UTP-kabels van zolder naar verdieping lager

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 08:02
Hai klussende tweakers

Ik wil graag op zolder een PoE switch plaatsen zodat we op alle hoeken van de woning beveiligingscamera's kunnen plaatsen.

Om in elke hoek van het huis onder het schuin dak UTP-kabels te plaatsen moet ik dus vanaf zolder een manier zien te vinden om de kabels naar beneden te kunnen leiden.

Ik heb 2 opties maar zie praktisch niet hoe ik te werk moet gaan. Hopelijk kunnen jullie wat tips geven en/of een andere aanvliegroute tippen.

Praktisch snap ik bij onderstaande optie 1, niet hoe ik door de 2 dwarsbalken over zo'n grote afstand vanaf zolder naar beneden kan boren (of van onder naar boven) door de dwarsbalken heen.

Bouwtekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkNfYnpGPsbxQLuOwuv0sUhOIf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lB0SU5FT2Ou5M0g1aU5lTQXV.jpg?f=fotoalbum_large

Effectieve situatie waar de kabel moet komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75Xsmjy8oyKXOMDgW__0FT0YrHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3MuCu3ObO6dvf5tfT5VScsT.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld van een gat in de vertical wand in de badkamer (ook een plaats met schuine dak waar een camera komt te hangen):
Foto 2 is dezelfde ruimte maar dan van vloer richting naar zolder gefotografeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1heHSv9AexAPMQUWingJOg53vWA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gp5WdNr9VOhETAJqqFyDmybQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrcTM8MYyIlHx5SNMvcHp9r8zDU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWt9vswO8VBo7zAuQYBwI05U.jpg?f=fotoalbum_tile

Optie 1 (voorkeur):
Ik boor in het schuine dak door de 2 dwarsbalken naar beneden toe tot in de ruimte achter de verticale wand onder het schuine dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RME97WIJX93t4l46y_5nRFUGVkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jUqoi6nexIN8B89obDzL838u.png?f=fotoalbum_large

Optie 2:
Ik frees verticaal door de muur heen naar zolder toe en maak een grote L-bocht om achter de verticale wand onder het schuine dak te komen. Horizontaal frezen vind ik nogal gevaarlijk voor potentiële toekomstige uitbreidingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eScIQ1ishw7vncHH8G8bOINmI6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vxWyFREYnoJHeF1x9LbYIEQL.png?f=fotoalbum_large

Extra Context:
  • Vrijstaand Belgisch huis
  • Bouwjaar 2001
  • Koopwoning
  • Buitengevel gebruiken is uitgesloten.
  • Bedraad is een vereiste. Ik wil wifi-jammer diefstal situaties vermijden ;)
  • Powerline is niet gewenst. De situatie schets is 1 van de 4 kamers waar Elektra kabels in de buurt liggen. De rest dus niet. Ik wens bovendien de hele setup uniform te houden tenzij het absoluut niet anders kan.
  • Dit moet ik doen bij meerdere kamers; bij de badkamer kan ik niet frezen door de muur (tegels). Dus in de badkamer is optie 2 uitgesloten.

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 07-01-2024 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:52
boor door je bovenst balk met een speedboor, boor door je onderste balk met je speedboor, duw er een pvc pijp door en trek daar je kabel door. Het is even pielen maar anders gaat het niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 22:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is een powerline adapter set met PoE niet handigere?

https://www.sitcon.nl/pow...pter-poe-scs-p1200p2.html

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wederom het vriendelijke verzoek:

Noem het alsjeblieft UTP-kabels of Ethernetkabels. Maar geen internetkabels... :+

Danku.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:16
Niet helemaal de vraag, maar heb je naar draadloze camera’s gekeken? Dat zou je een hoop werk schelen.

Negeer mijn reactie gerust als de wens bedraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huff002
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 20:35
Kan je een foto nemen van de situatie op de zolder?
Welke dakbedekking heb je (dakpannen, leien, ... )?
Wat is er van isolatie voorzien en op welke manier (tussen balken, balken, wol, pur, ... )?

Ik zie wel wat mogelijkheden om niet door de kamer te moeten gaan.
Grote kans dat er wel wat (beperkte) ruimte is tussen de balken en de effectieve dakbedekking of isolatie. Daar kan je met een PVC buis normaal wel mee doorsteken.
Een andere mogelijkheid kan zijn om door de isolatie te gaan en vlak onder de dakpannen door naar boven te gaan. Daarover moet je wel het dak op en een aantal pannen wegnemen of naar boven schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 08:02
No Hands schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:41:
boor door je bovenst balk met een speedboor, boor door je onderste balk met je speedboor, duw er een pvc pijp door en trek daar je kabel door. Het is even pielen maar anders gaat het niet.
Ik zat ook al aan zoiets te denken. Thanks!
Goed idee maar PoE is helaas niet overal mogelijk en dus uitgesloten (toegevoegd nu aan original post).
ehtweak schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:05:
Wederom het vriendelijke verzoek:

Noem het alsjeblieft UTP-kabels of Ethernetkabels. Maar geen internetkabels... :+

Danku.
Gefixd. Ik snap de (gedeelde?) frustratie alleen niet.
Voor mij is dit een duidelijke consumenten/particuliere situatie dus gaat het niet verder dan UTP of hooguit glasvezel (maar dat hebben we niet) :P
bmwgozer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:13:
Niet helemaal de vraag, maar heb je naar draadloze camera’s gekeken? Dat zou je een hoop werk schelen.

Negeer mijn reactie gerust als de wens bedraad is.
Is inderdaad een goede tip. Maar er is dan nog altijd stroom nodig in alle ruimtes. Enkel in die ene foto is er daar specifiek stroom aanwezig. In de andere kamers dus niet.
Bedankt!
Huff002 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:21:
Kan je een foto nemen van de situatie op de zolder?
Welke dakbedekking heb je (dakpannen, leien, ... )?
Wat is er van isolatie voorzien en op welke manier (tussen balken, balken, wol, pur, ... )?

Ik zie wel wat mogelijkheden om niet door de kamer te moeten gaan.
Grote kans dat er wel wat (beperkte) ruimte is tussen de balken en de effectieve dakbedekking of isolatie. Daar kan je met een PVC buis normaal wel mee doorsteken.
Een andere mogelijkheid kan zijn om door de isolatie te gaan en vlak onder de dakpannen door naar boven te gaan. Daarover moet je wel het dak op en een aantal pannen wegnemen of naar boven schuiven.
De volledige dak-situatie staat rechtsboven op de bouwtekening vermeldt.
De situatie op zolder is ook precies zoals op de bouwtekening. Op zolder is er een horizontale houten balk waarop de schuine plafondafwerking rust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 10:58
dragongamer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:33:

[...]

Gefixd. Ik snap de (gedeelde?) frustratie alleen niet.
Voor mij is dit een duidelijke consumenten/particuliere situatie dus gaat het niet verder dan UTP of hooguit glasvezel (maar dat hebben we niet) :P
Omdat je op tweakers.net zit. Dit is een tech forum met een klein hoekje bouwen en klussen. Verder gebruik je het niet voor internet, maar voor je lokale netwerk.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:09
Saint2Saint schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Omdat je op tweakers.net zit. Dit is een tech forum met een klein hoekje bouwen en klussen. Verder gebruik je het niet voor internet, maar voor je lokale netwerk.
offtopic:
Ik denk dat >95% van de gebruikers deze kabels juist alleen voor internet gebruikt…

En wat maakt dat semantische geneuzel uit, iedere Tweaker wist wat er bedoeld werd met internetkabel…

Tweakers is allang geen ‘Tech-forum’ pur-sang meer, dus laat mensen lekker hun eigen termen gebruiken als het duidelijk is wat ze bedoelen. En als je dan zo graag wil dat ze een andere term gebruiken, geef dan ook uitleg waarom dat zo is, ipv te liggen gatekeepen met jargon.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:titel is aangapast, nu graag weer reageren op de daadwerkelijke vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Loopt er toevallig een coax kabel naar zolder?

Zo ja, overweeg dan ook MoCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Misschien kan @twain4me ook een alias maken naar het Netwerken forum, zodat het zowel hier als daar zichtbaar is. In NT wordt deze vraag volgens mij ook vaker gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 21:49
No Hands schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:41:
Zoiets zou ik ook doen? Ethernetkabels zijn echt niet dik, dus een klein buisje volstaat.

Hou er wel rekening mee dat het achter valse wand een Cca brandklasse moet hebben in België, niet Eca, anders zal het niet langs de AREI keuring passeren. De meeste ethernetkabels die je zal vinden zullen -helaas- Eca zijn.

(Ook niet te verwarren met CCA: copper cladded aluminium... Helaas kennen weinig verkopers het verschil.)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

betaplayer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Zoiets zou ik ook doen? Ethernetkabels zijn echt niet dik, dus een klein buisje volstaat.

Hou er wel rekening mee dat het achter valse wand een Cca brandklasse moet hebben in België, niet Eca, anders zal het niet langs de AREI keuring passeren. De meeste ethernetkabels die je zal vinden zullen -helaas- Eca zijn.

(Ook niet te verwarren met CCA: copper cladded aluminium... Helaas kennen weinig verkopers het verschil.)
Ah daarom zie je dit soort kabels in België vaak gewoon over de buitengevel lopen :+

Verder met je eens, een gaatje van 10mm volstaat om een UTP door te halen. Als je iets van een lange stok of draadeind door de 2 gaten heen kan vissen trek je daarmee de kabel door de gordingen.
Pagina: 1