Hai klussende tweakers
Ik wil graag op zolder een PoE switch plaatsen zodat we op alle hoeken van de woning beveiligingscamera's kunnen plaatsen.
Om in elke hoek van het huis onder het schuin dak UTP-kabels te plaatsen moet ik dus vanaf zolder een manier zien te vinden om de kabels naar beneden te kunnen leiden.
Ik heb 2 opties maar zie praktisch niet hoe ik te werk moet gaan. Hopelijk kunnen jullie wat tips geven en/of een andere aanvliegroute tippen.
Praktisch snap ik bij onderstaande optie 1, niet hoe ik door de 2 dwarsbalken over zo'n grote afstand vanaf zolder naar beneden kan boren (of van onder naar boven) door de dwarsbalken heen.
Bouwtekening:
:strip_exif()/f/image/lB0SU5FT2Ou5M0g1aU5lTQXV.jpg?f=fotoalbum_large)
Effectieve situatie waar de kabel moet komen:
:strip_exif()/f/image/f3MuCu3ObO6dvf5tfT5VScsT.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld van een gat in de vertical wand in de badkamer (ook een plaats met schuine dak waar een camera komt te hangen):
Foto 2 is dezelfde ruimte maar dan van vloer richting naar zolder gefotografeerd.
Optie 1 (voorkeur):
Ik boor in het schuine dak door de 2 dwarsbalken naar beneden toe tot in de ruimte achter de verticale wand onder het schuine dak.
/f/image/jUqoi6nexIN8B89obDzL838u.png?f=fotoalbum_large)
Optie 2:
Ik frees verticaal door de muur heen naar zolder toe en maak een grote L-bocht om achter de verticale wand onder het schuine dak te komen. Horizontaal frezen vind ik nogal gevaarlijk voor potentiële toekomstige uitbreidingen.
/f/image/vxWyFREYnoJHeF1x9LbYIEQL.png?f=fotoalbum_large)
Extra Context:
Ik wil graag op zolder een PoE switch plaatsen zodat we op alle hoeken van de woning beveiligingscamera's kunnen plaatsen.
Om in elke hoek van het huis onder het schuin dak UTP-kabels te plaatsen moet ik dus vanaf zolder een manier zien te vinden om de kabels naar beneden te kunnen leiden.
Ik heb 2 opties maar zie praktisch niet hoe ik te werk moet gaan. Hopelijk kunnen jullie wat tips geven en/of een andere aanvliegroute tippen.
Praktisch snap ik bij onderstaande optie 1, niet hoe ik door de 2 dwarsbalken over zo'n grote afstand vanaf zolder naar beneden kan boren (of van onder naar boven) door de dwarsbalken heen.
Bouwtekening:
:strip_exif()/f/image/lB0SU5FT2Ou5M0g1aU5lTQXV.jpg?f=fotoalbum_large)
Effectieve situatie waar de kabel moet komen:
:strip_exif()/f/image/f3MuCu3ObO6dvf5tfT5VScsT.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld van een gat in de vertical wand in de badkamer (ook een plaats met schuine dak waar een camera komt te hangen):
Foto 2 is dezelfde ruimte maar dan van vloer richting naar zolder gefotografeerd.
![]() | ![]() |
Optie 1 (voorkeur):
Ik boor in het schuine dak door de 2 dwarsbalken naar beneden toe tot in de ruimte achter de verticale wand onder het schuine dak.
/f/image/jUqoi6nexIN8B89obDzL838u.png?f=fotoalbum_large)
Optie 2:
Ik frees verticaal door de muur heen naar zolder toe en maak een grote L-bocht om achter de verticale wand onder het schuine dak te komen. Horizontaal frezen vind ik nogal gevaarlijk voor potentiële toekomstige uitbreidingen.
/f/image/vxWyFREYnoJHeF1x9LbYIEQL.png?f=fotoalbum_large)
Extra Context:
- Vrijstaand Belgisch huis
- Bouwjaar 2001
- Koopwoning
- Buitengevel gebruiken is uitgesloten.
- Bedraad is een vereiste. Ik wil wifi-jammer diefstal situaties vermijden
- Powerline is niet gewenst. De situatie schets is 1 van de 4 kamers waar Elektra kabels in de buurt liggen. De rest dus niet. Ik wens bovendien de hele setup uniform te houden tenzij het absoluut niet anders kan.
- Dit moet ik doen bij meerdere kamers; bij de badkamer kan ik niet frezen door de muur (tegels). Dus in de badkamer is optie 2 uitgesloten.
[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 07-01-2024 16:03 ]