Centraaldoos met ruimte voor bewegings sensor / spotbox?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 23:15
De laatste keer dat ik een elektra ontwerp voor een woning heb getekend en gemaakt is 20 jaar geleden. Dit jaar gaan we zelf aan de gang met nieuwbouw, en mijn kennis is outdated..

Ik wil / was van plan te werken met het principe van een centraaldoos in de ruimte voor 230V maar dan gecombineerd met 24VDC voor loxone. Die plek van de centraaldoos is in de meeste ruimtes een mooie plek voor een presence sensor, en aangezien er toch veelal spots en led strips komen hoeft er ook geen plafoniere of i.d. op de plek van centraaldoos. Nu dacht ik ff een soort van grote centraaldoos in de breekplaatvloer mee te laten storten, maar het enige wat ik zie zijn 'spotbox' (Spelsberg & Halox). Dit is eigenlijk precies wat ik zoek qua ruimte (voor de sensor, en ook voldoende voor aansluitingen) echter hebben deze maar 4 x19mm aansluitingen en dat is te weinig om als centraaldoos te gebuiken. Iemand een tip voor een centraaldoos waar ook een inbouw sensor in kan, of moet ik 't niet zo willen...?

2e vraag. Er gaan straks ongeveer 100 enkele spots in de woning komen, ik heb zo het vermoeden dat dit een prijzig avontuur gaat worden als ik overal een spotbox laat meestorten in de breekplaat, anderzijds 100x een gat boren is ook geen leuk vooruitzicht. Wat raden jullie aan?

dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:13
Je mag 230v en 24v niet in dezelfde doos combineren...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 23:15
Als ik me aan de isolatie voorschriften hou mag het dan niet / of zou ik het niet moeten willen?
Het hele principe van een spotbox is dat er ruimte is voor een led trafo, daarmee heb je mijn inziens al AC en DC in 1 doos of zie ik dat verkeerd?
Mocht ik het gescheiden gaan maken dan blijft de vraag of er centraaldozen zijn waar voldoende ruimte in zit om ook een inbouw armatuur voor spot of sensor in te zetten? Een 'loze deksel' in het plafond heb ik liever niet, het wordt al druk genoeg met al het inbouw spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

ThePsycho

Biertje?

Er is volgens mij best wat te vinden hierover via de loxone en knx topics. In ieder geval zou ik inbouwspotjes in een centraaldoos uit je hoofd zetten gezien de warmteontwikkeling.

Als je in eigen beheer bouwt kan een verlaagd plafond ook de nodige flexibiliteit bieden om spotjes, sensoren e.d. weg te werken.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput