Zigbee2mqtt- en Hue bridge-netwerk samenvoegen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:18
Wij hebben sinds jaren via een Hue-bridge diverse lampen aangesloten. De Hue-bridge is aan ons Free@Home-systeem gekoppeld, waardoor we de lampen via de reguliere schakelaars in de muur kunnen bedienen.

Ik gebruik nu steeds meer andere Zigbee-apparaten, die niet allemaal compatibel zijn met de Hue-bridge en heb daarom nu ook een Zigbee2mqtt-netwerk via Home Assistant draaien. Nu hebben we dus twee zigbee-netwerken in huis. Een voor de Hue-lampen en een voor de (niet Hue) accessoires. Door de vele Hue-lampen in huis is het Hue-netwerk vrij stabiel. Het Zigbee2Mqtt-netwerk is niet zo groot, heeft vooral apparaten op batterijen en is niet zo stabiel.

Is er een mogelijkheid deze zigbee-netwerken samen te voegen zodat het een groot netwerk wordt? Daarbij rekening houdend met de Hue bridge die moet blijven ivm de integratie met Free@home.

Of zijn er andere ideeën?

Beste antwoord (via Paul! op 07-01-2024 18:01)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nee, dat is niet mogelijk. Een Zigbee netwerk kan maar een coördinator hebben.

Je enige optie is om alles naar Z2M te doen en de Hue bridge eruit. Dan zou je een koppeling moeten maken tussen Z2M en Free@Home of HA en Free@Home.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nee, dat is niet mogelijk. Een Zigbee netwerk kan maar een coördinator hebben.

Je enige optie is om alles naar Z2M te doen en de Hue bridge eruit. Dan zou je een koppeling moeten maken tussen Z2M en Free@Home of HA en Free@Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
Dat dacht ik al op basis van mijn zoekacties.

Is er een bezwaar als ik twee verschillende zigbee-netwerken heb?
Als alternatief kan ik misschien de repeaters van Ikea in het Z2M-netwerk plaatsen om zo een betere dekking te krijgen?

Ik wil de Hue bridge wel houden, zodat onze schakelaars ook gewoon werken als HA (om wat voor reden dan ook) niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De grootste cons zijn natuurlijk dekking en dat de twee nu alleen via HA kunnen praten / twee integraties moet onderhouden.

Ipv repeaters zou je natuurlijk ook strategisch een paar bulbs kunnen verplaatsen.

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 07-01-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hs82H
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04 22:31
Het mooiste is als het een netwerk hebt. Dat zou dan Z2M moeten zijn gezien zijn brede ondersteuning.

Ik ken free@home niet, maar weet je zeker dat deze apparatuur die niet met Z2M werkt?
Heb je al eens geprobeerd er eentje te joinen?
Gaat het om deze apparatuur? https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#v=Busch-Jaeger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
Free@Home van Busch Jäger is een bedraad netwerk. Het gaat dus niet om de apparatuur waar je naar linkt.

Ik heb nu een ander plan: Onze (domme) nachtlampjes vervangen door Zigbee-lampen. Die kunnen dan als repeater fungeren en we kunnen onze lampjes dimmen, wat soms ook wel fijn is.

Reeds getest met één lampje en dan werken ook de afstandsbedieningen en sensoren in de woonkamer op het Z2M-netwerk.
Pagina: 1