Data contactdoos aansluiten op UTP kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorB82
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-04 22:57
Beste Forummers,

We hebben enige tijd gelden wcd en schakelaars gekocht uit bijgevoegde serie, omdat we deze mooi vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eqHS78AJWxuYAWWMVSTIZetdI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOVZ9rMdZsayO5B8DWr9LDpC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db_Z1GqjMVsOtABrHZBG5WHvBlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRiuml2hC0RuqmVl4E4JUaXC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ph3nw-oJd4-UqIycYN7n_ElU3gI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBjjTxHZTRhu9cgzucykn9F5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu willen we wandcontactdoos voor data aansluiten op de UTP kabels die we aangelegd hebben.
We hadden het idee dat de data wcd van het type RJ45 waren. Dit blijkt niet het geval te zijn.

We zijn nu al enige tijd bezig om de 4 data wcd's aan te sluiten op de UTP. kabels.
Kan wel zeggen dat dit niet echt een succes is :( :( .
Het ligt waarschijnlijk aan mijn onkunde en ondeskundigheid, maar wat een waardeloze manier van aansluiten is dit.

Ten eerste krijgen we de juiste aders vaak niet op de juiste positie. Zitten er meerdere aders op de juiste plaat schieten sommige aders weer los op het moment dat we een andere ader op de juiste plaats willen brengen.
Is voor deze aansluiting een bepaalde handigheid of volgorde/ gereedschap waarmee de aansluitingen makkelijk gerealiseerd worden zonder dat elke keer de ene ader los schiet als de andere ader op z'n plaats zit?

Ik hoop dat iemand ons op weg kan helpen.

Alvast bedankt in ieder geval.

Groeten,

BorB

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:11

lier

MikroTik nerd

Lijkt voor mij een toolless mechanisme, waarbij het doorzichtig plastic de aders in de aansluiting drukt. Heb je er een handleiding bij gekregen voor de installatie? Welk model is deze wcd van Q-Link?

Als je patchkabels gebruikt (vermoeden omdat er stekkers aan zitten), dan heb je niet de juiste kabel. Voor installatie wordt altijd solid kern gebruikt. Dan zou je nog kunnen overwegen om de huidige kabel te vervangen. Welke exacte kabel is het?

[Edit]
Volgens je andere topic is het een FTP kabel met stugge kern. Inbouwdoos is CAT5e. Gaat wel werken, maar idealiter gebruik je een en dezelfde standaard.

[ Voor 15% gewijzigd door lier op 07-01-2024 15:07 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:14

Illusion

(the art of)

De onderste foto rechts is duidelijk kapot/beschadigd. Die kan je weggooien.

Het lijkt een (budget) frame met 2 losse keystones. Ik kan geen handleiding vinden, dus zou persoonlijk gewoon iets kopen van een fabrikant die wél documentatie publiceert zoals rutenbeck.

Ik vermoed dat je ongeveer dit moet doen:
Stap 1 is om de keystone’s uit het frame te klikken zodat je een beetje werkruimte hebt.

Stap 2
doorzichtige deel openklappen

Stap3
Utp mantel verwijderen

Stap4
draden op goede kleurvolgorde (code B )door de gaten (onder de sticker in het doorzichtige deel) steken, en in de kanaaltjes leggen

Stap5
dichtklappen en aandrukken.

Stap6
keystone terug in draagframe klikken

Heb je foto’s hoe je het nu doet?

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 07-01-2024 15:19 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:02
volgens mij moet je de aders gewoon met een lsa tool in de juiste conncector duwen zo te zien , dan dichtklappen . houd wel aan beide kanten de zelfde volgorde aan :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-05 17:28

StarWing

Huh ?!?

Ik denk dat je deze onderhand wel kan weggooien, de plastik pinnen voor het toolless inklikken staan schots en scheef, dit ga je waarschijnlijk nooit goedkrijgen.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23
Die beschadigde keystone kun je natuurlijk los vervangen. Dit lijkt exact dezelfde: https://www.reichelt.com/...goobay-95739-p354792.html. Maar je kunt natuurlijk ook een handiger exemplaar kiezen of wellicht een exemplaar met een hogere specificatie (zoals Cat6).

Ik kan geen handleiding vinden van deze keystone maar het lijkt vrij simpel: Steek de aders vanaf de achterkant op de juiste plek door dat plasticje heen, knijp dicht, klaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorB82
Dank je voor jullie snelle reactie.

@lier Dit is de S-line. Ik kan idd ook nergens een handleiding vinden. Probeer nu contactgegevens van leverancier te vinden. Valt ook niet mee.
Kabel is idd met stugge kern en CAT6. WCD zijn idd CAT5E, maar de UTP kabel was al aangelegd en WCD met CAT 6 vinden we niet mooi. De S-line serie was/ is nog niet in CAT6 versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Fa8aBE3BxeBcCynG1NI9XL9BgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpYEE27xS0f6nwoKJbvVo4V1.jpg?f=fotoalbum_large

@Illusion Klopt idd dat één aansluiting beschadigd is. Is me ook pas opgevallen nadat je het aangegeven had.
Dit is een dubbele wcd maar één aansluiting wordt gebruikt. Dan kan ik de andere aansluiting gebruiken. Heb nl maar één cat 6 kabel naar wcd lopen.
Wat me ook pas op viel nadat je het aangegeven had is dat de "aansluitingen" losgeklikt kunnen worden uit het frame.

Zoals ik nu de cat6 kabel heb aangesloten is ongeveer zoals je omschreef, nl:

Stap 1
doorzichtige deel openklappen

Stap 2
Utp mantel verwijderen

Stap 3
draden op goede kleurvolgorde (code B )door de gaten

Stap 4
dichtklappen en aandrukken.

Maar draden dienen zowel bij het rood omkaderde A en B in de "klemmetjes". Maar vaak gaat de draad wel in "klemmetje" A, maar niet in B. Of een aantal draden zitten zowel in " klemmetje" A en B, maar als je er een nieuwe draad aan toe voegt schieten eerder aangebrachte draden weer los.
Ik dacht eerst dat ik de draden kan plaatsen zoals bij een RJ45 stekker, maar daarvoor zit te veel ruimte tussen elk paar wat aangesloten moet worden. Dus waarschijnlijk maximaal 2 draden tegelijk plaatsen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Py97SYe6_qeQ5lClqMk1gS6k68I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2m1SVO17AOwfqIEZAMPTTlrL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiyuMQMsc0yapN5GDFVhaD489E4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqPOuLvgV0eadlAn79Seioqg.jpg?f=fotoalbum_large

@Cybersijp Met een LSA tool zouden de middelste draden wel in de connector geduwd kunnen worden, maar de draden aan de zijkanten helaas niet. Bij de twee linker aansluitingen is aan de linkerzijde onvoldoende ruimte voor de LSA tool en aan de rechterzijde is bij de twee meest rechtse aansluitingen onvoldoende ruimte voor de LSA tool.
Ik heb ook het idee dat de aansluiting beschadigd is doordat ik met de LSA tool bezig ben geweest.

Ik ga eerst proberen de producent te benaderen voor meer info. Lukt dit niet dan mogelijk toch maar andere "keystones" aansluitingen.

Mvg,

BorB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Je moet hier in ieder geval zeker geen LSA-tool voor gebruiken, het is dan ook geen LSA-strook.

Als je de keystones vervangt kun je wel gewoon een Cat6 outlet in ditzelfde design krijgen. Maar Cat5E is voor de meeste toepassingen natuurlijk ook nog gewoon voldoende.

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 07-01-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorB82
Deze data contactdozen zijn overigens gekocht bij een grote duitse bouwmarkt.

Ik zag zojuist dat ze de contactdozen zoals ik ze heb gekocht niet meer verkopen maar nu Cat6a.
Zal mogelijk niet voor niets zijn. Mogelijk maar ff omruilen.

Heb ik daar iets aan met mn cat 6 kabel. Volgens mij wel he. Dan is de kabel in mijn geval de beperkende factor toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYW-SA2AalQz6EmSblLMDYC71zE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SO6C8dAnQ2MXrhIjQQGWwEeM.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door BorB82 op 07-01-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Cat6 heeft fors dikkere aders dan cat5e dus dat gaat ook niet zomaar op elkaar werken.

Cat6 en cat6a werken wel met elkaar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:01

Cheezus

Luiaard

BorB82 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:36:

Maar draden dienen zowel bij het rood omkaderde A en B in de "klemmetjes". Maar vaak gaat de draad wel in "klemmetje" A, maar niet in B. Of een aantal draden zitten zowel in " klemmetje" A en B, maar als je er een nieuwe draad aan toe voegt schieten eerder aangebrachte draden weer los.
Ik dacht eerst dat ik de draden kan plaatsen zoals bij een RJ45 stekker, maar daarvoor zit te veel ruimte tussen elk paar wat aangesloten moet worden. Dus waarschijnlijk maximaal 2 draden tegelijk plaatsen
Strip de kabel een paar CM en haal de twist uit de aders, maak de aders recht en op de juiste volgorde. Knip alle aders recht af en steek ze alle 8 tegelijk in het platic houdertje. Één voor één de kabels erin prutsen gaat niet werken, bij een RJ45 connector werkt dat ook niet (of je moet de kabel veel te lang gestript hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
nelizmastr schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:29:
Cat6 heeft fors dikkere aders dan cat5e dus dat gaat ook niet zomaar op elkaar werken.
De keystones zijn volgens het datablad geschikt voor AWG23-26. De kabel is AWG24. Daar zou het niet aan mogen liggen.

Pagina: 1