Home Assistant LED Strip - Zigbee - WLED ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert86
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
Dag,

Ik draai al een tijdje Home Assistant i.c.m. Zwave dimmers etc. etc.
Nu wou ik daar ook een eenvoudige LED Strip aan toevoegen middels een Zigbee Controller, maar volgens mij heb ik niet het juiste aangeschaft.

Ik had gehoopt dat WLED (webserver) ook binnen HA draaide en via de Zigbee controller de LED strip kon aansturen, maar dat gaat volgens mij niet lukken.

Weet iemand als het mogelijk is, om de ledstrip middels een Zigbee controller aan te sturen is via HA, of kan ik beter een D1 controller aanschaffen en daar WLED op installeren en vervolgens via de WLED integratie via HA aansturen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:53
Wat heb je aangeschaft? Maak eventueel even wat foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert86
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
jj85 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:28:
Wat heb je aangeschaft? Maak eventueel even wat foto's.
Een Zigbee 3.0 RGBCCT Led Controller en een Sonof Zigbee stick voor in HA.

Ondertussen is het gelukt om via de Sonof stick de LED controller te detecteren en nu kan ik de LED strip ook in en uitschakelen via HA. Wat ik nu niet kan, is werken met WLED. Is er via HACS mss een alternatief? Denk ook aan kleur kiezer (rondje) die ik op mijn dashboard kan presenteren. (standaard is dat alleen aan en uit en als je doorklikt kun je evt. naar kleuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:53
WLED installeer je bijvoorbeeld op een ESP32 of ESP8266 (Zoals de Wemos D1 die je eerder noemde).
Staat helemaal los van Zigbee.

Er zullen vast wel HACS integraties zijn die je kunt gebruiken om een colorwheel te krijgen, maar ik ken/gebruik ze niet, dus kan je daar niet mee helpen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
WLED ga je niet op iets anders kunnen installeren dan een ESP. Misschien dat iemand een port naar een andere microcontroller maakt maar naar een PC lijkt me niet. Lijkt me ook niet nuttig overigens.

Daarnaast is een "Zigbee 3.0 RGBCCT" wel erg generiek, heb je een link? Maar dat klinkt niet als een apparaat dat pixel ledstrips kan aansturen, alleen normale ledstrips (dimmen via PWM). En nu kan WLED tegenwoordig ook normale strips sturen via PWM maar dat is zeker niet de kracht van WLED. Dat is toch echt het aansturen van pixels.

Dus wat denk je te kunnen bereiken door de twee te combineren? Of beter, wat wil je eigenlijk?

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 07-01-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@r0bert86 je geeft aan dat je een kleurenwiel in HA wil hebben en daarom WLED nodig hebt. Zoals anderen al hebben uitgelegd kan WLED in deze situatie helemaal niet. Maar ik zou daaraan willen toevoegen: kijk je niet verkeerd, heb je niet al de mogelijkheid om kleuren te kiezen in HA?

Als je echt een RGBCC controller hebt moet je in HA veel meer kunnen dan alleen in- en uitschakelen. Laat eens het device-scherm zien van deze controller in HA?

Edit: verkeerd gelezen, je hebt de kleurenoptie al gevonden. Dan snap ik niet zo goed wat je wilt, want veel meer dan kleuren kiezen, helderheid en aan/uit ga je niet voor elkaar krijgen met een dergelijke led-strip. Je hebt geen individueel adresseerbare leds.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 07-01-2024 10:56 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1