zetten.

Uw ketel mag maar om te beginnen 20°C water doorvoeren. Dus uw ketel gaat blijven branden want de thermostaat wilt 35° hebben.

Na 24u maak je uw water 5° warmer. Weer 24u wachten en zo verder met 5° warmer te zetten tot 40°c.

Hier uw ketel 48u op laten bollen en dan terug per 24u 5° kouder water doorvoeren.

Ja, je gaat een shitload aan gas erdoor blazen en het gaat een sauna binnen worden, je mag gerust een raam open zetten want de temp binnen is onbelangrijk.

Edit;

Sommige thermostaten hebben een automatisch opstookprotocol, die regelt dan zelf alles ivm temp van het water en de verhoging/verlaging.

[ Voor 11% gewijzigd door Jellabie op 07-01-2024 16:05 ]

De Nederbelg !

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De bypass wordt meestal bij de vloerverwarming verdeler geplaatst.
Waarom hebben ze die niet meteen er tussen gezet als alles leeg is?

Please state the nature of the technical emergency

• dkdkdk
edsandje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:25:
De bypass wordt meestal bij de vloerverwarming verdeler geplaatst.
Waarom hebben ze die niet meteen er tussen gezet als alles leeg is?
De CV-ketel moet nog aangesloten worden, dus dan kunnen ze ook de bypass maken. 1 verdeler zit bij de CV-ketel, de andere op de begane grond is zo'n 3.5 meter van de CV-ketel.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dan zou ik de bypass bij de verdeler op de begane grond doen.
Mits het leidingwerk 22 mm of groter is.

Please state the nature of the technical emergency

• dkdkdk
@Jellabie Ik kan de thermostaat van de woonkamer wel hoog zetten, maar als de thermostaatknop van de verdeler de zaak dan knijpt, dan gaat de ketel mogelijk in storing omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:16

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Juist... Nederland.

In België werken wij echt nooit met thermostaten aan verdelers.

De ketel regelt de temperatuur aan de hand van de buitentemperatuur met een max van 40°C

De Nederbelg !

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:02
Opstookprotocol bij de vloerenmaker opvragen, kan nogal verschillen. Wij deden tot max 30 graden in stappen van 2 graden per dag, beginnend op 5 graden boven ruimtetemperatuur.
Pagina: 1