Voorzetwand tegen geisoleerde gevel wel of geen folie nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemdevlieger
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-02 17:29
Mijn vraag:

We zijn bezig met de verbouwing van ons huis waarvan we afgelopen zomer de spouw hebben geisoleerd (isolatievlokken 5-7cm ruimte in spouwmuur).

Op de benedenverdieping willen we om het extra goed te isoleren nog voorzetwanden plaatsen tegen de muren die grenzen aan 'buiten'.

Omdat we reeds spouwmuurisolatie hebben, begreep ik dat we waarschijnlijk geen folie bij de voorzetwanden hoeven aan te brengen.

Klopt dit of kunnen we beter toch een folie gebruiken en zoja, waar in de constructie en welke folie zou dit moeten zijn?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg Siem
...

Beste antwoord (via siemdevlieger op 12-01-2024 09:28)

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:20
Welke soort folie heb je het over? Je hebt namelijk damp-open en damp-dichte folie (ookwel dampdoorlatend of dampremmend). Damp-open komt altijd aan de koude zijde van de isolatie en damp-dichte aan de warme zijde. Ik denk dat je de damp-dichte bedoeld.

Ik weet niet of spouwmuur isolatie damp-open of damp-dicht is, maar als deze damp-open is dien je aan de binnenkant gewoon damp-dichte folie te gebruiken. Als spouwmuurisolatie damp-dicht is weet ik niet of je wel moet beginnen aan een voorzetwand. Of je moet helemaal damp-open isoleren, dus damp-open isolaite, maar ook stucwerk/muur afwerking. (en dus ook geen folie). Anders heb je de mogelijkheid dat je vocht op gaat sluiten in de muur als deze er ooit in komt.

Maar zoals Fornoo ook al zegt, een dampspanningsberekening is zeer belangrijk. Misschien kun je met Ubakus zelf al een eind komen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:22
Als je wilt weten of er kans op inwendige condensatie optreedt in vochtgevoelige onderdelen, dien je een dampspanningsberekening te maken.

Het zou jammer zijn als een paar honderd euro besparing op dampremmende folie, over tien jaar houtrot of schimmel heeft veroorzaakt. Zonder een dergelijke berekening zou ik het zekere voor het onzekere nemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:20
Welke soort folie heb je het over? Je hebt namelijk damp-open en damp-dichte folie (ookwel dampdoorlatend of dampremmend). Damp-open komt altijd aan de koude zijde van de isolatie en damp-dichte aan de warme zijde. Ik denk dat je de damp-dichte bedoeld.

Ik weet niet of spouwmuur isolatie damp-open of damp-dicht is, maar als deze damp-open is dien je aan de binnenkant gewoon damp-dichte folie te gebruiken. Als spouwmuurisolatie damp-dicht is weet ik niet of je wel moet beginnen aan een voorzetwand. Of je moet helemaal damp-open isoleren, dus damp-open isolaite, maar ook stucwerk/muur afwerking. (en dus ook geen folie). Anders heb je de mogelijkheid dat je vocht op gaat sluiten in de muur als deze er ooit in komt.

Maar zoals Fornoo ook al zegt, een dampspanningsberekening is zeer belangrijk. Misschien kun je met Ubakus zelf al een eind komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-05 22:53

H-W

En vergeet dan vooral de huidige binnenafwerking niet. Behang, latex, allemaal recepten voor ellende als je niet goed weer hoe dit in elkaar zit. Mijn advies, begin er niet aan. Ook met de juiste folies blijft het vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemdevlieger
Bedankt voor de snelle antwoorden!

@Fornoo @emot , ik heb zojuist mbv Ubakus een berekening proberen te doen. Bijgevoegd zijn de waardes die daaruit komen voor U-waarde en vochtigheid. Ik heb hierbij vooralsnog geen rekening gehouden met een eventuele folie.

Kunnen jullie zo zeggen of deze waardes ok zijn of ga ik hierbij problemen ondervinden?

Ik heb nog niet vermeld (en weet niet of dat van belang is), dat het tussendek van ons huis een houten balklaag heeft (rustend op binnenmuur).

@H-W , ik ga het sowieso nog even bij de aannemer voorleggen en kijken of hij hiermee meer ervaring heeft.

Bedankt nogmaals voor de feedback!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tC7bEoiuI4G-TLF34paGPR0ipoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oumrn4jfE6TAvBjT3kzYaErC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvi33C7f0YyRntxf4smR7CCVxdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mn2SUEx17Bbf9OGxa6pQr4J8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door siemdevlieger op 08-01-2024 17:12 . Reden: toevoegen afbeeldingen / toelichten balklaag plafond / tussenden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:22
Zoals je ziet treedt er geringe condensatie op in de bestaande spouw in de naisolatie. De stenen muren kunnen hier wel tegen ga ik vanuit. Kwestie van informeren bij de fabrikant/leverancier van de spouwmuur-naisolatie of dit toelaatbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemdevlieger
Bedankt nogmaals voor de antwoorden!

Gisteren een begin gemaakt met de voorzetwanden, ik ga voor de zekerheid toch een dampdichte folie aan de binnenzijde plaatsen, voor die paar tientjes wil ik geen risico lopen :-)

Weer iets geleerd!

Grts Siem
Pagina: 1