Autoschade in parkeergarage (bewonersvergunning)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZicoDon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:31
Beste Tweakers,

Geen idee of iemand hier ervaring mee heeft, maar ik kan het proberen.

Ik woon in het centrum van een stad zonder openbare parkeerplekken. Wij als bewoners van de appartementen dienen een parkeervergunning te nemen in de openbare parkeergarage van het centrum.

Nu lijdt dit al vaak tot ergernissen omdat je vaak in het weekend een half uur in de rij staat om weer thuis te kunnen komen, maar goed een alternatief is er simpelweg niet.

Het komt helaas steeds vaker voor dat er helaas bij mij, en bij andere bewoners schade wordt gereden door derden.

De schade loopt jaarlijks in de duizenden euro’s voor de bewonderd hier in totaal. Compleet belachelijk natuurlijk, maar inparkeren schijnt lastig te zijn voor een groot deel van de maatschappij. En een briefje achterlaten is iets van vroeger.

De houder van de parkeergarage boeit het simpelweg niet en wijst naar parkeren op eigen risico.

Maar ik vraag me soms af in hoe verre je dit kunt maken voor een betaalde service waar geen alternatief voor is.

Zou het enkel nut hebben het bedrijf hier voor aansprakelijk te stellen?

Hoor het graag als iemand ervaringen heeft hier in. 😀

Feyenoord | Xbox Series X | Fotografie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 22:50
Tijd voor een dual dashcam met parkeerstand misschien... Dan heb je de dader de volgende keer op beeld.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

ZicoDon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:58:
Maar ik vraag me soms af in hoe verre je dit kunt maken voor een betaalde service waar geen alternatief voor is.
Overdrijven is ook een vak…. Alternatieven genoeg natuurlijk zoals niet in het centrum gaan wonen, geen auto hebben, een eigen garagebox huren ergens, enz.

Je vraag is niet meer dan of je een eigenaar van een parkeergarage aansprakelijk kan stellen voor schade die door derden wordt veroorzaakt. Wat denk je zelf? En zou het anders zijn als iemand in de openbare ruimte schade zou veroorzaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:29
De dienst die geleverd wordt is puur het parkeren. Het is geen in bewaring geven. Als ze expliciet verkopen als bewaakte stalling, dan is er wellicht ruimte voor aansprakelijkheid. Maar 99 van de 100 garages in de binnenstad zijn dat niet. Want dat is zoals je zelf al gemerkt hebt een dure business.

Enige optie is waarborgfonds

[ Voor 11% gewijzigd door PROnline op 07-01-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

ZicoDon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:58:
Beste Tweakers,

Geen idee of iemand hier ervaring mee heeft, maar ik kan het proberen.

Ik woon in het centrum van een stad zonder openbare parkeerplekken. Wij als bewoners van de appartementen dienen een parkeervergunning te nemen in de openbare parkeergarage van het centrum.

Nu lijdt dit al vaak tot ergernissen omdat je vaak in het weekend een half uur in de rij staat om weer thuis te kunnen komen, maar goed een alternatief is er simpelweg niet.

Het komt helaas steeds vaker voor dat er helaas bij mij, en bij andere bewoners schade wordt gereden door derden.

De schade loopt jaarlijks in de duizenden euro’s voor de bewonderd hier in totaal. Compleet belachelijk natuurlijk, maar inparkeren schijnt lastig te zijn voor een groot deel van de maatschappij. En een briefje achterlaten is iets van vroeger.

De houder van de parkeergarage boeit het simpelweg niet en wijst naar parkeren op eigen risico.

Zou het enkel nut hebben het bedrijf hier voor aansprakelijk te stellen?

Hoor het graag als iemand ervaringen heeft hier in. 😀
toon volledige bericht
1 Jij bent akkoord gegaan met de voorwaarden toen je besloot daar te gaan parkeren.

2 er zijn legio alternatieven, van verder weg parkeren tot geen auto meer hebben, dat jij die niet practisch (genoeg) vind is een ander verhaal. Maar dat is niet het probleem van die garage beheerder.

3 Zelfs Al zou het op een of andere manier wel verhaalbaar zou zijn, is dat alleen nog leuk voor de eerst komende 6 maanden. Daarna word de jaarlijkse verhuur met enkele duizenden euro's verhoogd en/of de garage gesloten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kun je via de gemeente niet een verzoek doen tot een bewonersdek of bewonersplaatsen waardoor je altijd (op de klungels na die dat ook missen) naast andere bewoners staan die wel snappen hoe een parkeergarage werkt?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZicoDon
heuveltje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:18:
[...]

1 Jij bent akkoord gegaan met de voorwaarden toen je besloot daar te gaan parkeren.

2 er zijn legio alternatieven, van verder weg parkeren tot geen auto meer hebben, dat jij die niet practisch (genoeg) vind is een ander verhaal. Maar dat is niet het probleem van die garage beheerder.

3 Zelfs Al zou het op een of andere manier wel verhaalbaar zou zijn, is dat alleen nog leuk voor de eerst komende 6 maanden. Daarna word de jaarlijkse verhuur met enkele duizenden euro's verhoogd en/of de garage gesloten.
Natuurlijk snap ik alle bovenstaande.
Het risico is er altijd, ook “gewoon op straat.”

De frequentie waarmee het hier gebeurt is alleen wel echt alarmerend. En meewerken aan opsporing door middel van camerabeelden etc gebeurt niet eens, en dat vindt ik heel jammer.

Inderdaad, ik zou geen auto kunnen hebben, of ervoor kiezen elke keer 10-15 minuten te lopen na het parkeren maar dat vindt ik niet echt een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZicoDon
True schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:18:
Kun je via de gemeente niet een verzoek doen tot een bewonersdek of bewonersplaatsen waardoor je altijd (op de klungels na die dat ook missen) naast andere bewoners staan die wel snappen hoe een parkeergarage werkt?
Ja helaas kan ik niet kiezen waar ik parkeer en vooral niet wie naast me. Het is tegenwoordig al hopen op een plekje.

Ik ga het eens aankaarten bij de gemeente ook.
Een enigen parkeerdek zou het risico al flink verminderen na mijn inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ZicoDon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Ja helaas kan ik niet kiezen waar ik parkeer en vooral niet wie naast me. Het is tegenwoordig al hopen op een plekje.

Ik ga het eens aankaarten bij de gemeente ook.
Een enigen parkeerdek zou het risico al flink verminderen na mijn inzien.
Dat moet je niet zelf gaan doen. Ga inventariseren in de buurt wie er zo'n abonnement hebben (als bewoner) en als zij er hetzelfde overdenken ga je handtekeningen verzamelen (stelt niet zo veel voor) als bijv. in een parkeergarage van 200 auto's 40 abonnementhouders hebt die er wonen en je kun 30 handtekeningen krijgen kun je wel wat voor elkaar krijgen. Zeker als dit verzoek niet bij de beheerder v.d. parkeergarage belandt maar iets hoger in de boom waar het ook een politiek stukje is.
Dan kun je een beetje slagkracht creëren en wat voor elkaar krijgen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:16

DDX

En toen waren er bewoners die niet kunnen inparkeren... Blijf je zelfde probleem houden.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-06 12:44
DDX schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:28:
En toen waren er bewoners die niet kunnen inparkeren... Blijf je zelfde probleem houden.
Maar dan is de pakkans wel hoger, je ziet dan toch wel die ene beschadigde koekblik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-06 15:23
De garage aansprakelijk stellen kan niet. Schade door onbekende derden kan vaak wel via het WBF. Die stellen wel wat eisen. kijk eens op https://waarborgfonds.vereende.nl/
Pagina: 1