Deel van vloerverwarming niet meer warm na schoonmaken plate

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02
We hebben in onze woning een vitodens 100 van viessman. Deze verzorgd ons warm water alsook verwarming.
De verwarming bestaat uit vloerverwarming op de benedenverdieping + vloerverwarming op het eerste verdiep in de badkamer.
Er zijn ook nog radiatoren in de badkamer (extra verwarmen) en in de twee slaapkamers.

Het douche water wordt niet super warm als de kraan volledig open staat. Als hij wat minder staat, wordt het wel warm genoeg. Ook het warm water uit de keukenkraan wordt heel heet. Warm water lijkt dus een probleem bij een groter debiet.
Na wat googlen vond ik dat dit kon liggen aan het feit dat de platenwisselaar verstopt zit.
Deze heb ik gisteren gedemonteerd, uitgekuist en terug geplaatst. Er zaten veel metalen stukken in, ook in de retourleiding naar de brander. Dit heb ik zo goed mogelijk schoon gemaakt, de warmtewisselaar ontkaklt en terug geplaatst.
Als ik met de platsenwisselaat schudde na schoonmaken, hoorde ik nog steeds water op en neer gaan, ik denk dat ik best eens een magneetfilter installeer op de retourleiding en de warmtewisselaar erna vervang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64je48OdPmEgT7I2Z_G5hNUme-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Fy0geAJLEfcYRWKO5f7x1Eu.jpg?f=fotoalbum_large
Bon, alles terug in elkaar gezet maar nu merk ik dat een deel van de vloerverwarming beneden, niet meer warm wordt. Het warm water is hetzelfde als voorheen maar minder een zorg nu. We krijgen de living zelfs niet meer warm genoeg
De badkamer boven (vloerverwarming) en een deel van de beneden wordt wel nog warm. Als ik een chauffage open zet, wordt deze ook warm (deze staan meestal dicht).

Wat ik gedaan heb gisteren:
-drinkwateraanvoer gesloten
-warm water kranen afgelaten
-aanvoer en retour aan de CV op de ketel zelf afgesloten
-Ketel leeg laten lopen
-Warmtewisselaar eruit, reinigen en er terug in
-Syphone gespoeld
-Interne expansievat proberen bijpompen maar er kwam water uit, dit is wsl stuk (lijkt mee geen probleem, CV blijft mooi op druk, er is nog een extern expansievat
-Ketel terug opgevuld met water (nog steeds met de CV leidingen dicht). Hier had ik in het begin de afvoer niet open staan waardoor er even wat druk op de ketel is gekomen. Ik vermeld het voor de zekerheid maar ik denk niet dat het een issue is.
-CV leidingen terug open gezet.
-Ketel terug opgestart.

Ik hoorde hier tot mijn verbazing toch nog redelijk wat lucht spoelen in de ketel. Ik heb de conventionele chauffage in de badkamer (na open zetten) nog eens ontlucht maar hier komt weinig lucht uit. Ook op de ketel zelf heb ik vandaag al water laten lopen aan het kraantje daar waar de retour op de brander toekomt. Dit helpt ook niet.
Als ik aan de thermostatische kraan draai, voel ik het water achter de kraan warmer worden, die lijkt zijn ding te doen.
De pomp stond in de stand 'proportioneel' (denk ik). Ik heb deze nu in 'fixed' staan op volle snelheid, dit helpt ook niet.

An sich lijkt de vloerverwarming me redelijk 'dom'. Er zit een thermostatische kraan die enkel water door laat tussen 20 en 43°C. Daarvoor wordt warm water van de ketel met retourwater gemengd. Daarachter zit een pomp, die is in de CV ketel gewoon aangesloten op de 220V, die draait denk ik dus continu. Er zit ook een bakje op de retourleiding. Mogelijks schakelt de pomp uit indien retour water warm genoeg oid?
Op de retour leidingen van de vloerverwarming zitten ook witte stoppen. Deze staan allemaal volledig open.

Ligt het toch aan ergens lucht in de leidingen of iets anders? Drie retourleidingen zijn warmer als de andere twee, zitten daar plots twee circuits verstopt? Ik zit met de handen in het haar. Iemand ideeën of tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZG1WfeGLmS0qF13K6RgFWR0W5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsiUcZFvV5SK1r4OawLfllo1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0QiKlXEo3HwVx9YYu62BAqbRzY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYJUG6FX7QKBYO7mPy2TLvjf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIgf7-PYd6wWcXlzNYZD4T0yItM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlJJdD8FR8r4vf9joPqTHiIX.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via silentkiller op 07-01-2024 20:42)

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 16:02
@silentkiller erg vervelend met deze buitentemperatuur, ik vermoed toch lucht in het systeem. De 3 groepen die warm worden dichtzetten, mischien wordt de lucht er dan uitgedrukt.
De automatische ontluchters op de aanvoer en retour staan wel open?

Wh-mdc07j3e5

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
@silentkiller erg vervelend met deze buitentemperatuur, ik vermoed toch lucht in het systeem. De 3 groepen die warm worden dichtzetten, mischien wordt de lucht er dan uitgedrukt.
De automatische ontluchters op de aanvoer en retour staan wel open?

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Is inderdaad erg vervelen met deze temperaturen!ik heb al aan de ontluchters gedraaid maar deze lijken redelijk ‘verstopt’ te zitten.

Als ik de drie groepen die warm worden dicht zet, blijft de pomp pompen maar de circuits worden niet warmer.
Ook al geprobeerd met de vaste chauffage op de badkamer open in de hoop dat de lucht naar boven trekt maar dat helpt niet.

Zijn er andere manieren om de lucht (of het vuil) erdoor te krijgen?

Ik dacht al om kranen te monteren aan de rechterkant van de collectors en er leidingwater door te pompen (ik kan de collectoren aan de andere kant dicht zetten net voor/na de vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Dan mischien toch verstopt, je zou verwachten dat de lucht wel naar het hoogste punt zou gaan.
Als je de slangen losmaakt en er een gardena koppeling inschroeft, kun je groep voor groep doorspoelen. Een magneetfilter plaatsen lijkt me inderdaad een slim idee.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
We zijn momenteel een paar uurtjes van huis.
Gezien de pomp blijft pompen als ik de enkel de twee kringen open zet, snap ik je idee van lucht wel.
Ook gezien de ontluchters vast zitten, is die kans bestaande. Het zou toch straf zijn dat er plots vuil in twee kringen zit die niet meer doorlopen.
Ik heb de chauffage op de badkamer vol open gezet en enkel de twee probleemkringen open. Hopelijk is het lucht en gaat deze nu naar boven.

Ik had dit al eens gedaan zoals eerder gezegd maar nooit langer dan een paar minuten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Een van de twee kringen is terug warm bij thuiskomst!
Ik heb de chauffage boven meteen ontlucht, daar kwam wel een beetje lucht uit maar zeker niet van een hele kring. Kan dat beetje lucht in een kring ervoor zorgen dat heel de kring niet meer circuleert @tonny147 ?
Ik heb nu enkel de laatste probleemkring open staan, hopelijk is die zo meteen/straks ook wzrm.

Enorm bedankt voor het meedenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een klein beetje lucht alles blokkeert. Water kiest natuurlijk altijd de weg van de minste weerstand, kan zijn door 3 groepen dicht te zetten er een beetje vuiligheid is los gekomen.
Hopelijk krijg je het weer warm, zodra de buitentemperatuur weer iets hoger wordt zou ik wel je systeem een beetje opkuisen.
Nieuwe ontluchters en alle groepen doorspoelen.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Lijkt me idd ook, ik ben blij dat er terug een extra kring in werking is.
Ik laat de laatste ‘slechte’ kring nog even op zich draaien, hopelijk komt daar ook nog iets in beweging.

Als het wat warmer is: magneetfilter erop en doorspoelen met fernox cleaner.
Erna kring per kring en een fernox beschermer erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
We krijgen het huis niet meer warm, Ik heb op beide collectoren (aanvoer/retour) een kraan gemonteerd om te kunnen spoelen.

Ik sluit de kranen voor beide collectoren naar de CV ketel. Echter pomp ik dan alleen proper water door de collectoren. Ik heb de thermostatische kraan al eens helemaal dicht gedraaid, maar volgens mij loopt het water ook door het 'brugje' tussen twee collectoren waar de thermostatische kraan koud water neemt van de retour.
tonny147 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:23:
Als je de slangen losmaakt en er een gardena koppeling inschroeft, kun je groep voor groep doorspoelen.
Bedoel je dan de alupex slangen los maken op 1 kant van de collector?
Dan moet ik eerst de klemkoppeling op de alupex losmaken vooraleer ik het aansluitstuk uit de collector los draai?

Dat is het laatste wat ik nog wil proberen, morgen komt er een firma langs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:14
silentkiller schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:39:
We krijgen het huis niet meer warm, Ik heb op beide collectoren (aanvoer/retour) een kraan gemonteerd om te kunnen spoelen.

Ik sluit de kranen voor beide collectoren naar de CV ketel. Echter pomp ik dan alleen proper water door de collectoren. Ik heb de thermostatische kraan al eens helemaal dicht gedraaid, maar volgens mij loopt het water ook door het 'brugje' tussen twee collectoren waar de thermostatische kraan koud water neemt van de retour.
Dat is logisch, de ketel levert bijvoorbeeld 60 graden water, en er mag 35 graden de vloer in.
Dus dat word bijgemengd om zo de temperatuur omlaag te krijgen.
[...]

Bedoel je dan de alupex slangen los maken op 1 kant van de collector?
Dan moet ik eerst de klemkoppeling op de alupex losmaken vooraleer ik het aansluitstuk uit de collector los draai?

Dat is het laatste wat ik nog wil proberen, morgen komt er een firma langs
Ik zou de slangen allemaal laten zitten.

Zit er op de ketel een automatische ontluchting?
Je moet alle groepen van de vloerverwarming, en voor het gemak alle radiatoren in huis dicht draaien.
Dan 1 groep open, en de thermostaat op 25 graden zetten.
De ketel gaat dan water pompen, en zal zo de luchtbel richting de ontluchter in de ketel drukken.
Je zal deze horen sissen, en als dat gestopt is die groep dichtzetten, en de volgende openen.
Zo alles een voor een ontluchten.

De bypass (brug) die tussen de retour en aanvoer zit gooit wel roet in het eten, want de luchtbellen kunnen door die bypass circuleren terug de vloerverwarming in.

Eigenlijk zou je dit stukje moeten aanpassen, door voor die bypas een T stuk te plaatsen, met recht omhoog een stukje buis en een handmatige of automatische ontluchter.
Je kan ook van de bypass het T-stuk omdraaien en het buisje vervangen voor een buisje in een J vorm, zodat de lucht niet de bypass in gaat maar door stroomt richting de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silentkiller
FRANQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:52:
[...]
Dat is logisch, de ketel levert bijvoorbeeld 60 graden water, en er mag 35 graden de vloer in.
Dus dat word bijgemengd om zo de temperatuur omlaag te krijgen.
[...]
Dat snap ik, maar op die manier krijg ik dus geen druk op de vloerverwarming leiding via de collectors om er lucht en/of vuil door te blazen.

Zit er op de ketel een automatische ontluchting?
Je moet alle groepen van de vloerverwarming, en voor het gemak alle radiatoren in huis dicht draaien.
Dan 1 groep open, en de thermostaat op 25 graden zetten.
De ketel gaat dan water pompen, en zal zo de luchtbel richting de ontluchter in de ketel drukken.
Je zal deze horen sissen, en als dat gestopt is die groep dichtzetten, en de volgende openen.
Zo alles een voor een ontluchten.
Er zit idd een ontluchter in de ketel. Bovenstaande heb ik al geprobeerd (chauffages dicht en vloerverwarming kring per kring maar dat helpt niet.
Eigenlijk zou je dit stukje moeten aanpassen, door voor die bypas een T stuk te plaatsen, met recht omhoog een stukje buis en een handmatige of automatische ontluchter.
Je kan ook van de bypass het T-stuk omdraaien en het buisje vervangen voor een buisje in een J vorm, zodat de lucht niet de bypass in gaat maar door stroomt richting de ketel.
Thanks voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Slangen loshalen van de verdeler, beetje mazzel past er aan 2 kanten een garden koppeling in. https://www.toolstation.nl/gardena-insteeknippel/p13740

1 kant hang je in het toilet, of in een emmer als je nieuwsgierig bent wat eruit komt.

Op de aanvoer collector zie ik 4 rode dopjes, kun je deze verwijderen en hier een ontluchter inschroeven.

[ Voor 18% gewijzigd door tonny147 op 10-01-2024 10:14 ]

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Ik heb twee ontluchters gehaald: de ontluchter op de retour deed het niet meer als ik hem volledig open draaide. Deze heb ik nu vervangen.

De rode stoppen heb ik open gedaan en met een inbussleutel in gedraaid. Ik kan deze open/dicht draaien maar niet volledig. Lijkt ook wel een soort kraan te zijn. Ik denk dus niet dat ik daar een ontluchter kan opdraaien.

Slangen loshalen durf ik niet goed. Ik zou eerst de slang uit de collector draaien maar dan ben ik bang om te alupex kapot te draaien gezien die daar op geklemd zit.
Daarom zou ik eerst de alupex losdraaien vooraleer ik hem uit de collector schroef. Maar daar ben ik bang voor dat deze achteraf niet meer waterdicht gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
Dat maakt het een stuk lastiger.
Het enigste wat ik nog kan bedenken is, de pomp groep ertussen uit, zodat je aanvoer en retour collector aan de linkerzijde open zijn. 1 van de 2 dan afdoppen, en dan groep voor groep doorspoelen, ga ik ervanuit dat je aan de rechterkant op je collector via de kraan kan vullen.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silentkiller
Deze ochtend was het terug warm in onze woning. Oef! Geen idee wat er geholpen heeft.

De CV man is ook langs geweest en kon me eigenlijk niet verder helpen buiten de tips die jullie me ook al gaven:
-Magneetfilter
-Leidingen spoelen -> daarvoor zei hij om de hele onderste connector te demonteren en idd via een gardena koppeling te spoelen.

Dit wordt een klusje voor in de lente als alles nu blijft werken!
Enorm bedankt voor het meedenken en jullie hulp!
Pagina: 1