Schroef trapleuning houder te kort na stucen..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JS0180
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23:27
Help,

Wij hebben onze woning volledig laten stucen en ze zijn bijna klaar met sauzen.

We dachten slim te zijn door de schroeven van de trapleuning houders in de muur te laten en af te plakken. Kwestie van alleen weer erop draaien en klaar.

Je voelt m al aankomen.. de schroeven zijn nu te kort om de houders erop te draaien. Hoe krijg ik deze nog netjes van de muur? Zonder stucwerk etc. te beschadigen. Zie foto van de huidige schroeven die in de muur bevestigd zijn.

Ik heb toevallig ook een schroef helemaal eruit gedraaid toen wij de houder hebben gedemonteerd. De schroef kwam gelijk mee. Ook hiervan heb ik een foto toegevoegd.

En hebben jullie tips om de houders weer netjes te monteren? Kwestie van nieuwe, langere schroeven gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvL7NiC76CQ_OR52m35uLS6LFjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhPsbXyGRWoFOyfgAMpIbWId.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biqIrqDuQR_FmXHd8qLU8ifFkjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veyc92ykDYkqZIzPICeKas5I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaVOYto8jryC-TPHHyDB1NlLLgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVsQdMtggAXV9MmpTQfhCXGh.jpg?f=fotoalbum_large

*geen idee hoe deze schroeven heten.
*ik hoop dat ik deze topic op de juiste forum heb geopend.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:19
Stokeind, hier inderdaad een langere versie van bestellen/halen en dan komt dat helemaal goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:40
precies, deze kan je gewoon in langere maat bij bestellen :) is beetje standaard dingbij betere bouwmarkt (denk dat de action ze nog net niet heeft)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-06 15:00

rdejongjr

Gnome

Plat kantje aan de oude schuren/slijpen en met een griptang eruit draaien

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:18

OcGuru

Giulietta Qv

Als het goed is zit er gewoon een torx aansluiting op waarmee je zo de oude en nieuwe weer in de plug draait.

Zou de stukadoor blij mee geweest zijn. Die uitstekende stokeinden :D

[ Voor 25% gewijzigd door OcGuru op 07-01-2024 00:02 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 06:45
Ze hebben ze niet bij alle bouwmarkten, de hornbac heeft zo overiggens zeker weten wel. Heb ze dit jaar ook gebruikt voor de installatie vna mijn zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vorm van de drager van de trapleuning uitsnijden in het stucwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-06 18:23
Al drie keer gemeld hierboven: eraf schroeven van het oude model en een iets langere versie erin schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19

dragonhaertt

@_'.'

Bij de Hornbach heet zon ding "stokschroef"

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23:27
Bedankt voor de reacties! Heel fijn dit.

Stokeind staat genoteerd. Volgens mij hebben deze geen torx aansluiting.

Het wordt dus waarschijnlijk met een tangetje en slijpen/schuren. Ik hou jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Met een drempel een sleuf slijpen en met een platte schroevendraaier er uit draaien werkt vaak ook. Voor je gaat slijpen wel even wat karton tegen de muur aan pakken, anders ziet je stucwerk er niet meer uit een kun je 5 lagen tex smeren om het onzichtbaar te maken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:54
Misschien heeft een van de buren een accu schroeftol met een snelspankop, kop aanspannen, linksom draaien en klaario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 23:45

Part

Helemaal niets.....

Voor nog geen 10 euro een griptang halen:
https://www.toolstation.nl/griptang/p21923

Deze klem je op de schroef en dan draai je hem er zonder moeite uit.

Niet gaan zagen of slijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03
Zagen en slijpen zou ik pas mee beginnen als een griptang niet werkt. Vaak krijg je ze met een gewone of waterpomp tang ook gewoon los. Zou wel eerst een stevig stuk karton met gat er overheen zetten, zodat bij losschieten de muur niet/minder beschadigd. Als je de eerste 2mm draaien maar gehad hebt dan kon je hem zo losdraaien. Als ze echt vast vast zitten dan zou ik pas gaan 'slijpen' om meer grip te creëren.

[ Voor 29% gewijzigd door Jan-man op 07-01-2024 11:34 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• rene_db
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08-2024
het uit/indraaien van de stokeinden gaat heel simpel.
Neem twee passende moeren (zo te zien M8) en draai beide op het schroefdraad. Dan tegen elkaar vastdraaien.
Kun je heel simpel met een steeksleutel het stokeind er in/uit draaien.

Veel sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:18
Als je niet veel lengte mist (2mm) kan je ze gewoon wat uitdraaien en dan je leuning bevestigen.
Anders iddd even nieuwe kopen in een lokale bouwmarkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:47
rene_db schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:44:
het uit/indraaien van de stokeinden gaat heel simpel.
Neem twee passende moeren (zo te zien M8) en draai beide op het schroefdraad. Dan tegen elkaar vastdraaien.
Kun je heel simpel met een steeksleutel het stokeind er in/uit draaien.

Veel sterkte.
Ik heb hetzelfde probleem als @JS0180 en was helemaal blij toen ik jouw oplossing las, maar mijn uiteinden zijn dermate kort dat deze truck met twee moeren niet gaat passen helaas. -O-

@Oc.Syntax_Error Ik heb er de ballen verstand van en snap ook niet dat de stucadoor mensen er niet op wijst dat dit niet handig is. Sommige dingen zijn voor de één heel logisch maar de ander heeft hier nog nooit mee te maken gehad. En dan denk ik.. als het zo onhandig is voor de stucadoor, waarom vertelt hij mij dan niet dat ik ze eruit moet halen omdat ik ze toch moet vervangen voor langere. :?

Hoe dan ook, ik zal van het weekend ook met dit klusje aan de gang moeten. Lekker naast mijn nieuwe gestucte en geverfde muur.. (what could possibly go wrong :X )

*sowieso

• flo12392
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:40
OcGuru schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:00:
Zou de stukadoor blij mee geweest zijn. Die uitstekende stokeinden :D
Wat is dan de gebruikelijke gang van zaken? Over de gaten heen stucen en dan later opnieuw gaten boren op ongeveer dezelfde plek? Ik ga binnenkort mijn muren laten stuccen en ik was hetzelfde van plan als OP, ik dacht; dan hoef ik niet opnieuw te boren.

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:31

voz

De echte kenner

Ik heb ooit zoiets gehad, kreeg de oude einden er met geen mogelijkheid uit. Leek wel vast in het beton gestort. Heb ze toen afgeslepen en vlak erboven nieuwe gaten geboord. De beugels van de trapleuning vielen over de oude gaten heen, dus niets van te zien.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-06 16:20
DonJunior schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:22:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem als @JS0180 en was helemaal blij toen ik jouw oplossing las, maar mijn uiteinden zijn dermate kort dat deze truck met twee moeren niet gaat passen helaas. -O-

@Oc.Syntax_Error Ik heb er de ballen verstand van en snap ook niet dat de stucadoor mensen er niet op wijst dat dit niet handig is. Sommige dingen zijn voor de één heel logisch maar de ander heeft hier nog nooit mee te maken gehad. En dan denk ik.. als het zo onhandig is voor de stucadoor, waarom vertelt hij mij dan niet dat ik ze eruit moet halen omdat ik ze toch moet vervangen voor langere. :?

Hoe dan ook, ik zal van het weekend ook met dit klusje aan de gang moeten. Lekker naast mijn nieuwe gestucte en geverfde muur.. (what could possibly go wrong :X )
Je kan proberen om een sleufje in te slijpen of vijlen zodat je met een platte schroevendraaier aan de slag kan.

Succes

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Zit toch gewoon een torx kop op? Zit weliswaar vol met zooi maar dat kan je eruit halen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
Er zit inderdaad vrijwel altijd een torx op de kop.

Dus met een kleine platte schroevendraaier ff die torx leeg peuteren, en je draait hem er zo uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:24
FRANQ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:03:
Er zit inderdaad vrijwel altijd een torx op de kop.
Als je nu nieuwe haalt wel, maar die stokschroeven die er 30 jaar geleden zijn ingeschroefd zit dat meestal niet in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
Haboeri schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:25:
[...]

Als je nu nieuwe haalt wel, maar die stokschroeven die er 30 jaar geleden zijn ingeschroefd zit dat meestal niet in...
Hebben die niet standaard een sleuf voor een platte schroevendraaier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:32
Al dat slijpen... Ik sluit me aan bij Jan-man:
Jan-man schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:32:
Zagen en slijpen zou ik pas mee beginnen als een griptang niet werkt. Vaak krijg je ze met een gewone of waterpomp tang ook gewoon los. Zou wel eerst een stevig stuk karton met gat er overheen zetten, zodat bij losschieten de muur niet/minder beschadigd. Als je de eerste 2mm draaien maar gehad hebt dan kon je hem zo losdraaien. Als ze echt vast vast zitten dan zou ik pas gaan 'slijpen' om meer grip te creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:26
Nee niet met een griptang of haakse slijper aan de slag dan sloop je de schroefdraad.
Zoals al eerder aangegeven hierboven een moertje erop draaien en dan een tweede contramoertje ertegenaan en dan draai je hem zo los met een steeksleuteltje.

Eerst op een makkelijke en niet-destructieve manier proberen.
Dingen slopen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54
ASW1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:33:
Nee niet met een griptang of haakse slijper aan de slag dan sloop je de schroefdraad.
Zoals al eerder aangegeven hierboven een moertje erop draaien en dan een tweede contramoertje ertegenaan en dan draai je hem zo los met een steeksleuteltje.

Eerst op een makkelijke en niet-destructieve manier proberen.
Dingen slopen kan altijd nog.
Op basis van de foto ga ik er vanuit dat je met reguliere moeren al draad tekort komt om de 2e er op te krijgen. Verder moet de draad al schoon zijn voor je hier aan begint dus al kans op beschadigen van de muur.

Ergo; gewoon die waterpomptank of griptang pakken. Als dat niet werkt even sleufje met de slijptol ook niet zo dramatisch. Pak een flink stuk karton en prik het draadeind er doorheen; alles beschermd.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06 17:00
En ze zijn te kort dus sowieso niet echt meer bruikbaar na verwijderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-06 14:27
Vroeger werden er keilbouten gebruikt die krijg je er echt niet uit.!
https://www.bol.com/nl/nl...Ixs1Zf49Fk_BoCdaoQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-06 16:20
Ik bedoel een slijpschijf voor een Dremel of een rechte slijper, die zijn iets verfijnder dan een haakse slijptol en zelfs minder destructief dan een grip of waterpomptang. Maar goed, bepaal zelf de volgorde van proberen, afzagen of slijpen strak tegen de muur kan je altijd nog doen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@FRANQ @Dinictus208 daarnet gekeken, bij twee van de 7 zit inderdaad torx. De rest dus niet, ook geen platte kop. Heb de uiteinden helemaal schoon gepeuterd.
@ASW1 Dan moet je wel genoeg schroefdraad hebben en dat heb ik dus niet (zoals eerder vermeld). Sowieso gaan ze eruit omdat ze te klein zijn nu dus boeit het toch niet dat ze stuk gaan? Ze verdwijnen hoe dan ook in de kliko.

@Jan-man Goeie tip van het karton er omheen. Dat ga ik zeker doen want ik ben wel zo'n klusser waarbij dan ineens de tang eraf schiet vol in de nieuw gestucte muur }:|

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
DonJunior schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:27:
@FRANQ @Dinictus208 daarnet gekeken, bij twee van de 7 zit inderdaad torx. De rest dus niet, ook geen platte kop. Heb de uiteinden helemaal schoon gepeuterd.
@ASW1 Dan moet je wel genoeg schroefdraad hebben en dat heb ik dus niet (zoals eerder vermeld). Sowieso gaan ze eruit omdat ze te klein zijn nu dus boeit het toch niet dat ze stuk gaan? Ze verdwijnen hoe dan ook in de kliko.

@Jan-man Goeie tip van het karton er omheen. Dat ga ik zeker doen want ik ben wel zo'n klusser waarbij dan ineens de tang eraf schiet vol in de nieuw gestucte muur }:|
Heb uiteindelijk toch een griptang gebruikt, daarmee alle stokschroeven eruit gekregen. Vervolgens bij de lokale Hornbach bleken ze allemaal op. Dus maar online besteld, daar moet ik nu op wachten tot ik verder kan.

*sowieso

Pagina: 1