Ervaringen: Een goede oppas vinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeikoe
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-06 21:17
Goeiemorgen,

Ik zag hier en daar topics over kinderen, en leek me goed ook ervaringen uit te wisselen rondom het vinden van een goede oppas voor je kind(eren).
Ik heb zelf nu al enige info wbt uurtarieven, die ik graag deel:
ViaLeeftijdWil graag uurtarief
Vrienden18€8.00
Vrienden19€9.00
Flyer brievenbus18€8.00
Nextdoor16€6.00
Sitly25€10.00
Sitly33€12.00
Sitly24€10.00
Sitly28€13.00

Sommigen zoeken misschien iemand die savonds op de bank zit, Netflixt en de babycam in de gaten houdt terwijl je zelf uit eten kan.
Anderen (wij) iemand die structureel, liefst iedere week in weekend en overdag, een paar uurtjes komt oppassen. En dan met onze peuter speelt/bezig houdt.
Edit: Dit heeft te maken met gezondheidsklachten, die we allebei onafhankelijk van elkaar hebben. Niet gebrek aan commitment

Ik ben nu 2 weken aan het zoeken. Heb rondgevraagd in de buurt, gebruikt gemaakt van een buurtplatform (Nextdoor) en oppas platform (Sitly). Ondanks veel leads, en leuke spontane reacties, valt het daarna tegen...
Had een kennismaking gepland met 3 oppassen, maar alle 3 melden zich vlak van te voren af. Wel met vraag 'kunnen we verzetten?' Dat is voor mij wel al een red flag wbt betrouwbaarheid. Doen ze dat dan ook vlak voor oppas afspraken? Anderen reageren eerst heel enthousiast en daarna niks meer

Hoewel het misschien een goed topic is om algemene ervaringen te delen, heb ik nog een idee dat ik graag voorleg :)

[ Voor 43% gewijzigd door Snoeikoe op 07-01-2024 10:11 . Reden: Tabel toegevoegd ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Op basis van de topicstart zou ik als potentiële oppasser hard wegrennen. Teveel rode vlaggen van een corporate zeurkous.

De oplossing is sociaal netwerk en je een beetje normaal opstellen met paar concrete verwachtingen en redelijke beloning (in plaats van het gebral uit de topicstart).

[ Voor 40% gewijzigd door Rukapul op 07-01-2024 09:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Iedere week een flink stuk van je weekend overdag je kind uitbesteden, dan vraag ik me af hoe toegewijd je bent aan het ouderschap. Hoeveel uur (nuja, liever dagen om mee te rekenen) heb je samen met je kinderen? Neem dan een full time au pair, ben je ook goedkoper uit dan de opvang...

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 07-01-2024 09:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Overdag een paar uur? Dat klinkt gewoon alsof je op zoek bent naar een nanny of kinderopvang.

Zo adhoc en dan maar 10tje per uur? Mooi verhaal maar dat kan je niet menen wel? Dat zijn tarieven voor een tiener.

Eens met Rukapul over je approach, je klinkt als een marketing manager on speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:47
pagani schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:43:
Iedere week een flink stuk van je weekend overdag je kind uitbesteden, dan vraag ik me af hoe toegewijd je bent aan het ouderschap. Hoeveel uur (nuja, liever dagen om mee te rekenen) heb je samen met je kinderen? Neem dan een full time au pair, ben je ook goedkoper uit dan de opvang...
Precies mijn gedachte. Als het voor werk/studie/iets van zorg is, is t een ander verhaal natuurlijk. Maar genoeg mensen die hun jonge kind structureel droppen om zelf wat ‘leuks’ te doen.

Hoe dan ook, er zijn genoeg buurtkinderen die willen oppassen. Er zijn ook professionele bureaus die oppassers verzorgen en betrouwbaar zijn. Paar keer gebruik gemaakt van Charly Cares toen ik nog in Nederland woonde en zowel mijn vrouw als ik tot laat bezig waren met werk, was prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-06 17:58

Yucon

*broem*

Rukapul schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:40:
Op basis van de topicstart zou ik als potentiële oppasser heel hard wegrennen. Teveel rode vlaggen van een corporate zeurkous.

De oplossing is sociaal netwerk en je een beetje normaal opstellen met paar concrete verwachtingen en redelijke beloning (in plaats van het gebral uit de topicstart).
Dit is wel erg zwart/wit, maar ik zie idd wel een generatiekloofje.

Dan nog iets anders; die bonus geeft het signaal af dat het normaal is onbetrouwbaar te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 07-01-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Yucon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:48:
Dan nog iets anders; die bonus geeft het signaal af dat het normaal is onbetrouwbaar te zijn.
Dat is zelfs empirisch bevestigd.

'Gastouder aan huis' lijkt voor topicstarter een betere zoekterm dan 'oppasser'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoeikoe
Hi allen,

Okay, een paar reacties die er stevig in gaan. Dank iig voor de feedback.
Ik zal het even nuanceren dat er sprake is van gezondheidsklachten bij zowel mij als mijn partner, waardoor wij in het weekend een paar uur rust moeten nemen en wat steun nodig hebben in huis. We worden hier ook voor behandeld.
Ik heb de originele post even aangepast en punt over die bonus verwijderd.
Dank voor de feedback daarop, ook al was die erg pittig aangezet ;)

Voor ons is het ook nieuw, we hebben nog nooit met een oppas gewerkt.

[ Voor 0% gewijzigd door Snoeikoe op 07-01-2024 09:59 . Reden: Witregel verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Snoeikoe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:58:
Hi allen,

Okay, een paar reacties die er stevig in gaan. Dank iig voor de feedback.
Ik zal het even nuanceren dat er sprake is van gezondheidsklachten bij zowel mij als mijn partner, waardoor wij in het weekend een paar uur rust moeten nemen en wat steun nodig hebben in huis. We worden hier ook voor behandeld.
Ik heb de originele post even aangepast en punt over die bonus verwijderd.
Dank voor de feedback daarop, ook al was die erg pittig aangezet ;)

Voor ons is het ook nieuw, we hebben nog nooit met een oppas gewerkt.
Excuus, dan ging ik er wat te gestrekt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:49
Ik denk dat je best een oppasser voor €10,- per uur kan vinden, maar dan heb je het gewoon over een student die ook zijn/haar sociaal leven heeft met daarbij horende dat deze persoon lang niet altijd zal kunnen. Ter vergelijking, als 20 jarige verdien je bij de Albert Heijn meer dan 10euro en ben je veel flexibeler. Dus ik denk dat je of fors meer moet betalen of je er bij meer moet leggen dat er de oppasser zich niet altijd strikt bij jullie tijdlijnen kan neerleggen.

Het makkelijkst is het natuurlijk gewoon in de eigen sociale kring: opa's, oma's, ooms en tantes. Maar uit het feit dat je op zoek bent naar een oppasser zal dat wel geen optie zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Mania-92 op 07-01-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:11
Wat zoek je?
Want je geeft het loon van tiener die op bank wilt zitten.

Kinderopvang kost meestal tussen 15 en 18 per kind, en dan zit je in groep van 6 per begeleider.
Dus beetje realistisch tarief voor volwassene begint bij 25 euro per uur helaas.

Hou er rekening mee dat deze mensen als zzper moeten werken, als ze geen zzper zijn werken ze zwart, met alle gevolgen (voor hun) van dien. (Maar ook voor jou, want onverzekerd).

Werk je via een uitzendbureau dan kost het meestal 30 euro. Ze adverteren leuk met 15, maar dat is het netto deel dat jij betaalt als je geen inkomen hebt. Je krijgt dan namelijk nog allerlei toeslagen. Heb je wel inkomen moet je dit deel zelf aanvullen uit eigen zak.

Waarom de voorkeur bij jullie thuis tov kinderopvang?

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 07-01-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeikoe
Even terugkomen op het tarief:
Heb net de tabel toegevoegd bovenin. Ik zit in regio Veldhoven/Eindhoven.
Ik betaal met plezier 20 euro per uur, dat is me de 'ontzorging' echt wel waard!

Ik vraag zelf aan de oppassen wat ze graag per uur willen verdienen, en dat is dan ook de info die ik heb: die tarieven liggen 8-15 euro per uur. De meesten zeggen dat met een Tikkie te willen doen iedere week.
Ik had eerlijk gezegd ook hoger tarief verwacht...
Dus ik denk dat je of fors meer moet betalen of je er bij meer moet leggen dat er de oppasser zich niet altijd strikt bij jullie tijdlijnen kan neerleggen.
Okay, dat is helder. Dat begrijp ik wel. Vaste dagen/tijden afspreken gaat wat kosten. Noted.
Waarom de voorkeur bij jullie thuis tov kinderopvang?
Het is voor in het weekend. Zaterdag of zondag. Kinderopvang is dan dicht.
Ik had aangenomen dat gastouders dan ook dicht zijn, maar dat kan ik nog eens nakijken!

[ Voor 38% gewijzigd door Snoeikoe op 07-01-2024 10:17 . Reden: toevoegen quote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:11
Dat zullen bedragen zijn van mensen die zwart werken, anders houden ze niets over (en werken ze niet met tikkie). *Aanname

https://www.rijksoverheid...bedragen-minimumloon-2024

Ik weet in Waalre hele goede kinderopvang, maar die gaat niet naar locatie buiten de gemeente. Weet niet of Waalre te ver is? (Ik weet wel dat er ouders carpoolen, maar geen idee waarheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeikoe
@99ruud99
Ja dat zal dat zwart zijn. Maar dan had ik 'cash' verwacht als vraag, en niet 'ik werk altijd met een Tikkie'. Dat lijkt me toch moeilijker zwart te houden.
Kinderopvang kost meestal tussen 15 en 18 per kind
Dat is wel héél hoog. Bij grote opvangorganisatie in regio Eindhoven is het doordeweeks 10.50 euro per kind anno 2024, ex kinderopvangtoeslag.
Ik weet in Waalre hele goede kinderopvang, maar die gaat niet naar locatie buiten de gemeente. Weet niet of Waalre te ver is?
Ja Waalre is iets te ver, en we zoeken daarnaast iemand voor aan huis. Inderdaad niet dat we ergens heen moeten eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Even los van dat het beetje inkopper is dat een tiener die via vrienden gevonden is het zwart doet, maakt dat ook weinig uit voor ze. Op die inkomsten is belasting verwaarloosbaar als het wel wit ging, alleen meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 762779

Het blijft lastig inderdaad dit te regelen. Ik heb zelf geen kinderen met mijn vriendin. Ik ben eens een keer gevraagd door mijn collega om op haar kinderen te passen. Ik ben 40. Ik had eerst Ja gezegd maar heb daarna afgezegd omdat ik er totaal geen ervaring mee heb en zat me ook niet goed in mijn vel als het steeds dichterbij kwam. Wat als er iets gebeurt en ik ben dan verantwoordelijk. Zei heeft oppas die doen het vrijwillig. Ik zou er ook niets voor krijgen.

Het lijkt mij niet makkelijk als oppas. Stel er gebeurt iets hoe ga ik dan bewijzen dat het niet zo is geweest. Ik hielp ooit iemand met iets en daarna kreeg ik de volle laag terwijl het niet mijn schuld was en daarmee ben ik nu voorzichtiger mee geworden.

Als het mijn eigen kinderen waren, dat is een ander verhaal, dan weet ik heb de rol als vader zijn.

Ik hoor soms van haar ook dat het soms moeilijk is om een oppas te vinden want de vaste oppas kan niet altijd

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 07-01-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het maakt voor het tarief misschien ook wel uit of het om hele jonge kinderen gaat voor als in in de avond weg wil. Kinderen op bed, buurmeisje studeert of kijkt een film terwijl zij in actie komt als de kinderen wakker worden. Dan is een lager tarief haalbaar. Want voor het buurmeisje is het dan simpelweg betaald studeren/televisiekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:14
Structureel is ook wel lastiger denk ik. Iedereen heeft wel eens andere verplichtingen. Zelf pas ik ook wel eens op mijn neefje maar dat is incidenteel. Wellicht zou je een aantal mensen kunnen verzamelen waar je mee kan rouleren?

[ Voor 13% gewijzigd door jip_86 op 07-01-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoeikoe
@jip_86 , @Roenie @Anoniem: 762779
Dank voor de uiteenlopende reacties, geeft me weer allerlei nieuwe perspectieven inderdaad.

Het idee van rouleren met een paar, ipv vast te houden aan 1 iemand structureel is ook een goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:53

-tom-562

Oliesjeik

Snoeikoe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:16:
@jip_86 , @Roenie @Anoniem: 762779
Dank voor de uiteenlopende reacties, geeft me weer allerlei nieuwe perspectieven inderdaad.

Het idee van rouleren met een paar, ipv vast te houden aan 1 iemand structureel is ook een goede!
Waarom is dat een goede? Kinderen hebben baat bij regelmaat en structuur. Het is niet voor niks dat er in de kinderopvang met 'vaste gezichten' gewerkt wordt.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Een babysitter is voor incidenteel en zijn de tarieven lager.
20-25 is echt minimum voor dit soort dingen afhankelijk van locatie en eisen
En zeker als je zelf thuis bent zullen veel mensen afhaken, ik zou dat zelf ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:45

Secsytime

Automagisch

Weet niet of je kinderen doordeweeks ook naar de opvang gaan? Anders zou je een Au pair kunnen overwegen om het totaal op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En er is ook kinderopvang die in weekend open is. Daar zou je ook naar kunnen kijken nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

@Snoeikoe zoek eens op buurtgezinnen. Gezien de achtergrond qua ziekte zou dat beter passen wellicht.
Pagina: 1