Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0r1s
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-05-2024
1. Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvAop5LtQws7gcsLQYj1ckJts0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Czg5kbs3lvBWVOrNpjOkh6v1.jpg?f=fotoalbum_large
Foto dak bovenaanzicht. (Volgende week wordt het dak gerenoveerd. Dan gaat onder andere dat kleine raampje weg en worden de schoorstenen afgebroken.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3JFkUD7pDg3MMq-KfB6bwew1Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZYD30p6MP8Dk0FbQsJHiFhS.jpg?f=fotoalbum_large
Ligging van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REPVd44KmWWKLo88KWf9AGEOB8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MN64gjcFRiWwycTpwpLEzpZ7.png?f=fotoalbum_large
Situatie zon in de zomer op de langste dag van het jaar.

2. Beschikbare dakruimte.
Ongeveer 7 meter op 3,8 meter beschikbaar voor zonnepanelen. Hellingshoek +- 30 graden.

3. Schaduw
Nee

4. Jaarverbruik
Momenteel verbruiken we niet heel veel. Over de afgelopen jaren gemiddeld zo'n 2500kWh per jaar. We hebben wel kleine kinderen (1,5 en 3 jaar oud) dus het verbruik zal in de toekomst wel toenemen. Daarnaast gaan we binnenkort over op inductie en willen we in de toekomst misschien gaan verwarmen met airco en wellicht over op een warmte of hybride pomp.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 25 ampere.

6. Budget en doel
Budget: rond de 6000 euro.
Doel: In eerste instantie het eigen verbruik "compenseren" met zonnepanelen. Eventueel kunnen er later ook nog panelen op het platte dak komen.

7. Wie gaat het project uitvoeren
In eerste instantie willen we het laten uitvoeren. Echter mocht er een goede reden voor zijn (los van budget) om het zelf te doen dan is dat ook een optie.

8. Bijhouden van data
In principe een systeem waarin ik zelf het verbruik kan monitoren. Ik begreep wel van verschillende verkopers dat ze zelf in principe de controle over het systeem houden mochten er storingen zijn. Ik vraag me hierin dan wel af of je dit wel moet willen bij kleinere partijen. Stel dat diegene die het systeem heeft aangelegd ermee stopt, hoe werkt dit dan in de praktijk mocht het systeem uitvallen omwille van storingen? Dan voelt het wel prettiger om zelf controle hierover te hebben.

9. Reeds verkregen offertes

Aanbieder 1 (lokaal) bied 2 systemen:

Systeem 1:
- Zonnepanelen 10x Tiger Neo 435 Wp N-Type 54cell All Black Monocrystalline. Artikelnummer: JKM435N-54HL4R-B
- 1x Enphase IQ Gateway S - Standard
- 1x Enphase Q Relay 3F
- 10x Enphase 2.5mm2 Q Kabel 3F
- 10x IQ8AC 54 tot 72 cellen Micro-omvormer 366 VA piekvermogen MC4
- Compleet montagesysteem Solarconstruct schuindak incl.YMVK installatiekabel 3x4 mm2, afwerking.
- Compleet AC montage in meterkast incl. uitbreidkast aardlekautomaat 3F, interne bekabeling, aanpassing in de materkast conform NEN 1010 en NEN 3140 door gecertificeerd erkend installatiepartner Enphase Energy en InstallQ

SIMULATIERESULTATEN
Geïnstalleerd DC Vermogen 4.35 kWp Maximaal te behalen AC Vermogen 3.660 kW Jaarlijkse Energieproductie 4780 kWh

Compleet geïnstalleerd voor €5881 (€1,23/Wp)
Systeem 2:
- Zonnepanelen 10x Tiger Neo 435 Wp N-Type 54cell All Black Monocrystalline. Artikelnummer: JKM435N-54HL4R-B
- 10x solaredge s440
- 1x omvormer SE4K-RWB

Geschatte opbrengst: 4710 kWh.

Compleet geinstaleerd voor €5873 (€1,24Wp)

Op de zonnepanelen zit 25 jaar product garantie en 30 jaar op het lineaire vermogen.

Aanbieder 2:

- 10x Jinko glas-glas 435Wp full black
- T-Sun micro omvormers

Geschatte opbrengst: 3300 watt

Inclusief volledige installatie/ monitoring app / 25jaar product garantie + 15 jaar instalatie garantie.
€4500 (€1,36/Wp)

Voelt iets minder betrouwbaar. Heeft het over geschatte opbrengst en dat lijkt in de offerte meer een algemene aanname dan een berekende waarde op basis van mijn situatie. Daarnaast kan ik weinig vinden over deze omvormers.

Aanbieder 3:

- 10 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 430 WP Longi Solar
1722x1134x30mm
- 10 Enphase Micro-Omvormer IQ8 plus
- 1 ClickfitEvo montagesysteem
- 1 Montage AC voor 10 panelen
- 1 Montage voor 10 panelen

Verwachte opbrengst: 4306 kWh
Compleet geinstaleerd voor: €5728 (€1,33/Wp)

25 jaar productgarantie.

Aanbieder 4:

Geeft 4 opties:
1:
-10 x JA Solar 435Wp | Glas-Glas | All Black
-1 x Solis-4K-S6
Opbrenst 4.388 kWh
Kosten: €4111 (€0,93/Wp)
2:
-1 x Solis-4K-S5-3P
Opbrengst: 4.415 kWh
Kosten: €4393 (€0,99/Wp)
3:
-10 x Enphase IQ8MC-72-M-INT
Opbrengst: 4522KwH
Kosten: € 5781 (€1,27/Wp)
4: (onder voorbehoud. Zou net wel of net niet passen)
-12 x JA Solar 435Wp | Glas-Glas | All Black
-1 x Solis-4.6K-S6
Opbrengst: 5145KwH
Kosten: € 4527 (€0,87/Wp)

Regio Zuid-Limburg.

---------------

Ik heb me natuurlijk ook zelf ingelezen maar er zijn zoveel verschillende systemen en panelen dat je al gauw door de bomen het bos niet meer ziet. Althans, ik niet. Daarom zou ik graag jullie mening willen weten.

Klopt het dat optimizers en omvormers per paneel weinig toevoegen, omdat mijn dak nooit schaduw heeft? In dat geval lijkt me het laatste systeem (met 10 of 12 panelen) de beste keuze. Echter werd mij ook verteld dat de Emphase omvormers het enige systeem is waarbij je de eigen opgewekte energie kan blijven gebruiken, ook als het energienet overbelast is en je niks terug mag leveren. Klopt dit? En is het daarom zinvol om toch voor dit duurdere systeem te gaan?

Daarnaast zie ik alleen bij aanbieder 1 ook (- 1x Enphase IQ Gateway S - Standard & 1x Enphase Q Relay 3F ) op de offerte staan. En bij de andere niet. Is dit iets wat standaard in deze systemen zit of kunnen er bij de andere partijen nog extra kosten bijkomen?

Mocht iemand de zin en de tijd hebben om het hele verhaal door te nemen en mij van advies te voorzien, dat wordt dit erg gewaardeerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:53
Aanbieder 4 zou mijn keuze zijn. De rest is veel te duur (€/Wp) gezien de huidige markt voor zonnepanelen (zoek de prijzen van materialen maar eens op, zonnepanelen zijn momenteel spotgoedkoop ten opzichte van een aantal jaren terug).

Omdat er geen schaduw is zijn micro-omvormers/optimizers ook niet nodig.
Ik zou het dak helemaal volleggen en dus voor aanbieder 4 - optie 4 gaan.

Solis ken ik qua uitleesoplossing niet. Je kunt overwegen om e.e.a van HomeWizard te kopen.
P1-dongle om de slimme meter uit te lezen en een WiFi kWh-meter om de zonnepanelen te monitoren (dan kun je bruto/netto verbruik mooi uit elkaar houden). Die kWh-meter laat je ze dan op de dag dat ze de panelen komen plaatsen even monteren. Dan heb je alles mooi in één overzicht en ben je niet afhankelijk van een beroerde Chinese cloudomgeving die vaak de nodige nukken hebben. HomeWizard integreert ook mooi in domotica producten zoals Domoticz/Home Assistant.

P.S. Kudo's voor de nette topicstart d:)b Altijd fijn als iemand de moeite neemt om het zonnepanelen-stappenplan-topic even door te nemen.

[ Voor 72% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2024 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-04 01:10
ik kan je zonneplan.nl adviseren, ik heb vorig jaar 7000 KWH laten leggen voor 6500 (ex btw)
Ondertussen zijn de prijzen nog wel wat gezakt en Ja ik zou gewoon hele dak volleggen, heb ik ook gedaan.

[ Voor 36% gewijzigd door eddy Cosworth op 07-01-2024 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Is de zolder trouwens een volwaardige zolder? Je kunt nog overwegen om aan de noordkant een Velux-raam te laten plaatsen. Dan heb je wel daglicht en frisse lucht, maar heb je in de zomer niet de zon erop te branden. Ik heb een Velux-raam recht op het zuiden en die wordt in de zomer bloedheet :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gek dat er niemand aanbied ook het noorddak vol te leggen.

Ik heb eenzelfde dak en noord levert mij nog 55% op van zuid, terwijl dat op dezelfde omvormer kan.

Dus een hybride tripower SMA of welk eender hybride omvormer dan ook.
En 2x 10 panelen op noord en zuid.
Dan ben je klaar voor de toekomst.

Of 9 op noord + 1 dakraampje

Of
Noord 10 - polystring (dezelfde aantallen als de andere string)
Zuid 10 - polystring
platdak 6 ?
Jinko 435
De SMA 10.0 SE kan polystring aan qua amperages

Doe eens gek...Je bent zelf handig genoeg (denk ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1ZXT09yc141sT5T2nZtVNCTBDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1j2XvIoun5o0MlMxnwUiWgT.jpg?f=fotoalbum_large

Komt nog wel een Home manager 2.0 bij voor de toekomstige batterij aan te sturen (HM 2.0 vaak nog te vinden op ebay.de voor minder dan de nieuwprijs)

En als je van uitlezen houdt:
https://github.com/mkgeiger/node-red-sma/tree/main

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2024 16:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0r1s
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-05-2024
Bedankt allemaal!

@ThinkPad Ik ga me eens verdiepen in dat monitoring systeem. En wat betreft dat velux dakraam. Is wel een goed idee, alleen kan dat niet helaas. Doordat er een vliering zolder nog tussenzit komt de noordzijde van het dak niet uit op de kamer die aan het zuiden ligt.

@eddy Cosworth Ik ga daar ook eens informeren!

@AUijtdehaag Dat is wellicht ook nog een optie om te onderzoeken. Ik kan hier wel uit opmaken dat het uiteindelijk toch beter is om zoveel mogelijk panelen te leggen? Los van eigen verbruik.

Ik heb het dak nog even uitgetekend en 12 panelen op zuid is echt proppen.. met het montagesysteem erbij blijft er aan beide zijde 3,5cm over..

Mijn dak heeft 2 schuintes overigens. Heeft het nog zin om 3 panelen te leggen op het deel dat een schuinte van 60graden heeft? Dan zou ik op zuid respectievelijk 13 of 15 panelen kwijt komen. Maar deze vangen een deel van de dag schaduw van de dakkapel. Dus dat zou betekenen dat je dan wel voor omvormers per paneel of optimizers moet gaan voor het hele systeem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ot7qsJPcjHhofBj2lCpmj_4PWNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRzfkuSNDnRBmUJ9agPTK0LO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor die 3 panelen heb je dus 2 onafhankelijke ingangen nodig op een string omvormer, die met zeer lage startspanning werkt. Dan kun je een 3-fase string omvormer vergeten. Daar heb je 1-fase string omvormer voor nodig.

Maar ga je voor die 3 panelen nou Enphase aanschaffen of Solaredge RWB ?
Beide niet heel goedkoop, (terwijl je zonder die 3 panelen het niet nodig hebt).

Wat betreft veel panelen is dat welkom in de wintermaanden (maar daar heb je eigenlijk altijd tekort)
Toekomst zonder salderen, zal zijn, opslag en eigen verbruik verhogen. Dynamisch prijzen, batterij laden in de nacht en savonds om 18:00 weer verkopen als heel nederland aan de autolader zit.
En de mogelijkheid de panelen geheel uit te schakelen (via SMA modbus kan dat) als terugleveren geld zou kosten.
Zo ver is het nog lang niet, maar een scenario waar je gerust rekening mee kunt houden.
Maar zeg nou zelf: 78 euro per 435 Wp zonnepaneel. Ik heb er 5 jaar geleden 309 euro voor betaald voor 325 Wp. (wel dure Panasonics)
Dat is toch al reden om het vol te leggen?
Maar wel rekening houden met het toekomstige scenario.

Wat betreft 12 panelen en 3.5 cm...
Je buren zullen je dankbaar zijn dat er nog ruimte is om op het dak te kunnen komen.
Ook bij brand is het fijn dat niet heel je dak propvol ligt (hoeft niet eens van de panelen te komen maar in het algemeen).

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die 3 paneeltjes kun je natuurlijk ook als losstaand systeem aanvliegen. Dan hang je ze aan een aparte omvormer, los van het hoofddak. Een kleintje, zoals bijv. een Goodwe GW1000-XS, of voor die 3 panelen wel kiezen om met micro-omvormers te werken.

60° is overigens geen issue, ik heb panelen op 67° en die doen het met name in voorjaar erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
Beetje systemen van 1 zijn op prijs okay, maar het zijn luxe, dure systemen.

Deze geven je de optie om een die panelen op 60 graden te plaatsen zonder extra omvormer… maar je ziet dus gelijk tegen welke prijs dat gaat.

2 en 3 te duur.

4 heeft duidelijk de beste prijs. Kies voor de 3 fase omvormer (optie 2). Doe dat ook als de optie met 12 lukt. Optie 1 en 4 zijn enkelfase en dat wil je voorkomen als het kan.

De 3 panelen zijn evengoed te overwegen. Solis mini heeft geloof ik ook geschikte zeer lage mppt.

Met salderen is het noord dak nuttig. Zonder zouden die 3 op 60 graden wel eens heel goed / beter uit kunnen pakken…

Dat zou even door een heel knappe simulator moeten met verbruik profiel. Dat heb ik niet op mijn mobiel ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Om 18.00 stop je met opwekken op een groot gedeelte van het jaar met een iets zuidoost dak.
Met noord ga je nog door met opwekken.

Hoezo is noord nuttig bij salderen @Ronald ?
Met dynamische prijzen begint juist dan het feestje.
Vaak genoeg staan koken op zonne energie met noord.

Een uitstekende dag (niet iedere dag is zo natuurlijk, maar noord doet het ook prima op wolken en weerkaatsing, waar zuid het laat liggen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as1KR8KkcwFInd_Ddk5IsqFHs5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8ygMhlm5qm7z7L6LbVofWnO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-01-2024 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
@AUijtdehaag kosten - baten.

Dit is beter te doen u een verbruik profiel gebaseerde simulatie, wat ik al aangaf, dan met anekdotes.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1