HR++ glas, in de winter water erop, 50% luchtvochtigheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blacknoise
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10-2024
We hebben sinds 1.5 jaar enkelglas laten vervangen door HR++ glas in een jaren 60 flat, in de bestaande houten kozijnen.
De spouwmuur is halverwege dit jaar geisoleerd met parels.
We hebben een lucht ontvochtiger die het tussen de soms 40 en soms 50 a 55 houdt.
Lager gaat niet, want bij 50% beginnen de droge neus en keel klachten van iedereen hier in huis.
Overdag is het 20 graden en snachts koelt het af tot 16 a 17 graden.
We ventileren de halve dag, meer kan niet want dan stoken we ons een ongeluk.
We zitten qua droogte en ventialtie eigenlijk al regelmatig over de max. van wat een mens kan hebben zonder er ziek van te worden en de planten dood gaan (de potten zijn al kurkdroog, aarde sluit al niet meer aan tot de pot)
Onze ramen werken beter dan de lucht ontvochtiger blijkbaar, want droog als het is vangt die vrijwel niks meer op.

We hadden gehoopt dat het water op de ramen probleem voorbij zou zijn, maar dit is helaas niet het geval.
Er staat wel minder op de ramen, maar wel een rand van ongeveer 3cm tot 5cm met dikke druppels, die dan ook op de kozijnen lopen. Op de kozijnen liggen echt plasjes water.
Overdag zie ik terwijl de verwarming aan staat, de luchtontvochtiger de lucht zo uitgewrongen heeft dat ie niks meer pakt, in de hoeken van de ramen alweer condens. Geen dikke druppels maar een soort van fijne mist. Daar komt ongetwijfeld de schimmel op het kit vandaan.

Het is wel HR++ glas (4 reflecties), en de glaszetter heeft blauwe kunststof raamspacers gebruikt.
Ik heb hem gebeld met het vocht probleem, en hij heeft nu in de ventilatie opening die hij onder het glas had gelaten een soort grijs rond schuim gepropt.
Hij zei dat het vreemd was dat we binnen condens hadden en dat het normaal zou zijn als we buiten condens zouden hebben..
Nou heb ik buiten condens echt nog nooit gezien, en alleen binnen condens, dus dat strookt 100% niet met de realiteit, die theorie.

Het schuim scheelt wel iets, maar alsnog niet genoeg, en er staan alsnog plasjes water op het kozijn
Als het rond de 10 graden is buiten dan hebben we nu vrijwel geen condens meer, rond de 5 misschien wel of niet, maar als het vriest of beneden de 5 graden is dan wel.
Nu ga ik elke ochtend het appartement af en veeg alle ramen af..
Ik zie her en der in de hoeken al beginnende zwarte schimmel op het raam kit.
Dit is opzichzelf al een groot probleem, maar nog groter probleem is dat we binnenkort 2 maanden weggaan..
Ik durf het niet eens voor te stellen hoe het zal zijn als ik 2 maanden niks afneem??
Bij het enkel glas zat er altijd een gootje met gaatjes naar de buitenkant, maar bij hr++ glas niet? Ik kan daar niet bij, aangezien in zoveel huizen met normaal stook gedrag en luchtvochtigheid dit een probleem is dat dat haast onder ondeugelijk product valt te classificeren om dan een gootje weg te laten?

Maargoed er moet dus iets gebeuren om het probleem weg te krijgen.
Los van dat ik zoek naar oplossingen heb ik ook een paar specifieke vragen:
Is er iets fout gegaan bij het plaatsen qua techniek of gua materiaal?
Hoe kan ik de schimmel voorkomen?
Hoe kan ik het water opvangen?
Zou schimmelwerende verf op de kozijnen en kit helpen?
Kan ik de houten kozijnen aan de buitenkant laten isoleren?

In een huis waar ik ben opgegroeid uit de jaren 80 hebben we altijd dubbelglas in houten kozijnen gehad, en daar echt nooit maar dan ook nooit condens binnen gehad, op welke verdieping dan ook. Nooit schimmel op kozijnen.
En geen lucht ontvochtiger, 4 bewoners en thermostaat hetzelfde afgesteld als wij nu hebben.
Hoe is dit in vredesnaam mogelijk?
Zijn appartementen gevoeliger voor dit soort problemen dan huizen omdat de inhoud veel kleiner is, of licht het aan iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Hier spelen mi. een aantal factoren een rol:

1- De kozijnen zijn oud en isoleren slecht waardoor op de randen de temperatuur daalt. Dit is een koudebrug. Zit je je op een hogere verdieping en-of geen tuin meer begroeiing dan kan dat best kouder zijn dan bij een huis. Het is ook aannemelijk dat je jaren 60 buitengevel en kozijnen slechter geïsoleerd zijn dan je jaren 80 woning waardoor de kozijnen nog kouder worden (nog een koudebrug) waardoor er meer condensatie is.

2- Condensatie is een functie van luchtvochtigheid en temperatuur: Er ontstaat condensatie wanneer de vochtigheid in de lucht groter is dan de maximale hoeveelheid waterdamp die de lucht bij de heersende temperatuur kan bevatten (het dauwpunt is dan bereikt of overschreden).

Zie punt 1 hierboven. Doordat het kouder is, heb je meer condensatie.

3- Ventilatie: stilstaande vochtige lucht condenseert sneller en rond de kozijnen, achter een gordijn, planten of snuisterijen is er weinig luchtbeweging.

Luchtstromen gaan meestal van de ene kant naar de andere kant van het huis (horizontaal en verticaal). Als jouw appartement alleen ventilatie aan 1 kant heeft dan is er minder luchtstroom dan bij een huis met voor en achter ventilatie. Of dat zo is, weet ik niet.

Zet eens een ventilator op het kozijn en zie wat er gebeurt.

[ Voor 8% gewijzigd door Boeryepes op 07-01-2024 14:43 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.