1. Foto's:
:strip_exif()/f/image/Czg5kbs3lvBWVOrNpjOkh6v1.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto dak bovenaanzicht. (Volgende week wordt het dak gerenoveerd. Dan gaat onder andere dat kleine raampje weg en worden de schoorstenen afgebroken.)
:strip_exif()/f/image/cZYD30p6MP8Dk0FbQsJHiFhS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ligging van het huis.
/f/image/MN64gjcFRiWwycTpwpLEzpZ7.png?f=fotoalbum_large)
Situatie zon in de zomer op de langste dag van het jaar.
2. Beschikbare dakruimte.
Ongeveer 7 meter op 3,8 meter beschikbaar voor zonnepanelen. Hellingshoek +- 30 graden.
3. Schaduw
Nee
4. Jaarverbruik
Momenteel verbruiken we niet heel veel. Over de afgelopen jaren gemiddeld zo'n 2500kWh per jaar. We hebben wel kleine kinderen (1,5 en 3 jaar oud) dus het verbruik zal in de toekomst wel toenemen. Daarnaast gaan we binnenkort over op inductie en willen we in de toekomst misschien gaan verwarmen met airco en wellicht over op een warmte of hybride pomp.
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 25 ampere.
6. Budget en doel
Budget: rond de 6000 euro.
Doel: In eerste instantie het eigen verbruik "compenseren" met zonnepanelen. Eventueel kunnen er later ook nog panelen op het platte dak komen.
7. Wie gaat het project uitvoeren
In eerste instantie willen we het laten uitvoeren. Echter mocht er een goede reden voor zijn (los van budget) om het zelf te doen dan is dat ook een optie.
8. Bijhouden van data
In principe een systeem waarin ik zelf het verbruik kan monitoren. Ik begreep wel van verschillende verkopers dat ze zelf in principe de controle over het systeem houden mochten er storingen zijn. Ik vraag me hierin dan wel af of je dit wel moet willen bij kleinere partijen. Stel dat diegene die het systeem heeft aangelegd ermee stopt, hoe werkt dit dan in de praktijk mocht het systeem uitvallen omwille van storingen? Dan voelt het wel prettiger om zelf controle hierover te hebben.
9. Reeds verkregen offertes
- 1x Enphase IQ Gateway S - Standard
- 1x Enphase Q Relay 3F
- 10x Enphase 2.5mm2 Q Kabel 3F
- 10x IQ8AC 54 tot 72 cellen Micro-omvormer 366 VA piekvermogen MC4
- Compleet montagesysteem Solarconstruct schuindak incl.YMVK installatiekabel 3x4 mm2, afwerking.
- Compleet AC montage in meterkast incl. uitbreidkast aardlekautomaat 3F, interne bekabeling, aanpassing in de materkast conform NEN 1010 en NEN 3140 door gecertificeerd erkend installatiepartner Enphase Energy en InstallQ
SIMULATIERESULTATEN
Geïnstalleerd DC Vermogen 4.35 kWp Maximaal te behalen AC Vermogen 3.660 kW Jaarlijkse Energieproductie 4780 kWh
Compleet geïnstalleerd voor €5881 (€1,23/Wp)
- 10x solaredge s440
- 1x omvormer SE4K-RWB
Geschatte opbrengst: 4710 kWh.
Compleet geinstaleerd voor €5873 (€1,24Wp)
Op de zonnepanelen zit 25 jaar product garantie en 30 jaar op het lineaire vermogen.
- T-Sun micro omvormers
Geschatte opbrengst: 3300 watt
Inclusief volledige installatie/ monitoring app / 25jaar product garantie + 15 jaar instalatie garantie.
€4500 (€1,36/Wp)
Voelt iets minder betrouwbaar. Heeft het over geschatte opbrengst en dat lijkt in de offerte meer een algemene aanname dan een berekende waarde op basis van mijn situatie. Daarnaast kan ik weinig vinden over deze omvormers.
1722x1134x30mm
- 10 Enphase Micro-Omvormer IQ8 plus
- 1 ClickfitEvo montagesysteem
- 1 Montage AC voor 10 panelen
- 1 Montage voor 10 panelen
Verwachte opbrengst: 4306 kWh
Compleet geinstaleerd voor: €5728 (€1,33/Wp)
25 jaar productgarantie.
-1 x Solis-4K-S6
Opbrenst 4.388 kWh
Kosten: €4111 (€0,93/Wp)
-1 x Solis-4K-S5-3P
Opbrengst: 4.415 kWh
Kosten: €4393 (€0,99/Wp)
-10 x Enphase IQ8MC-72-M-INT
Opbrengst: 4522KwH
Kosten: € 5781 (€1,27/Wp)
-1 x Solis-4.6K-S6
Opbrengst: 5145KwH
Kosten: € 4527 (€0,87/Wp)
Regio Zuid-Limburg.
---------------
Ik heb me natuurlijk ook zelf ingelezen maar er zijn zoveel verschillende systemen en panelen dat je al gauw door de bomen het bos niet meer ziet. Althans, ik niet. Daarom zou ik graag jullie mening willen weten.
Klopt het dat optimizers en omvormers per paneel weinig toevoegen, omdat mijn dak nooit schaduw heeft? In dat geval lijkt me het laatste systeem (met 10 of 12 panelen) de beste keuze. Echter werd mij ook verteld dat de Emphase omvormers het enige systeem is waarbij je de eigen opgewekte energie kan blijven gebruiken, ook als het energienet overbelast is en je niks terug mag leveren. Klopt dit? En is het daarom zinvol om toch voor dit duurdere systeem te gaan?
Daarnaast zie ik alleen bij aanbieder 1 ook (- 1x Enphase IQ Gateway S - Standard & 1x Enphase Q Relay 3F ) op de offerte staan. En bij de andere niet. Is dit iets wat standaard in deze systemen zit of kunnen er bij de andere partijen nog extra kosten bijkomen?
Mocht iemand de zin en de tijd hebben om het hele verhaal door te nemen en mij van advies te voorzien, dat wordt dit erg gewaardeerd!
:strip_exif()/f/image/Czg5kbs3lvBWVOrNpjOkh6v1.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto dak bovenaanzicht. (Volgende week wordt het dak gerenoveerd. Dan gaat onder andere dat kleine raampje weg en worden de schoorstenen afgebroken.)
:strip_exif()/f/image/cZYD30p6MP8Dk0FbQsJHiFhS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ligging van het huis.
/f/image/MN64gjcFRiWwycTpwpLEzpZ7.png?f=fotoalbum_large)
Situatie zon in de zomer op de langste dag van het jaar.
2. Beschikbare dakruimte.
Ongeveer 7 meter op 3,8 meter beschikbaar voor zonnepanelen. Hellingshoek +- 30 graden.
3. Schaduw
Nee
4. Jaarverbruik
Momenteel verbruiken we niet heel veel. Over de afgelopen jaren gemiddeld zo'n 2500kWh per jaar. We hebben wel kleine kinderen (1,5 en 3 jaar oud) dus het verbruik zal in de toekomst wel toenemen. Daarnaast gaan we binnenkort over op inductie en willen we in de toekomst misschien gaan verwarmen met airco en wellicht over op een warmte of hybride pomp.
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 25 ampere.
6. Budget en doel
Budget: rond de 6000 euro.
Doel: In eerste instantie het eigen verbruik "compenseren" met zonnepanelen. Eventueel kunnen er later ook nog panelen op het platte dak komen.
7. Wie gaat het project uitvoeren
In eerste instantie willen we het laten uitvoeren. Echter mocht er een goede reden voor zijn (los van budget) om het zelf te doen dan is dat ook een optie.
8. Bijhouden van data
In principe een systeem waarin ik zelf het verbruik kan monitoren. Ik begreep wel van verschillende verkopers dat ze zelf in principe de controle over het systeem houden mochten er storingen zijn. Ik vraag me hierin dan wel af of je dit wel moet willen bij kleinere partijen. Stel dat diegene die het systeem heeft aangelegd ermee stopt, hoe werkt dit dan in de praktijk mocht het systeem uitvallen omwille van storingen? Dan voelt het wel prettiger om zelf controle hierover te hebben.
9. Reeds verkregen offertes
Aanbieder 1 (lokaal) bied 2 systemen:
Systeem 1:
- Zonnepanelen 10x Tiger Neo 435 Wp N-Type 54cell All Black Monocrystalline. Artikelnummer: JKM435N-54HL4R-B- 1x Enphase IQ Gateway S - Standard
- 1x Enphase Q Relay 3F
- 10x Enphase 2.5mm2 Q Kabel 3F
- 10x IQ8AC 54 tot 72 cellen Micro-omvormer 366 VA piekvermogen MC4
- Compleet montagesysteem Solarconstruct schuindak incl.YMVK installatiekabel 3x4 mm2, afwerking.
- Compleet AC montage in meterkast incl. uitbreidkast aardlekautomaat 3F, interne bekabeling, aanpassing in de materkast conform NEN 1010 en NEN 3140 door gecertificeerd erkend installatiepartner Enphase Energy en InstallQ
SIMULATIERESULTATEN
Geïnstalleerd DC Vermogen 4.35 kWp Maximaal te behalen AC Vermogen 3.660 kW Jaarlijkse Energieproductie 4780 kWh
Compleet geïnstalleerd voor €5881 (€1,23/Wp)
Systeem 2:
- Zonnepanelen 10x Tiger Neo 435 Wp N-Type 54cell All Black Monocrystalline. Artikelnummer: JKM435N-54HL4R-B- 10x solaredge s440
- 1x omvormer SE4K-RWB
Geschatte opbrengst: 4710 kWh.
Compleet geinstaleerd voor €5873 (€1,24Wp)
Op de zonnepanelen zit 25 jaar product garantie en 30 jaar op het lineaire vermogen.
Aanbieder 2:
- 10x Jinko glas-glas 435Wp full black- T-Sun micro omvormers
Geschatte opbrengst: 3300 watt
Inclusief volledige installatie/ monitoring app / 25jaar product garantie + 15 jaar instalatie garantie.
€4500 (€1,36/Wp)
Voelt iets minder betrouwbaar. Heeft het over geschatte opbrengst en dat lijkt in de offerte meer een algemene aanname dan een berekende waarde op basis van mijn situatie. Daarnaast kan ik weinig vinden over deze omvormers.
Aanbieder 3:
- 10 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 430 WP Longi Solar1722x1134x30mm
- 10 Enphase Micro-Omvormer IQ8 plus
- 1 ClickfitEvo montagesysteem
- 1 Montage AC voor 10 panelen
- 1 Montage voor 10 panelen
Verwachte opbrengst: 4306 kWh
Compleet geinstaleerd voor: €5728 (€1,33/Wp)
25 jaar productgarantie.
Aanbieder 4:
Geeft 4 opties:1:
-10 x JA Solar 435Wp | Glas-Glas | All Black-1 x Solis-4K-S6
Opbrenst 4.388 kWh
Kosten: €4111 (€0,93/Wp)
2:
-10 x JA Solar 435Wp | Glas-Glas | All Black-1 x Solis-4K-S5-3P
Opbrengst: 4.415 kWh
Kosten: €4393 (€0,99/Wp)
3:
-10 x JA Solar 435Wp | Glas-Glas | All Black-10 x Enphase IQ8MC-72-M-INT
Opbrengst: 4522KwH
Kosten: € 5781 (€1,27/Wp)
4: (onder voorbehoud. Zou net wel of net niet passen)
-12 x JA Solar 435Wp | Glas-Glas | All Black-1 x Solis-4.6K-S6
Opbrengst: 5145KwH
Kosten: € 4527 (€0,87/Wp)
Regio Zuid-Limburg.
---------------
Ik heb me natuurlijk ook zelf ingelezen maar er zijn zoveel verschillende systemen en panelen dat je al gauw door de bomen het bos niet meer ziet. Althans, ik niet. Daarom zou ik graag jullie mening willen weten.
Klopt het dat optimizers en omvormers per paneel weinig toevoegen, omdat mijn dak nooit schaduw heeft? In dat geval lijkt me het laatste systeem (met 10 of 12 panelen) de beste keuze. Echter werd mij ook verteld dat de Emphase omvormers het enige systeem is waarbij je de eigen opgewekte energie kan blijven gebruiken, ook als het energienet overbelast is en je niks terug mag leveren. Klopt dit? En is het daarom zinvol om toch voor dit duurdere systeem te gaan?
Daarnaast zie ik alleen bij aanbieder 1 ook (- 1x Enphase IQ Gateway S - Standard & 1x Enphase Q Relay 3F ) op de offerte staan. En bij de andere niet. Is dit iets wat standaard in deze systemen zit of kunnen er bij de andere partijen nog extra kosten bijkomen?
Mocht iemand de zin en de tijd hebben om het hele verhaal door te nemen en mij van advies te voorzien, dat wordt dit erg gewaardeerd!