Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
(Opgelost - zie update)

In 2022 werkte mijn vrouw minder dagen dan onze kinderen naar de opvang gingen (twee dagen werken, drie dagen opvang). In 2022 hadden we daardoor maar recht op toeslag voor twee dagen. Dit ook netjes zo aangevraagd en het passende bedrag gekregen.

In 2023 is de urennorm losgelaten, maar niet met terugwerkende kracht.

Nu hebben wij recent een flink bedrag (>€4000) van de belastingdienst gehad n.a.v. de definitieve berekening over 2022. In de brief stond verder niks - voor meer details moesten wij naar de website. Daar zag ik dat onze opvang de jaaropgave over 2022 bij de belastingdienst heeft ingediend met daarop een iets hoger tarief, maar natuurlijk ook de drie dagen dat onze kinderen zijn geweest. De belastingdienst heeft dit vervolgens doodleuk overgenomen, zonder rekening te houden met de door ons aangegeven werkdagen (zoals ze bij de voorlopige aanslag wel hebben gedaan).

Wij hebben dus geen recht op dit bedrag en de bijbehorende rente. Ik heb hierover natuurlijk de belastingdienst gebeld en die gaan een onderzoek starten 'op kantoor'. Ik word binnen zeven dagen teruggebeld.

Zijn er meer mensen die minder werken dan de kinderen naar de opvang gaan en waar dit is gebeurd? Wordt dit de volgende toeslagaffaire als iedereen dit uitgeeft en straks moet terugbetalen?

Update 2024-01-09:
Zojuist teruggebeld door de belastingdienst. Ze zijn voor het jaar 2022 coulanter geweest met de verhouding tussen afgenomen uren en gewerkte uren. Ze hebben dit aantal uren voor 2022 toegekend en kunnen ook niet terugkomen op een definitieve aanslag, dus voor ons is het nu duidelijk en opgelost.

[ Voor 11% gewijzigd door Skating_vince op 09-01-2024 12:44 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen idee! Ik moet nu al meerdere jaren alle jaaroverzichten opsturen naar de afdeling Toeslagen.
In het begin waren ze redelijk vlot met het verwerken en het versturen van een definitieve aanslag. Maar het lijkt er op alsof ze steeds meer tijd nodig hebben.
In 2020 heb ik bijna een jaar moeten wachten (na aanleveren van de stukken).
In 2021 heeft het meer dan een jaar geduurd.
2022 is nog "in behandeling" en inmiddels ook al langer dan een jaar onderweg...
2023 zal dus ook wel even gaan duren...

Ach, we zien wel waar het op uit komt.

Als je weet dat je "te veel" hebt ontvangen, zet het dan (tijdelijk) op je spaarrekening, zodat je het niet per abuis uitgeeft aan leuke gadgets / vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:16
Is het een definitieve aanslag? want dan zou de belastingdienst bellen en ze de vraag voorleggen en hun antwoord even op papier laten vastleggen. Mochten ze aangeven dat je genoeg uren hebt gewerkt, dan mooi naar de Bahama's vertrekken. Nee dat laatste zou ik niet doen, ik zou denk ik ook nog even een tijdje vastzetten tegen een mooie rente, mochten ze dan toch tot inkeer komen dan zit je niet gelijk met je handen in het haar (of je moet zowiezo 5k op je rekening hebben staan te sluimeren. Overigens, je had op meer uren recht op toeslag dan alleen je gewerkte uren van de minst werkende partner, immers die kids moeten ook nog naar de opvang en opgehaald worden buiten jou werktijd).

Maar het blijft een vaag gek-t dat hele systeem met uren/rechten/facturen en jaren later nog een keer iets definitiefs op de mat zien vallen.

Mijn oplossing daarvoor is: de uren zoveel mogelijk 'goed en werkelijk' invullen, bij de salarissen plus ik rustig een tonnetje bij, want dan krijg je altijd nog wat extra terug ipv dat je moet terugbetalen.

Edit: ik zie dat je al gebeld hebt 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Sammy_tukker op 08-01-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
BastaRhymez schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:06:
Als je weet dat je "te veel" hebt ontvangen, zet het dan (tijdelijk) op je spaarrekening, zodat je het niet per abuis uitgeeft aan leuke gadgets / vakanties.
Dat heb ik zeker gedaan. Ik hoop dat iedereen dat in deze situatie doet. Ik zit te twijfelen om contact op te nemen met wat media, zodat mensen in ieder geval weten dat dit speelt. Maar dat voelt ook weer zo overdreven (misschien ben ik de enige, vandaar dit topic)...
Sammy_tukker schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:43:
Is het een definitieve aanslag? want dan zou de belastingdienst bellen en ze de vraag voorleggen en hun antwoord even op papier laten vastleggen. Mochten ze aangeven dat je genoeg uren hebt gewerkt, dan mooi naar de Bahama's vertrekken. Nee dat laatste zou ik niet doen, ik zou denk ik ook nog even een tijdje vastzetten tegen een mooie rente, mochten ze dan toch tot inkeer komen dan zit je niet gelijk met je handen in het haar (of je moet zowiezo 5k op je rekening hebben staan te sluimeren. Overigens, je had op meer uren recht op toeslag dan alleen je gewerkte uren van de minst werkende partner, immers die kids moeten ook nog naar de opvang en opgehaald worden buiten jou werktijd).

Maar het blijft een vaag gek-t dat hele systeem met uren/rechten/facturen en jaren later nog een keer iets definitiefs op de mat zien vallen.

Mijn oplossing daarvoor is: de uren zoveel mogelijk 'goed en werkelijk' invullen, bij de salarissen plus ik rustig een tonnetje bij, want dan krijg je altijd nog wat extra terug ipv dat je moet terugbetalen.

Edit: ik zie dat je al gebeld hebt 8)7
Ja, definitief. Als ze aangeven dat het zo echt goed is, dan ga ik inderdaad vragen of ze dit op de post willen zetten zodat ik bewijs van goed gedrag heb :) .

En verder doe ik hetzelfde als jij - alles wat overdrijven om teveel te voorkomen. Maar goed, als de uren van de jaaropgave van de opvang gebruikt worden kan ik daar weinig aan doen helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuukRuyter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 15:55
Wij hebben ooit het tegenovergestelde gehad omdat de kinderopvang te weinig uren had doorgegeven.
Toen heb ik bezwaar gemaakt, wat neer komt op handmatig twee formuliertjes invullen en op de post doen. Hierna werd het keurig opgelost. Wellicht dat je dit ook gewoon kan doen. In theorie komt een bezwaar neer op dat je het niet eens bent met de definitieve berekening, of die nou positief of negatief voor jouw is maakt niet uit.

Ongeacht de uitkomst heb je dan altijd zwart op wit dat je het hebt gemeld.

https://www.belastingdien...%20het%20met%20de%20post.

[ Voor 15% gewijzigd door LuukRuyter op 08-01-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:46
Wat voor type opvang (dagopvang of buitenschoolse opvang) en hoeveel uur neem je af? In geval van dagopvang heb je recht op 140% van de gewerkte uren. Twee werkdagen van 8 geven dan recht op 23 uur.
Voor buitenschoolse opvang is dit 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Meestersleutel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:41:
Wat voor type opvang (dagopvang of buitenschoolse opvang) en hoeveel uur neem je af? In geval van dagopvang heb je recht op 140% van de gewerkte uren. Twee werkdagen van 8 geven dan recht op 23 uur.
Voor buitenschoolse opvang is dit 70%.
Dat wist ik niet. Dat ga ik eens nakijken. Destijds vulde je een wizard in met het aantal uren dat beiden werken en het aantal uren dat ze naar de opvang gaan en daar kwam een getal uit. Ik zal nog eens goed kijken naar de eerdere berekeningen.

EDIT: Ah, 140% bij 8 uur is 11 uur en dat is wat de opvang standaard boekt. Dus 2 dagen werken van 8 uur is gelijk aan 2 dagen opvang van 11 uur. Verandert voor ons dus helaas niets :).

[ Voor 13% gewijzigd door Skating_vince op 08-01-2024 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Zojuist teruggebeld door de belastingdienst. Ze zijn voor het jaar 2022 coulanter geweest met de verhouding tussen afgenomen uren en gewerkte uren. Ze hebben dit aantal uren voor 2022 toegekend en kunnen ook niet terugkomen op een definitieve aanslag, dus voor ons is het nu duidelijk en opgelost.
Pagina: 1