Versterker t.b.v. Dali Zensor 7

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 13:24
Ik zoek een?
Versterker voor het aansturen van 2 Dali Zensor 7 speakers.

Wat is je budget?
Eigenlijk zo weinig mogelijk, dus 2e hands is zeker een optie. Ik zat te denken aan maximaal € 200,-

Welke apparatuur heb je nu?Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Laat ik vooropstellen dat wij totaal geen video- of audiofielen zijn. Het beeld voldoet op dit moment nog prima voor ons, we hoeven geen 5.1 / 7.2 systeem waarbij een versterker beschikt over de laatste HDMI versie en alle audio filters support. Wel wil ik graag zoveel mogelijk uit de Zensor 7's halen.

Voordat ik deze 2 Dali speakers voor een interessante prijs kon aanschaffen gebruikten we 2 oude Magnat zuil speakers in combinatie met een hele oude (1995) Sony STR-D565 receiver. Deze hing middels 3,5mm jack naar tulp aan mijn TV :X

Nu wil ik graag de Sony STR-D565 vervangen voor een meer recent exemplaar, zodat ik ten minste via de Digitaal Optische uitgang van mijn TV het geluid naar de versterker kan sturen. Deze dient in dat geval dus minimaal een Digitaal Optische (S/PDIF) Audio ingang te hebben. HDMI is natuurlijk ook een optie maar daar kom ik later nog op terug. Een andere wens die ik heb is dat we gewoon de afstandsbediening van de TV kunnen gebruiken als enige hoofdafstandsbediening. Momenteel bijvoorbeeld werkt het schakelen naar het juiste HDMI kanaal als trigger om de mediaspelers uit standby te halen, vervolgens kan ik ze middels de afstandsbediening van de TV gewoon bedienen.

Ons gebruik is in volgorde van frequentie en prioriteit als volgt: Films / Series > Gamen (voornamelijk door onze kinderen) > Muziek.

Tot slot is de beschikbare ruimte in ons TV-meubel een beperking: De beschikbare ruimte is: 560(b) x 320(d) x 200(h) mm.

Wat heb je zelf al gevonden?
Momenteel zie ik door de bomen het bos even niet meer.

Ik weet dat er talloze (tweedehands) AV-receivers te vinden zijn met 4 / 6 HDMI ingangen en 1 / 2 HDMI uitgangen, maar ik heb het idee dat dit een enorme overkill is voor onze situatie. Bovendien, indien ik de TV als HDMI "hub" zou blijven gebruiken en dus alle apparatuur hier middels HDMI op aan blijf sluiten, in hoeverre is een AV-receiver die tevens in staat is de video te processen dan van meerwaarde?

Anyway, dan zou ik op (tweedehands) AV-receivers uitkomen uit een instap lijstje als dit (of oudere varianten hiervan die niet meer nieuw verkrijgbaar zijn): categorie: Versterkers en receivers

Anderzijds zijn er natuurlijk reguliere versterkers verkrijgbaar (zoals deze of deze maar die beschikken dan enkel over analoge inputs als ik het goed heb? Dan zou ik dus relatief weinig opschieten ten opzichte van mijn huidige situatie, behalve dat de huidige Sony van bijna 30 jaar oude de deur uit kan.

Daarnaast stuitte ik op een aantal redelijk eenvoudige versterkers die beschikken over een Digitaal Optische (S/PDIF) Audio ingang: categorie: Versterkers en receivers. Deze zijn nieuw helaas wel boven mijn budget, maar hierbij werd mijn aandacht wel getrokken door o.a. de uitvoering: Argon Audio SA1 die behoorlijk goed beoordeeld werd: https://hifi.nl/artikel/28248/Review-Argon-Audio-SA1.html. Hier werden ze getest met de Oberon 7 vloerstaanders, welke volgens mij de opvolgers zijn van de Zensor 7. Ook de WiiM Amp ziet er interessant uit: https://www.wiimhome.com/wiimamp/specs.

Voordeel hiervan zou tevens zijn dat we de afstandsbediening van de versterker nauwelijks aan hoeven raken en het switchen van verschillende inputs gewoon via de TV kan gebeuren. Zover ik begrepen heb gaat de Argon bijvoorbeeld automatisch aan indien er geluid gedetecteerd wordt op de ingang (in ons geval zou dat dan de S/PDIF vanaf de TV zijn).

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat is handig om te doen?
Is een (tweedehands) AV-receiver met de nodige HDMI poorten inderdaad overkill of maakt het eigenlijk niets uit om de video processing totaal niet te gebruiken?
Is een versterker zoals de Argon SA1 met enkel een Digitaal Optische (S/PDIF) Audio ingang inderdaad geschikt voor mijn situatie of mis ik dan iets erg belangrijks aan mogelijkheden?
Met wat voor (tweedehands) product binnen de prijscategorie waarin ik zoek valt er met bovenstaande kanttekeningen in jullie optiek het meeste uit de Dali's te halen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:08
Een goede receiver/ versterker geeft het geluid neutraal door. Hiernaast is gebruiksgemak een belangrijk punt.

Je bent het beste af met een surround receiver met meerdere HDMI ingangen die minimaal 18 GB/s bandbreedte ondersteunen. Hierbij kun je alle bronnen op de receiver aansluiten, dit biedt een meerwaarde in gebruiksgemak, geluidskwaliteit en is relatief toekomstbestendig (o.a. CEC & HDR).

Deze Sony receiver is een goede keuze wanneer je zo weinig mogelijk wilt uitgeven.

Wanneer je tweedehands gaat kijken zou ik een receiver kopen met een leeftijd van < 7 jaar i.v.m. nieuwere HDMI protocol, bijv. deze of deze op V&A.

Maak je keuze op basis van looks en features, betreft geluidskwaliteit is er geen verschil bij de genoemde/ gelinkte receivers.

*Oudere receiver met HDMI 1.4 en ARC ondersteuning kan ook echter is dit grotendeels weggegooid geld tenzij je er een vindt voor een paar tientjes, al zal dat een unicum zijn. Beter iets meer uitgeven imo en het gelijk goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:36

FeaR

In GoT we trust

Joster schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:44:
Nu wil ik graag de Sony STR-D565 vervangen voor een meer recent exemplaar, zodat ik ten minste via de Digitaal Optische uitgang van mijn TV het geluid naar de versterker kan sturen.
Wat is daar het voordeel van in een 2.0 setup? Tevens verlies je dan de optie om met de remote van de TV het volume te regelen. Als je alles met één remote wilt bedienen zal je naar HDMI ARC moeten. Komt wel met het nadeel dat HDMI ARC op HDMI CEC leunt, oftewel geen garantie op werking tussen de apparatuur.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Freshouttheoven schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:00:
Een goede receiver/ versterker geeft het geluid neutraal door. Hiernaast is gebruiksgemak een belangrijk punt.

Je bent het beste af met een surround receiver met meerdere HDMI ingangen die minimaal 18 GB/s bandbreedte ondersteunen. Hierbij kun je alle bronnen op de receiver aansluiten, dit biedt een meerwaarde in gebruiksgemak, geluidskwaliteit en is relatief toekomstbestendig (o.a. CEC & HDR).
Qua toekomstbestendigheid ben ik het met je eens. Maar ga ik het in geluidskwaliteit echt merken ten opzichte van zo'n Argon SA1?

Qua gebruiksgemak heb ik eveneens twijfels. Momenteel hoef ik enkel op de TV van input kanaal te wisselen waarbij iedere HDMI input op een bepaalde scène ingesteld staat. Dat bevalt v.w.b. films / series kijken via de Chromecast [staat op scène bioscoop], gamen op de PS4 of Switch [gaming], of sport kijken indien ik Viaplay kijk via die Mi Box S [sport] prima.

Indien ik een AV-receiver als HDMI hub zou gebruiken dien ik via de receiver van kanaal te wisselen naar de juiste bron. Dan blijft de TV op hetzelfde HDMI input kanaal staan en wijzigt de TV zelf dus niet qua scène instellingen neem ik aan? Ik weet niet of ik dat nu perse gebruiksvriendelijker vind aangezien ik dan dus een extra handeling moet doen om de TV op bijvoorbeeld [gaming] te zetten indien de PS4 aan gaat.
Deze Sony receiver is een goede keuze wanneer je zo weinig mogelijk wilt uitgeven.

Wanneer je tweedehands gaat kijken zou ik een receiver kopen met een leeftijd van < 7 jaar i.v.m. nieuwere HDMI protocol, bijv. deze of deze op V&A.

Maak je keuze op basis van looks en features, betreft geluidskwaliteit is er geen verschil bij de genoemde/ gelinkte receivers.
Dank voor deze suggesties!
FeaR schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:07:
[...]

Wat is daar het voordeel van in een 2.0 setup?
Bedoel je dat er in 2.0 geen voordeel is om van 3,5 mm jack vanuit de TV > tulp als input de versterker in (zoals ik het nu dus heb) over te gaan naar Digitaal Optisch (S/PDIF) Audio Out van de TV naar een Digitaal Optische (S/PDIF) Audio Input op een versterker? En dat het dus geen meerwaarde zou hebben om de Sony uit 1995 de deur uit te doen?

De Sony STR-D565 heeft enkel analoge tulp ingangen, dus mijn aanname was dat ik het best een andere versterker kon neerzetten die ik ofwel via S/PDIF ofwel via HDMI zou aansluiten.
FeaR schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:07:
[...]

Tevens verlies je dan de optie om met de remote van de TV het volume te regelen. Als je alles met één remote wilt bedienen zal je naar HDMI ARC moeten. Komt wel met het nadeel dat HDMI ARC op HDMI CEC leunt, oftewel geen garantie op werking tussen de apparatuur.
Hoe het nu gaat is dat de remote van de TV gewoon het volume van de TV zelf regelt wat vervolgens middels de genoemde 3,5 mm jack > tulp door vertaald wordt naar de hoogte van het volume dat uit mijn speakers komt. Het volume van de versterker zelf staat nu halverwege. Is dat iets dat komt te vervallen als een versterker via S/PDIF of HDMI aangesloten zou worden?

Volgens mij zou de TV zijn eigen volumeregeling in stand moeten kunnen houden, dit staat in mijn manual:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_c_FK9MVPcWOHN2r5gfgPNjSmc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Ld8xMUZV9WP0kjaJYVGISga.png?f=user_large

Of dit dan ook doorgegeven wordt aan de versterker weet ik niet, daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:55
Joster schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:13:

Indien ik een AV-receiver als HDMI hub zou gebruiken dien ik via de receiver van kanaal te wisselen naar de juiste bron. Dan blijft de TV op hetzelfde HDMI input kanaal staan en wijzigt de TV zelf dus niet qua scène instellingen neem ik aan? Ik weet niet of ik dat nu perse gebruiksvriendelijker vind aangezien ik dan dus een extra handeling moet doen om de TV op bijvoorbeeld [gaming] te zetten indien de PS4 aan gaat.
Als je een receiver met HDMI (e)ARC hebt hoef je qua gebruik niets aan te passen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

[...]
Bedoel je dat er in 2.0 geen voordeel is om van 3,5 mm jack vanuit de TV > tulp als input de versterker in (zoals ik het nu dus heb) over te gaan naar Digitaal Optisch (S/PDIF) Audio Out van de TV naar een Digitaal Optische (S/PDIF) Audio Input op een versterker? En dat het dus geen meerwaarde zou hebben om de Sony uit 1995 de deur uit te doen?
Kort door de bocht, ja. Een voordeel van S/PDIF is dat het digitaal is maar als je nu geen slecht geluid hebt is er niets mis met analoog. Sterker, uiteindelijk is alles analoog want met optisch aansluiten gebruik je de DAC van de receiver, nu de DAC van de TV. Ander voordeel van S/PDIF is dat het compressed surround kan dragen maar met een 2.0 setup gebruik je dat niet.
Is dat iets dat komt te vervallen als een versterker via S/PDIF of HDMI aangesloten zou worden?
Met S/PDIF, ja. Dan moet je volume op de receiver regelen. Er is via S/PDIF geen communicatie tussen TV en receiver. Met HDMI ARC heb je, zoals gezegd, HDMI CEC en dus communicatie tussen TV en receiver. In theorie zou dit betekenen dat de remote van de TV het signaal over HDMI CEC doorzet naar de receiver die dan, in dit geval, harder of zachter gaat. Alleen is die theorie niet altijd wat de praktijk brengt. HDMI CEC is geen vast protocol waardoor er geen garantie is dat het werkt. Of het heeft bijvoorbeeld andere nukken als dat de TV aan gaat omdat de receiver aan gaat. Handig maar niet als de receiver aan gaat voor alleen radio luisteren. Bovenstaande zijn maar voorbeelden en mogelijk werkt het bij jou naar behoren maar er is dus geen garantie dat het werkt (of nog leuker, blijft werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Ramon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:24:
[...]

Als je een receiver met HDMI (e)ARC hebt hoef je qua gebruik niets aan te passen.
Mits ik de TV dan als HDMI hub blijf gebruiken toch? Als al mijn apparaten middels HDMI in de AV-receiver worden geprikt dan verander ik op de TV niet van kanaal en dien ik dus handmatig alsnog de scènes te wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:55
Joster schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Mits ik de TV dan als HDMI hub blijf gebruiken toch? Als al mijn apparaten middels HDMI in de AV-receiver worden geprikt dan verander ik op de TV niet van kanaal en dien ik dus handmatig alsnog de scènes te wisselen?
Klopt!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
[...]

Qua toekomstbestendigheid ben ik het met je eens. Maar ga ik het in geluidskwaliteit echt merken ten opzichte van zo'n Argon SA1?

Qua gebruiksgemak heb ik eveneens twijfels. Momenteel hoef ik enkel op de TV van input kanaal te wisselen waarbij iedere HDMI input op een bepaalde scène ingesteld staat. Dat bevalt v.w.b. films / series kijken via de Chromecast [staat op scène bioscoop], gamen op de PS4 of Switch [gaming], of sport kijken indien ik Viaplay kijk via die Mi Box S [sport] prima.

Dank voor deze suggesties!
Graag gedaan.

Je gaat zeker verschil merken, receivers worden in het algemeen geleverd met een microfoon waarmee je een kalibratie kan uitvoeren en hiermee jouw speakers optimaliseert aan de ruimte (lees; akoestiek). Daarnaast zijn zowel de Denon als de Sony krachtiger, nou zegt wattage opzichzelfstaand niks echter kan het afhankelijk van de speakers die je wilt aansturen en geluidsvolume een meerwaarde zijn.

De receiver geeft het signaal door, waarbij de TV bijv. automatisch in spelmodus gaat wanneer de PlayStation wordt aangezet. Of jouw TV ook onderscheid weet te maken tussen de Mi Box en de Chromecast durf ik niet te zeggen doordat dit al een relatief oud model is. Je zou dan desnoods een van de twee rechtstreeks kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
FeaR schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:28:
[...]

Kort door de bocht, ja. Een voordeel van S/PDIF is dat het digitaal is maar als je nu geen slecht geluid hebt is er niets mis met analoog. Sterker, uiteindelijk is alles analoog want met optisch aansluiten gebruik je de DAC van de receiver, nu de DAC van de TV. Ander voordeel van S/PDIF is dat het compressed surround kan dragen maar met een 2.0 setup gebruik je dat niet.

[...]

Met S/PDIF, ja. Dan moet je volume op de receiver regelen. Er is via S/PDIF geen communicatie tussen TV en receiver. Met HDMI ARC heb je, zoals gezegd, HDMI CEC en dus communicatie tussen TV en receiver. In theorie zou dit betekenen dat de remote van de TV het signaal over HDMI CEC doorzet naar de receiver die dan, in dit geval, harder of zachter gaat. Alleen is die theorie niet altijd wat de praktijk brengt. HDMI CEC is geen vast protocol waardoor er geen garantie is dat het werkt. Of het heeft bijvoorbeeld andere nukken als dat de TV aan gaat omdat de receiver aan gaat. Handig maar niet als de receiver aan gaat voor alleen radio luisteren. Bovenstaande zijn maar voorbeelden en mogelijk werkt het bij jou naar behoren maar er is dus geen garantie dat het werkt (of nog leuker, blijft werken).
Ow wow, dan valt S/PDIF af ja. Ik was in de veronderstelling dat ik ook met S/PDIF hetzelfde kon blijven doen als nu: Volume TV harden > volume uit speakers harder. Dat is dus een no go en blijft alleen HDMI over.

Overigens zal de receiver hier echt zelden tot nooit alleen aan gaan voor radio (al zal Spotify wellicht kansen bieden, die speelt nu via de Mediaspeler af met een gedimd scherm). De receiver kunnen gebruiken zonder de TV aan te zetten is hier geen eis verder.
Dat is dan verder wel kak, de HDMI poorten van de TV zitten vol waardoor ik nu geen HDMI kabel kan leggen tussen de TV en een AV-receiver. Dan ontkom ik er niet aan om de receiver als hub te gaan gebruiken en dan ben ik volgens mij van het voordeel af dat mijn scènes nu automatisch goed staan.
Freshouttheoven schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Graag gedaan.

Je gaat zeker verschil merken, receivers worden in het algemeen geleverd met een microfoon waarmee je een kalibratie kan uitvoeren en hiermee jouw speakers optimaliseert aan de ruimte (lees; akoestiek). Daarnaast zijn zowel de Denon als de Sony krachtiger, nou zegt wattage opzichzelfstaand niks echter kan het afhankelijk van de speakers die je wilt aansturen en geluidsvolume een meerwaarde zijn.

De receiver geeft het signaal door, waarbij de TV bijv. automatisch in spelmodus gaat wanneer de PlayStation wordt aangezet. Of jouw TV ook onderscheid weet te maken tussen de Mi Box en de Chromecast durf ik niet te zeggen doordat dit al een relatief oud model is. Je zou dan desnoods een van de twee rechtstreeks kunnen aansluiten.
Denk je dat dat echt kan werken ja? Dus als de console als volgt zit aangesloten: PS 4 > AV-receiver > TV en ik schakel op de receiver naar de PS4, dat de TV dan automatisch naar spelmodus gaat?

Verder dacht ik gelezen te hebben dat je het beste ofwel alles aan de TV kan hangen ofwel alles aan de AV-receiver. Een van de twee mediaspelers rechtstreeks aan de TV hangen zou kunnen om de scène voor dat specifieke apparaat automatisch goed te hebben staan, maar of dat lekker werkt is volgens mij een 2e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Joster schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Denk je dat dat echt kan werken ja? Dus als de console als volgt zit aangesloten: PS 4 > AV-receiver > TV en ik schakel op de receiver naar de PS4, dat de TV dan automatisch naar spelmodus gaat?

Verder dacht ik gelezen te hebben dat je het beste ofwel alles aan de TV kan hangen ofwel alles aan de AV-receiver. Een van de twee mediaspelers rechtstreeks aan de TV hangen zou kunnen om de scène voor dat specifieke apparaat automatisch goed te hebben staan, maar of dat lekker werkt is volgens mij een 2e?
Ja, hier gaat mijn TV keurig op game modus wanneer ik de PlayStation aanzet via de receiver. Beide zijn < 3 jaar.

Of het ook met jouw huidige TV zal werken is de vraag. Volgens de specs ondersteunt de Sony W829B CEC en ARC, in theorie zou het dus gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Helaas zie ik wel dat ik echt in de verkeerde periode aan het zoeken ben. De prijzen van nieuwe apparatuur ligt echt een stuk hoger dan pakweg een jaar of 5 geleden (waarschijnlijk omwille van Covid), wat natuurlijk ook zijn effect heeft op 2e hands prijzen:

Sony STR-DH590

uitvoering: Sony STR-DH590

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PCOVzUr1eOINxtcXSV66rl8Y24=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SFY0liqegrOQG38ldwbyFc4u.png?f=user_large

Sony STR-DH790

uitvoering: Sony STR-DH790

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7x1GFMvaduGP8hJYWPMvr4LeB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8m6oJOJn827ivciISk2GheZC.png?f=fotoalbum_large

Denon AVR-X1500H

uitvoering: Denon AVR-X1500H

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYjw_rltWOUflXjH_Dxfo_lfEko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a9W2mOH4qgnZGAhU3x4W4TKt.png?f=user_large

Rond de prijzen van een jaar of 5 geleden is nu eigenlijk niets meer te vinden en de vraagprijs voor tweedehands artikelen ligt meestal zelfs boven de minimum prijzen van toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Freshouttheoven schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Graag gedaan.

Ik denk niet dat de TS veel gaat merken van de audio optimalisatie met Audyssey. Dat is vooral voor Surround opstellingen van belang en bijv subwoofers. met 2.0 is dat niet zo relevant.

Het gemak van de apparaten aan je receiver vs aan je TV is dan wel weer een voordeel, maar hoeveel voordeel is vooral afhankelijk van de ervaring van de TS zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 08-01-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Hann1BaL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Ik denk niet dat de TS veel gaat merken van de audio optimalisatie met Audyssey. Dat is vooral voor Surround opstellingen van belang en bijv subwoofers. met 2.0 is dat niet zo relevant.

Het gemak van de apparaten aan je receiver vs aan je TV is dan wel weer een voordeel, maar hoeveel voordeel is vooral afhankelijk van de ervaring van de TS zelf.
Ook bij een stereo setup kun je met een fatsoenlijke kalibratie het verschil goed waarnemen.

Hoe goed de kalibratiesoftware werkt en grootte/ indeling van de ruimte zijn hierbij belangrijke variabelen, een kalibratie in ruimte/ indeling X zal veel meer hoorbaar verschil opleveren vergeleken met een kalibratie in ruimte/ indeling Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Joster schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:22:
Helaas zie ik wel dat ik echt in de verkeerde periode aan het zoeken ben. De prijzen van nieuwe apparatuur ligt echt een stuk hoger dan pakweg een jaar of 5 geleden (waarschijnlijk omwille van Covid), wat natuurlijk ook zijn effect heeft op 2e hands prijzen:

[...]

Rond de prijzen van een jaar of 5 geleden is nu eigenlijk niets meer te vinden en de vraagprijs voor tweedehands artikelen ligt meestal zelfs boven de minimum prijzen van toen...
Tja, kwestie van vraag en aanbod. Zelfde geldt ook voor automotive, vastgoed en nog veel meer andere zaken. Dan kan je blijven roepen dat je in de verkeerde periode aan het zoeken bent.

Met de kennis van morgen kon je gisteren financieel onafhankelijk zijn...

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, echter is een paar honderd euro voor een relatief recente tweedehands receiver een schappelijke prijs en komt het geheel over als muggenziften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Freshouttheoven schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Ook bij een stereo setup kun je met een fatsoenlijke kalibratie het verschil goed waarnemen.

Hoe goed de kalibratiesoftware werkt en grootte/ indeling van de ruimte zijn hierbij belangrijke variabelen, een kalibratie in ruimte/ indeling X zal veel meer hoorbaar verschil opleveren vergeleken met een kalibratie in ruimte/ indeling Y.
Theoretisch heb je gelijk, maar praktisch is de meerwaarde gewoon heel erg laag voor het gros van de mensen. Zijn we het misschien niet over eens, maar ik wil de TS wel op het hard drukken dat jouw mening er 1 is en ik een andere mening toebedeelt ben. Dan mag hij daar verder een oordeel over vellen.

Ik zou de TS echt niet adviseren zijn keuze voor een receiver af te laten hangen van Audyssey, omdat de relevantie er van gewoon zeer beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik snap al deze adviezen niet zo goed. Kijk gewoon naar een goede stereo versterker.

Dali matcht qua geluid goed met Marantz dus daar zou ik beginnen. Iets als een NR1200. Nieuw rond de 429 euro.

Iets goedkopere optie zou dan zijn de Wiim Amp voor rond de 350 euro. Minder gevestigde naam, iets minder vermogen, wel modernere app en streaming mogelijkheden.

Of gewoon je huidige versterker blijven gebruiken. Is eigenlijk ook niet zoveel mis mee.

[ Voor 88% gewijzigd door Sethro op 08-01-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Freshouttheoven schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, echter is een paar honderd euro voor een relatief recente tweedehands receiver een schappelijke prijs en komt het geheel over als muggenziften.
Misschien is het een gevoel waar ik overheen moet hoor, maar het voelt ergens heel vreemd om ongeveer hetzelfde te betalen voor een tweedehands receiver als wat die 4 - 5 jaar geleden nieuw kostte ;)
Sethro schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:48:
Ik snap al deze adviezen niet zo goed. Kijk gewoon naar een goede stereo versterker.
Wellicht omdat er niet zoveel te vinden zijn voor een lager bedrag en je dan net zo goed een instap surround receiver kan aanschaffen?
Dali matcht qua geluid goed met Marantz dus daar zou ik beginnen. Iets als een NR1200. Nieuw rond de 429 euro.
Onder de € 450,- heb ik deze nog niet gezien en tweedehands ook niet onder de € 400,- dus die lijkt me te hoog geprijsd voor me.
Iets goedkopere optie zou dan zijn de Wiim Amp voor rond de 350 euro. Minder gevestigde naam, iets minder vermogen, wel modernere app en streaming mogelijkheden.
Deze heeft (in tegenstelling tot de Argon SA1 wél een HDMI poort dus zou ook interessant kunnen zijn ja. Helaas niet te vinden onder de € 349,- en tweedehands nog niet op de markt.
Of gewoon je huidige versterker blijven gebruiken. Is eigenlijk ook niet zoveel mis mee.
Echt ja? Zelfs met de 3,5 mm jack naar tulp connectie tussen TV en versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Sethro schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:48:

FYI, de Marantz NR1200 is ook een receiver. Wat is er verder zo speciaal/ beter aan dit model?

Een versterker of receiver geeft het geluid neutraal door, er is dus geen sprake van 'matching'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Joster schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:23:
[...]

De Sony W829B heeft een fatsoenlijke dac, met een nieuwe versterker/ receiver kun je qua geluidskwaliteit erop vooruit gaan echter is dit geen gegeven en onderhevig aan verschillende variabelen.

Het zullen sowieso geen flinke stappen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Joster schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:23:

Jahoor! En als het je tegen staat koop je een DAC met HDMI aansluiting die je ertussen zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster

*Oudere receiver met HDMI 1.4 en ARC ondersteuning kan ook echter is dit grotendeels weggegooid geld tenzij je er een vindt voor een paar tientjes, al zal dat een unicum zijn. Beter iets meer uitgeven imo en het gelijk goed doen.
Goed, hier nog eens naar gekeken omdat ik toch wel toe ben aan vernieuwing t.o.v. dat bakbeest uit 1995.

Gunstige aan de Sony's is dat ze relatief dicht bij het budget komen dat ik in eerste instantie voor ogen had én dat ze beperkt in lengte zijn waardoor ze sowieso in ons meubel passen. Zowel de uitvoering: Sony STR-DH590 als de uitvoering: Sony STR-DH790 zijn nieuw tussen de € 350,- en € 450,- te vinden terwijl ze tweedehands tussen de € 250,- en € 350,- te vinden zijn. Mijn voorkeur gaat hierbij ietwat uit naar de DH790 vanwege de aanwezigheid van eARC, nadeel met het oog op toekomstbestendigheid is dat ze beide geen HDMI 2.1 hebben, geen WiFi / ehternet hebben en geen ingebouwde connectiviteit met bijvoorbeeld Spotify hebben.

Naast de Sony's zijn er ook best wat Denons te vinden van ongeveer dezelfde specs met een leeftijd van < 7 jaar in dezelfde tweedehands prijsklasse. Nadeel aan zo ongeveer alle receivers van Denon is dat ze een stuk langer zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nl7lWIywCKFu_sVzw2lvmdmoccQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Onx4QZz9kQz0JzSpjZia4Tdp.png?f=fotoalbum_medium

Ons (open) meubel is exact 330 mm diep, terwijl zo'n beetje alle Denon receivers dus 339 mm lang zijn. Dit zou dus inhouden dat ik aan de achterzijde van het meubel gaten moet boren voor het aansluiten van de banaanstekkers (dat boren is an sich geen probleem) en dat de knoppen aan de voorkant iets buiten de bodemplaat van het meubel uitsteken (op zich ook geen probleem). Of worden deze maten te kritisch en is dit écht geen goed idee?

Daarnaast, als de prijzen van tweedehands en nieuw zo hoog / dicht bij elkaar liggen zit ik me toch wel af te vragen of mijn voorkeur niet gewoon uit gaat naar een nieuwe receiver door iets meer uit te geven. De Sony's zouden dan als eerste in aanmerking komen, waarbij het kleinste prijsverschil tussen de DH590 en DH790 zo'n € 40,- is.

Toen ik nog even verder keek stuitte ik tevens op de volgende aanbieding bij Bol.com voor de uitvoering: Denon AVR-X1700H wat volgens mij de laatste prijs ooit is. Voordeel aan deze is dat hij tevens beschikt over HDMI 2.1 waardoor deze uitvoering helemaal toekomstbestendig lijkt, nadeel is echter wederom de lengte van 339 mm. Dit is echter wel een complete en relatief recente receiver.

Jullie nog overdenkingen of goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Joster schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:08:
[...]
Of worden deze maten te kritisch en is dit écht geen goed idee?
"Kritisch" is meer een term waar ik aan denk bij een maat in de hoogte. Als in te krap om warme lucht af te voeren. Geen achterpaneel in een meubel heeft vrijwel altijd mijn voorkeur in verband met afvoeren van warme lucht en tevens heb je veelal meer ruimte voor je kabels. Waarbij ik de banaanstekkers op zou offeren mocht de ruimte echt lastig worden, het is niet dat banaanstekkers veel toegevoegen. En aan de voorzijde, uitstekende knoppen, hoe vaak loop je strak langs je meubel en dus tegen een knop? Hier steekt de center speaker iets uit (lang leve Focal met vreemde vormen doen), nog nooit tegenaan gelopen.
Voordeel aan deze is dat hij tevens beschikt over HDMI 2.1 waardoor deze uitvoering helemaal toekomstbestendig lijkt...
Wat is toekomstbestendig? HDMI gaat er relatief snel doorheen qua versies. Als is bijblijven lang niet altijd nodig. Zowel de Xbox Series X als PlayStation 5 hebben HDMI 2.1 (en daarmee 4K op 120 Hz) maar de games die dat gebruiken zijn op één hand te tellen. Let ook dat de term "ARC" (genoemd in dit topic) niet op jou van toepassing is, genoemde Sony heeft HDMI 1.3 en daarmee geen HDMI ARC (dat is er pas vanaf HDMI 1.4).
Jullie nog overdenkingen of goede tips?
Ik denk dat je te veel verwacht van een nieuwe receiver. Zeker met een 2.0 setup en met het gemak van volume regelen wat je nu hebt. Dat vervalt met S/PDIF. Of je moet alle bronnen aansluiten op de receiver, dan heb je de Audio Out van de TV niet nodig. Maar dan is het gokken op dat alles lekker loopt qua in- en uitschakelen via HDMI CEC. Maar stel alles loopt goed verwacht ik nog geen schrikbarend groot verschil met de setup zoals nu. Technisch gezien, een nieuwe aanschaf kan ook veel brengen op het emotionele vlak. Maar goed, dan komen we te dicht in de buurt van horen en willen horen.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 09-01-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
FeaR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:31:
[...]

"Kritisch" is meer een term waar ik aan denk bij een maat in de hoogte. Als in te krap om warme lucht af te voeren. Geen achterpaneel in een meubel heeft vrijwel altijd mijn voorkeur in verband met afvoeren van warme lucht en tevens heb je veelal meer ruimte voor je kabels. Waarbij ik de banaanstekkers op zou offeren mocht de ruimte echt lastig worden, het is niet dat banaanstekkers veel toegevoegen. En aan de voorzijde, uitstekende knoppen, hoe vaak loop je strak langs je meubel en dus tegen een knop?
De Denons zijn 151 mm hoog terwijl ik 200 mm hoogte heb, daar tussen moet best wat lucht afgevoerd kunnen worden. Het achterpaneel helemaal weghalen gaat niet aangezien het hier om een "open vak" in het meubel gaat. Ik zou wel een groter gat kunnen zagen (of meerdere). Banaanstekkers op offeren en de speaker kabels bevestigen middels schroefaansluiting is ook zeker mogelijk ja. Uitstekende knoppen aan de voorzijde is op zich geen probleem, wij lopen nooit straks langs het meubel. De vraag is dus meer of het een probleem is indien zo'n receiver (zo) strak (mogelijk) tegen de achterkant van een meubel aan zit
[...]

Wat is toekomstbestendig? HDMI gaat er relatief snel doorheen qua versies. Als is bijblijven lang niet altijd nodig. Zowel de Xbox Series X als PlayStation 5 hebben HDMI 2.1 (en daarmee 4K op 120 Hz) maar de games die dat gebruiken zijn op één hand te tellen. Let ook dat de term "ARC" (genoemd in dit topic) niet op jou van toepassing is, genoemde Sony heeft HDMI 1.3 en daarmee geen HDMI ARC (dat is er pas vanaf HDMI 1.4).
Huh, nu raak ik in de war. Ik weet toch haast zeker dat HDMI poort 2 ARC ondersteunt:

Afbeeldingslocatie: https://images.expertreviews.co.uk/wp-content/uploads/images/dir_440/er_photo_220072.jpg?width=900

Zie tevens hier: https://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl50w829b-201403023650.htm

Daarom ging ik er van uit dat het qua CEC / ARC goed zou gaan, mede aangezien het nu ook goed gaat bij het bedienen van zowel de Chromecast als de Mi Box S. Zou dat nog een argument zijn in de richting of het voordeel van een Sony receiver? Dat er een grotere kans is dat die onderlinge communicatie dan beter gaat?
[...]

Ik denk dat je te veel verwacht van een nieuwe receiver. Zeker met een 2.0 setup en met het gemak van volume regelen wat je nu hebt. Dat vervalt met S/PDIF. Of je moet alle bronnen aansluiten op de receiver, dan heb je de Audio Out van de TV niet nodig. Maar dan is het gokken op dat alles lekker loopt qua in- en uitschakelen via HDMI CEC. Maar stel alles loopt goed verwacht ik nog geen schrikbarend groot verschil met de setup zoals nu. Technisch gezien, een nieuwe aanschaf kan ook veel brengen op het emotionele vlak. Maar goed, dan komen we te dicht in de buurt van horen en willen horen.
Alle bronnen op de receiver aansluiten is dan op basis van de info die ik hier heb verkregen wel de way to go ja.

Maar dat het verschil ten opzichte van de huidige situatie zo klein is en mijn verwachtingen van een nieuwe receiver hoger zijn dan de realiteit had ik dan weer niet verwacht :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Joster schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:02:
[...]
De Denons zijn 151 mm hoog terwijl ik 200 mm hoogte heb, daar tussen moet best wat lucht afgevoerd kunnen worden.
Lijkt mij ook meer dan voldoende. Vast minder dan in de handleiding staat maar die waardes zijn veelal overdreven.
De vraag is dus meer of het een probleem is indien zo'n receiver (zo) strak (mogelijk) tegen de achterkant van een meubel aan zit.
Technisch gezien niet. Knakkende kabels en daarmee eventueel kabelbreuk is de enige kans die je loopt met de receiver te strak naar achter duwen.
Huh, nu raak ik in de war. Ik weet toch haast zeker dat HDMI poort 2 ARC ondersteunt:
Jep, my bad. Ik had een verkeerde Sony aangeklikt in mijn Google zoektocht en had daarmee de verkeerde informatie voor mijn neus.
Daarom ging ik er van uit dat het qua CEC / ARC goed zou gaan, mede aangezien het nu ook goed gaat bij het bedienen van zowel de Chromecast als de Mi Box S.
Zoals gezegd is er nul garantie op de werking van HDMI CEC. Het zal vaker goed dan fout gaan maar staar je er niet te blind op.
Zou dat nog een argument zijn in de richting of het voordeel van een Sony receiver? Dat er een grotere kans is dat die onderlinge communicatie dan beter gaat?
Hoewel dat ook niet altijd garantie geeft is de kans wel groter. Voordeel is wel dat je bij niet werken Sony kan aanschrijven omdat beide producten van hen zijn. Als je bijvoorbeeld een Denon receiver koopt zal Denon je eerder naar Sony wijzen en Sony weer naar Denon.
Maar dat het verschil ten opzichte van de huidige situatie zo klein is en mijn verwachtingen van een nieuwe receiver hoger zijn dan de realiteit had ik dan weer niet verwacht :$
Heb je niet de optie om een surround receiver te lenen van een kennis? Kan je puur qua audio testen of het geluid beter is dan je nu hebt. HDMI CEC buiten beschouwing gelaten, puur op het gebied van audio. Feit is wel dat audio ook deel emotie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Zo, behoorlijke kick van dit topic omdat ik inmiddels tweedehands een uitvoering: Sony STR-DN1080 heb aangeschaft.

Zaterdag aangesloten (HDMI Arc op zowel de TV als receiver gebruikt) en ik kreeg al vrij snel de melding "tv speaker actief door communicatiefout audiosysteem". Toen heb ik de "Easy Setup" modus aangeslingerd om mijn speakers te calibreren / de receiver te laten weten hoeveel speakers er zijn aangesloten. Nog steeds geen geluid hoorbaar vanuit de TV. Vervolgens heb ik een andere HDMI kabel en wat andere HDMI inputs geprobeerd maar ook dit bood geen oplossing. Daarna wel nog getest met een mediaspeler rechtstreeks aan de receiver en toen was het geluid prima.

Zodoende gisterenmiddag zowel de TV als de receiver terug gezet naar fabrieksinstellingen en alle beschikbare updates gedraaid. Dit deed de trick voor wat betreft het geluid vanuit de TV d:)b

Hierna ben ik een beetje verder gaan kijken en spelen met de instellingen, m'n apparatuur die ik wilde gaan aansluiten via de HDMI ingangen op de receiver, de afstandsbedieningen, etc. en hierbij vielen me een aantal punten op die ik irritant vind:
  • Volume: Zodra ik het volume van de TV verhoog zie ik in beeld dat het volume van het audio systeem verhoogd wordt. Echter loopt dit niet synchroon met het volume van de receiver zelf. Zo staat het volume wat op de TV weergegeven wordt bijvoorbeeld op 30 terwijl de receiver aangeeft op 24 te staan. Is dit gelijk te trekken zonder dit rare verschil?
  • Afstandsbediening: De afstandsbediening van mijn TV kan ik nagenoeg helemaal gebruiken voor bediening van de receiver, echter zijn er enkele essentiële knoppen (bijvoorbeeld "HOME") welke mijn TV afstandsbediening vervolgens de TV laat bedienen. Indien ik de receiver aan zet en op de TV naar het juiste HDMI input kanaal switch dien ik op "HOME" te drukken om naar het hoofdmenu van de receiver te gaan. Maar aangezien ik dit met de afstandsbediening van de TV doe gaat deze naar het hoofdmenu van de TV in plaats van naar het hoofdmenu van de receiver. Is dit te omzeilen of ben ik dan toch echt gebonden aan 2 afstandsbedieningen (of een universeel programmeerbare afstandsbediening..)?
  • TV via CI+: Voor regulier TV kijken gebruiken wij de CI+ module die in de TV geprikt zit. Wanneer ik op de afstandsbediening van de receiver op "TV" druk gaat deze natuurlijk naar zijn eigen TV kanaal terwijl we via dat kanaal helemaal geen TV kijken. Maar ik vroeg mij wel af, waar kijkt deze input dan überhaupt naar? Er zit geen HDMI input met de naam "TV" op de receiver en alle andere inputs ("BD/DVD, SAT/CATV, GAME, SA-CD/CD, VIDEO 1, VIDEO 2") zijn met de remote of via het "Watch" menu te selecteren. Ook kan je volgens mij geen kabel TV aansluiten op de receiver zelf, dus ik vraag mij echt af waar dit nu voor dient? Het liefst zou ik natuurlijk zien dat deze knop me rechtstreeks naar de TV zelf brengt maar dit zal wel niet gaan.
  • HDMI-CEC: Op de een of andere manier liep ik er nu al tegenaan dat de receiver steeds terug wilde naar een mediaspeler die nog aan stond op een van de inputs van de receiver. Ik had allang geschakeld naar de TV (waarbij ik dus via de afstandsbediening van de TV naar de regulier "TV ingang" ben gegaan aangezien wij via CI+ kijken) maar toch switchte de receiver weer vrolijk terug naar HDMI 2 om de mediaspeler op het scherm te zetten. Toen ik de mediaspeler had uitgezet ging dit vervolgens goed, tot ik vanmorgen op stond en de TV + receiver weer vrolijk aan stonden op het scherm van de mediaspeler. Waarschijnlijk is deze vannacht om een of andere reden aangesprongen met dit tot gevolg.
  • Communicatiefout audiosysteem: Vervolgens zette ik de mediaspeler uit en switchte ik terug naar mijn TV kanaal (wederom via de TV, via CI+) en toen kreeg ik wéér de "tv speaker actief door communicatiefout audiosysteem" melding. Ik kon me niet bedenken wat hier nu de reden voor was aangezien alles gisteren prima in orde leek. Toen heb ik de HDMI kabel van de desbetreffende mediaspeler er maar uitgehaald en na een paar keer heen en weer klikken, van HDMI ingang op de TV veranderen etc. deed hij het weer, maar weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?
  • Scene per HDMI Input: Zoals in eerdere posts vermeld gebruikte in nu mijn TV tot nog toe als hub voor de aan te sluiten apparatuur. Hierbij had ik elke HDMI input op een bepaalde scène ingesteld. Dus films / series kijken via de Chromecast [HDMI 1 staat op scène bioscoop], gamen op de PS4 of Switch [HDMI 3 & 4 op gaming], of sport kijken via die Mi Box S [HDMI 2 stond op sport]. Freshouttheoven schreef eerder dat zijn receiver keurig de juiste instellingen mee gaf aan het type kanaal dat werd door gegeven. Echter kan ik hier op de receiver helemaal niets van vinden? Het lijkt er helaas op dat ik met het aansluiten van diverse bronnen op de receiver helemaal niet meer kan instellen welke scène ieder apparaat qua beeldinstellingen vanuit de TV zou moeten krijgen?
  • Switchen van HDMI kanaal: Aangezien ik eerder de TV als hub gebruikte hoefde ik steeds maar één keer van HDMI kanaal te switchen om naar een ander apparaat te gaan. Aangezien we TV kijken via de CI+ module en de receiver nu op HDMI 2 zit aangesloten moet ik nog even zoeken hoe ik nu zo snel mogelijk naar bijvoorbeeld mijn mediaspeler(s) of een console schakel die aan de receiver hangen. Echt ideaal is dit vooralsnog niet.
Hopelijk is er iemand die me een beetje verder op weg kan helpen want vooralsnog is het vooral enorm wennen & ongemakkelijker geworden :9
Pagina: 1